Waterhardheid


kraanwater waarden---- je woonplaats.
 
Voor Vuurtjes zijn dat geen verkeerde waarden hoor.
 
Dit heb ik als bodem zie foto. Is dit nou slecht voor de garnalen of niet?
B1D7CAC8-D4D8-4559-9BF7-FB805FEAD8CB.png
 
Dit is een prima bodem voor Neocaridina garnalen.
Oke dankjewel, nu moet ik nog achter halen waarom de waardes ineens zo hoog waren. Nu het gezakt is eten ze weer en zwemmen en lopen ze weer vrolijk rond.
 
Oke, wow heel veel reacties ineens haha. Mijn bodem is gravel geen soil. Maar kan het wel veranderen in grind als dit perse nodig is. Ik had gravel gedaan omdat er eigenlijk guppy's in zouden komen.

Ik heb vuurgarnalen.

Mijn ph waarde zit inmiddels op 6.8 en mijn Kh op 8.5.

Ik weet wel hoe een osmose apparaat werkt en dat ik niet ineens te veel mag toevoegen. Ik had me al ingelezen over osmose na je eerst reactie.

Ik weet alleen niet welke waterwaardes er hier uit de kraan komen.
Waterwaarden kan je ook te weten komen door even te googelen op je waterleverancier in de streek waar je woont.
 
Ja dit is dus geen grind zoals ik al zei, maar een speciale garnalenbodem die je erin heb zitten, en omdat het zoals ik al vermoedde om vuurgarnalen gaat, durf ik voor 99,9% zekerheid te zeggen dat dat de oorzaak is van je dode garnalen en niet je waterwaardes, want juist vuurgarnalen doen het goed op een hoge Ph en hoge Kh
 
Ja dit is dus geen grind zoals ik al zei, maar een speciale garnalenbodem die je erin heb zitten, en omdat het zoals ik al vermoedde om vuurgarnalen gaat, durf ik voor 99,9% zekerheid te zeggen dat dat de oorzaak is van je dode garnalen en niet je waterwaardes, want juist vuurgarnalen doen het goed op een hoge Ph en hoge Kh

Het moet echt perse grind zijn dan? Zo ja, dan ga ik morgen grind halen en haal ik dit er uit. Maar het is wel maanden goed gegaan met deze bodem. Dus is het niet vreemd dat het dan nu ineens niet goed meer gaat?
 
Teststrips zijn verre van betrouwbaar en ik zou het een met druppels in de lfs laten testen. De verschillen tussen gister en vandaag zijn vrij groot maar dat ligt denk ik aan de manier van testen.
 
Teststrips zijn verre van betrouwbaar en ik zou het een met druppels in de lfs laten testen. De verschillen tussen gister en vandaag zijn vrij groot maar dat ligt denk ik aan de manier van testen.

Ach dat meen je niet toch? Ik voel me zo opgelicht aan alle kanten door allerlei aquarium zaken. Ik weet het niet allemaal even niet meer haha. Druppel test kan ik morgen wel gaan halen.
 
verklaart een hoop, had opzich wel een meetfout verwacht maar teststrips is wel het antwoord..

je zou voor de grap eens 3 tegelijk moeten testen en dan de verschillen bekijken
 
verklaart een hoop, had opzich wel een meetfout verwacht maar teststrips is wel het antwoord..

je zou voor de grap eens 3 tegelijk moeten testen en dan de verschillen bekijken

Is het echt zo erg dan? Ga ik straks even doen 3 tegelijk. Hebben jullie nog een merk voor de druppeltest die het beste aan te raden is? Of zijn ze allemaal ongeveer even goed?
 
Er is niks mis met die bodem hoor, lekker houden. Waardoor je PH/KH zo verhoogd was durf ik ook niet te zeggen maar een meetfout met die stripjes sluit ik zeker niet uit.

De dood van de garnaaltjes is soms lastig te bepalen maar voor vuurganaaltjes kun je veilig kraanwater gebruiken. Voor de zekerheid vaak het water verversen (wel de juiste temperatuur aanhouden) dan moet het goed komen.
 
Is het echt zo erg dan? Ga ik straks even doen 3 tegelijk. Hebben jullie nog een merk voor de druppeltest die het beste aan te raden is? Of zijn ze allemaal ongeveer even goed?
heb het met easy-life en tetra strips gedaan en ze gaven allemaal wat anders aan terwijl er luttele minuten tussen de testen zat

ik heb zelf erg tevreden over de JBL testen maar ik denk niet dat er een slechte druppeltest bestaat
 
heb het met easy-life en tetra strips gedaan en ze gaven allemaal wat anders aan terwijl er luttele minuten tussen de testen zat

ik heb zelf erg tevreden over de JBL testen maar ik denk niet dat er een slechte druppeltest bestaat

JBL is meestal wel een wat duurdere. Ik bestel die van colombo. Maar wel super bedankt!
 
Er is niks mis met die bodem hoor, lekker houden. Waardoor je PH/KH zo verhoogd was durf ik ook niet te zeggen maar een meetfout met die stripjes sluit ik zeker niet uit.

De dood van de garnaaltjes is soms lastig te bepalen maar voor vuurganaaltjes kun je veilig kraanwater gebruiken. Voor de zekerheid vaak het water verversen (wel de juiste temperatuur aanhouden) dan moet het goed komen.

Ja moet wel zeggen dat het de laatste dagen een beetje veel schommelde. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de dood? Het is overdag vrij warm en dan is de bak al snel 26 graden en 's nachts is het weer vrij koel en dan was ie weer 24 graden. Geen grote verschillen maar zou het dat kunnen zijn?
 
Ja moet wel zeggen dat het de laatste dagen een beetje veel schommelde. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de dood? Het is overdag vrij warm en dan is de bak al snel 26 graden en 's nachts is het weer vrij koel en dan was ie weer 24 graden. Geen grote verschillen maar zou het dat kunnen zijn?
26 graden is wel wat warm voor vuurtjes maar waarschijnlijk kun je dat niet veranderen. Als het verschil in temperatuur maar geleidelijk gaat dan zou het geen probleem moeten zijn. Met verversen kun je natuurlijk binnen enkele seconden de temperatuur aanpassen en dat is wel slecht.
 
26 graden is wel wat warm voor vuurtjes maar waarschijnlijk kun je dat niet veranderen. Als het verschil in temperatuur maar geleidelijk gaat dan zou het geen probleem moeten zijn. Met verversen kun je natuurlijk binnen enkele seconden de temperatuur aanpassen en dat is wel slecht.

Nee ja, het gaat omhoog door de warmte in de kamer en ik maak hem koeler door een waaier. Maar meestal haal ik de deksel er af dan koelt ie ook af zonder waaier.
 
Dan is dat wel grind inderdaad zag e rop je startpost anders uit, niks mis mee, ik denk eigenlijk dan dat niet je Ph of Kh de oorzaak zijn wnat daar doen vuurgarnalen het gewoon goed op, denk eerder dat het je andere waardes zijn (NO2 bijv.) op een teststrip meettte ik 0 NO2 en met druppeltest een NO2 van 1 en dat is voor garnalen dodelijk. Wat ik hiermee wil zeggen is dat strips dus enorm afwijken.

Hoevaak ververs je het water?
 
Dan is dat wel grind inderdaad zag e rop je startpost anders uit, niks mis mee, ik denk eigenlijk dan dat niet je Ph of Kh de oorzaak zijn wnat daar doen vuurgarnalen het gewoon goed op, denk eerder dat het je andere waardes zijn (NO2 bijv.) op een teststrip meettte ik 0 NO2 en met druppeltest een NO2 van 1 en dat is voor garnalen dodelijk. Wat ik hiermee wil zeggen is dat strips dus enorm afwijken.

Hoevaak ververs je het water?

Om de 4 weken ongeveer 10% van me water ververs ik dan. De pomp maak ik alleen schoon als ie niet meer goed loopt en dat doe ik dan in de 10% die ik net uit de bak haal zeg maar.
 
Het filter schoonmaken doe je goed, het water verversen zou ik echter veel vaker en meer doen. 30% per week zou mijn inziens beter zijn.
 
Om de 4 weken ongeveer 10% van me water ververs ik dan. De pomp maak ik alleen schoon als ie niet meer goed loopt en dat doe ik dan in de 10% die ik net uit de bak haal zeg maar.
Dan denk ik dat je te weinig ververst en dat daar je probleem ligt, minimaal iedere week 30% verversen en dan niet met water van dezelfde temperatuur maar gewoon koud water direct uit de kraan, juist dat temperatuursverschil zorgt ervoor dat ze goed door de vervelling komen
 
Het filter schoonmaken doe je goed, het water verversen zou ik echter veel vaker en meer doen. 30% per week zou mijn inziens beter zijn.
Dan denk ik dat je te weinig ververst en dat daar je probleem ligt, minimaal iedere week 30% verversen en dan niet met water van dezelfde temperatuur maar gewoon koud water direct uit de kraan, juist dat temperatuursverschil zorgt ervoor dat ze goed door de vervelling komen

Maar dat deed ik eerst en toen kreeg ik steeds een witte waas. Dode bacteriën geloof ik. Maar iedere week 30 % dan? En de filter?
 
Dat filter moet je zoveel
Maar dat deed ik eerst en toen kreeg ik steeds een witte waas. Dode bacteriën geloof ik. Maar iedere week 30 % dan? En de filter?
Dat filter zoveel mogelijk van afblijven, hoe viezer hoe beter, pas als de uitstroom minder is spoel je er 1 onderdeel lichtjes van uit, maar niet als je ook je water ververst want dna breng je teveel onbalans in je bak.
Watvoor filter heb je?
 
Elke week gewoon een vast ritueel van maken. Voor mij is het de vrijdagmiddag. Dan doe ik alle aquaria in een keer. Ik doe dan ook het onderhoud aan het aquarium zelf, bodem afzuigen, plantjes snoeien, ruiten schoonmaken etc. Je filter hoef je misschien elke 4 tot 8 weken schoon te maken. Wat Antje hierboven zegt klopt wel, het liefst je filter niet samen met al te veel andere grote schoonmaak dingen maar een beetje water verversen kan dan prima. Hoe kom je anders aan aquarium water om je filter schoon te maken ;) En in aquarium water zelf zitten geen bacteriën, die groeien op je substraat, ruiten, stenen, planten etc. Dus als je die niet te veel verstoort op de dag dat je het filter schoonmaakt is het in orde.
 
Laatst bewerkt:
Je filter hoef je misschien elke 4 tot 8 weken schoon te maken. Wat Antje hierboven zegt klopt wel, het liefst je filter niet samen met al te veel andere grote schoonmaak dingen maar een beetje water verversen kan dan prima. Hoe kom je anders aan aquarium water om je filter schoon te maken ;)

Als het heel erg tegen zit ververs ik de filterwatten van de eheimpomp 1x p3 maanden, de rest van het filtermateriaal zit ik nooit aan, die 4-8 weken is wel erg vaak imo en onnodig zolang je filter het goed doet.
Uitspoelen in aquariumwater geloof ik niet in en is een veel nagepraat advies zonder ook maar enige onderbouwing, in een filter zitten triljoenen bacterien, in je water een fractie ervan, dus dat uitspoelen kan je gewoon onder de kraan doen, maar ook dat laatste moet je niet te goed doen want dan breng je weer onbalans in je bak
 

Terug
Bovenaan