Watercirculatiepomp - Blauw alg (black-out methode)


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Ik ben de trotste (/sarcasme) bezitter van blauwalg in mijn aquarium. Om hier vanaf te komen ga ik de black-out methode toepassen. Ik heb op diverse plekken geleden dat het in dit geval verstandig is om een watercirulatiepomp toe te voegen - ik vraag mij af of ik (met mijn actie in het achterhoofd houdende) rekening zou moeten houden met bepaalde specs? Wat info over mijn aquarium:
  • Aquatlantis Fusion Horizon
  • Afmetingen: 150x50x50 (met gebogen glas)
  • Inhoud: ~340l netto ongeveer
Als onderdeel van de black-out methode zal ik alle overige techniek uitzetten (waterfilter/co2/verlichting).

Qua capaciteit per uur voor de watercirculatiepomp, is het afdoende om (gezien de inhoud van mijn aquarium) voor ~350 liter per uur te gaan? Of, zou ik dezelfde gedachtegang moeten hanteren als bij een filterpomp en dus voor ~3 a 4x capaciteit gaan?

Dank :)!

Kelvin
 
Natuurlijk moet de verlichting uit want anders is het geen black out maar waarom zou er een circulatiepomp bij moeten? Ik heb het in het verleden ook wel een keer gedaan maar ik heb er geen extra stroming bijgezet.
 
@jessicapilon slaat de spijker op z'n kop. Met welk doel precies meen je dat er een circulatie pomp nodig is? Het lijkt me nuttiger dat je de oorzaak aanpakt. Blauwalg is eigenlijk geen alg maar een Cyano bacterie. De oorzaak zou kunnen liggen in een ammoniumpiek door dat je bijvoorbeeld in je bodem woelt. Dat kan al gebeuren bij verplanten. Maar het hebben van allerlei afval, afstervende planten, rottende bladeren dat soort zaken kan ook een grond zijn voor het ontstaan van blauwalg. Je zou moeten zorgen voor een goede schoonmaak, ook in je filter! Kijk eens naar je nitraat level. Wanneer er te weinig nitraat in je bak zit is dit een reden voor blauwalg. Daarnaast moet je kijken naar je waterdistributie. Let op: ik zeg nu waterdistributie en dat is niet hetzelfde als stroming! Met name je distributie over de bodem is belangrijk. Dat kan je bereiken met een spraybar over de achterwand die je plaatst vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes op zo'n 30 graden naar voren/beneden gericht. Hierdoor ontstaat een kaatsing met de voorruit waardoor je water naar onder gedwongen wordt naar de bodem. Vervolgens naar achter gaat en daar weer boven komt voor de volgende duw. Je creëert dan een spiraal vormige water distributie richting je aanzuiging. Het schoonmaken waar ik het over had moet vaak gebeuren. Bij het eerste zicht op zelfs minimale blauwalg moet er al ingegrepen worden en gereinigd. Hier geldt; de aanhouder wint! Zorg ervoor dat je planten goed kunnen groeien door licht, bemesting en wellicht CO2. Goed groeiende planten helpen je in deze strijd. Verduisteren van je aquarium is het laatste wat je zou moeten doen. Dus alleen als er niets meer is wat je helpt. Na die verduistering blijft het bovenstaande nog steeds gelden!
 

Als je de ganse biologische inhoud van je filter wil vermoorden mag je die gerust uitzetten gedurende je blackout.
Maar dan zouden je vissen wel eens kunnen volgen.
Filter uitzetten is dan totaal geen goed idee.
Co2 uitzetten is dat wel.
 
Aah, ik heb de strategie totaal verkeerd geïnterpreteerd... Er staat inderdaad nergens dat de filter uit moet. Ik vond het al zo raar! Gelukkig zou ik alvorens uitvoeren nog eerst gedetailleerd een plan opstellen, dus dit foutje was wel 'boven water' gekomen :).

Dat betekent dus ook dat - in de aanname dat mijn huidige filter goed is - er totaal geen extra stroming nodig is.

@benvo ik heb redelijke vertrouwen dat het wel goed zit met mijn stroming vanuit een bodem-perspectief. De blauw-alg zit met name op de drijfplanten, dus mogelijk dat de uitlaat iets meer naar boven moet. De oorzaak van blauw-alg is denk ik inderdaad terug te leiden naar een periode van minder onderhoud. Ik werk in de Finance sector, waardoor ik tijdens de financiële jaarafsluiting bijzonder weinig vrije tijd had :). De afgelopen 1.5 maanden heb ik wekelijks ~40% water ververst - dus ik heb mijn best gedaan om de schade te minimaliseren. Mijn nitraat nu is ongeveer 10mg/l (nav druppeltest). Is verhogen naar bijv. 20mg/l aan te raden, alvorens ik een drastischere methode toepas?
 
Ik denk dat 10ml nitraat ruim voldoende is. Vaak komt het toch door de organische belasting en blijft er wat eten tussen de drijvers hangen en icm wellicht wat minder circulatie en veel licht is blauwalg daar mogelijk.
Ik zou zelf de drijvers eruit gooien en kijken of de boel dan weer weg trekt (weg blijft) en tzt het met nieuwe drijvers weer proberen. Ik denk dat het heel lastig is om het van drijvers handmatig weg te halen namelijk.
Mocht het elders zitten of opkomen dan dagelijks dit verwijderen en een lange adem hierbij hebben.
 
Aah, ik heb de strategie totaal verkeerd geïnterpreteerd... Er staat inderdaad nergens dat de filter uit moet. Ik vond het al zo raar! Gelukkig zou ik alvorens uitvoeren nog eerst gedetailleerd een plan opstellen, dus dit foutje was wel 'boven water' gekomen :).

Dat betekent dus ook dat - in de aanname dat mijn huidige filter goed is - er totaal geen extra stroming nodig is.

@benvo ik heb redelijke vertrouwen dat het wel goed zit met mijn stroming vanuit een bodem-perspectief. De blauw-alg zit met name op de drijfplanten, dus mogelijk dat de uitlaat iets meer naar boven moet. De oorzaak van blauw-alg is denk ik inderdaad terug te leiden naar een periode van minder onderhoud. Ik werk in de Finance sector, waardoor ik tijdens de financiële jaarafsluiting bijzonder weinig vrije tijd had :). De afgelopen 1.5 maanden heb ik wekelijks ~40% water ververst - dus ik heb mijn best gedaan om de schade te minimaliseren. Mijn nitraat nu is ongeveer 10mg/l (nav druppeltest). Is verhogen naar bijv. 20mg/l aan te raden, alvorens ik een drastischere methode toepas?
Je nitraat verhogen zou ik zeker doen. 20 mg/l is niet teveel. Je verduistering moet je echt zien als een laatste mogelijkheid!
 
Je nitraat verhogen zou ik zeker doen. 20 mg/l is niet teveel. Je verduistering moet je echt zien als een laatste mogelijkheid!
Als ik het verhaal van de Ts zo lees dan lijkt het me dat hij moet verversen om z'n nitraat te verlagen... In dat opzicht is een waarde van 10mg/l na verversen meeeeeer dan hoog genoeg.
 
Blauwalg aan het oppervlak/tussen drijfplanten is een probleem die hier ook durft voorkomen.
Ik hou het onder controle met het inzetten van een grote oxidator.
 
Als ik het verhaal van de Ts zo lees dan lijkt het me dat hij moet verversen om z'n nitraat te verlagen... In dat opzicht is een waarde van 10mg/l na verversen meeeeeer dan hoog genoeg.
Bij het hebben van blauwalg is het juist goed om je nitraat level wat hoger te hebben en dat mag rustig 20 mg/l zijn.
 
Opzich is 20mg niet verkeerd maar of dat zo hoog moet dat weet ik zo niet. Zover ik weet steekt juist bij te weinig no3 blauwalg de kop op omdat het zo slim is om te weten dat planten te weinig hebben en dus niet goed zullen groeien en ze zelf kunnen voorzien in de stikstofbehoefte. Maar goed ik denk dat 10 mg wel voldoende is in de meeste gevallen maar het iets ophogen kan natuurlijk geen kwaad.
 
Bij het hebben van blauwalg is het juist goed om je nitraat level wat hoger te hebben en dat mag rustig 20 mg/l zijn.
Maar als die begint op 20 is die op het einde van de week 30-40 (afgaande op de 40% wekelijkse verversing aangegeven door de Ts)
 
Nou ook 30-40mg is tijdelijk geen probleem hoor want dat zijn gewone waarden voor EI gebruikers. Maar goed als hij zo hoog oploopt dan is er iets niet goed want dan zal er veel vervuiling zijn.
 
zou die cyano bacterie nou echt merken of er 10 of 20 ppm is? Vind het knap, want de meeste mensen kunnen dat verschil nog niet eens fatsoenlijk aflezen op een meetsetje/kleurenkaart.

Ik zet mijn kaarten op Jessica / john.....
..... veel licht is blauwalg daar mogelijk.
Ik zou zelf de drijvers eruit gooien en kijken of de boel dan weer weg trekt (weg blijft) en tzt het met nieuwe drijvers weer proberen. Ik denk dat het heel lastig is om het van drijvers handmatig weg te halen namelijk.


de kosten van een paar drijvers is de wereld niet, co2 uitzetten en weer klooien om goed in balans te krijgen kan voor meer problemen gaan zorgen
 
Even uit het hoofd:

Een oxidator werkt op basis van H2O2 (waterstofperoxide), blauwalgen reageren slecht op dit laatste.
Ik dacht altijd dat H2O2 dmv de steentjes in de oxidator werd om gezet in zuurstof en water. Juist niet dat er H2O2 vrij komt?
 
Ik dacht altijd dat H2O2 dmv de steentjes in de oxidator werd om gezet in zuurstof en water. Juist niet dat er H2O2 vrij komt?
Volgens mij klopt dat en als je het tegen algen wil gebruiken dan moet je het met een spuitje op de alg aanbrengen of verantwoord aan je water toevoegen. Volgens mij helpt een oxidator dan ook niet echt tegen algen.
 
Ik dacht altijd dat H2O2 dmv de steentjes in de oxidator werd om gezet in zuurstof en water. Juist niet dat er H2O2 vrij komt?
Dat is ook wat ik ervan begreep.

maar met een oxidator heb je (dacht ik) een hogere ORP waarmee de afval stoffen sneller/beter worden afgebroken en algen dus minder kans krijgen.
 
Eigen filmpje. Oxidator stond al een week of zo in het water. Was erg warm, watertemp ook en waarschijnlijk erg zuurstofarm. Als je goed kijkt komen de bellen van tussen het aardewerk door. Ik heb altijd aangenomen dat dit het werk was van de oxidator en niet van het volzuigen van het aardewerk, stond er immers al tijdje in.

 
Laatst bewerkt:
Komt dat niet gewoon omdat er meer zuurstof in het water zit waardoor alles beter wordt afgebroken?
 
Dit staat er op onlineaquariumspullen.nl:
De oxydator mini van söchting is geschikt voor aquaria tot 60liter. Deze oxydator zorgt er voor dat het aquarium wordt voorzien van pure zuurstof. Dit werkt onder de volgende reactie:


2H2O2 -----> 2H2O + O2


Deze reactie is volledig geluidsloos. Ook zorgt de reactie van de oxydator er voor dat co2 niet uit het aquarium verdreven wordt.


Doordat deze zuurstof puur is en vrij komt onder water, verspreid de zuurstof gemakkelijk en snel door het hele aquarium. Door de afgifte van pure zuurstof (O2) werk de oxydator tevens als ''extra'' filter. De söchting oxydator zet afvalstoffen om naar bruikbare stoffen onder de volgende reactie:


NH4+ + 2O2 -----> NO3- + H2O + 2H+


NH4+ zijn de uitscheidingsproducten van dieren en NO3 kan opgenomen worden door aquariumplanten.
 
Hoe het juist werkt weet ik niet, ik ben geen scheikundige. Ik weet enkel dat de blauwalg terug komt als ik de oxidator vergeet bij te vullen.
Volgens mij maakt zo'n oxidator ook atomaire zuurstof aan (dus enkel O en geen O2), een stof die zeer reactief is en zich bind aan vanalles en nog wat (het zogenaamde oxideren)
Vandaar dat het de ORP of redox tengoede komt.
 
Hoe het juist werkt weet ik niet, ik ben geen scheikundige. Ik weet enkel dat de blauwalg terug komt als ik de oxidator vergeet bij te vullen.
Volgens mij maakt zo'n oxidator ook atomaire zuurstof aan (dus enkel O en geen O2), een stof die zeer reactief is en zich bind aan vanalles en nog wat (het zogenaamde oxideren)
Vandaar dat het de ORP of redox tengoede komt.
Net als het gebruik van O3 (ozon) dus.
O3 valt uiteen in het water waardoor er een O + O2 ontstaat.
De losse O bind zich dan dus aan “afval”
Althans dat is de theorie
 
Soow, dit zijn nog even bizar veel reacties... Erg veel tips, waar ik zeker iets mee kan doen! De eerste stap die ik gisteren gedaan heb is de drijfplanten uit mijn aquarium halen. Terwijl ik dat aan het doen was, zag ik dat er echt bizar veel blauw alg in zit - nog veel meer dan ik dacht. Vanaf nu ga ik het goed in de gaten houden! De rest van mijn aquarium ziet er vooralsnog redelijke algen-vrij uit. Daarnaast heb ik ook erg nauwkeurig planten weggehaald die meer dood dan levend waren. Alhoewel dit een goede eerste stap is, denk ik wel dat dit uiteraard ook weer een impact op mijn waterbalans heeft. Ik zal dus met name mijn nitraat goed in de gaten houden de komende tijd. En voor nu, een extra watercirulatiepomp is dus niet nodig :).
 
Probeer zoveel mogelijk blauwalg dagelijks weg te halen en daarbij ook dode plantenresten zodat de belasting minimaal blijft.
 

Terug
Bovenaan