Water wordt maar niet hard


FrogBoy

New member
Lid geworden
23 augustus 2022
Berichten
3
Leeftijd
48
Hallo allemaal,

Heb 4 jaar geleden mijn vijver laten aanleggen. Ongeveer 9 kuub met een hoofdgedeelte, biofilter en moerasgedeelte.
Via bodem- en oppervlakteskimmer loopt het water naar een voorzeef. Vandaar naar mijn Ultrabead 60, 75w UAV lamp en dan via het biofilter via een waterval weer terug.
Biofilter is gevuld met ongeveer een kuub lavasteen. Eerste jaar zag alles er goed uit. Veel slakjes, kreeftjes etc. Twee jaar kreeg ik last van draadalg, met name bovenop het biofilter. Alle mogelijke poedertjes en vloeistoffen geprobeerd. Niets hielp. Planten verslijmden, slakken verdwenen. Enige dat hielp was voortdurend het biofilter borstelen. Uiteindelijk de iTronic van Velda (laat koperionen los in het water) geïnstalleerd en binnen enkele dagen de draadalg weg, terwijl de capaciteit pas op 20% stond. Vorig jaar en dit jaar kreeg ik echter daarna echter last van een nieuw soort alg. Het lijkt nog het meest op vilt of zeewier. Het vormt hele plakkaten over alles heen, en je trekt het ook in repen los. Ik krijg ook de GH niet omhoog. Sinds begin dit jaar beneden de 3. Wekelijks gooi ik er 8 scheppen Takazumi klei en 8 scheppen Maerl in. Visbezetting is iets aan de hoge kant, dat geef ik zonder meer toe. 4 zeelten, 5 goudwindes, 2 blauwwindes, 2 goudvissen, 1 zonnebaars. Maar ik dacht dat dat hele filter systeem dat wel aankon. In het voorjaar start ik altijd met toevoegen van bacteriën. Iedere 2 weken maak ik alles schoon en gooi en dan ook nog Takazumi Sludge Up om alle losse rommel te binden. Ik voeg ook Bio Oxydator toe, maar ik heb het idee dat dat niet veel toevoegdt. De vissen voer ik Takazumi Mix of Vital. De vissen hebben het prima naar hun zin, groeien goed, zien er gezond uit en zijn beweeglijk. Dit jaar groeiden ook de planten niet goed, bv mij grote egelskop kreeg 2 zielige bolletjes, terwijl hij voorgaande jaren volstond. Ook de lelies bruin met slappe bloemetjes. Alle zuurstofplanten die ik er in zet ga binnen mum van tijd dood, alleen Braziliaans Aarveederkruid groeit als een gek. Ik snap niet dat de GH niet omhoog wil, gezien de hoeveelheid klei en maërl die ik er in gooi. Voor mijn gevoel zit er nog iets anders niet goed. Iemand suggesties? Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220731_185317.jpg
    20220731_185317.jpg
    383 KB · Weergaven: 125
  • 20220731_185330.jpg
    20220731_185330.jpg
    535.1 KB · Weergaven: 123
  • 20220731_185344.jpg
    20220731_185344.jpg
    215.5 KB · Weergaven: 119
  • 20220731_185409.jpg
    20220731_185409.jpg
    335.7 KB · Weergaven: 108
  • 20220731_185417.jpg
    20220731_185417.jpg
    320.5 KB · Weergaven: 108
  • 20220731_185428.jpg
    20220731_185428.jpg
    174.2 KB · Weergaven: 105
  • 20220731_190221.jpg
    20220731_190221.jpg
    120.5 KB · Weergaven: 102
  • Screenshot_20220731-190743_JBL PROSCAN.jpg
    Screenshot_20220731-190743_JBL PROSCAN.jpg
    143.5 KB · Weergaven: 109
Allereerst wat een schitterende vijver heb je 👍. Zelf heb ik daar tekort verstand van, maar er zijn genoeg leden hier op het forum met veel vijver kennis. Zij kunnen je vast en zeker helpen om hem goed draaiend te krijgen.

Gr. Ed
 
Ik heb een hoop commentaar op wat je schrijft, maar ik zal dat doen in vragende vorm.

- waarom meet je waterwaarden; wat hoop je daarmee te bereiken?

- wat denk je dat het doel van een biofilter is?

- wat wil je bereiken met UV? Je gebruikt aardig wat vermogen en het is een effectieve manier om bacterien te doden, die je nodig hebt.

- waarom betrijd je draadalg? Draadalg is een zuurstofplant. Alle middelen die je gebruikt voor de bestrijding van draadalg, vernietigen ook je zuurstofplanten.

- heb je bodemslib waarin planten wortelen? Hoe dik? Bodemslib is essentieel voor een gezonde vijver.

- staat Braziliaans vederkruid op de bodem (zeg 1 m diep) of in het ondiepe moerasgedeelte? Aarvederkruid en kransvederkruid zijn familie en typische zuurstofplanten in tegenstelling tot Braziliaans vederkruid. Zij zouden het dus ook goed moeten doen in jouw vijver.

- hoe plant je je planten? In mandjes of in bodemslib?


Kijk ook eens naar mijn vijver: https://aquaforum.nl/attachments/vijver-220716-jpg.346210/
 
Allereerst wat een schitterende vijver heb je 👍. Zelf heb ik daar tekort verstand van, maar er zijn genoeg leden hier op het forum met veel vijver kennis. Zij kunnen je vast en zeker helpen om hem goed draaiend te krijgen.

Gr. Ed
Dank je Ed! Ik zal kijken of ik een keer tijd kan maken om iets in het forum 'mijn vijver' te zetten.
 
Ik heb een hoop commentaar op wat je schrijft, maar ik zal dat doen in vragende vorm.

- waarom meet je waterwaarden; wat hoop je daarmee te bereiken?

- wat denk je dat het doel van een biofilter is?

- wat wil je bereiken met UV? Je gebruikt aardig wat vermogen en het is een effectieve manier om bacterien te doden, die je nodig hebt.

- waarom betrijd je draadalg? Draadalg is een zuurstofplant. Alle middelen die je gebruikt voor de bestrijding van draadalg, vernietigen ook je zuurstofplanten.

- heb je bodemslib waarin planten wortelen? Hoe dik? Bodemslib is essentieel voor een gezonde vijver.

- staat Braziliaans vederkruid op de bodem (zeg 1 m diep) of in het ondiepe moerasgedeelte? Aarvederkruid en kransvederkruid zijn familie en typische zuurstofplanten in tegenstelling tot Braziliaans vederkruid. Zij zouden het dus ook goed moeten doen in jouw vijver.

- hoe plant je je planten? In mandjes of in bodemslib?


Kijk ook eens naar mijn vijver: https://aquaforum.nl/attachments/vijver-220716-jpg.346210/
Hallo Boudeman,

Allereerst, super mooie vijver heb je! En dank voor je reactie.
In volgorde antwoord op je vragen.
1) Sinds ik veel last heb van alg meet ik de waterwaarden. Aan het begin van het seizoen zijn nitriet, nitraat, KH, GH en PH altijd buiten de norm. Het eerste wat ze zeggen bij algenbestijding is, je waardes moeten binnen de marges vallen.
2) Het doel van een biofilter lijkt me dat zich daar bacteriën en andere beestjes in vestigen die afvalstoffen afbreken en daarmee een natuurlijk evenwicht in de vijver creëren.
3) In mijn oude vijver had ik veel last van vlokalg, de vijver was snotgroen, een UV lamp helpt daartegen. Hij is geïnstalleerd ná het Beadfilter en zou dus in die zin dat niet nadelig moeten beïnvloeden. Zodra het water helder is, zet ik hem alleen in het warme seizoen af en toe 's nachts aan van 01.00 toto 05.00 (daltarief :) )
4) Omdat ik gewoon heel veel last heb van alg. Vorig jaar lag het op een zeker moment als een centimeter dikke deken over mijn moeraszone heen, waardoor er geen doorstroming meer was. Met het warme weer werd het water er onder zo warm dat de planten min of meer zijn gekookt. Ze vormen ook zo'n dikke deken dat bv mijn snoekkruid er niet meer door heen komt (PS: foto hieronder is van mijn oude vijver, maar in de nieuwe vijver hetzelfde verhaal).
5) De planten in het biofilter zijn direct geworteld in de lavasteen, de planten in de moeraszone staan in een mandje op een laag lavasteen, de planten in het hoofdgedeelte van de vijver staan in een mandje op de bodem. In het hoofdgedeelte heb ik een bodemdrain, dus in principe weinig bodemslib.
6) Braziliaans Vederkruid staat op de bodem, ongeveer een meter diep. Wist niet dat dat geen zuurstofplant is.
7) In mandjes dus, met standaard Velda vijveraarde.

Misschien nog wat extra info. De vijver ligt op het zuiden zonder enige beschutting. De vissen voer ik een paar keer per dag een handje, zo veel dat ze binnen 5 min alles opeten.

Groet, Jeroen.

20170509_195723.jpg
 
In de vijverwereld zijn er twee "extremen" mogelijk. Je gaat voor een zo natuurlijk mogelijke vijver, waarbij planten en hun reinigende werking de hoofdrol spelen en waarbij vissen en technische middelen ondergeschikt zijn, of voor een vijver waarbij vissen de essentie vormen en waarbij de planten ondergeschikt zijn. Omdat dan de planten onvoldoende reinigen,heb je technische hulpmiddelen nodig. Voorbeeld vind je bij de Koi liefhebbers die investeren in skimmers, drains, meetapparatuur voor waterkwaliteit, en pompen en filters.

Zoals je aan mijn vijver ziet ga ik voor de natuurlijke vijver met veel planten en weinig vissen, en daar kan ik als hobbyist wel wat over zeggen. Mijn leerboek daarbij was Ada Hofman's "het vijverboek" (een aanrader).

De natuurlijke vijver wordt gekenmerkt door: veel planten, weinig vissen en weinig voeren, bodemslib, filter hooguit als aanvulling (mijn vijver heeft geen pomp of filter), geen interesse in het meten van waterwaarden en corrigeren daarvan, geen toevoeging van middeltjes behalve een dosis kalk (Maerl) in het voorjaar, geen toevoeging van bacterien. In feite let je om de kwaliteit van het water te beoordelen maar op 3 dingen: zijn de vissen levendig en niet gestressed, groeien de planten goed en ruikt het bodemslib fris (dan zijn de aerobe bacterien goed aan het werk). Voedinsstoffen verdwijnen uit het water als je planten wiedt, en eigenlijk niet door opvang in filters.

Ik schat dat jouw vijver tussen beide extremen inligt. Als je pech hebt blijft het aanmodderen met middeltjes en techniek, als je geluk hebt komt het goed, maar blijft het toch een compromis. De hamvraag is natuurlijk: wil je de vijver sturen naar een meer natuurlijk evenwicht, of ga je toch meer de kant op van vissen goed zien in een cleane vijver, waarbij planten minder goed groeien en techniek een belangrijke rol speelt. Stof tot nadenken.

Nu een paar punten:

ontwerp vijver: je hebt een mooi ontwerp, maar niet echt een ontwerp voor een natuurlijke vijver. Er is geen groen erom heen, dus kikkers, salamanders en drinkende vogels zullen niet komen. Qua ontwerp en ligging in de tuin is het meer richting Koi vijver: mooie vissen die goed zichtbaar blijven.

bodemslib: in een natuurlijke vijver is bodemslib van zeg 1-3 cm dik essentieel. Daar vinden de omzettingsprocessen plaats, en kunnen planten erin wortelen. Door bodemslib weg te halen, maak je het jezelf moeilijk. Dan moet je echt gaan pompen en filteren.

plantengroei: planten hebben voeding nodig. In eerste instantie is die er wel in het mandje, maar na verloop van tijd is de grond daar uitgeput. Ofwel herplanten, ofwel laten wortelen in het bodemslib.Mijn waterlelie begon het echt pas goed te doen toen na een paar jaar de wortels uit het mandje gegroeid waren en zich in het bodemslib genesteld hadden.

alg: als zweefalg een hoofdrol speelt en er algenbloei op kan treden, moet je ingrijpen. De UV lamp biedt daarbij uitkomst, maar deze doodt ook de bacterien. In een natuurlijke vijver niet gebruiken, als deze niet nodig is (ik heb er geen).

Draadalg is een ander verhaal. Draadalg is een zuurstofplant, houdt daarmee ook je vijver helder en is ook een voedingsbron van beestjes. Middeltjes om draadalg weg te krijgen, vernietigen ook je zuurstofplanten. Enige manier om ze weg te krijgen is mechanisch (met de hand) of door concurrentie met andere planten. Helemaal weg krijg je ze nooit. Maar ze horen thuis in een gezonde vijver.

voedingsstoffen: een opeenstapeling van voedingsstoffen moet voorkomen worden. In een natuurlijke vijver gebeurt dat door plantengroei en het wieden van planten. In een Koi vijver moet dat gebeuren door filtersystemen, en het regelmatig schoonmaken van die filters en vaak ook door waterwissel. In jouw geval met overmatige alggroei worden er kennelijk onvoldoende voedingsstoffen verwijderd. Te weinig door de planten, en te weinig door de filters.

Ik hoop dat bovenstaande je enige stof tot nadenken geeft.

Succes!
 

Terug
Bovenaan