Water waardes test


Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Berichten
768
Leeftijd
38
Wil iemand mee kijkken en zeggen wat jullie er can vinden hoe het nu is de waardes ik kan een groepje corydoras op hallen die al 2 weken op me wachten en nu graag jullie mening hoe jullie de test vinden groetjes thijs
 

Bijlagen

  • 20230917_133357.jpg
    20230917_133357.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 52
  • 20230917_133643.jpg
    20230917_133643.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 50
  • 20230917_133859.jpg
    20230917_133859.jpg
    1 MB · Weergaven: 52
  • 20230917_134103.jpg
    20230917_134103.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 50
  • 20230917_134111.jpg
    20230917_134111.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 52
Je fosfaat en nitraat waardes liggen wel een klein beetje uit verhouding misschien maar verder oogt het prima! Maar dat komt natuurlijk doordat je nog geen bewoners hebt. Hoelang draait het aquarium en hoe groot is het, heb je voldoende planten?

Aan de lage nitraat waardes te zien kan je wel zeggen dat je geen hoge nitrietpiek hebt gehad. Dus je kan daar wel wat verstoring in verwachten na het toevoegen van de vissen
 
Volgens mij 10 en 1 mg als ik het zo zie dus niets mis mee hoor.
Volgens bronnen is 20:1 ook prima en in sommige gevallen ook beter ipv 20:2 maar ik weet dat niet te onderbouwen. Maar 10mg is vrij laag. Niet niets natuurlijk. Maar veel belasting is er nog niet geweest wil ik er mee zeggen 😄 er vanuit gaande dat er nog geen waterwissel is geweest. Of de planten moeten goed gegeten hebben dat kan ook natuurlijk dan is het helemaal prima 😄 ik weet ook niet hoe lang de boel draait dus ik kan er sowieso weinig over zeggen
 
Nou ik denk dat bij veel bakken 10 mg een mooie waarde is hoor tenzij je er heel veel licht boven hebt zitten. Ik zit in de sluierbak op 5 maar met weinig licht.
In het begin kun je beter ook voor de verversing meten hoe dan de no3 is en eventueel bijvullen.
 
De bak draait 2 jaar heb 2 wekenterug de bodem er uit gehaald zo wel de grind als de voedings bodem en vervangen voor een zand bodum dus heb vorige week de nitriet piek mee gemaakt ondanks ik het aqarium water voor 80% terug heb gedaan en de filters heb laten draaien dat is de reden van deeze steling
 

Dit zijn de planten en het is een rio125
 

Bijlagen

  • 20230917_172123.jpg
    20230917_172123.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 48

Dit zijn de planten en het is een rio125
Ohh dan klinkt het zeker goed! Tijd voor wat vis zou ik zeggen haha volgens mij houden je planten de nitraat waarden aardig op pijl en als je zegt dat de nitrietpiek voorbij is dan moet het wel goed zitten met die corys. Het zijn bevuilers maar ze helpen ook je bodem schoon te houden en zijn een belangrijk onderdeel voor de natuurlijke cyclussen
 
Ja hij draait 2 jaar naar veel ellende toch besloten om de boel om te gooien van daar de groote verandering van de bak heb nu nog 3 diamand gourami 5 corydoras starby daar komen de nog 5 van bij en nog 2 midden vissen waar er nog wat van bij moeten de vervanging van de bodem was toch een tegroote klap wadoor de teras dood zijn en 3 miden laag vissen
 


Hoop dat het zoo mooi blijft de planten co2 staat nog uit durf het nu niet aan te zetten met hoe mooi het draait nu
Ik zou het zolang het mooi is en nog belangrijker dat jij het mooi vind lekker de co2 uitlaten. Co2 gebruik je omdat je het effect mooi vind op de planten. Maar als dit mooi is, dan zou het nut van de co2 ook afnemen. De planten zijn vooral gebaat aan natuurlijke verhoudingen die hoeven niet vol gepompt te worden vooral niet als ze gezond ogen. Ik zou het vooral inzetten als je merkt dat je echt te korten krijgt.
(Hoewel sommige planten afhankelijk kunnen zijn maar dat daar buiten gelaten luisteren naar de plant zn signalen is het belangrijkste en meest effectief)

Daarnaast kan de plant ook in de bodem co2 vinden. Met een nieuwe bodem is dat wat lastiger. Maar de plant stuurt hormonen de bodem in om bacteriën en schimmels aan te trekken die bepaalde voedingsbehoeftes van de plant kunnen vervullen.

Als je dan co2 toevoegd maak je de plant afhankelijk. Hij stopt met hormonen af geven wat de bodem onnatuurlijk uit balans haalt.
Zolang je planten op natuurlijke wijze mooi groeien zou ik dat vooral blijven stimuleren. Maar zeker in de gate houden want het is zonde als ze toch gebreken gaan tonen. Ze zullen hun wortels ook eerst aan moeten passen dus veel co2 hebben ze niet nodig.

Go with the flow 😄
 
Ow dat wist ik niet dat het zo werkte ik dacht juist dat het meer voor de groei en voeding was voor de planten
 
Hier nog een iets beter foto
 

Bijlagen

  • 20230917_181205.jpg
    20230917_181205.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 44
Ow dat wist ik niet dat het zo werkte ik dacht juist dat het meer voor de groei en voeding was voor de planten
Co2 is de bouwstof van een plant, het is de anorganische vorm van koolstof. De plant zet dat om in organische koolstof. Maar dit proces kan ook andersom. Als je dus organisch materiaal in je bodem hebt kan de plant schimmels aantrekken die dit organisch materiaal omzet in allerlij soorten voedingsstoffen zoals co2. Zo kan je dus een gesloten cirkel in je aquarium hebben. Hoe meer je er uit haalt hoe meer je zelf weer toe moet voegen.

Ik probeer mn bodem zo in te richten dat de cirkel volledig rond gaat. Maar in een aquarium met een zandbodem dan haal je rottende delen van de plant af, je snoeit de plant en het snoeisel haal je er uit. Ideaal zou zijn als de plant in zn geheel in het aquarium afbreekt en je niets weg gooit alleen een zandbodem die niet dik genoeg is gelegd kan dat niet goed verwerken.

Dus inplaats van dat de bacteriën en schimmels aan de plant bieden zal je de planten op andere manieren moeten voedden, zoals roottabs en co2 toevoeging. Het gaat allemaal om verhouding. De plant kan ook gezond zijn en stoppen met groeien. Zolang de verhoudingen maar kloppen. Als je de plantengroei te traag vind kan je er voor kiezen er wat aan te veranderen maar als de planten mooi staan dan zou ik me daar geen druk om maken. Dan doe je goed om even te wachten imo
 
Oke top ik heb een bodem van 5 a 6 cm en bij de planten herender wat kleig kogels toe gevoegd en 1x per week met waterwissel doenik er vloeibaare plantenvoeding bij vannpland box de alinon
 
Hoe heet die vis met die zwarte strepen met de wissel van de bodem zijn er 2 overleden en moet er dus weer 2 bij hallen zo dat de groep weer kompleet is
 

Bijlagen

  • 20230917_183747.jpg
    20230917_183747.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 48
Ik zou het zolang het mooi is en nog belangrijker dat jij het mooi vind lekker de co2 uitlaten. Co2 gebruik je omdat je het effect mooi vind op de planten. Maar als dit mooi is, dan zou het nut van de co2 ook afnemen. De planten zijn vooral gebaat aan natuurlijke verhoudingen die hoeven niet vol gepompt te worden vooral niet als ze gezond ogen. Ik zou het vooral inzetten als je merkt dat je echt te korten krijgt.
(Hoewel sommige planten afhankelijk kunnen zijn maar dat daar buiten gelaten luisteren naar de plant zn signalen is het belangrijkste en meest effectief)

Daarnaast kan de plant ook in de bodem co2 vinden. Met een nieuwe bodem is dat wat lastiger. Maar de plant stuurt hormonen de bodem in om bacteriën en schimmels aan te trekken die bepaalde voedingsbehoeftes van de plant kunnen vervullen.

Als je dan co2 toevoegd maak je de plant afhankelijk. Hij stopt met hormonen af geven wat de bodem onnatuurlijk uit balans haalt.
Zolang je planten op natuurlijke wijze mooi groeien zou ik dat vooral blijven stimuleren. Maar zeker in de gate houden want het is zonde als ze toch gebreken gaan tonen. Ze zullen hun wortels ook eerst aan moeten passen dus veel co2 hebben ze niet nodig.

Go with the flow 😄
Hmmm, CO2 in de bodem? CO2 waarden in je bak kan wel beïnvloed worden door je bodem bijvoorbeeld door erosie. Een plant zal ook zoveel CO2 opnemen als ze kan gebruiken. Extra CO2 toevoegen heeft dan voor de plant verder geen invloed maar kan voor je dieren natuurlijk wel nadelig zijn. Planten kennen hormonen. Hormonen zijn stofjes die een signaal afgeven om iets te laten gebeuren. Bij mensen kennen we hormonen maar ook bij planten bestaan ze maar hun werkwijze is niet te vergelijken. Bij planten kan een hormoon soort verschillende signalen afgeven. Er wordt steeds meer over ontdekt, ook qua soorten, maar ook is er nog veel over onbekend. Maar een plant zal zeker niet stoppen met het afgeven van hormonen zolang ze leeft. Hormonen zijn signaalstoffen zoals ik al aangaf en dat blijft de plant wel doen ook bij CO2 toevoegingen. Overigens zijn die signalen die een plant af kan gegeven wel te "sturen" in meer of mindere mate zoals mate name bij kwekers bekend is.
 
Hier de nieuwe corydoras starby
 

Bijlagen

  • 20230917_195822.jpg
    20230917_195822.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 41
Hmmm, CO2 in de bodem? CO2 waarden in je bak kan wel beïnvloed worden door je bodem bijvoorbeeld door erosie. Een plant zal ook zoveel CO2 opnemen als ze kan gebruiken. Extra CO2 toevoegen heeft dan voor de plant verder geen invloed maar kan voor je dieren natuurlijk wel nadelig zijn. Planten kennen hormonen. Hormonen zijn stofjes die een signaal afgeven om iets te laten gebeuren. Bij mensen kennen we hormonen maar ook bij planten bestaan ze maar hun werkwijze is niet te vergelijken. Bij planten kan een hormoon soort verschillende signalen afgeven. Er wordt steeds meer over ontdekt, ook qua soorten, maar ook is er nog veel over onbekend. Maar een plant zal zeker niet stoppen met het afgeven van hormonen zolang ze leeft. Hormonen zijn signaalstoffen zoals ik al aangaf en dat blijft de plant wel doen ook bij CO2 toevoegingen. Overigens zijn die signalen die een plant af kan gegeven wel te "sturen" in meer of mindere mate zoals mate name bij kwekers bekend is.
Bedankt Ben, jij verwoord meteen ook waar ik aan dacht.
@don1262 - Don, een plant kun je niet volpompen, een plant neemt op wat het nodig heeft, wat Ben zo treffend zegt. Dat is nog nooit anders geweest.
 
Morge weer water testen dan is de waterwissel van 50% 3 dagen geleden en wil even kijkken hoe het er dan voor staat en wil dan vrijdag weer 50% doen zo dat ik het ei toe pas en dan weer de vloeibare plante voeding toe dienen dan hoop ik dat ik me bak zo blijft en de planten lekker gaan door groeien zie aleen nog geen groei in de valisinerias die staan nu 2 weken
 
Of moet ik zonder co2 minder verversen dan.met co2 mijn co2 staat nog uit moet ik dan 25 a 30 % wissel doen of toch de 50% graag een tip
 
Hoi Thijs.
Ik ga je mijn visie geven op de meest eenvoudige manier die er bestaat.
Jij/jullie vormen een gezin. Kinderen hebben tijd nodig om bijvoorbeeld te wennen aan een nieuwe school, nieuwe leerlingen en leraren en leraressen.

Zo is dat met jouw aquarium hetzelfde. De planten hebben ook tijd nodig om te wennen aan hun nieuwe omgeving. Geef ze die tijd. Niet denken in termijnen van 2 weken, planten beginnen eerst met wortelen. Het is geen estafette wedstrijd.

Waterwissel is niet een moet. Een advies is nooit een moet. In mijn ogen zijn er meer factoren dan CO2.

Mijn advies is even de adviezen doorlezen van de plantenvoeding die je gebruikt en de dosering verdelen over 3 dagen. Dus advies - dosering (mag iets hoger) gedeeld door 3. En ik zou als advies geven 1 x per week de waterwissel. Je hebt nieuwe vissen, geef die ook rust en regelmaat. Ze zullen je daarvoor dankbaar zijn.

 
Laatst bewerkt:
Ja ik wil zo iezo 1x perweek de wissel doen aleen kan je dan zonder co2 het ei toepassen ?
 
Hoi Thijs.

Met planten in de bak zou ik kiezen om en de plantenvoeding en de CO2 te geven, te gebruiken vanaf het begin. En ja, plantenvoeding kun je ook zonder CO2 geven.
 
Oke top ik denk ook dat de eikenblad en valisiniria en valisineria wokel geen co2 nodig hebben twijfel aleen aan met 2 miden planten
 
Gaat om dit plantje die die uitlopers heeft die lange groene op de bodem en een klimop kan ook zonder co2 lijkt me om dat die meer voeding uit het water haald toch
 

Bijlagen

  • 20230917_201959.jpg
    20230917_201959.jpg
    2 MB · Weergaven: 40


Eigenlijk Thijs is CO2 ook plantenvoeding. De planten zullen je dankbaar zijn voor voeding via het water en de wortels. De ene plant neemt meer op via de wortels dan de ander. Maar alle planten zijn dankbaar voor licht en voeding, de een wat meer dan de ander.



Des te meer de eisen van planten, des te groter de uitdaging is, des te meer vragen ze om de juiste verlichting enzovoort. Hoe hoger de rangorde in eisen des te meer moet je ze bieden.
  • Easy - gemakkelijk, minder eisen
  • Medium - stapje hoger, meer eisen
  • Advanced - nog een stapje hoger, geavanceerd, hoge eisen
 
Laatst bewerkt:
Van aquariumtips:

De fotosynthese is het proces, waarbij de plant suikers maakt uit CO2 en water (H2O) en waarbij zuurstof (O2) wordt vrijgemaakt en afgegeven aan de lucht
 
Tja, het is maar wat je het liefst hebt. Ik heb een weelderige bak met planten zonder toegevoegd CO2. Het kan dus wel. De sleutel is dat je kiest voor weinig licht en langzaam groeiende planten die daarmee om kunnen gaan.
Als je bij de plantenkeuze geen compromissen wilt doen dan is er kans dat je intensief moet gaan bemesten en belichten. Daar hoor CO2 dan wel bij.
 

Terug
Bovenaan