water waardes goed ?????????


joannita

Active member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
33
Leeftijd
53
Goedenavond,
Ik twijfel aan de dw of mijn waardes goed zijn
Ik heb een rio 125 met co2
Mijn waardes van het water bljven laag na toevoeging van heel veel voeding.
Ik test iedere week .
Dit voeg ik toe;
dagelijks ferropol 24 6 druppels
carbo 6ml
wekelijks:
flora grow pro 25 ml
profito easylife 12 ml
ferroblauw 25 ml
fosfo easylife 40ml
ferro easylife 30ml
mijn co2 staat op 160 bellen per minuut:
dit zijn mijn waardes per 6 december
kh7--ph7,5---nitriet0--- nitraat 12,5---fosfaat 0
ijzer 0,1
magnesium 8
er is gezegd dat mijn waardes goed zijn maar ik doe er zoveel planten voeding bij en nog zit er geen fosfo en yzer in
wat is jullie mening of advies
djw
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf een testkoffertje aanschaffen en niet afhankelijk zijn van de lfs (DW)
Want zo te zien zijn die metingen niet echt accuraat.
Zo zit je op 160 bpm en volgens de gemeten waarden zou je dan 7ppm CO2 in je water hebben. Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de aangegeven KH en pH.
Een fosfaat van 0 lijkt me ook niet al te best.

Ik zou graag een foto willen zien, hoe of je bak erbij staat. :thumbs:
 
Een hele lijst van toevoegingen met mogelijk dingen die dubbel toegevoegd worden, je hebt over het algemeen alleen Nitraat, Fosfaat, Kalium en sporen elementen nodig en als bodemvoeding kleikorrels of capsules voor de planten welke daarom vragen.
 
Hoi vanaf morgen heb ik een test koffer en helaas ik heb nog geen foto van mijn bak zal pas morgen tegen de avond zijn dat ik een foto heb
gr
 
In aanvulling op het bovenstaande is het misschien handig om "pompjes" te definiëren. :) Zodat we weten hoeveel er in de bak gaat.
 
omschrijving is aangepast
 
Goedenavond,
Ik twijfel aan de dw of mijn waardes goed zijn
Ik heb een rio 125 met co2
Mijn waardes van het water bljven laag na toevoeging van heel veel voeding.
Ik test iedere week .
Dit voeg ik toe;
dagelijks ferropol 24 6 druppels
carbo 6ml
wekelijks:
flora grow pro 25 ml
profito easylife 12 ml
ferroblauw 25 ml
fosfo easylife 40ml
ferro easylife 30ml
mijn co2 staat op 160 bellen per minuut:
dit zijn mijn waardes per 6 december
kh7--ph7,5---nitriet0--- nitraat 12,5---fosfaat 0
ijzer 0,1
magnesium 8
er is gezegd dat mijn waardes goed zijn maar ik doe er zoveel planten voeding bij en nog zit er geen fosfo en yzer in
wat is jullie mening of advies
djw
Waarom voeg je drie soorten ijzer toe, en carbo?
Verder zou ik sowieso stoppen met al die producten van Easylife, dat kost je een vermogen.
Zoals @TonHageraats al aangeeft, Nitraat, Fosfaat, en sporenelementen zijn voldoende, de genoemde kalium voeg je automatisch toe als je KNO3 (kaliumnitraat) en K2SO4 (kaliumfosfaat) poeders gaat gebruiken.
Even een voorbeeldje, een zakje Kaliumfosfaat van 100 gram kost 3,25 euro en daar maak je 12 flessen Easylife Fosfo mee ;)

Edit,
Je maakt er zelfs 24 flessen van 500 ml mee, er zit slechts 4 gram poeder in zo'n fles van Easylife als ik de dosering erop na zie.
 
Laatst bewerkt:
Ik voeg dit toe op advies van de dw waar kan ik die zakjes kopen?????
 
Ik heb het gevonden en gelezen maar ik ben nog maar een leek in de bemesting van de planten voeding en de waardes en mijn aquariums dus heb je er niet meer verstand voor nodig om het zelf te gaan doen
 
Ik zag net op die site dat er ook kant en klaar voeding is is die net zo goed en heb ik dan ook die carbo van het merk nodig
 
De kant en klare kan je ook gebruiken ja, maar waarom zou je carbo gebruiken terwijl je ook een Co2 installatie hebt?
 
Ik denk dat je waardes zo hoog zijn dat ze niet te meten zijn. 6 ml carbo per dag op een 80cm bak. Lees je uberhaupt de bijsluiter? Volgens mij adviseren ze 2 ml max op 50 liter dagelijks. Hoop dat er geen vissen in je bak zitten. 40ml fosfo per week... I don't know where to start. Doe je huiswerk zou ik zeggen. Flink schiften in plantenvoeding en misschien een totaalfoto van je bak met wat je wilt realiseren. En dan je vraag nog eens herzien.
 
maar ik ben nog maar een leek in de bemesting van de planten voeding en de waardes en mijn aquariums dus heb je er niet meer verstand voor nodig om het zelf te gaan doen

Voeding aanmaken met poeders is echt niet ingewikkeld hoor. Het klinkt effectief als "gevorderd" maar dat is het helemaal niet in realiteit.

Ik heb een rio 125 met co2
Mijn waardes van het water bljven laag na toevoeging van heel veel voeding.
Ik test iedere week .
Dit voeg ik toe;


Aangezien je zegt dat je een leek bent vind ik je huidige aanpak te "ingewikkeld", te "omslachtig".
Je maakt het moeilijker dan nodig.

Wanneer test je? (Test je zelf of laat je dat doen?) Hoelang na het doseren van de voeding ? Wanneer tov de verversing? (net voor verversen?)
Hoe test je (druppels of strips?)
Hoe vaak ververs je? Hoeveel ververs je per keer?

Sowieso ben ik van mening dat (wekelijks) testen niet nodig is.
Probeer een goed voedingsschema op te stellen en te volgen.
Wekelijks verversen en doseren volgens een schema (op maat van je bak/planten) is belangrijker en makkelijker dan wekelijks testen (en stressen op de resultaten).
Als je weet wat je toevoegt en wat de waterwaardes zijn van het ververswater kom je al een heel eind.
Dan is het kwestie van te kijken naar de planten(groei) en op basis daarvan bij te sturen.
Maar allerlei voeding dooreen gebruiken in grote hoeveelheden en zonder plan zoals je nu doet kan je beter vermijden.

Post eens een lijstje met je plantenbestand (eventueel een foto van de bak) en wat info over je licht (hoelang, welke verlichting) en je bodem en zo, dan krijg je ongetwijfeld advies op maat. (Zonder dat één van de 'adviseurs' de onbedwingbare drang heeft om je iets te verkopen)
 
Laatst bewerkt:
Dat is nog te overzien, komt neer op 2 ppm, de carbo is idd wel veel te veel.
Snap wat je bedoelt maar er komt ook nog fosfaat binnen dmv visvoer en je krijgt nu een wekelijkse piek die of the hook is.
 
Ohja Joanita wel goed dat je vraagt hoor! beetje shocking hoe je dit voor elkaar krijgt alleen.
 
Snap wat je bedoelt maar er komt ook nog fosfaat binnen dmv visvoer en je krijgt nu een wekelijkse piek die of the hook is.
Dat is waar, en als er ook nog eens weinig wordt ververst zullen de waardes alleen maar oplopen, dus is het eigenlijk nog vreemder dat fosfaat niet meetbaar is.
 
Jemig, dit lijkt mij gewoon een dierenwinkel die graag de kassa laat rinkelen.

Ook recent overgestapt op poedertjes van aquariumbemesting en bevalt prima. Ik heb nu 3x 500ml flessen gemaakt. 1x KNO3 (nitraat) 1x KH2PO4 (fosfaat) en 1x Tenso mix (micro plantenvoeding) en genoeg poeder over om nog veel meer te maken. Wel een klein weegschaaltje moeten kopen. Het mengen was met de instructies op de website zo gedaan, viel mij nog heel erg mee!
 
Jemig, dit lijkt mij gewoon een dierenwinkel die graag de kassa laat rinkelen.

Ook recent overgestapt op poedertjes van aquariumbemesting en bevalt prima. Ik heb nu 3x 500ml flessen gemaakt. 1x KNO3 (nitraat) 1x KH2PO4 (fosfaat) en 1x Tenso mix (micro plantenvoeding) en genoeg poeder over om nog veel meer te maken. Wel een klein weegschaaltje moeten kopen. Het mengen was met de instructies op de website zo gedaan, viel mij nog heel erg mee!
Komt Daniëls passievolle verhaal weer aan:p
 
@joannita ik wil je best helpen met een voedingsschema voor jouw aquarium.
 
Ook recent overgestapt op poedertjes
...
viel mij nog heel erg mee!

Aanvankelijk stelde ik me daar ook vanalles bij voor maar achteraf bekeken vond ik het spannendste van het werken met poeders misschien wel het ontvangen van een postpakketje vol zakjes met (witte) poeders!
Maar ook dat ging eigenlijk vanzelf!
:D
 
Wat ik doseer aan plantenvoeding momenteel op mijn lowtech low maintenance bak is:
Poeder van de EI methode (planted box):
10ml macro
10ml micro
10ml ijzer
2ml carbo
Dit is wekelijks zonder co2, en ik ververs 20% in 3 weken.
Zo zie je maar dat elke bak verschillend is. Co2 heeft de TS en co2 is eigenlijk het vermogen of aantal pk's van je aquarium. Licht is de topsnelheid en plantenvoeding de brandstof. Ik rij een renault clio 1.2 bij wijze van spreke. De TS toch wel wat sneller maar tankt diesel ipv benzine.
 
Aanvankelijk stelde ik me daar ook vanalles bij voor maar achteraf bekeken vond ik het spannendste van het werken met poeders misschien wel het ontvangen van een postpakketje vol zakjes met (witte) poeders!
Maar ook dat ging eigenlijk vanzelf!
:D
Witte poedertjes op de vrijdagavond. Jij hebt vast een highend roller fishtank Willem
 
achteraf bekeken vond ik het spannendste van het werken met poeders misschien wel het ontvangen van een postpakketje vol zakjes met (witte) poeders!
Kan je nagaan hoe ik me heb moeten voelen toen ik die witte poeders ging afwegen in de supermarkt hier (weegschaaltje moest nog binnenkomen)
 
Hoi allemaal ik ben een leek op het gebied van aquarium houden daarom heb ik altijd het advies opgevold door de dw als hun zeiden ververst je water dan deed ik het .Op hun advies heb ik co2 aangeschaft en nieuwe jbl berlichting .ik laat of liet iedere week het water testen en kreeg te horen van deze voeding moet je toevoegen..Nu vanaf morgen heb ik zelf een testkoffer en heb ook een andre bak is vanaf gisteren aan het indraaien daar wil ik echt geen fouten meer mee maken wil het nu zelf leren met jullie hulp Als ik kijk na mijn fosfaat dan zit er echt geen kleur in het test bekertje . Ik kan morgen de foto plaatsen maar wil het graag leren vr gr .
 
Witte poedertjes op de vrijdagavond. Jij hebt vast een highend roller fishtank Willem

LoL!
You bet ya!
In het weekend racen zelfs de slakken door mijn bak! :D

Kan je nagaan hoe ik me heb moeten voelen toen ik die witte poeders ging afwegen in de supermarkt hier (weegschaaltje moest nog binnenkomen)

En de uitbater van de supermarkt?
Hoe gepakt moet die mens zich gevoeld hebben toen jij vertrok met de helft van zijn klantenbestand in je kielzog....
 
beetje haha maar kan er wel van genieten. Zie je vaak je eigen anekdotes aanhalen.
Haha klopt dat is mijn stijl een beetje denk ik. Had het nu wel kort gehouden!

En Patrix, ik ben blij dat jouw avatar weer terug is.. nu herken ik je weer. Go help him / her :)
 
Hoi allemaal ik ben een leek op het gebied van aquarium houden daarom heb ik altijd het advies opgevold door de dw als hun zeiden ververst je water dan deed ik het .Op hun advies heb ik co2 aangeschaft en nieuwe jbl berlichting .ik laat of liet iedere week het water testen en kreeg te horen van deze voeding moet je toevoegen..Nu vanaf morgen heb ik zelf een testkoffer en heb ook een andre bak is vanaf gisteren aan het indraaien daar wil ik echt geen fouten meer mee maken wil het nu zelf leren met jullie hulp Als ik kijk na mijn fosfaat dan zit er echt geen kleur in het test bekertje . Ik kan morgen de foto plaatsen maar wil het graag leren vr gr .
Sorry voor je topic rape, maar je kunt beter bij ons op het forum terecht voor advies althans als je zoveel mogelijk info geeft over je aquarium. Dierenwinkel weet natuurlijk niet wat je allemaal al doseert en wat je met je bak wil.

Je kunt best met de huidige plantenvoeding goeie waardes halen maar als ik jou was zou ik even kijken bij Wesdijk aquarium. Daar hebben ze testkoffers voor 30euro. En kun je alle belangrijke waardes meten. Die post je dan hier met een totaalfoto van je aquarium en dan kunnen we je vast verder helpen. Verversen en plantenvoeding gaan hand in hand aangezien je daardoor nieuwe mineralen in je bak brengt en bouwstoffen wegneemt.
 
En de uitbater van de supermarkt?
Hoe gepakt moet die mens zich gevoeld hebben toen jij vertrok met het halve klantenbestand in je kielzog....
Haha, het was erg rustig en heb ook uitgelegd wat ik aan het doen was, en de meeste mensen in de winkel zagen er niet uit als gebruikers van die witte poeders, dus ik kon rustig weer naar huis :D
 

Terug
Bovenaan