Water verversen met koud of warm water?


Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb deze week mijn eerste aquarium gekocht (een Juwel Primo 70) en ben mij momenteel goed aan het inlezen en oriënteren. Ik heb een vraag wat betreft het verversen van het water, specifiek de temperatuur van het verse water dat het aquarium in gaat. Stel mijn aquarium is 25 graden, is het dan aan te raden om het verse water ook op 25 graden te brengen voordat het het aquarium in gaat? Ik heb hier al een tijd het internet voor afgestruind maar stuit op nogal tegenstrijdige verhalen. Sommigen zeggen dat gewoon koud kraanwater prima is, anderen zeggen dat dit juist slecht is voor de vissen omdat de temperatuur te snel te hard daalt. Maar ik las ook dat warm kraanwater schadelijk kan zijn voor de vissen door schadelijke stoffen die in het kraanwater komen door het opwarmen ervan.

Als het wel beter is om met warm water bij te vullen, wat is dan de beste methode om het water op te warmen, als warm kraanwater schadelijk kan zijn? En gebruik je dan ook een thermometer om de temperatuur van het water te bepalen en precies gelijk aan het aquarium water te krijgen? Ik hoor graag wat jullie methodes zijn!

Overigens woon ik in Nederland, ik heb gelezen dat het kraanwater in Nederland al een stuk schoner is dan in België bijvoorbeeld, en dat een water verbeteraar niet nodig is (wat winkels wel vaak aan je proberen te verkopen).
 
Daar kan je bijna een boek over schrijven, veel vissen hebben geen last van koud water en vinden dat juist fijn andere blijven bij kouder water juist uit de buurt, om op veilig te gaan kan je het beste je temperatuur via een mengkraan ongeveer gelijk aan het aquariumwater houden, maar zoveel aquarianen zoveel meningen, maar let goed op je vissen, deze kunnen het het beste aangeven.
 
Beetje afhankelijk van hoeveel water per keer je wisselt.
Stel 50% waterwissel met koud water van 14 graden dan zakt je aquarium temperatuur naar ongeveer (25+14/2) 19.5 graden.

Afhankelijk van de vissen kan dat wel of niet een probleem zijn.
Sommige vissen gaan juist paren als de temperatuur omlaag gaat (start regen seizoen).

Er is niks mee met water wat al verwarmd is om dat toe te voegen.
Liefst geen te grote temperatuur verschillen zowel omhoog als omlaag.
 
Elke vorm van doorstromende waterverwarming is veilig, het is als warm water langer stil staat dat her gevaarlijk kan worden.
De temp van je vers water wordt deels bepaalt door de verhouding oud-vers.
Als je de helft ververst met ijskoud water kan dat wel eens problemen geven.
Maar een beperkte verversing kan geen kwaad. Integendeel een plotse drop van enkele graden doet sommige vissen denken dat het regenseizoen aangebroken is en brengt ze in paarstemming.

In de praktijk laat je je aquarium beter nooit onder de 20° komen (bij tropische vissen)
 
Super bedankt voor de snelle reacties allemaal!

Afgaande op jullie reacties ben ik het volgende van plan:

Kraanwater op temperatuur van het aquarium brengen in een emmer met behulp van een simpele thermometer.
Qua hoeveelheid dacht ik aan 20 liter per week (afgaande op wat ik online heb kunnen vinden). De bak is 70 liter dus dat is een wissel van iets minder dan 30%.
 
Super bedankt voor de snelle reacties allemaal!

Afgaande op jullie reacties ben ik het volgende van plan:

Kraanwater op temperatuur van het aquarium brengen in een emmer met behulp van een simpele thermometer.
Qua hoeveelheid dacht ik aan 20 liter per week (afgaande op wat ik online heb kunnen vinden). De bak is 70 liter dus dat is een wissel van iets minder dan 30%.
lijkt me een prima uitgangspunt.
observatie van je bak en metingen van je waarden kunnen je dan helpen om deze bij te sturen waar nodig.

Weet dat je hand een verschil van temperatuur van een halve graad kan waarnemen. De vergelijking tussen je bak en de emmer is dus zeer betrouwbaar.
 
Vanwege ons oudere huis (100 jaar) durf ik het hier niet aan om warm water uit de leiding zelf te gebruiken. Voor de slakkenkweek doe ik minstens 24 uur van te voren het water in een 60L waterton. Deze zet ik dan klaar voor een kachel en is de dag erna dan zo ongeveer 18/19 graden. Hetzelfde doe ik 1x per week met de garnalenbak, daar wissel ik toch maar kleine hoeveelheden.

Voor mijn grote 450L aquarium gebruik ik 50% osmose/50% kraanwater. Voor dit aquarium heb ik 4 vaten van 60L (allemaal met voedselveilig keurmerk) waarin ik het water vast in de juiste verhouding klaar meng. Gedurende de week hevel ik regelmatig ongeveer 30 ~ 40L af met schoonmaken van de bodem/voerresten. Dit vul ik aan met water op kamertemperatuur uit 1 van de voorbereide vaten. Voor de wekelijkse grote wissel heb ik extra verwarmingsbuizen gekocht om het water op te warmen zodat de temperatuurdrop met 50% wissel niet te groot wordt.

1 groter vat zou makkelijker zijn qua voorbereiden op opwarmen, maar dan is het bijna niet meer te verplaatsen. 60kg kan ik nog in mijn eentje verplaatsen/kleine stukjes optillen etc. Ik heb van die verhuis rollerplankjes onder alle vaten gekocht zodat ik ze makkelijk door het huis kan verplaatsen (osmoseapparaat zit in de bijkeuken en moet dan het hele huis door naar de woonkamer waar het aquarium staat).
 
Ververs hier wekelijks 1/3 tot 1/2 met koud kraanwater bij corydoras/l-nummers,danio's guppen,garnalen,slakken etc. enige waar ik wat voorzichter bij ben zijn de tetra's, die lijken hier wat gevoeliger te zijn. Water zakt dan van 23/24 naar +- 18/19 graden.
Lijkt mij dus ook wel afhankelijk van de soort en mogelijk waar ze vandaan komen wild/kweek.
 
Als je boiler koper bevat komt dat gegarandeerd mee met het warme water. Ik ververs daarom steevast met water uit de koudwaterkraan. Daar zakt de temperatuur een beetje van, maar dat is mede dankzij het verwarmingselement slechts kortstondig en niet extreem.
 
Ik ververs wekelijk ca 1/3 van het water en vul het aan met kraanwater op temperatuur van ca 25 graden.
Als ik koud water zou gebruiken zal de temperatuur in de bak ws in heel korte tijd in de buurt van de 20 graden terecht komen. Of dat de vissen daar een klap van krijgen weet ik niet maar natuurlijk is het niet en dus doe ik het niet :S
 
het gaat niet alleen om de hoeveelheid maar ook om de manier waarop je het water toevoegt.
zelf doe ik dit via de spraybar dan wordt het water gelijkmatig verdeeld.
 
Vanwege ons oudere huis (100 jaar) durf ik het hier niet aan om warm water uit de leiding zelf te gebruiken. Voor de slakkenkweek doe ik minstens 24 uur van te voren het water in een 60L waterton. Deze zet ik dan klaar voor een kachel en is de dag erna dan zo ongeveer 18/19 graden. Hetzelfde doe ik 1x per week met de garnalenbak, daar wissel ik toch maar kleine hoeveelheden.

Voor mijn grote 450L aquarium gebruik ik 50% osmose/50% kraanwater. Voor dit aquarium heb ik 4 vaten van 60L (allemaal met voedselveilig keurmerk) waarin ik het water vast in de juiste verhouding klaar meng. Gedurende de week hevel ik regelmatig ongeveer 30 ~ 40L af met schoonmaken van de bodem/voerresten. Dit vul ik aan met water op kamertemperatuur uit 1 van de voorbereide vaten. Voor de wekelijkse grote wissel heb ik extra verwarmingsbuizen gekocht om het water op te warmen zodat de temperatuurdrop met 50% wissel niet te groot wordt.

1 groter vat zou makkelijker zijn qua voorbereiden op opwarmen, maar dan is het bijna niet meer te verplaatsen. 60kg kan ik nog in mijn eentje verplaatsen/kleine stukjes optillen etc. Ik heb van die verhuis rollerplankjes onder alle vaten gekocht zodat ik ze makkelijk door het huis kan verplaatsen (osmoseapparaat zit in de bijkeuken en moet dan het hele huis door naar de woonkamer waar het aquarium staat).
Jeetje wat een hel of een job bij jouw. is een opvoerpomp met een tuinslang geen praktischer idee? Pomp erin, slang naar aquarium en overhevelen?
 
Jeetje wat een hel of een job bij jouw. is een opvoerpomp met een tuinslang geen praktischer idee? Pomp erin, slang naar aquarium en overhevelen?
Gevalletje je moet er wat voor over hebben 😂. Had het er niet bij staan, maar gebruik wel een opvoerpomp ook om het water uit de vaten in het aquarium te pompen! Dat scheelt zeker een boel. En met de grote wissels ook om water uit de aquaria te pompen naar het riool.

Vaten naar het aquarium rijden gaat vrij makkelijk met die rollerplankjes gelukkig.
 
Gevalletje je moet er wat voor over hebben 😂. Had het er niet bij staan, maar gebruik wel een opvoerpomp ook om het water uit de vaten in het aquarium te pompen! Dat scheelt zeker een boel. En met de grote wissels ook om water uit de aquaria te pompen naar het riool.

Vaten naar het aquarium rijden gaat vrij makkelijk met die rollerplankjes gelukkig.
Gelukkig maar ik zag je al zeulen met 60 liter vaten en met een emmertje uitscheppen :rolleyes: Dat zou wel erg veel puffen voor je puffers wezen ;)
 

Terug
Bovenaan