Water verbeteren voor betta?


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
272
Leeftijd
36
Hallo,

Kan iemand advies geven aub? :

Net voor de corona uitbraak ben ik verhuisd naar een streek met hard water. Daarom zit hier in men huurwoning een waterontharder(die meer niet werkt dan wel), niet goed voor de vissen dus...

Ik heb momenteel 1 bakje met een betta er in, op dit harde water (gh22, KH16, pH8,1), deze heb ik nu 8maand denk ik en die doet het goed.

Maar ik wil ook een nieuwe garnalenbakje, dus heb ik een RO toestel besteld.

Men vraag: zou ik de betta ook op geremineraliseerd RO water steken, dus zachter en zuurder water ?

Thx
 
RO water is zachter door het ontbreken van calcium/magnesium (GH) en karbonaten (KH).
Maar niet per se zuurder.
RO water is eerst neutraal pH 7.0, alleen door het ontbreken van een KH kan je het snel zuur krijgen met co2/turf etc.

Waterontharder haalt alleen de GH weg calcium/magnesium en wordt meestal vervangen door natrium.
Niet heel geschikt voor een aquarium.

Bij een Betta is een GH > 5 gewenst.
Je kan dat misschien bereiken door kraanwater wat niet door de ontharder is gegaan met RO water te mengen?
 
Ik weet dat de KH de pH buffert en bij RO haal je die eruit en ook de GH. Kheb wat opgezocht en ik lees dat osmose toevoegen aan hard basisch water de pH naar beneden brengt.. Kheb het zelf nog nooit gedaan...

Het is idd om het zout te mijden dat ik de betta op osmose wil steken.
Maar spijtig genoeg zit de ontkalker juist na de hoofdkraan, alle water wordt dus ontkalkt..

Het plan zou zijn om osmose te mineraliseren en heel geleidelijk mengen met het huidig water..
 
Uit een ander topic:
Het is raar om te denken dat je door alleen osmosewater te gebruiken de pH omlaag kunt krijgen. De pH is een maat voor de zuurgraad: hoe meer zuur, hoe lager de pH. Door osmose filter je alle deeltjes groter dan een bepaalde maat uit het water. In de praktijk betekent dat dat er bijna geen andere stoffen meer in zitten dan puur water. Daarom is de KH van osmosewater laag. Want de KH is een maat voor de hoeveelheid carbonaat en bicarbonaat in je water. Dat zit er bijna niet meer in, dus KH is laag.
Dat betekent niet dat de pH ook laag is, want je hebt geen zuur toegevoegd dus pH schommelt rond de 7.
Wel is je zuurbuffer weg (die bestaat uit carbonaat) en zal de pH heel snel zakken als je nu zuur toevoegt.
Dat kan door bijvoorbeeld CO2 toe te voegen (CO2 vormt in water koolzuur) of eventueel ook met turf, want dat bevat organische zuren.
Maar pas op, omdat er geen buffer is, kan de pH ineens heel sterk dalen. Daarom beter om te experimenteren met osmosewater gemengd met kraanwater.
CO2 is overigens veel beter te doseren dan turf en is daarnaast een essenti�le voeding voor je planten en dus veel slimmer om te gebruiken en het hoeft bijna niks te kosten. Als je zelf bio-CO2 maakt.
 
Uit een ander topic:
Ok, thx
Maar ik zie soms op facebook/forums mensen met een veel lagere gh en kh dan ik, die hebben dan ook een lagere pH (ze voegen geen co2 toe)
Hoe komt dit ?
De lessen fysica en chemie herinner ik niet meer zo goed...
 
Als je een lage KH/GH hebt, dan heb je die bufferende werking ook niet. Dus gaat de pH makkelijker omlaag. Maar kijk wel even welke zaken zij nog meer hebben, aan pH verlagende substraten/soils in combinatie met osmose water wat ze dan weer remineraliseren omdat 0 KH ook weer niet aan te raden is voor garnalen en vissen.
 
Ok ik begin het iets meer te snappen denk ik, bedankt voor de hulp :)

Osmose toestel komt normaal morgen binnen,
Kzal nog wat research doen ondertussen.

Grtn
 

Terug
Bovenaan