Water verbeteraars en dergelijke


D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,
Ik ben bezig met mijn aquarium op te starten en nu zijn er bij de aquariumwinkel 3 potjes met dergelijke water verbeteraars aangeraden. Is dit echt nodig? Wat is volgens jullie allemaal wel en niet nodig?
Welke flesjes moet ik wel echr gebruiken en welke niet? Graag hoor ik jullie aanbevelingen.

Bedankt!
 
Als je gewoon 4 weken opstarttijd in acht neemt heb je geen middeltjes nodig, wel wat droogvoer in de bak verkruimelen daardoor krijgen de bacteriën te eten en vermenigvuldigen ze zich vanzelf.
 
In ons land heb je dat inderdaad niet nodig en is het eigenlijk weggegooid geld.
 
Beter dat geld investeren in een druppeltestkit om je waterwaarden te checken.
 
en als de waardes dan niet goed zijn? is het dan gewoon nog afwachten? of moet er dan toch iets bij?
 
De waarden zou je kunnen meten met de druppeltests, als het water nog niet goed is is er vaak wat meer geduld bij nodig, je kan de waardes later hier even melden dan kunnen we mee kijken met je.
 
Ik weet niet in hoeverre men het hier toestaat dat er linken geplaatst worden, ik hoor wel indien het niet gewenst is (beheerders: spreek mij gerust er op aan) maar waterverbeteraars is zo een welles-nietes spelletje waar zelden een duidelijk antwoord op gegeven wordt. ik deed mijn best deze te bespreken, maar kan niet beloven dat je er ook effectief een antwoord op krijgt...

 
Ik weet niet in hoeverre men het hier toestaat dat er linken geplaatst worden, ik hoor wel indien het niet gewenst is (beheerders: spreek mij gerust er op aan) maar waterverbeteraars is zo een welles-nietes spelletje waar zelden een duidelijk antwoord op gegeven wordt. ik deed mijn best deze te bespreken, maar kan niet beloven dat je er ook effectief een antwoord op krijgt...


Deze meneer vertelt dat er bij hem rond 50 ml. chloor in het water zit daarbij wijzend op een lijst waarop te lezen is dat het hier gaat om chloride...
Nu is chloor toch iets anders als chloride?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chloride
 
En dit kan ik nog vinden:

Wat is het verschil tussen Chloor Atom en chloride-ion ?

• Chloride-ion is de gereduceerde vorm van chloor atoom. Chloride heeft 18 elektronen vergeleken met zeventien elektronen van chloor en beide protonen zeventien. Daarom chloride heeft een negatief (-1) lading, terwijl chloor is neutraal.
 
Volgens mij staat hier het verschil benoemt:

https://www.3vse.com/8/2082.html

Die site is niet zo heel duidelijk in de uitleg hoe we chloor gebruiken in ons water.
er staat duidelijk dat chloor een gas is en chloride een zout/mineraal.

Een gas kunnen we echter niet volledig oplossen in water.
Sorry als ik het nu nog een stapje moeilijker maak, maar eigenlijk benoemen wij allen chloor in ons water verkeerdelijk. We gebruiken het al jaren en iedereen weet wat we bedoelen, echter is het eigenlijk (al vele jaren) geen chloor meer wat er in ons water zit. In de meeste gevallen wordt calciumhypochloriet gebruikt en in een uitzondering ook chloramine.

Dus we zitten aan 4 verschillende termen al (en ik heb ze nog niet allemaal opgesomd)
Zijnde chloor, chloramine, chloride, caclciumhypochloriet

Moest ik héééééél kort door de bocht gaan zou ik kunnen stellen: chloor wordt opgelost in water, daardoor maakt het een verbinding en resulteert het in een chloride.
Het enige verschil tussen chloor en chloride is het feit dat chloride eigenlijk chloor is die een extra ion heeft opgenomen.
Maar nog es: dat is eerder een beetje kort door de bocht, het is uitgebreidder dan dan, maar vraag is of er boodschap is aan het ganse scheikundige proces?

We moeten gewoon duidelijk beseffen dat chloor (en dus in bepaalde zin chloride, cacliumhypochloriet en chloramine) niet zo prettig aanvoelt voor onze vissen.
We moeten ook beseffen dat het in België standaard in het water zit en dat het in nederland op geregelde tijdstippen wel degelijk eens een keertje voor komt.

Voorzichtigheid is dus zeker geboden, chloor gaat echt flink tekeer op kieuwen en slijmhuid van onze vissen.

Een grote jerrycan van 5 liter sera aquatan bijvoorbeeld kost om en bij de 50 euro, men kan er tot 40.000 liter aquariumwater mee behandelen (jaja, ik weet dat de handleiding zegt 20.000 maar in 99,9% van de gevallen is een halve dosering meer als zat).
Dus het is maar de vraag of we voor die 50€ voor 40.000 liter (daar kunnen de meeste mensen wel een goeie 2 jaar mee weg denk ik???) het wel waard is om het risico te nemen een gans visbestand door kwijt te raken, om dan nog niet te spreken van onze filtering die hele rake klappen krijgt door het chloor (jaja, je weet wel, "chloor")
 
Als er chloride in het Nederlandse drinkwater zit is dat toch meestal in combinatie met natrium? Natriumchloride of gewoon zout dus. Dat chloor haal je er niet uit met middeltjes.
 
hmm Sinds 2005 in het in Nederland bij de wet verboden om chloor als primair zuiveringsmiddel te gebruiken voor water :S
dus als je chloor meet klopt er iets niet toch:juggle::D
 
beste forumliefhebbers,
Ik ben bezig met mijn aquarium op te starten en nu zijn er bij de aquariumwinkel 3 potjes met dergelijke water verbeteraars aangeraden. Is dit echt nodig? Wat is volgens jullie allemaal wel en niet nodig?
Welke flesjes moet ik wel echr gebruiken en welke niet? Graag hoor ik jullie aanbevelingen.

Bedankt!

In princiepe zijn dergelijke middelen niet nodig.

Echter als je een aquarium opstart zou ik ze wel gebruiken. Ons kraanwater is niet te vergelijken met het water uit een rivier.

Het hard en bevat nagenoeg geen organische oligomeren. Organische verbindingen.
Deze stoffen maken het water geschikt voor leven. Bacterien en vissen.

In een reeds langdurig draaiend aquarium is het niet nodig, daar zijn deze stoffen al ruimschoots voor handen.

Echter is het wel handig om in huis te hebben. Stel er is zomaar eens wat chloor aan het water toegevoegd.
Bij leidingbreuk doen ze dit.
 
Als bv. de E.coli-bacterie wordt aangetroffen in het leidingnetwerk kan er gespoeld worden met een kleine dosering chloor. Maar dan ligt er echt wel een briefje bij je in de bus.
 
hmm Sinds 2005 in het in Nederland bij de wet verboden om chloor als primair zuiveringsmiddel te gebruiken voor water :S
dus als je chloor meet klopt er iets niet toch:juggle::D

Er mag wel hypochloriet of chlooramine toegevoegd worden.

Deze stoffen zijn dermate reactief/instabiel dat deze snel overgaan in vrij chloor.
Dit ruik en proef je.

Dus het gevaarlijke chloorgas is dan wel verboden. Dus direct toevoegen mag niet.
Maar indirect wel.

Bij zwembaden idem.

Doe thuis maar eens een plasje in een toilet met hypochloriet......
 
Die site is niet zo heel duidelijk in de uitleg hoe we chloor gebruiken in ons water.
er staat duidelijk dat chloor een gas is en chloride een zout/mineraal.

Een gas kunnen we echter niet volledig oplossen in water.
Sorry als ik het nu nog een stapje moeilijker maak, maar eigenlijk benoemen wij allen chloor in ons water verkeerdelijk. We gebruiken het al jaren en iedereen weet wat we bedoelen, echter is het eigenlijk (al vele jaren) geen chloor meer wat er in ons water zit. In de meeste gevallen wordt calciumhypochloriet gebruikt en in een uitzondering ook chloramine.

Dus we zitten aan 4 verschillende termen al (en ik heb ze nog niet allemaal opgesomd)
Zijnde chloor, chloramine, chloride, caclciumhypochloriet

Moest ik héééééél kort door de bocht gaan zou ik kunnen stellen: chloor wordt opgelost in water, daardoor maakt het een verbinding en resulteert het in een chloride.
Het enige verschil tussen chloor en chloride is het feit dat chloride eigenlijk chloor is die een extra ion heeft opgenomen.
Maar nog es: dat is eerder een beetje kort door de bocht, het is uitgebreidder dan dan, maar vraag is of er boodschap is aan het ganse scheikundige proces?

We moeten gewoon duidelijk beseffen dat chloor (en dus in bepaalde zin chloride, cacliumhypochloriet en chloramine) niet zo prettig aanvoelt voor onze vissen.
We moeten ook beseffen dat het in België standaard in het water zit en dat het in nederland op geregelde tijdstippen wel degelijk eens een keertje voor komt.

Voorzichtigheid is dus zeker geboden, chloor gaat echt flink tekeer op kieuwen en slijmhuid van onze vissen.

Een grote jerrycan van 5 liter sera aquatan bijvoorbeeld kost om en bij de 50 euro, men kan er tot 40.000 liter aquariumwater mee behandelen (jaja, ik weet dat de handleiding zegt 20.000 maar in 99,9% van de gevallen is een halve dosering meer als zat).
Dus het is maar de vraag of we voor die 50€ voor 40.000 liter (daar kunnen de meeste mensen wel een goeie 2 jaar mee weg denk ik???) het wel waard is om het risico te nemen een gans visbestand door kwijt te raken, om dan nog niet te spreken van onze filtering die hele rake klappen krijgt door het chloor (jaja, je weet wel, "chloor")

En als ik je dan vertel dat het al jarenlang wettelijk verboden is chloor in het leidingwater toe te voegen, en dat dat dus al jarenlang niet meer gebeurd, is dit hele praatje niet nodig geweest
 
Als er chloride in het Nederlandse drinkwater zit is dat toch meestal in combinatie met natrium? Natriumchloride of gewoon zout dus. Dat chloor haal je er niet uit met middeltjes.

Keukenzout is NaCl en chloor in kraanwater is natrium hypochloriet (NaClO).

Deze stoffen hebben buiten dat ze beiden de elementen Na en Cl bevatten niets met elkaar te maken.

Bovendien valt keukenzout bij oplossen niet uiteen in Na enCl.

Chloorgas is overigens Cl2

Daarnaast hebben we dan ook nog chlooramine (Nh2Cl) dat bv met Seachem prime onschadelijk gemaakt kan worden maar bij dat proces ontstaat NH3/4
 
Keukenzout is NaCl en chloor in kraanwater is natrium hypochloriet (NaClO).

Deze stoffen hebben buiten dat ze beiden de elementen Na en Cl bevatten niets met elkaar te maken.

Bovendien valt keukenzout bij oplossen niet uiteen in Na enCl.
Dus wel, natriumionen (Na+) en chloorionen (Cl-).
https://www.edumedia-sciences.com/nl/media/554-oplossen-van-nacl-in-water

Het chloor uit de lijstjes van Vitens is vooral het chloor uit het zout dat in het drinkwater zit. Meestal bevat het dan ook een behoorlijk aandeel natrium en magnesium. Dit is vooral in de kustgebieden het geval.
In Nederland wordt er doorgaans geen natriumhypochloriet (bleekwater) en dergelijke ontsmettingsmiddelen door het drinkwater gedaan, tenzij er een besmettings-probleem is zoals bij een lekkage in de waterleiding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Nederland wordt er doorgaans geen natriumhypochloriet (bleekwater) en dergelijke ontsmettingsmiddelen door het drinkwater gedaan, tenzij er een besmettings-probleem is zoals bij een lekkage in de waterleiding.


Klopt zeker voor Nederland. Ken zo wel een aantal mensen die zich flink mispakt hebben aan zo'n "spoelbeurt", bij Vitens overigens.
In België zijn we het helaas gewoon dat het standaard en in vrij sterke mate zelfs aanwezig is
 
Om het hier te volgen mag je bijna scheikundige zijn:D;)
Vind ik niet John .
Wij achterlijken moeten gewoon leren tussen de lijnen te lezen en ophouden met de raad te geven aan bv. Nederlanders dat het gebruik van waterverbeteraars niet nodig is .
Voor mezelf moet ik leren om het ALTIJD te gebruiken .
 
Ik denk dat de wijsheid is: er valt geen eindconclusie te maken over het al dan niet noodzakelijk zijn van waterverbeteraar. Het is zeker en vast veiliger het te doen, het is niet zo verschrikkelijk duur.

Maar om nou te gaan doen als ik: ZELF mijn EIGEN waterverbeteraar maken, daar moet je inderdaad wel een klein beetje voor prettig gestoord zijn. Scheelt me wel een flinke duit in ieder geval, zeker als je kijkt dat 3000liter per dag water wisselen geen uitzondering was..... Belgisch water wel te verstaan
 

Terug
Bovenaan