Water te warm door T5 verlichting?


P

Petrik

Guest
Ik heb momenteel mijn verwarming uitgezet en de kap staat open. Echter is het nog steeds 26 graden in m'n bak. Er zit nu nog geen vis in dus nog niet echt een probleem. Zou hem het liefst op 24-25 graden hebben. De omgevingstemperatuur is 23 zowel overdag als snachts. Hangen nu twee thermometers in zowel laag als hoog die beiden hetzelfde aangeven.

De lampen zijn:
Philips 39w 865
Philips 39w 840 en staan nu van 14.00 tot 23.00 aan.

Betreft een 190L bak.
 
Als je omgevingstemperatuur al 23 graden is, dan warmen je T5 lampen het water zeker nog verder op. De lampen worden aardig warm namelijk. T8 lampen worden minder heet....
Daarbij moet je je ook bedenken dat 190 liter best veel massa is, die maar langzaam afkoelt.
Een klein computerventilatortje in je lichtkap bouwen, kan wel veel schelen.
 
Ik herken dit helaas ook met mijn 240 liter juwel rio aquarium heb ik gelijksoortige problemen.
Bij mij is de omgevingstemperatuur 21 graden.
De bak is lastig onder de 24 graden te houden.
Wil liefst 21 graden maar dat lukt echt niet.
Ik doe alleen in de avond de kleppen dicht ivm het licht in de huiskamer en dan loopt de temperatuur snel op.

Led verlichting zou de oplossing kunnen zijn voor mijn sluierstaarten bak.
Of ventilatoren in de lichtkap.

Helaas dus heel herkenbaar dit probleem.
En dan is het nog geen zomer...
 
Bedankt voor de reacties. Helaas een herkenbaar probleem dus. Fans inbouwen zou een optie kunnen zijn. Denk dat ik eerder mijn nog aan te schaffen vissenbestand qua temperatuur nog eens onder de loep neem. Naar led kijk ik voorlopig nog helemaal niet.

En wat je zegt Pauolo dan is het nog geeneens zomer.
 
idd de lampen zullen gemakkelijk 2a3� extra warmte bovenop de huiskamertemperatuur.

zo kan een (gemiddeld)gezelschapsaquarium zonder extra verwarming
 
Is dat nog afhankelijk van de eventuele aanwezigheid van drijfplanten?

~ Ivo
 
Had dat ook bij mijn t5 ..had zelfs geen verwarming innde Aquael..ook niet in de winter.

Nu ik compleetvovergestapt ben op ledverlichting had ik wel verwarming nodig.
 
Heb net een nieuwe verwarming besteld :) ach wie weet slaat ie een keer aan als onze installatie niet meer werkt.
 
Je schreef al dat je je visbestand wil aanpassen naar die temperaturen.
Veel soorten die je " normaal" op 24 gr houdt kunnen wel tegen een tijdelijke verhoging van een paar graden.

Mijn torpedo's zitten normaal hooguit op 24 gr maar in zomer liep de temperatuur ooknop naar 28 gr. Hebben ze overleefd.
 
Waarom zo moeilijk ??? Stel je thermostaat af op 20 graden (of misschien nog wat lager), dan koelt hij tenminste 's nachts af (zoals ook in de vrije natuur toch ??? ), en als dan overdag de temperatuur wat op loopt is er geen vuiltje aan de lucht. Het is natuurlijk je reinste kul om je temperatuur 's nachts ook zo hoog te willen hebben. Kunnen ze best hebben
 
Uhhh moeilijk?

Mijn thermostaat staat op de tijdklok die mijn hoofdverlichting regelt. ;)
 
Peter, het valt uiteindelijk ook wel mee. Ik keek net even en toen stond hij op de 24-25 graden. Met de oude verwarming op 24 werd de bak 28-29 dus deze lijkt echt stuk. Met een nieuwe verwarming als backup is het wel te doen met deze temperaturen. Hij zal zelden aan slaan maar dan zit hij er maar in. Qua visbestand pas ik dus ook niks aan. Af en toe een schommeling qua temps moet kunnen.
 
peterdenhaag53 zei:
Je schreef al dat je je visbestand wil aanpassen naar die temperaturen.
Veel soorten die je " normaal" op 24 gr houdt kunnen wel tegen een tijdelijke verhoging van een paar graden.

Mijn torpedo's zitten normaal hooguit op 24 gr maar in zomer liep de temperatuur ooknop naar 28 gr. Hebben ze overleefd.
Waarom zet je ze zo warm? Kamertemperatuur is beter voor dit soortje, ze zijn niet voltropisch.
 
Jones zei:
peterdenhaag53 zei:
Je schreef al dat je je visbestand wil aanpassen naar die temperaturen.
Veel soorten die je " normaal" op 24 gr houdt kunnen wel tegen een tijdelijke verhoging van een paar graden.

Mijn torpedo's zitten normaal hooguit op 24 gr maar in zomer liep de temperatuur ooknop naar 28 gr. Hebben ze overleefd.
Waarom zet je ze zo warm? Kamertemperatuur is beter voor dit soortje, ze zijn niet voltropisch.

Heb je al naar de rest van mijn bestand gekeken?
Daarnaast is 24 gr de bovengrens van de torpedo's...
Heb jij zelf ook ervaring met deze soort? Ik heb jaaaaaarenlange aqua- ervaring en heb de torpedo's ( na me prima geinformeerd te hebben) nu ruim een jaar in mijn bak..geen enkele is uitgevallen en ze groeien prima en zijn heerlijk actief.
Goh goh... Ze zijn niet voltropisch..haha alsof ik dat niet wist.
Stel liever eerst een vraag voordat je denkt dat je mij info geeft!
 
Petrik zei:
Peter, het valt uiteindelijk ook wel mee. Ik keek net even en toen stond hij op de 24-25 graden. Met de oude verwarming op 24 werd de bak 28-29 dus deze lijkt echt stuk. Met een nieuwe verwarming als backup is het wel te doen met deze temperaturen. Hij zal zelden aan slaan maar dan zit hij er maar in. Qua visbestand pas ik dus ook niks aan. Af en toe een schommeling qua temps moet kunnen.

Zo is het.
Prima toch. Succes.
 
Rustig maar hoor, het was een eerlijke vraag/opmerking en ook ik heb jaaaaaaaaarenlange aqua-ervaring.
 
Jones zei:
Rustig maar hoor, het was een eerlijke vraag/opmerking en ook ik heb jaaaaaaaaarenlange aqua-ervaring.

En heb je nu al op google nagezocht dat torpedo's best op 24 gr. kunnen?

Rustig maar hoor ....???? Hahaha...
Je stelde dat ik me af zou moeten vragen of mijn torpedo's niet te warm zouden zitten en gaf me de " info" dat het een subtropische soort is. Alsof ik dat zelf niet zou weten.

En dat in een topic waarin de relatie tussen verlichting en verwarming aan de orde is.
Daar gaf ik info over aan de TS en stelde mijn torpedo's als voorbeeld juist omdat zij graag wat koeler zitten en ik de TS wilde geruststellen dat het niet erg is als de temperatuur tijdelijk wat omhoog gaat binnen redelijke grenzen natuurlijk.

Door jouw opmerking breng je de TS op het verkeerde spoor dat mijn advies misschien niet juist is. En dat vind ik niet prettig en van jouw kant onjuist.
 

Terug
Bovenaan