Lid geworden
5 september 2021
Berichten
7
Locatie
belgie
ik keek vanmorgen in mijn aquarium( waar nog geen vissen inzitten omdat ik 3 a. 4 weken moest wachten) en het water was heel vreemd. Iemand tips?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-09-05 at 07.06.56 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-09-05 at 07.06.56 (1).jpeg
    70 KB · Weergaven: 117
  • WhatsApp Image 2021-09-05 at 07.06.56.jpeg
    WhatsApp Image 2021-09-05 at 07.06.56.jpeg
    120 KB · Weergaven: 112
Het lijkt bacteriebloei. Hoelang draait de bak nu?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
het lijkt op bacterie bloei. Ik zou als ik jou was wel kijken voor een aantal echte water plantjes en de volgens mij nep plant uit halen
 
Nepplanten doen niks hoor. Je ziet dit vaker bij de opstart en dan is je bacteriecultuur niet goed op orde nog. Ik zou deze neppers ook vervangen voor echte planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Even een andere vraag maar hoeveel liter is deze bak en wat heb je in gedachten aan bewoners?
 
wat voor vissen had je in gedachten?
 
De kunstplant zal niet de oorzaak zijn van de bacteriebloei, maar echte planten zijn volgens mij in bijna alle gevallen veel beter.

En op zich is bacteriebloei in een aquarium van nog geen week oud niet zo gek toch? Juist een teken dat de bacteriën op gang beginnen te komen lijkt mij.
 
Ja daarom vroeg ik het al want die hebben een grote bak nodig en min 50 liter per vis.
 
Cool bakkie, blob. Lijkt me idd "bacteriebloei", hoort er bij. De bacterien moeten straks al het afval (poep en overtollig voer) opruimen, dus vandaar dat je een paar wkn moet wachten met vissen.
Levende planten zijn goed omdat ze zuurstof afgeven aan het water.

Weet je hoeveel liter inhoud je aquarium heeft?
Goudvissen voelen zich niet chill zonder ruimte, maar er zijn heel veel leuke andere visjes.
Afhankelijk van de grootte, bijv:
https://aquainfo.nl/artikel/epiplatys-annulatus-ringbandsnoekje/

Of garnalen, ren-slak, 1 betta.
Laat maar weten als je behoefte hebt aan advies.
Veel plezier
 
Hier nog een link, gezien je beoogde visbestand:

 
De winkel zei dat dat hetzelfde deed
Dan raad ik je een andere dierenwinkel aan, eentje die je wel fatsoenlijk adviseert. Maar ook om kritisch na te denken, een plastic plantje leeft niet. Neemt niets op uit het water en geeft (als het goed is) niets af aan het water. Een echt plantje leeft uiteraard en draagt bij aan het ecosysteem.
 
Ik raad je een echt filter aan en niet alleen een pomp.

De reden dat je 3 a 4 weken moet wachten is zodat in het filter goede bacteriën kunnen groeien die giftige stoffen (het ammonia doe uit de poep en de plas van de vissen komen) omzetten naar niet giftige stoffen. Dit heet de stikstofkringloop. Google maar eens op 'stikstofkringloop aquarium' :)
Maar dan moet er wel voldoende ruimte in het filter zitten met filtermedia (siporax/sponzen e.d.) zodat bacteriën kunnen groeien.
 
Google maar eens op 'stikstofkringloop aquarium
 

Terug
Bovenaan