wat zou ik doen?


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo,

de pech komt altijd in drie2en.

klein maandje terug is mijn 80cm lek geraakt, dus alles in een 60cm gepropt. daardoor enorme overbevolking. Dit zorgde voor een flinke plotselinge vissterfte.

vissen in quarantaine en bak na koken is weer aan het opstarten.

Ik heb nu nog 4 cory's, 1 ancistrus, 1 kuhli en 1 man dwerg kersenbuik (die denk ik nog dood gaat).

Nu zoek iets aanvulling voor als het bakje weer draait. over een half jaar wil ik een 100cm gaan aanschaffen. Dus zoek ik een bestand wat straks over kan met wat aanvulling.

Mijn eis niet het standaard grut (platy's guppen ed) het liefst toch een mooie chiclide (die in het wild voorkomt en ook weer wat spanneder is) en daarbij dan dus wat gezelschaps vissen.

ws zoek ik een Ferrari met max 500km op de teller voor ca 5000 euro.
 
Jah over ca een half jaar. dus wil daarvoor een visbestand bedenken.

en dan het liefst in deze bak al een visje voor er bij.
 
Als allereerst zou ik de kersenbuik niet in je nieuwe bak doen; kersenbuiken zijn vaak zeer territoriaal.

Dan zou ik de corydorassen en kuhli's aanvullen met een aantal exemplaren er bij, het zijn toch groepsdiertjes.
Aangezien zowelde corydoras als de kuhli graag graven, wil ik je aanraden om een zandbodem te nemen.

Ik weet niet wat voor corydorassen je hebt?

De combinatie territoriale vissen (over het algemeen zijn dwergcichliden dat) en andere bodembewoners die vredelievend zijn (en dat is de corydoras) vind ik altijd gewaagd..
Ik zou dan eerder een vis nemen die wat meer in het bovenste gedeelte van het water zwemt. Of die niet zo fel hun territorium verdedigen.

Een andere optie is misschien de Dario dario of Badis badis. Lijkt wel een beetje op een dwergcichlide, maar vaak wel wat milder qua gedrag. Alleen na het schijnt is het bij de Dario vaak moeilijk om een vrouw te kopen (en daarom zou ik persoonlijk voor de badis gaan).
Beiden doen het beter op een wat lagere temperatuur.

Dan kan je nog een scholenvis nemen. Misschien een rasbora of een andere scholenvis die qua waterwaardes en temperatuur bij je andere vissen past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een rasbora of een andere scholenvis die qua waterwaardes en temperatuur bij je andere vissen past.
Wat dat betreft zijn (dwerg)regenboogvissen (melantonidae) heel erg fijn, ik zou zeker 6 cory’s nemen in deze bak en zeker 8 in de 100m bak. Kuhli’s zou ik er minstens 2 bij nemen.
 
eigenlijk wil ik de kuhli niet perse meenemen. ook een beetje de vraag wat voor bestand ik kies.

Ik wil wel graag een kleine chiclide erbij in de grote bak, nu is het niet zo handig, maar ik wil er nu wel rekening mee houden.

Die dwerg baarsjes zijn erg leuk maar ook erg klein.
 
Als je graag cichliden wil, moet het dan een overheersend cichliden aquarium worden of een paar rustige cichliden, dat is namelijk wel van belang voor het uitzoeken van een visbestand.;)
 
Het miet een gezelschaps aquarium worden met 1 chiclide koppel/harem
 
De ramirezi zou ik zeker niet samenhouden met andere bodembewoners zoals de corydoras. Tijdens een legsel kunnen ze heel fel zijn is mijn ervaring.
 
Mm, kent iemand een soort cichlide die rustig genoeg is? Of misschien eentje die zo klein is, dat die er niet over zou denken om de cory’s lastig te vallen?:S:)
 
Op zich storen corydora's zich niet zou gauw hoor.

Ik had ze bij mijn malawi's en nu ook bij de dwergkersenbuiken in 60cm. soms worden ze weggejaagd en dan gaan ze verderop verder scharrelen.

Overigens wil ik het nieuwe aquarium bestand niet perse laten bepalen door wat ik nu heb.
De ramirezi wil ik alleen wildvang of nakweek daarvan. dus geen vreemde kweekvormen. en die soorten voldoen niet aan mijn bijzonder visje eis.
 
De ramirezi wil ik alleen wildvang of nakweek daarvan. dus geen vreemde kweekvormen. en die soorten voldoen niet aan mijn bijzonder visje eis.
Dat snap ik, en je moet ook vooral doen wat je zelf mooi vind, maar je moet je andere vissen dan wel de optimale omstandigheden kunnen blijven bieden, alhoewel ik denk dat je dat wel weet;)
 
ja maar het gaat over het lange termijn. de cichlide komt pas in de grote bak.

maar wil nu daarvoor een keuze maken zodat ik niet straks een pirahna koop en guppen heb zitten.

mijn aquarium ligt vol met stenen en verstop plekken. dat scheelt voor alle vissen een hoop.
 
Ja klopt, je zou op internet in webwinkels kunnen kijken voor ideetjes, dat is wat ik altijd doe. Later kijk ik de informatie wel altijd na op meerdere sites:)
 

Terug
Bovenaan