Wat zijn op dit moment de waterwaarden van jullie vijver ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Aangezien ik met vijvers nog minder ervaring heb dan met aquaria ( en das ook nog maar beginners niveau) maak ik me zorgen om de waterwaarden van mijn buitenpoel en dan voornamelijk op de zuurtegraad.

Door het vele regenen is het natuurlijk al bijna de helft zachter geworden in nog geen 4 maanden tijd.

Gh 9

Kh 5


Ph 9 !?!?

De ph is dus zeer hoog, zeker in vergelijking met mijn aquaria. Maak ik me nodeloos zorgen hierover is deze bij jullie ook zo hoog rond deze tijd en zal die wel dalen eens het warmer wordt en de waterplanten beginnen te groeien ?




(@ Moderators : Geen idee of dit bij vijvers of waterchemie hoort, dus indien in het verkeerde subforum gestart excuus hiervoor)
 
pH-waarde van vijverwater - Schonevijver.nl



www.schonevijver.nl/contents/nl/d33_pH- ... water.html






Een veel voorkomend misverstand. Veel mensen denken dat bij een hoge pH-waarde het water zuur is, maar het tegenovergestelde is waar want, hoe lager de ...


---------------

De waterwaarden in de vijver - Schonevijver.nl



www.schonevijver.nl/contents/nl/d31_vij ... wicht.html






Een goed kH-gehalte kan dus een sterk schommelende pH-waarde voorkomen. ... Zo wordt er beweerd dat een hoge gH-waarde algen in de vijver helpt .... Vissen zijn erg gevoelig voor grote schommelingen in waterwaarden, zorg voor een ...
 
Ik weet wel dat onder de 7 zuurder is en boven basisch. Weet alleen niet of 9 niet een beetje te basisch is voor deze tijd van het jaar.
 
Ik meet geen waarde nu, ik check zo nu en dan de vijver of er niet teveel blad in is gewaaid. voor de rest laat ik de vijver nog met rust.
 
Dat is inderdaad vreemd Herbstnebel.
Ik heb net zojuist mijn vijverwater gemeten en tot m'n verbazing is het ook vrij hoog.
Ik meet tussen 7,0 - 7,5 Ph. :S
Had ook veel lager verwacht, want heb al een tijd niet meer ververst en er liggen genoeg bladeren op de bodem.
 
Met wat voor testsetje heb je de waterwaarden bepaald, strips of druppeltestje?
Een pH van rond de 9 vind ik wel erg hoog
 
Met een druppeltest van tetra.
Zou ook kunnen met die waterval, co2 kan wat makkelijker ontsnappen.
 
Heeft daar niks mee te maken , een watervalleke gaat niet die impact hebben .
Ik heb een druppelfilter , die loost echt co2 in de lucht , echter blijft de pH mooi rond de 7,6 .
Een pH van 9,0 komt voor bij vijvers die er nog niet lang liggen (<2 jaar) en bij uitbundige plantengroei door zuurstofplanten .
Echter moet je dan het tijdstip van meten er bij vertellen .
Kan goed zijn dat het in de ochtend 7,5 is en 's avonds 9,0 .
Het kan dan zinvol zijn om te gaan beluchten om de pH te doen dalen .
Hoge pH's gaan vaak ook gepaard met overmatige algengroei .
 
Zou kunnen, de vijver is 4 maand oud, nog zeer jong dus, met enkel een flinke bos jonge waterpest en een bak vallisneria.

Tijdstip van de meting was in de namiddag...


Met beluchten bedoel je dan om er een luchtpomp in te hangen ?
 

Terug
Bovenaan