wat zijn nu goede waardes voor een aquarium


FRANCOIS51

Member
Lid geworden
12 maart 2023
Berichten
10
Leeftijd
72
goede avond allemaal,

heb nu zo'n 2 maand een 60 liter aquarium ...hier komen de visjes in , die de kleinzoon te veel heeft ...uit kweek , ik ...dus als opa heb mij m.a.w. een aquarium laten opdringen !! enfin het is wel leuk om te zien ,als ik achter mijn laptop zit en mijn aquarium zie staan .De visjes zijn Molly's , Platty's en Guppy's

de Juwel aquarium van 60 liter heeft een interne pomp met filter sponsjes en verwarmings element in dezelfde behuizing .Heb er ook redelijk wat plantjes ( echte !! ) in staan .

enkele weken geleden kocht ik zo'n busje met teststrookjes ...7 in 1 aquarium test strips .

vandaag gemeten .........

Total Hardness 50 ( 25-120 )
Free Chlorline 0,5 ( 0 )
Nitrate 10 ( 0-25 )
Nitrite 0 ( 0 )
Total Alkaline 40 (120 -180 )
Carbonate 40 ( 80-120 )
PH 8,5 (7,6-8,2 )

eerst de gemeten waardes en tussen de haakjes de waardes vermeld op het busje ( zeg maar de kleur codes )

op internet lees ik o.a. dat de KH waarde moet zitten tussen de 5 en de 10 ....maar dat staat op de strookjes niet op ...hier spreken ze van Todal Hardness ....wat is dit dan ??

dus graag jullie mening ...zitten de waardes goed en wat met de Total Hardness...


het water ziet er goed uit , helder ...voldoende plantjes en toch maar een hygger luchtpompje met steentje geplaatst . Ik probeer toch iedere week een 10 -12 liter water te verversen ...
maar het is toch soms zooooo verwarrend ..op internet lees ik tegenstrijdige zaken ...zoals bij teveel nitrite ...water wissel doen , zelfs iedere dag ...en anderen schrijven GEEN waterwissel doen , want dat helpt niet . ....maar dat moet toch helpen ,als je nitrite in je water hebt en je doet er bv 50% uit en vervangt dit met kraantjes water...dan krijg je toch een verdunning en moet de nitride waarde toch naar beneden gaan .
ik woon in Belgie en in Belgie doet de watermaatschappij wel chloor in het leiding / drink water ...ook zitten wij hier met redelijk wat kalk in het water en dat is goed te merken als we water koken voor thee of koffie te maken.

groeten,

françois


IMG_20230312_133832.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20230312_133910.jpg
    IMG_20230312_133910.jpg
    161.7 KB · Weergaven: 43
Hoi Francois,

Welkom op het forum!

Heel goed dat je je in je aquarium en de berg materie die daar aan hangt verdiept! Het zou mooi zijn als méér mensen dat deden als (voordat) ze een aquarium aanschaffen en daar visjes in mikken.

Ik heb wel een paar puntjes:
Ten eerste zijn teststrips behoorlijk onbetrouwbaar, druppeltesten zijn een stuk beter. Dus je gemeten waarden zijn hoe dan ook met een korrel zout te interpreteren. Teststrips zijn wél handig om chloor vast te stellen (dat zit dus in jouw water)

Dan van boven naar beneden:
Total Hardness: wordt GH genoemd (niet de KH): "De GH waarde is de totale hardheid of gezamenlijke hardheid van water. het is een maatstaaf van de hoeveelheid opgeloste metaalionen in water. Onder andere magnesium en calciumcarbonaat. " Gemiddeld genomen wordt voor een aquarium 6-12 aangeraden, maar om hogere waardenhoef je niet echt om te panikeren. Als je het zou willen verlagen, kun je eventueel met osmosewater gaan werken, maar voorlopig zou ik me daar niet al te druk over maken.
Free Chlorine, Chloor: Dat is een behoorlijk schadelijk stof voor je bak, maar door het water een half uurtje te laten staan in contact met de lucht en af en toe een keertje om te roeren, ben je al van het allergrootste deel af. (Chloorgas is lichter dan water en verdampt dus.) Na een half uurtje dus weer even stripje erin houden en even kijken hoever het gezakt is, is het 0 dan kan het water in je bak, anders nog even langer laten staan. Een luchtsteentje in je emmer(s) kan eventueel ook helpen.
Nitrate, Nitraat, NO3: Is het uiteindelijk product van je filterbacteriën en je planten hebben het nodig als voedingstof. Hoger dan 50 is niet echt gezond meer voor je vissen, dus als je dat hebt, moet je waterwisselen. Als je wilt dat je planten goed groeien (en dat wil je anders krijg je algen) zorg je dat NO3 ergens tussen 10 en 25 zit. (Is nog veel meer over te zeggen, maar dat laat ik even liggen).
Nitrite, NO2, nitriet: De voorloper van nitraat. Is een behoorlijk giftig stofje, dat is de reden waarom je een filter en aquarium moet laten draaien zonder vissen: de filterbacteriën moeten de kans krijgen om voldoende te groeien zodat ze NH3 (ammoniak, uitwerpselen van vissen en van rottend organische stoffen) leren omzetten naar nitraat. Daarom geen waterwissels als je bak indraait en er nog geen vissen inzitten. Als je wél vissen hebt: moet je waterwissels doen tot je weer op 0 zit.
Total alkaline, KH: een maat voor de bufferende hoeveelheid stofjes in je water. Is dit getal laag, dan kan het moeilijk zijn je balans in te krijgen.
Carbonaat: ligt erg dicht naast KH, maar wat specifieker gericht op carbonaten.
pH, zuurgraad: jouw water is behoorlijk basisch (+tegenovergestelde van zuur). Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met zo'n hoge pH en durf daar dus niet echt iets op te zeggen, behalve dat je voor een indraaiend aquarium beter dit hebt, dan een pH lager dan 6. Hoe dit voor de vissen zit en wat je daar aan moet doen, hoop ik dat iemand anders je daar verder mee kan helpen.

Kortom zolang je nog geen vissen in je bak hebt, zou ik het aantal waterwissels zoveel mogelijk beperken.

N.B. Je neemt het jongbroed van je kleinzoon over, wees je wel bewust dat alle 3 de vissoorten erom bekend staan dat ze geweldig goed kunnen kweken, en dat het probleem dus in feite alleen naar jou toe is verplaatst.
 
Hoi Francois,

Welkom op het forum!

Heel goed dat je je in je aquarium en de berg materie die daar aan hangt verdiept! Het zou mooi zijn als méér mensen dat deden als (voordat) ze een aquarium aanschaffen en daar visjes in mikken.

Ik heb wel een paar puntjes:
Ten eerste zijn teststrips behoorlijk onbetrouwbaar, druppeltesten zijn een stuk beter. Dus je gemeten waarden zijn hoe dan ook met een korrel zout te interpreteren. Teststrips zijn wél handig om chloor vast te stellen (dat zit dus in jouw water)

Dan van boven naar beneden:
Total Hardness: wordt GH genoemd (niet de KH): "De GH waarde is de totale hardheid of gezamenlijke hardheid van water. het is een maatstaaf van de hoeveelheid opgeloste metaalionen in water. Onder andere magnesium en calciumcarbonaat. " Gemiddeld genomen wordt voor een aquarium 6-12 aangeraden, maar om hogere waardenhoef je niet echt om te panikeren. Als je het zou willen verlagen, kun je eventueel met osmosewater gaan werken, maar voorlopig zou ik me daar niet al te druk over maken.
Free Chlorine, Chloor: Dat is een behoorlijk schadelijk stof voor je bak, maar door het water een half uurtje te laten staan in contact met de lucht en af en toe een keertje om te roeren, ben je al van het allergrootste deel af. (Chloorgas is lichter dan water en verdampt dus.) Na een half uurtje dus weer even stripje erin houden en even kijken hoever het gezakt is, is het 0 dan kan het water in je bak, anders nog even langer laten staan. Een luchtsteentje in je emmer(s) kan eventueel ook helpen.
Nitrate, Nitraat, NO3: Is het uiteindelijk product van je filterbacteriën en je planten hebben het nodig als voedingstof. Hoger dan 50 is niet echt gezond meer voor je vissen, dus als je dat hebt, moet je waterwisselen. Als je wilt dat je planten goed groeien (en dat wil je anders krijg je algen) zorg je dat NO3 ergens tussen 10 en 25 zit. (Is nog veel meer over te zeggen, maar dat laat ik even liggen).
Nitrite, NO2, nitriet: De voorloper van nitraat. Is een behoorlijk giftig stofje, dat is de reden waarom je een filter en aquarium moet laten draaien zonder vissen: de filterbacteriën moeten de kans krijgen om voldoende te groeien zodat ze NH3 (ammoniak, uitwerpselen van vissen en van rottend organische stoffen) leren omzetten naar nitraat. Daarom geen waterwissels als je bak indraait en er nog geen vissen inzitten. Als je wél vissen hebt: moet je waterwissels doen tot je weer op 0 zit.
Total alkaline, KH: een maat voor de bufferende hoeveelheid stofjes in je water. Is dit getal laag, dan kan het moeilijk zijn je balans in te krijgen.
Carbonaat: ligt erg dicht naast KH, maar wat specifieker gericht op carbonaten.
pH, zuurgraad: jouw water is behoorlijk basisch (+tegenovergestelde van zuur). Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met zo'n hoge pH en durf daar dus niet echt iets op te zeggen, behalve dat je voor een indraaiend aquarium beter dit hebt, dan een pH lager dan 6. Hoe dit voor de vissen zit en wat je daar aan moet doen, hoop ik dat iemand anders je daar verder mee kan helpen.

Kortom zolang je nog geen vissen in je bak hebt, zou ik het aantal waterwissels zoveel mogelijk beperken.

N.B. Je neemt het jongbroed van je kleinzoon over, wees je wel bewust dat alle 3 de vissoorten erom bekend staan dat ze geweldig goed kunnen kweken, en dat het probleem dus in feite alleen naar jou toe is verplaatst.
hallo Lysia,

dank voor de snelle reactie ...ga het zeker bekijken ...en wat je schrijft ...van de visjes die nu bij mij komen is 100% correct , hij ( de kleinzoon ) wilde ze niet wegdoen ...maar uiteindelijk zal dat toch moeten ,er zullen er teveel komen binnen het jaar denk ik.

het aquarium is nu een 2 maand in gebruik ..........

groeten,

françois
 
Het teveel kun je altijd hier bij aangeboden plaatsen of vragen aan de lfs of die ze wil overnemen.
 
Ten eerste zijn teststrips behoorlijk onbetrouwbaar, druppeltesten zijn een stuk beter.
Hoi @FRANCOIS51 - François.

Om je een indruk te geven van hoe een druppeltest kan werken heb ik enkele foto's als voorbeeld van het merk JBL.

Resultaten.
Blauw water na 10 minuten = Fosfaat.
PO4
Geel water na 10 minuten = nitraat.
NO3

De kleurenschaal is om de waterwaardes af te lezen.




 

Bijlagen

  • IMG20230313094958_copy_720x1600.jpg
    IMG20230313094958_copy_720x1600.jpg
    124.3 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20230313_101640_copy_1600x720.jpg
    IMG_20230313_101640_copy_1600x720.jpg
    74.6 KB · Weergaven: 41
  • IMG20230312191751_copy_720x1600.jpg
    IMG20230312191751_copy_720x1600.jpg
    112.3 KB · Weergaven: 42
  • IMG20230313104743_copy_1600x720.jpg
    IMG20230313104743_copy_1600x720.jpg
    171.6 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan