wat zijn goede planten voor een 20Celcius paladarium?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Ha, ik zoek sterke en makkelijke planten die in een vochtige bodem van een paladarium kunnen zonder voedingsbodem.

Iemand ideeën?
 
Hoe vochtig?

Ik zat te denken aan de Ludisia groep, bv Ludisia discolor.

Wat me verder te binnen schiet is Fittonia albivenis en Adiantum caudatum.

Maar een en ander hangt toch ook sterk af van hoe vochtig, dus als je dat nader zou kunnen beschrijven?
 
Er is geen erg hoge luchtvochtigheid, maar waar het water eindigt beginnen de planten dus de wortels zullen altijd onderwater staan en de planten zelf niet.

Ooh ja en zou je eerder javamos of 'normaal' Nederlands bos mos gebruiken?
 
Er is geen erg hoge luchtvochtigheid, maar waar het water eindigt beginnen de planten dus de wortels zullen altijd onderwater staan en de planten zelf niet.
Ik noem dat niet vochtig maar nat :)

Sorry, ik ken geen klein blijvende planten waarvan de wortels niet gaan rotten in zulke omstandigheden.
Hoe groot is dit terrarium?
 
Hmmm dan weet ik het echt niet.
Heb je een foto? Ben wel benieuwd. Denk zelf ook wel eens aan een terra.
 
Elke plant dat als "terrariumplant" wordt verkocht kun je gebruiken. Zoek anders naar lijsten van planten voor wimpergekko's, die leven ook rond deze temperatuur.

Deze lijst heb ik op mijn telefoon opgeslagen voor het geval ik een inpulsaankoop wil doen:

Bromeliads:

*Aechmea fasciata (Urn plants/Silver Vase Bromeliad) � Large

*Billbergia nutans � (queens Tears) partial shade to bright indirect light

*Cryptanthus zonatus (Earth stars) � warm, humid, bright light

*Guzmania lingulata � warm, humid, bright light

*Nidularium � 12-15 inches, low to Med. Light

*Tillandsia � Air plant, warm & humid

*Vrisea splendens (sword bromeliads) Light shade


~Other Plants:

*Acalphya (copperleafs, chenille plants)

*Adiantum (maidenhair ferns) � cool and dry in winter

*Aglaonema (Chinese evergreens) � do well in low lights, highly recommended

*Alocasia (elephant ears) � must be kept moist, humid and warm, will either not do well or overgrow everything

*Asplenium (Bird�s nest fern) � moist soil, up to 3 feet high

*Bamboo - (live or dry) please the the Wikipedia article, way to much intresting info to list! Clippings will produice.

*Beaucarnea recurvata - (Ponytail Palms)

*Calathea zebrine - (Zebra plant) � moist moderate temps, moderate light

*Ceropegia woodii - (Rosary Vine,Hearts entangled, or String of hearts) Water thoroughly, and then allow the soil to completely dry out before watering again.

*Chlorophytum (spider plants) � average humidity, moderate light, should be allowed to get almost dry before watering

*Cissus (kangaroo vines, grape ivys) � no moist soil

*Codiaeum variegatum (often confused for Croton, because of this it is often labeled "croton" as a common name)

*Crassula ovata - (Jade Plant, Friendship tree or Money plant)Clippings will produice.

*Cyrtomium - (Holly ferns)

*Dracaena - (Dragon plants)

*Ficus (rubber trees, ornamental figs) should be washed of when dirty, do wellin spotlight, Use caution with any plant of the ficus family that has a "milky sap" when leafs/stems are broken, it is a skin and eye irratant.

*Maranta - (prayer plant) warm temps, high humidity

*Peperomia - (radiator plant) some in this family are an epiphyte or air plant. Clippings will generally produice.

*Radermachera sinica - (China Doll)very difficult to root, Growth slowers used by nurserys will grow fast and less bushy.

*Sanseveria - (Snake Plants)aethiopica,caniculata,kirkii pulchra, parva, pinguicula, sinularis, thyrsiflora & trifasciata

*Scindapsus (Pothos) - looks like philodendron, very hardy. Clippings will produice.

*Schefflera arboricola - (Umbrella Plant)

*Spathiphyllum - (peace lilies) all lilys are toxic to cats *uses caution in tanks.

*Tradescantia zebrina - (wandering Jew/ spiderwart) Can cause skin iritation in humans when handeld frequently. Clippings will produice. Called inch plant because it can grow up to an inch a day!

*Pillow Moss- Moss is notoriously hard to keep alive and spread and requires a lot of light and water (probably too much than a Rhac would receive in the wild).
 
Hmmm dan weet ik het echt niet.
Heb je een foto? Ben wel benieuwd. Denk zelf ook wel eens aan een terra.
Had even geen betere camera dan een iPhone 4 bij de hand, sry daarvoor
De bak is even snel opgezet met allemaal dingen die ik nog in huis had.

IMG_2589.JPG


IMG_2590.JPG
IMG_2591.JPG
 
Elke plant dat als "terrariumplant" wordt verkocht kun je gebruiken. Zoek anders naar lijsten van planten voor wimpergekko's, die leven ook rond deze temperatuur.

Deze lijst heb ik op mijn telefoon opgeslagen voor het geval ik een inpulsaankoop wil doen:

Bromeliads:

*Aechmea fasciata (Urn plants/Silver Vase Bromeliad) � Large

*Billbergia nutans � (queens Tears) partial shade to bright indirect light

*Cryptanthus zonatus (Earth stars) � warm, humid, bright light

*Guzmania lingulata � warm, humid, bright light

*Nidularium � 12-15 inches, low to Med. Light

*Tillandsia � Air plant, warm & humid

*Vrisea splendens (sword bromeliads) Light shade


~Other Plants:

*Acalphya (copperleafs, chenille plants)

*Adiantum (maidenhair ferns) � cool and dry in winter

*Aglaonema (Chinese evergreens) � do well in low lights, highly recommended

*Alocasia (elephant ears) � must be kept moist, humid and warm, will either not do well or overgrow everything

*Asplenium (Bird�s nest fern) � moist soil, up to 3 feet high

*Bamboo - (live or dry) please the the Wikipedia article, way to much intresting info to list! Clippings will produice.

*Beaucarnea recurvata - (Ponytail Palms)

*Calathea zebrine - (Zebra plant) � moist moderate temps, moderate light

*Ceropegia woodii - (Rosary Vine,Hearts entangled, or String of hearts) Water thoroughly, and then allow the soil to completely dry out before watering again.

*Chlorophytum (spider plants) � average humidity, moderate light, should be allowed to get almost dry before watering

*Cissus (kangaroo vines, grape ivys) � no moist soil

*Codiaeum variegatum (often confused for Croton, because of this it is often labeled "croton" as a common name)

*Crassula ovata - (Jade Plant, Friendship tree or Money plant)Clippings will produice.

*Cyrtomium - (Holly ferns)

*Dracaena - (Dragon plants)

*Ficus (rubber trees, ornamental figs) should be washed of when dirty, do wellin spotlight, Use caution with any plant of the ficus family that has a "milky sap" when leafs/stems are broken, it is a skin and eye irratant.

*Maranta - (prayer plant) warm temps, high humidity

*Peperomia - (radiator plant) some in this family are an epiphyte or air plant. Clippings will generally produice.

*Radermachera sinica - (China Doll)very difficult to root, Growth slowers used by nurserys will grow fast and less bushy.

*Sanseveria - (Snake Plants)aethiopica,caniculata,kirkii pulchra, parva, pinguicula, sinularis, thyrsiflora & trifasciata

*Scindapsus (Pothos) - looks like philodendron, very hardy. Clippings will produice.

*Schefflera arboricola - (Umbrella Plant)

*Spathiphyllum - (peace lilies) all lilys are toxic to cats *uses caution in tanks.

*Tradescantia zebrina - (wandering Jew/ spiderwart) Can cause skin iritation in humans when handeld frequently. Clippings will produice. Called inch plant because it can grow up to an inch a day!

*Pillow Moss- Moss is notoriously hard to keep alive and spread and requires a lot of light and water (probably too much than a Rhac would receive in the wild).
ik denk eigenlijk dat dit allemaal niet gaat werken wegens de koudere temperatuur maar bedankt voor de lijst zal hem zeker gebruiken voor mijn andere terraria die wel tropisch is. Ik ga denk ik kijken bij de nederlandse vijver planten afdeling bij de intratuin
 
ik denk eigenlijk dat dit allemaal niet gaat werken wegens de koudere temperatuur maar bedankt voor de lijst zal hem zeker gebruiken voor mijn andere terraria die wel tropisch is. Ik ga denk ik kijken bij de nederlandse vijver planten afdeling bij de intratuin
20º Celsius is perfect voor deze planten. Worden niet voor niks voor wimpers aangeraden, die moeten rond de 20-21 graden worden gehouden..
 
Ik dacht ook al dat het een Superfish Aqua60 is, maar dat even ter zijde.
Benieuwd wat je er van gaat maken, foto-album? ;)
 
gok 80cmx50x40

Is het lastig om de bak even te meten ipv te gokken?
Die bak ziet er ook echt geen 80cm uit... :sorry:
Het is niet omdat jij gokt dat hij 80cm is dat hij plots ook 80cm wordt.

Is het lastig om een bakmaat aan te nemen als iemand dat zegt?


Het is echt geen 60aqua ding

Best wel, ja. Vooral gezien er geen 80cm bakken met afgeronde hoeken en ronde voorruit worden gemaakt


Post een fotootje met een meetlint langs het bakje en het is opgelost, hé Nekko. :!:thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wow wat zijn jullie kinderachtig. Hij staat naast een 1meter bak en is ongeveer een hand kleiner dus zal rond de 80cm zijn. je hoeft mij niet te geloven maar maak daar dan niet mijn probleem van.
 
sry maar ben echt te lui om een meetlint te gaan zoeken. Maar op dit moment boeit het ook niet. Zit toch nog niks in.
Hier is een update

IMG_0274.JPG


IMG_0277.JPG


Ik zat zelf te denken aan iets van kamsalamander soorten. Maar ik weet niet helemaal zeker of een winterslaap in deze bak goed zal gaan. De temperatuur zou namelijk niet veel lager gaan dan 18C in de bak.
 
Ik zat zelf te denken aan iets van kamsalamander soorten.

Kamsalamanders zijn beschermd.
Zoals je zelf blijkbaar ook al beseft zal dat beestje niet in winterslaap gaan bij 18 graden en zal hij maar kort leven.
Een bakje van 47cm is trouwens te klein voor dergelijke dieren.
:stom:

wow wat zijn jullie kinderachtig. Hij staat naast een 1meter bak en is ongeveer een hand kleiner dus zal rond de 80cm zijn. je hoeft mij niet te geloven maar maak daar dan niet mijn probleem van.

Tja, dan zou je beter die meterbak ook eens meten want de kans bestaat dat die amper 60cm is.
:deal::juggle:
Het is gewoon geen 80 cm bak, Nekko! Mensen zijn niet blind hoor (zelfs al zijn ze kinderachtig).
 
Voor je verder gaat. Zie dat hij weerzijde over het kastje uit steekt. Doe er en plaat onder die de bak helemaal draagt,
 
Kamsalamanders zijn beschermd.
Zoals je zelf blijkbaar ook al beseft zal dat beestje niet in winterslaap gaan bij 18 graden en zal hij maar kort leven.
Een bakje van 47cm is trouwens te klein voor dergelijke dieren.
:stom:



Tja, dan zou je beter die meterbak ook eens meten want de kans bestaat dat die amper 60cm is.
:deal::juggle:
Het is gewoon geen 80 cm bak, Nekko! Mensen zijn niet blind hoor (zelfs al zijn ze kinderachtig).
Kamsalamanders zijn niet beperkt tot de nederlandse beschermde kamsalamander, Er zijn heel veel Kamsalamanders zoals de Italiaanse die niet beschermd is. Ten tweede is de bak niet 47cm en het feit dat jullie iemand niet geloven als hij het 2maal zegt vind ik zelf behoorlijk kinderachtig. Ik kan je verzekeren dat het geen 40cm aquacube of wat dan ook is. Want dat hout is al 50cm.
 
Blijft het water stil staan of ga je het nog laten circuleren?
 
Blijft het water stil staan of ga je het nog laten circuleren?
Zo nodig kan ik het laten circuleren, Echter denk ik dat met salamanders bevoordeeld dit niet geheel noodzakelijk is zodra je er meer planten bij stopt en 1 of 2x per week een waterwissel doet.
 

Terug
Bovenaan