wat zijn dit?


S

Sebria

Guest
Graag zou ik willen weten wat voor vissen dit zijn?
Ik weet alleen dat het om een zoetwaterhaai en een algeneter gaat. Een vriend van ons stopt met zijn aquarium en mijn man zou deze 2 over willen nemen. Maar eerst willen we graag weten wat de namen van deze vissen zijn, zodat we kunnen uitzoeken of ze bij onze red shoulders/beckfordis/corydoras kunnen.

Iemand enig idee? De naam, en of ze evt bij onze vissen kunnen?

img-20130927-wa0003.jpg

[/img]
 
Namen weet ik niet precies maar als jullie bak een meter of 3 is kan dat wel ;)
 
pangasius sutchi (grootte varieert van 30 cm tot 1 meter), de onderste weet ik niet
 
De onderste is een Glyptoperichthys gibbiceps en wordt zo'n 50 cm.

De bovenste kan een Pangasius zijn, maar de foto is te onduidelijk, zo ja, kan deze ruim 100 cm. worden. Geen geschikte aquariumvis.
 
Stopt hij er mee? Goh,waarom?
Ziet er toch schoon uit?
 
De bovenste is inderdaad een Pangasius. Een meter zal het beest in gevangenschap niet worden, gewoonweg om je hem niet de ruimte kan bieden die hij nodig heeft tenzij je een verwarmde vijver hebt. Helaas kan het beest geen kant op. Buiten openbare aquaria, zal je geen geschikt verblijf voor hem vinden, echter ook openbare aquaria hebben vaak al een overaanbod aan Pangasius. Een vriend van me heeft ze lange tijd opgevangen (er zijn mensen genoeg die er van af willen) in een 4m aquarium. Met ouder worden worden ze sowieso slechter zien, maar in een aquarium zullen ze zeker schade aan de ogen oplopen. Ze zij erg schrikachtig en zullen dan als een wilde door het aquarium schieten en tegen de ruiten botsen. Als ze jong zijn zijn het rovers en zullen ze zich zeker aan je visbestand gaan vergrijpen, Als ze ouder worden en slechter gaan zien gaan ze als maar meer van de planten eten wat meestal ook niet leuk is.
 
Had al wat opgezocht via google en kreeg al zo'n vermoeden dat het niet geschikt is voor een aquarium. Onze bak is 2 meter maar zeker niet groot genoeg dus haha.

Mijn ouders hebben wel een verwarmde vijver, heel groot en diep. Maar alleen met koi karpers, dus die worden er ook niet blij van denk ik haha.

Die vriend stopt er mee ivm verhuizing en tijdgebrek.

De info over de onderste ga ik nog even opzoeken. Bedankt alvast
 
Die onderste lijkt er inderdaad op. Krijg morgen nog een duidelijkere foto.
Maar wat ik aan info vind zou die er in kunnen?
Bak van 2 meter,
Zandbodem,
Hout,
Beplanting
Misschien nog wat extra stenen om holen te maken?
Laat de rest van de vissen met rust, ook de kleine en de grondbewoners.
 
Had een foto opgezocht via google en de bovenste is idd een pangasius.

En de onderste inderdaad Glyptoperichthys gibbiceps.
Geen probleem voor in onze bak?
 
Absoluut een probleem voor je bak. Gibbi's groeien niet heel snel dus die kan je wel een tijdje houden, maar wordt uiteindelijk alsnog te groot.

De Panga zal (verder) vergroeien en gaat een niet zo'n prettige dood tegemoet doordat zijn organen bekneld raken.

Een lid van dit forum heeft een paar maanden geleden zijn Pangasius doodgemaakt toen hij erachter kwam hoe groot deze vissen worden en dat eigenlijk niemand ze kan/wil huisvesten. Naar mijn mening een eerbaar besluit. Dit heeft het diertje een hoop leed bespaard.

Deze vissen zouden niet verkocht mogen worden.
 
Sorry, had het niet zo duidelijk neer gezet, de pangasius nemen we uiteraard niet over.

Over de gibbiceps las ik op hobbykwekers dat ze een bak van 2 meter nodig hebben. Vandaar dat ik dacht dat het (net) kon.
Vissen zitten nu in een bak van een meter denk ik.
 

Terug
Bovenaan