Wat zijn dit voor bolletjes?


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,528
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Zat in mn meterbak te kijken na het voeren en kwam deze bolletjes tegen op de bodem.
Ca 1 tot 2 mm rond, verpreid over de bodem vd bak. Lijkt me niet uit het voer te komen.
Maar wat is het dan wel?
TKHdnvf8UsB8bCBHsCD5j9fh24keg6un.jpeg
 
Nee, filterzand met klei- en leembolletjes, verder niks.
 
Je zal er vast zelf aan gedacht hebben, maar voor de zekerheid: Kunnen het geen eieren zijn van iets?
 
Heb er zeker aan gedahct, daarom de vraag.
Heb er 1 uitgehaald, en je kan ze dus stuk drukken. Geen harde substantie.

Cory's plakken de eitjes aan de ruiten, ook deze week weer. En die zijn kleiner.
Mn Caca's leggen ze in een holletje. Roodkoppen lijken me niet zulke te kunnen leggen.
En van mn Sturisoma's ben ik niet zeker of het wel een m/v koppel is.
Lijkt me ook niet van Japonica garnalen.

Veel meer soorten heb ik er bij mijn weten niet in zwemmen of kruipen.
Ja, Anetome Helema's maar daar zijn ze ook te groot voor.
 
Het moeten haast wel eieren van iets zijn zou je zeggen, zeker als je het stuk kan drukken.
 
Vreemd zeg Albert. Ik heb ook geen idee wat dit dan kan zijn gelet op je bewoners.
 
Omdat het dacht ik nog niet genoemd is noem ik het maar even..
Kunnen het zaadjes zijn van een der planten?
 
Tja, daar zeg je wat Mark. Ik heb dit verschijnsel nog nooit gezien en zo best willen weten wat die bolletjes zijn.
 
Lijken zeer veel op de voedingsbolletjes die altijd in de grond van potjes met bijvoorbeeld tuinplanten en vijverplanten zitten. Misschien tussen de wortels van een aquariumplant gezeten?

Edit: Had je voorgedraaide klei- en leembolletjes?
 
Lijkt me vreemd dat er na jaren van die bolletjes uit de wortels komen. Heb ze altijd goed afgespoelt, en de planten die er nu in staan, staan er al een hele tijd. Heb nog nooit van die bolletjes gezien tussen de glaswol uit de potjes.
Dat spoel ik nl altijd goed uit en verwijder het onder de kraan.
 
Rottend onbevrucht kuit van de sturosima?
 
Heeft hij dan een SUPER grote sturisoma?
Zijn de eitjes 2 mm van.
 
Kijk eens Bertus ;)
Fozzy zei:
Ca 1 tot 2 mm rond
Daarbij, een laagje schimmel kan er als het ware omheen zitten waardoor iets groter lijkt.
 
Gezien formaat van grint, zou ik 0,5 mm schatten.

En Sturisoma liggen nooit los verspreid.
 
Nou vooruit, ff eruit gevist met schepnetje en naast meetband gelegd voor jullie. T is fijn filterzand Bertus
qn1pmmHPkhMcRGtoUB2JW5rMM6eK9twq.jpeg

Morgen water verversen en dan zuig ik weg wat ik nog tegenkom, wat het ook Ijn mag
 
Ah, fijn filterzand, ja, dat is differend koek.

Lijkt wel een erwt.
 
Kreeg ineens een Eureka moment.

Tijd geleden van die Vitasub capsules in de bodem gedrukt van Je weet wel....
En dat is het, capsules opgelost en dan komen de bolletjes vrij. De helena's en Cory en Sturisoma's zullen de bodem wel behoorlijk losgewoelt hebben.
Bewijs:
EZ68Ya_BuehKlVGLzcNkM4M8AHg5EuxC.jpeg

EZ68Ya_BuehKlVGLzcNkM4M8AHg5EuxC.jpeg

Met excuses dat ik er niet eerder opkwam. Bedankt voor jullie meedenken. Dus als die vraag nog eens komt.......
 
Dat zijn dezelfde "voedingsbolletjes" die ik bedoelde. Ik wist niet dat die er ook voor in aquaria waren.
 

Terug
Bovenaan