Wat zijn deze vissen in totaal waard


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Ik heb vandaag een aquarium overgenomen waar al een aantal vissen bijzaten. Hiervan gaat een deel weg:

1x colisa lalia "red" man
koppeltje Trichopterus trichogaster "Cosby"
koppeltje Trichopterus trichogaster "Opal"
- 4 zwaarddrager mannen (misschien ook vrouwen)
- platy's
1 meerval

Wat is dit ongeveer waard? Ik weet niet het precieze aantal van de zwaarddragers en de platy's, de exacte naam van de meerval weet ik ook nog niet. Maar ik ben het hier wel aan het navragen.
 
MauriceB zei:
weggeven?
hopen op een nieuw huis vissen verkopen is en blijft erg lastig

Helemaal mee eens. Ik zou in elk geval geen geld geven aan volwassen vissen, misschien zijn ze al enkele jaren oud. Wat zijn ze dan nog waard?
 
de 2 koppeltjes gourami's (Trichopterus trichogaster) zijn denk ik nog aardig jong, ze zijn een stuk kleiner dan de lalia's. Hoe oud weet ik niet precies.
 
babysnake zei:
MauriceB zei:
weggeven?
hopen op een nieuw huis vissen verkopen is en blijft erg lastig

Helemaal mee eens. Ik zou in elk geval geen geld geven aan volwassen vissen, misschien zijn ze al enkele jaren oud. Wat zijn ze dan nog waard?

Ik ben nog nooit nergens iets gratis gaan halen zonder dat ik ofwel iets geef aan de kinderen voor hun spaarpotje, of een flesje wijn aan de heer des huizes of bosje bloemen voor de vrouw des huizes, kosten minimaal +- 5 euro ;)
 
Een vrije gift is iets heel anders dan wat is iets waard. :)
Het is waard wat d gek ervoor wil geven :D :oops: :sorry:
Wil je er van af bied het dan (gratis) aan, misschien krijg je een mooi cadeau(tje) in de plaats. ;)
 
babysnake zei:
Een vrije gift is iets heel anders dan wat is iets waard. :)
Het is waard wat d gek ervoor wil geven :D :oops: :sorry:
Wil je er van af bied het dan (gratis) aan, misschien krijg je een mooi cadeau(tje) in de plaats. ;)

Wahahaha, voel me niet aangesproken hoor, weet gelijk ook wie het zegt ;) :D

Maar met je eerste zin ben ik het voor een deel niet eens,
beide komen bv. al op hetzelfde resultaat neer, een gift van 5 euro of een koop van 5 euro.
(pinanti is pinanti) ken je hem? ;)

Moesten deze vissen nu 50 euro waard zijn, zou ik natuurlijk nooit zeggen, dat ik met een cadeau van 50 euro zou aankomen.

Ben je een sociaal aangelegd persoon zou het resultaat hoe dan ook 5 euro zijn, of je het koopt of geeft maakt in dat geval niet uit.

Met je volgende uitleg ben ik het trouwens volkomen eens.
Zet het ergens neer dat het gratis is, of geef het weg aan iemand die pas begint, maakt niet uit hoe, krijg je een cadeautje van 5 euro is het mooi meegenomen, in het ander geval krijg je "meestal" vriendschap terug en dat is zelfs onbetaalbaar :)
 
babysnake zei:
Een vrije gift is iets heel anders dan wat is iets waard. :)
Het is waard wat d gek ervoor wil geven :D :oops: :sorry:
"Wat is iets waard" is overigens ook niet zo'n makkelijke ;)

Waarde is immers een subjectief begrip, dus vanuit een persoon (subject) te beoordelen. Voor iedereen kan hetzelfde ding (object) een andere waarde hebben. Daarnaast kan de waarde van iets situationeel afhankelijk zijn, denk maar eens aan het enige flesje water in de 100 vierkante kilometer woestijn als je dreigt uit te drogen, vergeleken met een vrijwel identiek flesje water in de winkelschappen van de supermarkt 50 meter verderop als je een beetje dorst hebt. Als hier 20 mensen zeggen dat de overal bekraste meterbak van mijn buurman nog geen 20 euro waard is, maar mijn bak knapt om 10 uur 's avonds als de aquariumzaken al dicht zijn en de buurman blijft erbij dat hij 100 euro wilt hebben....

"Wat de gek ervoor wil geven" is dus inderdaad een vorm van de waarde, echter niet de waarde (want de waarde bestaat dus niet) maar de waarde voor die persoon in zijn gegeven situatie.

Dat presentje van 5 euro kost de koper inderdaad 5 euro, de prijs die hij misschien ook voor de vissen had willen geven. Voor hem maakt het niet uit. Voor de verkoper is het afhankelijk van de waarde die hij hecht aan het ontvangen presentje. Bij veel mannen hoef je niet aan te komen met een bosje bloemen en voordat zich een moment voordoet dat zij die bloemen kunnen weggeven zijn ze misschien al verwelkt.

Voor Kaylee een paar goede richtlijnen in bovenstaande
- moeten de vissen snel weg? Dan is de kans aanzienlijk dat je met minder genoegen moet nemen
- Hecht je zodanig aan de dieren dat ze wel weg mogen, maar alleen als je er zeker van bent dat ze een goed onderkomen krijgen? Ook dan is de kans aanzienlijk dat je met minder genoeg moet nemen. Het goede onderkomen is je dan meer waard dan die paar euro.
Maar het kan ook de andere kant op werken:
- Loop je toevallig iemand tegen het lijf die nog een Colisa lalia 'red' mannetje wilt hebben van dezelfde grootte als jouw diertje en groter dan diegene in de winkel kan krijgen? Dan zou je er misschien wat meer voor kunnen krijgen.

~ Ivo
 
Dat presentje van 5 euro kost de koper inderdaad 5 euro, de prijs die hij misschien ook voor de vissen had willen geven. Voor hem maakt het niet uit. Voor de verkoper is het afhankelijk van de waarde die hij hecht aan het ontvangen presentje. Bij veel mannen hoef je niet aan te komen met een bosje bloemen en voordat zich een moment voordoet dat zij die bloemen kunnen weggeven zijn ze misschien al verwelkt.

Dan neem je een bakje voer mee voor zijn andere vissen, of iets voor zijn honden, of iets voor zijn kinderen, of iets voor .....

Tjonge, tjonge. :(
 
Ik heb een topic aangemaakt, verder niet over geld ofzo gehad. Het gaat mij er meer om dat ze een goede plek krijgen (Ik zet ze ook niet op marktplaats om die reden), dan dat ik er geld voor krijg.
 
Bij de lokale LFS geven ze ca. 25% van de verkoopwaarde, mits de vissen gezond zijn en het gangbare, goed uitziende vissen zijn.....
 
Ik weet niet of ze hier bij de dierenwinkel (faunaland) vissen willen overnemen, maar dan weet ik ook niet waar ze terecht komen,straks komen ze weer in aqua's van bijv. 60x30x30, ik heb ze hier op het forum en op 2 andere forums aangeboden en verder kijk ik wel als het niet lukt.
 
Jammer zeg.. kom je nog in de buurt van Eindhoven of Tilburg?
Dan zou ik je goerami paartjes en mannetje wel willen overnemen.
 
Ik ga het heel even aan m'n pa vragen, ik heb zelf geen auto/rijbewijs (ben net 18) dus het hangt van hem af.
 
Wat gaan die vissen dan kosten?
Als je de kilometers omzet naar benzine?


Of rijd de auto op water?
 
Hallo, komt hij langs Eindhoven? dat komt namelijk het best uit want hier moeten ze uiteindelijk heen.
ik ben zo nu en dan ook wel in Tilburg (dit weekend) dus dan zou ik ze vanuit hier weer naar Eindhoven meenemen op zondag.
 
Hij komt helaas niet langs Eindhoven. Ik weet geen andere mogelijkheid. maar inmiddels ben ik waarschijnlijk het "cosby" koppeltje kwijt.
 
babysnake zei:
Heel filosofis(c)h uitgelicht maar waar :D
Scherp!

De eerste echt goed ide�en over prijs en waarde, en de verschillen daartussen, werden bedacht door filosofen!
(oke, de term 'nut' komt ook voor in een aantal van deze theorie�n, en dan wordt het knap ingewikkkeld - ikzelf vind 'nut' en 'waarde' meer overeenkomsten vertonen dan 'waarde en 'prijs', of 'nut' en 'prijs', omdat prijs eigenlijk als enige van de drie een objectieve grootheid is, een 'prijs' wordt immers vastgeteld bij een transactie, terwijl dit niet alles zegt over 'waarde' en 'nut' van het verkregene).

Google maar eens op 'klassieke waardeparadox' indien je dit interessant vindt. O.a. Adam Smith (naast filosoof ook pionier v.w.b. de overheidsfinanci�n) heeft er erg interessante dingen over laten optekenen.

~ Ivo
 
Vandaag ga ik de Pimelodus pictus, Trichogaster trichopterus "opal" en de 2 Trichogaster trichopterus "cosby" wegbrengen. Ik krijg er een eheim 2213 externe pomp die helemaal compleet is voor. in eerste instantie moest ik nog 10 euro extra betalen, maar toen hij zag hoe duur de Pimelodus pictus was krijg ik nu de pomp gratis.
 
inderdaad een mooie deal ;) helaas is alleen de slang iets te kort dus moeten m'n ouders even kijken of de slang die bij 'n aquarium zat groot genoeg is :p
 
Mijn ma heeft ook geholpen :p doordat zij had gezegd tegen die persoon hoeveel de pimelodus pictus waard is kreeg ik de filter gratis :D
 
kouwtje zei:
Bij de lokale LFS geven ze ca. 25% van de verkoopwaarde, mits de vissen gezond zijn en het gangbare, goed uitziende vissen zijn.....

En welke is dat?

Ik bracht 150 visjes naar mijn LFS (die ze binnen een week allemaal had verkocht) en ik kreeg er een dankjewel voor >.<

Ik hoef er helemaal niet veel voor te hebben of eraan te verdienen, en ik heb geen geduld voor marktplaats elke keer een paar visjes verkopen en dat gedoe van mensen aan huis. Maar dit vond ik stiekem wel een beetje ondankbaar.

25% van de verkoopwaarde vind ik heel netjes!
 
Sorry, Mollie... zie net pas je post.
De enige LFS in Eindhoven: Heevis.
Dat is wat ze zeiden.....
Maar ik zou met een ruil voor mooie plantjes ofzo ook blij zijn.
Ik vond het het belangrijkste dat vissen die niet bij mijn bestand pasten, een goed thuis kregen.
Uiteindelijk was het niet nodig, omdat de koop niet doorging.
 
Gister heb ik de zwaarddragers en 1 rode rio naar de dierenwinkel gebracht, ze mochten daar bij een medewerker v/d dierenwinkel in t aquarium. nu alleen nog Mickey (de platy), maar die gaat zondag naar m'n oma. Voor de zwaarddragers en de rio heb ik niets gekregen, kom ik thuis, bod van 0,50 cent per vis :p
 

Terug
Bovenaan