Wat was er eerder… de hobbyist of de biochemicus?


Zoetermeerder

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2020
Berichten
138
Leeftijd
69
Locatie
Zoetermeer
Als eenvoudige Malawi bak hobbyist kijk ik dikwijls met “vochtige mondhoeken” (ook wel kwijlen genoemd) naar het zeewater deel van dit leuke forum.

Naar al dit moois kijkend en lezend heb ik wel een aantal vragen. Misschien dat de kenners en houders onder jullie ze wel kunnen en/of willen beantwoorden.

Het houden van dit soort aquariums is voor mij een maatje te groot en te duur.
Bijkomend vraag ik mij af of het houden of onderhouden van deze vaak prachtige aquaria altijd gepaard moet gaan met zoveel chemicaliën zoals ik vaak denk te lezen.

Hoe natuurlijk vindt je zo’n aquarium eigenlijk nog?
Ben je hobbyist of hobbyist met biochemische achtergrond?
Kan dit ook op een minder dure (gewone?) manier?
Kan je/durf je ook drie weken op vakantie te gaan?
Hoe kwetsbaar is een bak t.o.v. zoetwater?
Heeft iedereen zo’n apotheek onder het aquarium?
Zeg je na een bezoek aan de winkel thuis de waarheid😉 als zij vraagt “was je veel kwijt?”😉

Zo maar wat vragen…. Ben benieuwd naar jullie antwoorden….
 
Leuke vragen! Heb hier ook wel is over nagedacht (zelf ook enkel zoetwater bakjes).

Wat ik mij eigenlijk afvraag of het allemaal wel is is geprobeerd zonder alle uitgebreide techniek en chemicalien (hoe ging het vroeger?).
Bij zoetwater aquaria zie je ook steeds meer techniek opduiken waarbij je jezelf kunt afvragen of het het allemaal wel makkelijker maakt en nodig is of dat het meer de uitdaging is van hoeveel duurder kun je het maken.
 
Wij hadden een hele tijd geleden een zeewaterhobbyist van 70 die een voordracht gaf hoe het anders kon.
Het kan anders, eenvoudiger, maar daarvoor moet je ofwel eerst veel ervaring op doen en alles testen of ten rade gaan bij iemand hoe het anders kan.
Eerlijk gezegd denk ik dat als je als beginner door de verkoper ineens wordt bedolven door al de mogelijke zoetwatertechnieken je ook de indruk krijgt dat het niet makkelijk is, en wat blijkt, het ís makkelijk 😁😉
 
Wat een verschrikkelijk leuk/leerzaam en vooral kei origineel draadje!

Mijn 2 centen hier in:

Kan het simpel? Kort antwoord is JA! 100%.. het is zeker absoluut niet nodig om een hele fabriek onder je bak te houden, sterker nog, als je een gewoon lege glazen bak koopt, je hierin zoutwater stopt, wat levendsteen, een bodem, en wat stroming heb je alles wat jij nodig hebt om bijvoorbeeld een niet te moeilijke vis in leven te houden (denk aan een koppel nemo 's en hun anemoon).

Enige wat je hier voor zou moeten doen is enorm voorzichtig zijn met voeren, en optijd en voldoende water wissel om de nutriënten zo te exporteren..

Zeewater heeft eigenlijk altijd 0 metalen, zo weinig mogelijk nitraten en fosfaten, je zal dus osmose water nodig hebben, en een goede zoutmix met voldoende elementen.. in het geval van mijn 700liter zou ik hier wekelijks een 20% wissel voor moeten uitvoeren ongeveer, dat is 140liter ruwweg.. osmose water is 1 deel schoon en minimaal 1 deel afval, dus een verbruik van 300liter kraanwater en 4.5/4.9 kilo zout. Zout kost mij 90€ de 20kilo.. dus zou betekenen dat voor een simpel basic bakje mij dit minimaal 110€ in de maand kosten, en elk weekend heel veel werk...

Hoe kunnen we de nutriënten op een betere manier exporteren? In zoet wordt dit gedaan door een filterpomp.. in zout is dit een samenwerking van het steen waar veelal de nitrificatie plaats vind, klein deel denitrificatie, maar om dit daadwerkelijk te exporteren, kan je een afschuimer in zetten, deze zijn op mijn volume vaak dusdanig groot, dat je hiervoor automatisch een extern bioloog voor nodig hebt.. hiermee voorkom je dat je die enorme wissels moet doen, met 50 tot 75%.. let wel, dan hebben we al een bak met afschuimer, stromingspompen, steen, bodem.. nu hoef je maar ipv 110€ per maand en veel arbeid, de helft hiervan te doen..

In kleinere bakjes kan je ook een intern model kiezen, dat scheelt een bioloog/opvoerpomp e.d.

Nu willen we een stapje verder.. en willen we zachte (leder) koralen gaan houden... Deze eisen om te overleven, stabiele waardes, en een niet TE hoog nutriënten pakket.. hierbij wordt er dan gauw gegrepen naar een chemische media om deze lager te houden, denk aan bijvoorbeeld een ijzer preparaat om fosfaten te binden (indien vloeibaar zal je het gebonden fosfaat en ijzer af moeten schuimen) en een koolstof bron om onze bacterie populatie te voeden om ze aan te sporen voldoende no3 en po4 te verwerken.. dit kan handmatig.. maar vereist wel elke dag handmatige toevoeging..

Dan heb je een bak met gewone leder koralen..

Dan begint het te jeuken, en willen we van die enoooooooorm mooie koralen die we vaak zien, er zijn honderden soorten euphyllia met lange of korte tentakels in kleur stellingen van bruin tot goud tot fluo groen, enorm mooie flower koralen.. of de bekende gekleurde zuurstokken.. en dan.. dan gaan we ECHT techniek nodig hebben...

Deze koralen vereisen een enorme hoeveelheid licht, 300 par voor de stokken, 200 voor de vlezige lps stukken... Dus een sterke en juist spectrum is vereist hier.. anders gaan ze dood, dit zijn koralen die vaak beginnen bij 50€ per kopje of veel veel veeeel meer..
Eenmaal in een goed ingedraaide bak, met de juiste verlichting en de afschuimer van hiervoor, hebben er een mooie basis.. maar wat gebeurt er nu?? Deze koralen gaan groeien (yaaayyy).. maar.. tijdens die groei, wordt het skelet dan vanzelfsprekend, ook groter.. dit gebeurd doordat de symbiose alg in het koraal heel veel elementen bind, maar als belangrijkste gebruiken deze een mix van carbonaten (KH) calcium en magnesium om dat skelet te groeien... Dus simpel gezegd, tijdens de groei.. zakt onze kh ca en mg.. deze zullen wij dus aan moeten vullen.. bij een klein beetje koraal gebeurd dit door de waterwissels die wij doen, maar eenmaal meer en meer, zullen we deze los moeten gaan doseren om het verbruik van de koralen tegemoet te komen.. als kh onder de 7 komt.. zakt hiermee ook onze ph.. en is morgen alles dood, en dat willen we niet..dus we gaan opzoek naar iets om dit verbruik te compenseren, en komen dus vaak uit op een pakket waar de basis kh ca en mg is.. maar met dat verbruik, verbruiken we ook een pakket sporenelementen de ene zegt onzin, de andere methode zegt dat we ze nodig hebben, de waarheid zal in het midden liggen.. maar ik heb gekozen om die spoor elementen en minor elementen zo dicht mogelijk te sturen naar de waardes die ook in het natuurlijke gebied van deze koralen aanwezig zijn, hier kom ik uit op een systeem waar k 2 kh supplementen heb (volledig anorganisch) een calcium en een magnesium supplement.. die ik 1:1:1:1 deel doseer.. dit kan je dagelijks handmatig doen.. maaaaaar mijn aqua verbruikt nu 0.45 dkh per dag.. als ik deze 2 dagen niet doseer.. zijn mij sps koralen gewoon aan het sterven.. dus.. om dit te doseren heb ik gekozen om een doseerpomp te nemen.. die elk uur.. een halve ml uit elke fles pompt .ook als ik op me werk ben, ook als ik lig te slapen .ook als ik op vakantie ben.. een bak vol groeiende harde koralen heeft dit gewoon nodig.. voor leders en enkele lps niet.. maar zodra jij alle koralen wilt houden die er zijn, dan wel..

En zo kunnen we het steeds uitbreiden.. wil jij zo een mooie doktersvis houden. Als Dory van de film.. deze zijn stip en parasiet gevoel, maar zo extreem dat dat niet te vergelijken is met zoetwater stip gevoelig.. medicatie tegen stip is er niet (althans niet koralen veilig) om te helpen hiertegen.. kan je een UV lamp inzetten.. weer een extra stukje techniek..

Die mooie tegenwoordig mega populaire toorts koralen (euphyllia glabrescens) zijn gevoelig voor diverse schimmels e.d. hier tegen kan je preventief ozon injecteren in je afschuimer, om dit wederom te voorkomen

Ik wil vd zomer lekker op vakantie.. en door de groei van mijn koralen bestand heb ik geïnvesteerd in een computer met module die mijn belangrijkste parameters zelf kan testen, zodat ik ook op vakantie kan zien hoe de bak het doet, en aangezien ik ook een doseersysteem heb die ik overal te wereld kan aanpassen, kan ik vanuit de hele wereld, 4x per dag een automatisch een kh test resultaat inzien. 2x per dag een ca en mg test inzien en eventueel de dosering aanpassen waar nodig. Dit is absoluut niet 100% nodig maar zorgt wel dat deze delicate dieren de juiste voedingsstoffen aanwezig hebben in de juiste hoeveelheden waar dan ook ter wereld ik ben..

Ik heb een co2 scrubber.. ik woon in een huis met vrouw, 2 kids, een golden retriever en een husky pup, de co2 concentratie in huis vooral in de winter is hoog, dit veranderd in "carbonic acid) in het aquarium.. en heeft als gevolg een lagere PH.. lagere pH betekent minder groei/calcificatie, daarom heb k 4liter co2 scrubber (sodalime korrels)

Dus de tl;dr .

Ja het kan met veeeeeeeeeeel minder techniek, zeker als je je dieren bestand er op aanpast.. wil jij toch die fel gekleurde koralen houden, dan doe je jezelf een enorm plezier om toch in bepaalde techniek te investeren.. dit kan natuurlijk ook gaandeweg.. dat jij vandaag een bak opzet met alleen zachte koralen en alvast een afschuimer.. en je zo langzaam aan stukje bij beetje steeds verder de hobby uit gaat breiden.

En bijna alle techniek kan je meer dan prima (jong) gebruikt kopen tegen een fractie van de nieuwprijs
 
Wij hebben een Reefer 170 met afschuimer maar verder niks van toeters of bellen. Waterwaarden test ik handmatig en vul wekelijks de kh en de ca/mg aan als dat moet.
Enige wat ik nu toevoeg is dagelijks een beetje ReefFuel. De zeewaterhobby is wel stukken duurder dan zoet want koraaltjes zijn bij de lfs bijna niet meer te betalen.
Op MP kun je inderdaad vaak veel geld besparen.
 
Hier meerdere bakjes gehad met wisselend succes. Ooit begonnen met een aqua40 met standaard lamp, flow50 filtertje en een stromingspompje. Daar heb ik erg veel lol van gehad maar als ik nu de foto's terug zie was dat niet heel bijzonder of kleurrijk.

Daarna een Rio125 met 6 T5 balken erboven, dat was een ontzettend leuke bak vond ik met meerdere visjes en een interne afschuimer. Koraal groeide goed maar net als John met zijn Reefer170 deed ik alles handmatig doseren met de balling methode (Kh, Ca en Mg). Toen ik uit huis ging om te gaan studeren moest de bak weg want het kostte heel veel tijd.

In mijn laatste studiejaar heb ik een BlueMarine60 nanobakje gekocht. Hier heb ik ontzettend veel lol aan beleefd. Toen heb ik voor €30 een 2de hands doseerpomp gekocht en dat scheelde heel veel tijd. Ook met vakantie kon ik dan redelijk vertrouwen dat het wel goed kwam.

Vorig jaar ben ik verhuisd en met de drukte en de verhuizing van de koralen ging het een beetje mis. Uitbraak van dinoflaggelaten waardoor ik voor de keuze stond óf geld en tijd investeren, of stoppen. Toen gekozen voor stoppen omdat ik niet het vertrouwen er niet in had dat het allemaal weer goed zou komen, de lol zakte weg en dan is het beter om te stoppen vond ik.

Het voordeel van zeewater vind ik persoonlijk dat er heel veel techniek 2de hands te koop is. €150 voor een lamp vond ik een heel grote uitgave, maar toen ik hem een jaar later weer voor €130 verkocht dan valt het wel mee.

Wat mini-fred ook schrijft zijn de chemicaliën en apparaten vooral hulpmiddelen die je op de lange termijn bij grote aquaria veel kopzorgen en vooral tijd van waterwissels en handmatige metingen besparen. Zelf zie ik het niet zo voor me om ooit een groot zeeaquarium te hebben. Wel heb ik een lijstje met aquariumhobby gerelateerde dingen die ik nog eens wil doen, een zoute nano staat daar vrij hoog op dus wie weet in de toekomst nog een poging. Dan wel redelijk low-tech maar ik ben nog in twijfel om het zo budget mogelijk te doen, of met goede apparatuur, want dat werkte toch wel erg lekker
 
Interessant topic.
Hier gaat het ook allemaal veel simpeler. De bak is me als het ware in de schoot geworpen, die moest dringend weg wegens verhuis. Je neemt dan wel de problemen en fouten van iemand anders over maar daar leer je ook veel uit. Via een Zeewaterforum vond ik dan een mentor die me geholpen heeft met opzetten en rechttrekken van de bak. Zelf heeft die man een pracht van een aquarium met inderdaad alle mogelijke snufjes en technieken om de mooiste en moeilijkste koralen te houden. Ik werd zo overspoeld met informatie dat ik niet meer mee kon, ik heb dan ook aan de noodrem moeten trekken en het veel simpeler gaan doen. Momenteel ben ik erg blij met mijn aquarium en het kost me nauwelijks meer moeite dan 1m60 Zuid-Amerika bak van 10 jaar geleden.
Een zeeaquarium (nog meer dan een zoetwaterbak) is een leerproces, je gaat zo snel en ver als je wil of aankan. Wil je echt direct een bak met de mooiste/moeilijkste koralen en vissen dan kan je inderdaad beter eerst een cursus chemie gaan volgen.
Daarbij moet ik wel opmerken dat we allemaal, zowel zoet als zout, vertrouwen op de ervaringen van de liefhebbers die voor ons aquarium hielden en steeds geprobeerd hebben om het beter te doen, met dank daarvoor.
 
Ik denk ook dat je rustig en klein moet beginnen om zo te zien of je het leuk vindt en of alles voor je is te doen. Zelf begonnen met een 80 liter en nu een Reefer 170 maar voor mij groot genoeg. Dan kun je alles relatief makkelijk houden en met een wekelijkse verversing voeg ik wat stoffen toe.
Je kan het natuurlijk zo moeilijk maken als jezelf wil maar daar heb ik niet voor gekozen.
 
Ergens eind jaren '80 begin 90 er jaren draaide veel zee-bakken met een droog-nat filter en naar ik meen met een afschuimer, ik weet mij niet te herinneren dat er al een doseer apparaat was voor de toevoegingen magnesium / calcium en etcetera..
Maar de techniek rondom zee-water heeft zich in zekere zin meer en sneller ontwikkeld in tegenstelling tot een zoet water aquarium.
Of het simpeler kan durf ik niet te beweren, het is wel een hobby geworden die zeker wel vraagt om een investering als je nog geen zee-waterbak in huis hebt, heb je een draaiende bak dan zijn de kosten wat lager.

Zelf heb ik lang geleden ook een zee-waterbak gehad, zij het niet voor al te lange tijd maar dat doet er niet toe het was in de achter liggende tijd dat Aqua Compleet in Rotterdam nog bestond en dit was een begrip en ook een winkel waar je naar toe kon voor werkelijk alles.
Daar toen ( zie mijn beginregel) levend steen gekocht voor de wel hoge prijs van 8-9 euro per kilo.

Nu is levend steen waarschijnlijk erg duur geworden, heb tijdens dit typen geen idee van de prijs per kilo momenteel is maar waarschijnlijk 4x duurder.

Maar buiten alle techniek en waterhuishouding die behoorlijk wat euro's kosten wordt volgens mij voorbij gegaan aan het feit en begin met levend steen en daar wordt simpel over gedaan of gedacht ofwel overgeslagen.
Er schijnt levend steen te verkocht te worden wat dood is / was en opnieuw weer geactiveerd is, ( in de natuurlijke omgeving) wat de naam daarvan is weet ik even niet.

Beste, als we even op internet surfen kunnen we zien wat een zee-water aquarium qua aanschaf kost, dit begint bij 1000 euro en eindigt bij zo ongeveer 12000 euro en dan hebben we enkel de techniek dus enkel de machine kamer en niet de beginnende biologische inhoud, dus geef minder uit aan een aquarium en meer geld uit aan levend steen.
 

Terug
Bovenaan