Wat vraagjes over KH+ en GH+ verhogen vijver en wat is een goede No3 waarede


K

Khopstaken

Guest
Gisteren bij de LFS geweest om de waardes van mijn vijver water te testen. Dit omdat ik de laatste tijd last had van draadalgen en mijn zuurstofplanten niet lekker groeiden.

Waardes gemeten door LFS:

KH: 5
GH: 5
No3: 0
No2: 0

Deze waardes verklaren al wel voor een groot deel waarom de zuurstofplanten niet lekker groeien en de algen wel.
Ga nu als eerste de KH ophogen naar 8 en daarna de GH naar 10. Ga dit doen met GH+ en KH+ andere middeltjes hadden ze niet echt.
Nu heb ik alleen nog de vraag of iemand weet hoe lang er tussen de toevoeging van KH+ en GH+ moet zitten? Heb dit gevraagd bij de LFS maar die hadden hier ook niet echt een eenduidig antwoord op. De ene medewerker zij een week en de andere zij een dag later :stars: Ook waren de meningen over de No3 nogal verschillend. De ene vertelde dat 0 mg/L goed was en de andere tussen de 0 en de 25mg/L :stars:
Wat zouden jullie adviseren? Is er ook een manier om deze waterwaardes lang op pijl te houden of is het echt regelmatig meten en waar nodig weer bijvullen met KH+ en GH+

Hoor het wel!

Gr. Kevin
 
Gisteren bij de LFS geweest om de waardes van mijn vijver water te testen. Dit omdat ik de laatste tijd last had van draadalgen en mijn zuurstofplanten niet lekker groeiden.

Waardes gemeten door LFS:

KH: 5
GH: 5
No3: 0
No2: 0

Deze waardes verklaren al wel voor een groot deel waarom de zuurstofplanten niet lekker groeien en de algen wel.
Ga nu als eerste de KH ophogen naar 8 en daarna de GH naar 10. Ga dit doen met GH+ en KH+ andere middeltjes hadden ze niet echt.
Nu heb ik alleen nog de vraag of iemand weet hoe lang er tussen de toevoeging van KH+ en GH+ moet zitten? Heb dit gevraagd bij de LFS maar die hadden hier ook niet echt een eenduidig antwoord op. De ene medewerker zij een week en de andere zij een dag later :stars: Ook waren de meningen over de No3 nogal verschillend. De ene vertelde dat 0 mg/L goed was en de andere tussen de 0 en de 25mg/L :stars:
Wat zouden jullie adviseren? Is er ook een manier om deze waterwaardes lang op pijl te houden of is het echt regelmatig meten en waar nodig weer bijvullen met KH+ en GH+

Hoor het wel!

Gr. Kevin

Je bekijkt dit verkeerd .
Je nitraatgehalte dat je meet maakt niet uit .
Ik heb nog nooit enig nitraat gemeten in mijn vijver en daar staan toch aardig wat plantjes in dacht ik zelf .
Wat wel belangrijk is hoeveel stikstof er vrij komt en beschikbaar is voor je planten . Dit kan ammonium , maar evengoed ureum of zoiets .
Verschilt per plantensoort wel eens .
Dus als er voldoende vrijkomt voor je planten is er geen probleem , dit wordt meteen opgenomen en je zal dus nooit niks meten .
Planten zuiveren je water veel dieper dan bijvoorbeeld een biologisch gevuld filtertje , die filtert echt niet op superlage niveaus's .
kH van 5 is goed genoeg hoor , zou ik niet veel aan doen , met deze waarde kan je een veel breder scala aan plantensoorten houden .
Ik zou eerder maerl toevoegen dan voeg je ook sporenelementen toe en is goed voor het bacteriele leven .
Als je draadalg hebt , beluchting flink opdrijven .
 
Bedankt voor je reactie Erwin,

Kwam er van de week ook achter dat de beste No3 waarde voor een vijver gewoon 0mg/L is. Dit inderdaad omdat je planten het gelijk op zullen gebruiken als alles in evenwicht is.
Ik heb reeds de KH en GH al verhoogd met KH+ en GH+ dit had ik nog staan. Enkel heb ik een klein reken foutje gemaakt met de KH+ Ik wou deze naar 10 brengen maar op de een of andere manier is er toch iets mis gegaan en staat deze nu op 12.
Kan niet zo gek veel kwaad denk ik en zal vanzelf wel weer zakken met de nodige regen.
Ik heb van de week mineral clay in mijn vijver gedaan. Net iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid genomen en hier 2 balletjes van gekneed zoals beschreven stond in de gebruiksaanwijzing die er bij zat. Vervolgens tussen de planten laten zakken en het doet voor de rest van het seizoen zijn werk. Als ik Maerl vergelijk met mineral clay dan lijken beide producten op elkaar.
Beide producten ondersteunen een goede planten groei en zorgen voor evenwicht in de waterwaardes. Ook zouden ze de bacteriëncultuur stimuleren.

Waardes nu:

KH: 12 (net iets aan de hoge kant maar zakt wel weer.
GH: 10

Hoor het wel als jullie nog op/ aanmerkingen hebben.

Gr. Kevin
 
Je KH vind ik wel extreem, en anders water verversen, ik heb Kh van 6 en GH 10, Alles groeid goed en is prima. Je GH is perfect. Toen ik veel draadalg kreeg heb ik GH opgehoogd en bacteriën toegevoegd icm uv lampje een weekje uit. Daarna kwam alles beter in balans en groeien planten goed en draadalg werd beduidend minder.
Schonevijver.nl is een goede site om informatie op te zoeken. De producten werken ook goed weet ik uit ervaring.
1 week rust laten tussen ophogen GH en Kh
 
Dan heb ik het allemaal wel goed gedaan behalve dat de KH zo extreem hoog is.
Ga inderdaad kijken of ik deze iets kan verlagen door water te verversen. Zal dan wel weer de GH op moeten hogen want die zal dan ook wel weer zakken maar dat is niet anders.
Bedankt voor je reactie!!

Gr. Kevin
 
Maak je niet druk om de kH , ik pomp uit de put steeds een kH van 11 op .
Sinds ik op putwater draai , is de kH steeds vrij hoog , het heeft enkel effect gehad op de waterkers , die kon ik sindsdien niet meer houden , voor de rest is er niks anders weggekwijnd .
Met een hoge kH ontwikkelt trouwens het zwart pigment van je vissen mooi (ten koste van rood)
 
Schijnt toch ook te zijn hoe lager de KH hoe sneller de vissen groeien. Heb ik ergens gelezen....
P.s. Die schijfbaars op je foto kan ook prima in de vijver het jaarrond.
 
Ow oke ben benieuwd of die jonge vissen dan nog wel rood gaan kleuren haha :p
Die vis op mn profielfoto is een maanvis die ik vroeger in mn aquarium had hahahaha :p
 
Ben ik weer.
Ik heb een maand geleden mijn KH en GH op pijl gebracht met KH+ en GH+.
Nu heb ik gisteren mijn waterwaardes gemeten en schrok toch van de waardes.
Zowel mijn GH als KH waren beide zo rond de 5 a 6.
Hoe is het mogelijk dat beide waardes na een maand al zo snel gezakt zijn? Heb gelijk de GH weer op pijl gebracht omdat dit meer kwaad kan dan de KH.
Merkte het eigenlijk op aan mijn vijver doordat deze een week na het toevoegen van de KH+ en GH+ aanzienlijk minder alg had en nu meer volop alg heeft na die 3 dagen goed weer.
Kunnen zowel de GH als KH in een maand zo snel opgebruikt worden door de planten of kan er een andere reden zijn?
Veel regen is er niet gevallen dus dit is denk ik niet de boosdoener en heb de vijver maar 1x een beetje bijgevuld met kraanwater dus ook niet iets waardoor de waardes zo snel gezakt kunnen zijn.
Ook heb ik een week na het toevoegen van KH+ en GH+ Mineral clay toegevoegd. Dit zou de KH en GH langer op pijl houden en stabiliseren. Allemaal broodje aap verhaal denk ik nu :stom:

Hoor het wel of dit normaal is ja of nee.

Gr. Kevin.
 
Heeft in nderland de afgelopen maand af en toe best gezeken van de regen hoor.. zou mijn niks verbazen dat het toch daar door komt.
 
Het zou inderdaad kunnen maar heeft regen zo'n grote invloed op die waterwaardes als deze al best hoog zitten?
Beide waardes zaten boven de 10 en nu meer naar de 5 dan naar de 6.
Ik weet wel dat regenwater zuur is en de waardes kan beïnvloeden maar dan ook zo snel? :eek:

Heb nu in ieder geval de GH weer op niveau gebracht en kijk volgende week even hoe het zit met de KH. Heb namelijk ergens gelezen dat als je als eerste de GH verhoogd de kans bestaat dat je KH ook weer iets stijgt.
 
regenwater heeft een KH en GH van 0 of iets erboven.

als ik hier kijk hoe snel onze regenton van leeg naar vol gaat met een regenbui...
zal het er ook nog aan liggen hoe groot je vijver is, kleine vijvers zullen hier eerder last van hebben.

ben absoluut geen vijver expert maar het klinkt mij heel logisch.
 
Ja dat is wel natuurlijk. Mijn vijver is ongeveer 1000 liter dus logisch dat waterwaardes sneller veranderen en moeilijk stabiel te houden zijn. Is in een klein aquarium ook moeilijker dan in een grotere.
Zal nu de waterwaardes maar om de 2 weken meten en aanvullen waar nodig want als het iedere keer zo schommelt lijkt me ook niet goed.
 

Terug
Bovenaan