Wat voor visziekte was dit?


aquathijs

Member
Lid geworden
21 oktober 2018
Berichten
8
Leeftijd
30
Locatie
Eindhoven
Hee allemaal,

Afgelopen vrijdag is er helaas een vuurtetra van me overleden die al enige weken ziek was. Aangezien ik niet precies wist wat voor ziekte het was, de waterwaardes goed waren en het de enige vis was die er ongezond uitzag heb ik in eerste instantie afgewacht.

In het begin stadia zag de vis er wat verkleurd uit en had enige witachtige vlekken op zijn lichaam. Dit leek niet op witte stip en ik zat in eerste instantie te denken aan iets van schimmelinfectie. De vis vertoonde echter normaal gedrag en at gewoon mee, dus ik heb in eerste instantie afgewacht.

20190113_215613.jpg


De laatste dag had de vis opeens een verdikking in de staart, een scheve rug en hij zwom niet meer goed. Ik heb hem toen apart in een net gezet zodat ik zijn gedrag in de gaten kon houden. Even later was hij helaas overleden. Echter zag ik toen tot mijn schrik dat er ook een planaria wormpje in het netje zat. De verdikking bij de staart was opeens verdwenen. Even later zag ik ook meer planaria bij het substraat zwemmen helaas, dus daar ga ik snel flubenol tegen gebruiken.
Hieronder de dode vis met het planaria wormpje in het midden.
20190126_003623.jpg

Mijn theorie: De vis was van iets anders ziek en is uiteindelijk overleden aan de planariaworm die hem vanaf de staart heeft aangevreten.

Wat denken jullie hiervan? En wat voor ziekte had het kunnen zijn?

De waterwaarden zijn: - PH: 7,0
- Ammonia: 0 mg/L
- Nitriet: 0 mg/L
- Nitraat: 20 mg/L
- Fosfaat: 0,5 mg/L
- KH: 4
- GH: 7

Het is een aquarium van 45x30x30 met daarin 10 (nu 9) vuurtetra's
20190126_170124.jpg
 

Terug
Bovenaan