Wat voor vissen in een meterbak


W

#willem

Guest
Beste.


Ik ben al een aantal jaren bezig met het houden van vissen,
Momenteel heb ik een juwel lido 120 staan met wat simpele kleurige visjes.

Nu ben ik en mijn vriendin hier een beetje op uitgekeken en zijn we op zoek naar Een groter aquarium, we zijn op zoek naar een bak van ongeveer 100-120 cm (groter past helaas niet)

We zijn aan het twijfelen of we er een tanganyika bak van maken of een bak met wat 'rovers'

Ik zat zelf te denken aan een koppel pauwogen maar dan is de bak eigenlijk te klein dus dat word hem niet.

Nu kwam ik bij de kwastvin snoek uit en zag dat er meerdere varianten zijn

Wat is een geschikte soort voor in een bak van ongeveer 1 meter ?

En wat kan er nog meer bij ?
Ik zat zelf te denken aan een stuk of 3 kwastvin snoeken 2 wimpelalen en wat vlindervissen gaat dit goed samen in laten we zeggen een rio 180

En nu hebben we momenteel ook een koppel kersenbuiken kunnen we deze ook houden of worden ze opgegeten ?
 
1mx40cm bodemoppervlak is te klein voor de rovers die je wilt, behalve voor de vlindervissen. Je moet echt aan minimaal 120cmx50cm bodemoppervlak denken voor de rest.

Kersenbuiken of eigen iedere andere min of meer bodemgerichte agressieve cichlidesoort kun je niet samenhouden met wimpelalen en kwastvinnen, die worden nl door de kersenbuiken gesloopt. Een Xenomystus nigri mesvis past ook wel in een meterbak maar kan ook absoluut niet bij kersenbuiken en andere gelijkaardige cichliden.

In een meterbak zou ik voor Tanga gaan, dan gebeurt er de hele dag nl vanalles in je bak.
Rovers zie je amper (mijn vader: zit er wel iets in die bak?) totdat het licht uitgaat en er gevoerd wordt. Vlindervissen zie je echt serieus nooit bewegen tenzij er voer is of ze een keer geirriteerd naar elkaar doen, verder zijn het drijvende standbeelden. Ik heb maar congozalmen erbij gedaan, zwemt er wat voor het bezoek :p

Oh ja, een intern filter gaat een roofvissenbak ook niet trekken, reken op een flink overbemeten extern filter, of 2, of een bioloog. tanga kan wel prima met intern filter van bv een rio.
 
Okee geen verstandig idee dus een bak rovers.
Extern filter was geen probleem geweest heb er nog een van mijn schildpadden bak over.

Tanga cichliden zijn ook heel leuk, heb al eens eerder een rio 180 gehad met tanga
Dan zal het dat toch wel worden denk ik, groepje schelpen broeders (similis volgens mij) en wat muil broeders oid.
Nu heb ik vroeger ook een aaltje uit het Tanganyika meer gehad, naar mijn weten een klein blijvend aaltje lichtbruin van kleur. Heeft iemand enig idee wat hier de Latijnse naam van kan zijn? Of moet ik hiervoor een topic openen in het Tanganyika subforum ?
 
Muilbroeders? Uit het Tanganyika meer???

Een kleinblijvende Tanga aal ken ik niet, of je moet het relatief bedoelen... Er zijn een aantal soorten Mastacembelus die in de Afrikaanse meren voorkomen. Maar echt klein zijn die niet, ik heb het nog eens nagevraagd voor een 80cm/1m bak toen ik weer met Tanga begon omdat ik alen ook leuk vind, maar volgens Verduijn was er geen aal die daarin kon.
 
Je topic gaat over een meterbak.
Als je een aquarium van 120 kunt plaatsen raad ik je aan niet stil te blijven staan bij een meterbak.
Met een bak van 120cm/125cm heb je echt veel meer mogelijkheden. Later heb je misschien spijt dat je niet net aan maatje groter gegaan bent.
Dus, net zoals bij de slager "Mag het iets meer zijn"?
 

Terug
Bovenaan