Wat voor verlichting voor 180cm aquarium?


Suzanne93

Well-known member
Lid geworden
30 juli 2014
Berichten
67
Beste Forumleden,

Ik heb een volglas aquarium gekocht. De maten zijn: 180x50x60 (lxbxh). In principe ben ik klaar om te beginnen met inrichten. Filter etc, heb ik. Het enige wat ik nog mis is de verlichting en dat is omdat ik er gewoon niet uit kom. Ik weet gewoon niet wat ik wil kopen en daarom vraag ik jullie om hulp. Er is zoveel verschillend verlichting op de markt, maar niet alles zou kunnen. Hieronder kun je zien op de foto's dat iets aan de achterkant vast klemmen lastig wordt door de glas strips. En ik kan eigenlijk geen led balken vinden die 180cm lang zijn. Dus ik dacht aan 2x90cm te nemen, maar dan zit ik weer met de vraag hoe ik dat ga klemmen of neerzetten. In het midden is wel een strip waar ik iets op kan zetten. Hebben jullie ideeën?

Mijn wensen zijn:
- Dat de verlichting goed is voor plantengroei. Ik wil graag een plantenbak maken, waarschijnlijk wel zonder Co2. Een beetje in de stijl van MD fish tanks op Youtube.
- Graag led verlichting
- Ik zou de verlichting willen dimmen zodat het aquarium tijdens de avonduren ook nog een beetje verlicht is. En dat het licht rustig aan en uit gaat.
- Ik wil liever niet meer uitgeven dan €600.
- Ik wil liever geen verlichting ophangen aan het plafond.


20230827_142125.jpg

20230827_142135.jpg
 
Ik wil liever niet meer uitgeven dan €600.
Ik heb er weinig verstand van maar als ik kijk wat led voor de 120cm Fusion kost dan ben ik al meer kwijt denk ik. Er zal best goedkopere led zijn maar vaak is goedkoop weer duurkoop.
Er zullen vast wel leden tips voor je hebben en alvast veel succes met de nieuwe bak.
 
Ik heb er weinig verstand van maar als ik kijk wat led voor de 120cm Fusion kost dan ben ik al meer kwijt denk ik. Er zal best goedkopere led zijn maar vaak is goedkoop weer duurkoop.
Er zullen vast wel leden tips voor je hebben en alvast veel succes met de nieuwe bak.
Ja, dankjewel. Ik kan er meer voor uitgeven, gelukkig, maar ik hoop dat het niet hoeft. Ik geef liever inderdaad wat meer uit voor wat goeds, dan dat ik daar later spijt van krijg en alsnog nieuwe moet kopen.
 
Ja je zou inderdaad voor Hvp kunnen kiezen.

Zou dan wel voor een andere computer eebij gaan. Niet de standaard meegeleverde. Net wat meer instelmogelijkheden denk ik


https://www.hvpaqua.nl/nl/150cm-aquarium-led-set-plus-84321695.html


of de Pro versie. Maar die is nog duurder.

Maar ik verwacht dat er opmerkingen komen over lichtsterkte en lichtduur vragen komen ivm je gewenste plantenbestand.
 
Ik ben dus tevreden over de easy led en die heeft ook steunen die je erbij kan kopen.


 
Beste Forumleden,

Ik heb een volglas aquarium gekocht. De maten zijn: 180x50x60 (lxbxh). In principe ben ik klaar om te beginnen met inrichten. Filter etc, heb ik. Het enige wat ik nog mis is de verlichting en dat is omdat ik er gewoon niet uit kom. Ik weet gewoon niet wat ik wil kopen en daarom vraag ik jullie om hulp. Er is zoveel verschillend verlichting op de markt, maar niet alles zou kunnen. Hieronder kun je zien op de foto's dat iets aan de achterkant vast klemmen lastig wordt door de glas strips. En ik kan eigenlijk geen led balken vinden die 180cm lang zijn. Dus ik dacht aan 2x90cm te nemen, maar dan zit ik weer met de vraag hoe ik dat ga klemmen of neerzetten. In het midden is wel een strip waar ik iets op kan zetten. Hebben jullie ideeën?

Mijn wensen zijn:
- Dat de verlichting goed is voor plantengroei. Ik wil graag een plantenbak maken, waarschijnlijk wel zonder Co2. Een beetje in de stijl van MD fish tanks op Youtube.
- Graag led verlichting
- Ik zou de verlichting willen dimmen zodat het aquarium tijdens de avonduren ook nog een beetje verlicht is. En dat het licht rustig aan en uit gaat.
- Ik wil liever niet meer uitgeven dan €600.
- Ik wil liever geen verlichting ophangen aan het plafond.


Bekijk bijlage 364858
Bekijk bijlage 364859
Verlichting is beslist geen sluitpost. Maar om je vraag deels te beantwoorden. Je plantenkeus bepaald je verlichting maar daaropvolgend ook je plantenvoeding. Stel je wilt Alternanthera reineckii is je bak. Die plant vraagt om een hoge lichtsterkte. (Lichtsterkte is iets anders dan lichtduur!) Maar zo'n hoge lichtsterkte die de groeisnelheid van je planten bepaald vraagt ook om toevoeging van CO2, een onderdeel van plantenvoeding. Je moet dan dus ook een CO2 installatie aanschaffen. Wil je dit niet zou ik je desondanks wel aan raden om juiste verlichting te kiezen die deze lichtsterkte wel kan bieden, immers je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Maar je plantenkeus zal in dat geval hooguit kunnen bestaan uit die planten die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. Bekijken of je CO2 wilt toevoegen kan dan altijd later nog. Zou je verlichting kiezen die maximaal een lagere lichtsterkte biedt zou je wanneer je plantenkeus zich wijzigt weer voor extra kosten komen te staan. En... ga niet alleen uit van een advies van je Lfs. Vaak spelen daar weer ander belangen. Plantenbakken zijn, zo wijst de ervaring uit gebaat bij een Kelvin waarde van zo rond de 5000. Het is dus een goed idee om een gemiddelde waarde te kiezen die deze kleurwaarde kunnen bieden. Licht met veel hogere waarden, daar zit vaak veel blauw in geven de illusie van veel licht die er niet werkelijk is. Planten "zien" licht ook heel anders dan onze menselijke ogen.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Ja je zou inderdaad voor Hvp kunnen kiezen.

Zou dan wel voor een andere computer eebij gaan. Niet de standaard meegeleverde. Net wat meer instelmogelijkheden denk ik


https://www.hvpaqua.nl/nl/150cm-aquarium-led-set-plus-84321695.html


of de Pro versie. Maar die is nog duurder.

Maar ik verwacht dat er opmerkingen komen over lichtsterkte en lichtduur vragen komen ivm je gewenste plantenbestand.
Ik heb de standaard instellingen en ben daar tevreden mee. Het hangt van je planten af. Ik ben tevreden met planten weinig tot gemiddeld licht, zonder co2 en met plantenkleibolltjes en all inclusief voeding van aquariumbemesting.

Wil je planten die veel vragen, dan is een andere optie wellicht beter.

Onderstaand de planten zoals ze nu zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_1261.jpeg
    IMG_1261.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 49
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Die HVP verlichting was ik nog niet tegen gekomen, dus dat lijkt ook wel een mooie optie!

Ik ben dus erg geïnspireerd geraakt door MD Fish Tanks die zonder c02 installaties toch prachtige beplante aquascapes weet te maken. Dus ik wil dat eigenlijk een beetje na doen. Met een goede bodem voor de planten en goed licht en eventueel vloeibaar plantenvoeding. Wellicht dat ik met de tijd wel een co2 installatie zou willen aanschaffen en ik zou het zonde vinden als ik dan ook nieuwe verlichten zou moeten kopen. Ik heb me nog niet erg verdiept in co2 installaties en wat de maandelijkse kosten kunnen zijn voor een 500L bak.
 
Ik heb op twee van mijn bakken Fluval Plant lampen. Met een app kun je die op allerlei manieren instellen. Of ze lengtes hebben van 180 cm weet ik niet, maar je kan er wellicht twee overdwars plaatsen. Goedkoop zijn ze niet, maar er is wel veel mogelijk.
 
Hier op alle bakken HVP (met TC421's) zeer tevreden erover.
Als ik TS was zou ik nog wat geduld kweken en in november naar Vivarium gaan, vorig jaar daar goede deal kunnen maken met HVP.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Die HVP verlichting was ik nog niet tegen gekomen, dus dat lijkt ook wel een mooie optie!

Ik ben dus erg geïnspireerd geraakt door MD Fish Tanks die zonder c02 installaties toch prachtige beplante aquascapes weet te maken. Dus ik wil dat eigenlijk een beetje na doen. Met een goede bodem voor de planten en goed licht en eventueel vloeibaar plantenvoeding. Wellicht dat ik met de tijd wel een co2 installatie zou willen aanschaffen en ik zou het zonde vinden als ik dan ook nieuwe verlichten zou moeten kopen. Ik heb me nog niet erg verdiept in co2 installaties en wat de maandelijkse kosten kunnen zijn voor een 500L bak.
Als je evt co2 wilt gaan gebruiken is de optie die ik gaf niet voldoende. Dan ga je beter bij hvp voor de pro.
P.s. Kijk je niet blind op aquaria op internet. Daar zit vaak meer tijd en geld in dan je zelf zou doen. Omdat dit hun werk is en jouw vrije tijd. Daarbij zijn aquaria op internet vaak tijdelijke bakken. Op hoogtij worden er foto’s van gemaakt en daarna naar worden ze vaak weer afgebroken voor een volgende scape. En wij willen ze jaren houden.
 
MD gebruikt vaak redelijk goedkope spots zoals bijvoorbeeld de Asta F20. Het verschil is dat zijn bakken maar 'even' mooi hoeven te zijn en dan haalt hij ze weer leeg voor de volgende scape/video. Dat is hooguit 2 á 3 maanden.

Ik heb goede ervaring met de aquatlantis lamp zoals eerder in dit topic is aangegeven maar die is enkel dimbaar en niet regelbaar. Dat is de verlichting van HVP wel, mits je er een TC420 aan hangt. Erg gebruiksvriendelijk vind ik zelf de Heliulux lamp van Juwel maar volgens mij is 150cm de grootste maat daarvan. Ook zijn de meningen er erg over verdeeld.

Ik heb zelf net een nieuwe bak gekocht en op advies van andere gekozen voor HVP plus set. Ik ben geen grote planthouder dus wellicht heb je voor een echte plantenbak pro nodig.

Mooie maat bak trouwens, ben benieuwd wat je er van gaat maken. Blijft hij open?
 
Ik heb goede ervaring met de aquatlantis lamp zoals eerder in dit topic is aangegeven maar die is enkel dimbaar en niet regelbaar
Nou ik gebruik de lumines controller en je kan het dan zo aansluiten dat je per balk de rijen wit/blauw/rood en de witte apart van elkaar kan instellen in sterkte waardoor je niet van dat witte licht krijgt.
Ik heb dus de middelste rij met de witte/blauwe/rode leds veel minder fel dan de rijen met witte leds. Hoe het precies moet weet ik niet want een forumlid heeft me destijds geholpen met het aansluiten van de stekkertjes.
 
Nou ik gebruik de lumines controller en je kan het dan zo aansluiten dat je per balk de rijen wit/blauw/rood en de witte apart van elkaar kan instellen in sterkte waardoor je niet van dat witte licht krijgt.
Ik heb dus de middelste rij met de witte/blauwe/rode leds veel minder fel dan de rijen met witte leds. Hoe het precies moet weet ik niet want een forumlid heeft me destijds geholpen met het aansluiten van de stekkertjes.
Ah ok. Kan me herrinneren dat dat met de originele niet mogelijk was, maar blijkbaar met de 2.0 versie dan wel icm de luminus controller.
 
Top! Bedankt voor de reacties weer. Ik denk dat het dan de HVP gaat worden. Twijfel alleen nog even tussen de plus en de pro. Als ik de pro aanschaf, is dat geen overkill voor planten als ik geen co2 toevoeg?

Dus dan denk ik dat ik deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/150cm-aquarium-led-set-plus-84321695.html of deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/180cm-aquarium-led-set-pro.html neem en deze controller erbij: https://www.hvpaqua.nl/nl/5-kanaals-controller-programmeerbaar.html om de zonsopkomst en ondergang na te bootsen. Zou dat voldoende zijn? Of mis ik iets?
 
Top! Bedankt voor de reacties weer. Ik denk dat het dan de HVP gaat worden. Twijfel alleen nog even tussen de plus en de pro. Als ik de pro aanschaf, is dat geen overkill voor planten als ik geen co2 toevoeg?

Dus dan denk ik dat ik deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/150cm-aquarium-led-set-plus-84321695.html of deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/180cm-aquarium-led-set-pro.html neem en deze controller erbij: https://www.hvpaqua.nl/nl/5-kanaals-controller-programmeerbaar.html om de zonsopkomst en ondergang na te bootsen. Zou dat voldoende zijn? Of mis ik iets?
Neehoor daar zit je goed mee. De enige opmerking die ik heb is dat de controller een TC420 is die HVP voor duurder verkoopt. Die kan je ergens anders een paar tientjes goedkoper krijgen. Aan jou de keus.
 
Neehoor daar zit je goed mee. De enige opmerking die ik heb is dat de controller een TC420 is die HVP voor duurder verkoopt. Die kan je ergens anders een paar tientjes goedkoper krijgen. Aan jou de keus.
Ah oke, dankje! Als ik TC420 google krijg ik zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet zie. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een goed(koop) merk? :)
 
Je kunt ook advies vij hvp vragen. Heb ik ook gedaan, dan adviseren zij welke set te beste voor je is.
Vergeet je de pootjes niet te bestellen als je een rimless aquarium hebt?
 
Ah oke, dankje! Als ik TC420 google krijg ik zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet zie. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een goed(koop) merk? :)
Deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/LED-dimmer-programmeerbare-controller-kanalen-dubbel/dp/B08WWKZHR6

Ik zie dat het prijsverschil niet eens zo heel groot is.

Je moet het op deze manier aansluiten:
1693301110582.png


Wat wel handig is, is om deze mee te bestellen, dan hoef je de connectoren van de lamp zelf niet eraf te halen:

Je kan het ook gewoon allemaal bij HVP bestellen, kost 3 tientjes meer maar dan kan je ze makkelijker om support vragen als je ergens tegenaan loopt met het aansluiten van de controller.
 
Check de Fluval aquasky mogelijkheden eens, heb je geen gedoe met extra controller, aansturing via bluetooth - telefoon. Uitschuifbaar steunsysteem, volgens mij ben je met 2 van 83-106 cm voor nog geen 300 euro klaar. Bevallen hier heel goed.
 
Check de Fluval aquasky mogelijkheden eens, heb je geen gedoe met extra controller, aansturing via bluetooth - telefoon. Uitschuifbaar steunsysteem, volgens mij ben je met 2 van 83-106 cm voor nog geen 300 euro klaar. Bevallen hier heel goed.
Die Fluval aquasky is ook wel interessant, inderdaad. Denk je dat dat ook voldoende moet zijn voor een plantenbak?
 
Beste Forumleden,

Ik heb een volglas aquarium gekocht. De maten zijn: 180x50x60 (lxbxh). In principe ben ik klaar om te beginnen met inrichten. Filter etc, heb ik. Het enige wat ik nog mis is de verlichting en dat is omdat ik er gewoon niet uit kom. Ik weet gewoon niet wat ik wil kopen en daarom vraag ik jullie om hulp. Er is zoveel verschillend verlichting op de markt, maar niet alles zou kunnen. Hieronder kun je zien op de foto's dat iets aan de achterkant vast klemmen lastig wordt door de glas strips. En ik kan eigenlijk geen led balken vinden die 180cm lang zijn. Dus ik dacht aan 2x90cm te nemen, maar dan zit ik weer met de vraag hoe ik dat ga klemmen of neerzetten. In het midden is wel een strip waar ik iets op kan zetten. Hebben jullie ideeën?

Mijn wensen zijn:
- Dat de verlichting goed is voor plantengroei. Ik wil graag een plantenbak maken, waarschijnlijk wel zonder Co2. Een beetje in de stijl van MD fish tanks op Youtube.
- Graag led verlichting
- Ik zou de verlichting willen dimmen zodat het aquarium tijdens de avonduren ook nog een beetje verlicht is. En dat het licht rustig aan en uit gaat.
- Ik wil liever niet meer uitgeven dan €600.
- Ik wil liever geen verlichting ophangen aan het plafond.


Bekijk bijlage 364858
Bekijk bijlage 364859
Mag ik opmerken dat hij mooi bij de houten vloer past? In ieder geval op de foto. Dat is altijd lastig...
 
Beste Forumleden,

Ik heb een volglas aquarium gekocht. De maten zijn: 180x50x60 (lxbxh). In principe ben ik klaar om te beginnen met inrichten. Filter etc, heb ik. Het enige wat ik nog mis is de verlichting en dat is omdat ik er gewoon niet uit kom. Ik weet gewoon niet wat ik wil kopen en daarom vraag ik jullie om hulp. Er is zoveel verschillend verlichting op de markt, maar niet alles zou kunnen. Hieronder kun je zien op de foto's dat iets aan de achterkant vast klemmen lastig wordt door de glas strips. En ik kan eigenlijk geen led balken vinden die 180cm lang zijn. Dus ik dacht aan 2x90cm te nemen, maar dan zit ik weer met de vraag hoe ik dat ga klemmen of neerzetten. In het midden is wel een strip waar ik iets op kan zetten. Hebben jullie ideeën?

Mijn wensen zijn:
- Dat de verlichting goed is voor plantengroei. Ik wil graag een plantenbak maken, waarschijnlijk wel zonder Co2. Een beetje in de stijl van MD fish tanks op Youtube.
- Graag led verlichting
- Ik zou de verlichting willen dimmen zodat het aquarium tijdens de avonduren ook nog een beetje verlicht is. En dat het licht rustig aan en uit gaat.
- Ik wil liever niet meer uitgeven dan €600.
- Ik wil liever geen verlichting ophangen aan het plafond.


Bekijk bijlage 364858
Bekijk bijlage 364859
Ik heb ook gekeken naar HVP, maar ik ben uiteindelijk voort JMB gegaan, op een 160 cm Oase Highline. En daar heb ik geen spijt van. Vanwege het deksel en weinig ruimte, moest ik wel de beugeltjes even ombuigen, maar dat was geen probleem. Ik vind ze kwalitatief super en er zit een redelijke app via wifi bij.
 
Die Fluval aquasky is ook wel interessant, inderdaad. Denk je dat dat ook voldoende moet zijn voor een plantenbak?

Durf ik zo niet te zeggen, doe niet zo heel veel met planten, maar datgeen dat ik heb groeit er wel onder...er komt iig wel flink licht uit, heb ze zelf op max helft vermogen draaien ongeveer. Anders heb je nog de 'plant' serie, die is wat duurder geloof ik.
 
Deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/LED-dimmer-programmeerbare-controller-kanalen-dubbel/dp/B08WWKZHR6

Ik zie dat het prijsverschil niet eens zo heel groot is.

Je moet het op deze manier aansluiten:
Bekijk bijlage 364903

Wat wel handig is, is om deze mee te bestellen, dan hoef je de connectoren van de lamp zelf niet eraf te halen:

Je kan het ook gewoon allemaal bij HVP bestellen, kost 3 tientjes meer maar dan kan je ze makkelijker om support vragen als je ergens tegenaan loopt met het aansluiten van de controller.
Als je technisch bent en makkelijk zelf knutselt is t geen probleem. Dan bespaar je drie tientjes. Ik ben dat niet en zou het voor drie tientjes niet laten. Support is prettig als er iets is.
Zo’n lampenset heb je voor jaren.
 
Voor een TC421 hoef je niet meer dan 25 EUR uit te geven, hier bv. nog geen 23 EUR: https://www.aliexpress.com/item/1005005479348378.html
En ja... ze zijn allemaal hetzelfde....
Let wel even op, ondanks dat de tc421 wifi heeft (en een app) kan je die enkel per half uur instellen. Je moet hem zelfs per half uur instellen. Met tc420 is dat niet, dan kan je per minuut of een heel tijdvak van uren lang instellen.
 
Let wel even op, ondanks dat de tc421 wifi heeft (en een app) kan je die enkel per half uur instellen. Je moet hem zelfs per half uur instellen. Met tc420 is dat niet, dan kan je per minuut of een heel tijdvak van uren lang instellen.
Dat klopt, maar in de praktijk maakt dat niets uit, aangezien je het schema één keer instelt (en wellicht in het begin nog iets van tuning doet) en daarna het apparaat nooit meer aanraakt. Ook het instellen per half uur maakt helemaal niets uit (tenzij ja in één of enkele minuten van compleet donker naar totaal verlicht wil gaan, en dat is juist iets wat je niet wilt als je een dimmer koopt).
 
Dat klopt, maar in de praktijk maakt dat niets uit, aangezien je het schema één keer instelt (en wellicht in het begin nog iets van tuning doet) en daarna het apparaat nooit meer aanraakt. Ook het instellen per half uur maakt helemaal niets uit (tenzij ja in één of enkele minuten van compleet donker naar totaal verlicht wil gaan, en dat is juist iets wat je niet wilt als je een dimmer koopt).
Klopt hoor, maar het is bloedirritant om in te stellen, zeker als je een aantal schema's wilt proberen. Als je dan van 10.00 - 20.00 hetzelfde wil moet je 20 regels aanpassen.
 

Terug
Bovenaan