Wat voor methode gebruiken jullie?


StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Berichten
103
Leeftijd
32
Hi allen, ik heb behoorlijk wat ingelezen en de meningen lopen uiteen, maar wat voor bemestingmethode gebruiken jullie nou eigenlijk (red ratio, EI, lean etc) en wat zijn de voor- en nadelen? Ik neig zelf voor EI te gaan (ik ga volgende week eerst beginnen met een drystart)
 
Mijn eigen methode die voornamelijk wordt bepaald door mijn plantenbestand. Je planten, ik heb een druk bezette plantenbak, zijn de beste verklikkers die je alles vertellen over de conditie van je bak. Daarom hoef ik ook nauwelijks te meten, tenminste ik doe het zeer weinig. Daarvoor is het nodig dat je weet wat je planten vragen om goed te kunnen groeien te beginnen met het licht. Bemestingen zijn namelijk een afgeleide hiervan.
 
EI methode werkte voor mij prima, dan weet je zeker dat de plantjes niets tekort komen en een beetje overschot geeft geen problemen (althans bij mij niet)
 
Ik gebruikte de EI en nu ververs ik nog steeds de helft en voeg voeding toe tot 20/2 mg. Dit vanwege de Maanvissen die liever niet een hoge nitraat en fosfaat hebben.
 
Zelf hield ik het ook laag qua dosering, ververste zelfs om de twee weken
 
hoge nutrienten soil in samenhang met lean ferts .

dagelijks kalium + sporen + ijzer --> ADA schema enkel gebruik ik zelf wel nitraten en fosfaten
na waterverversing en of snoeien --> onmeetbare hoeveelheid fosfaten en nitraten

in mijn geval doe ik dit voor de kleuren van bepaalde planten en door de grote plantenmassa in bakken hou ik meer van tragere rustige groei van planten zodat ik niet elke week alles hoef te snoeien .
 
Ahhah, ik heb ook (ada) aquasoil, dus voor de wortels moet het goed komen. Het enige nadeel is 50% vervangen elke week. Dat houdt mij een beetje tegen, zou EI ook kunnen met 25% verversen?
 
Ahhah, ik heb ook (ada) aquasoil, dus voor de wortels moet het goed komen. Het enige nadeel is 50% vervangen elke week. Dat houdt mij een beetje tegen, zou EI ook kunnen met 25% verversen?

ik raad zelfs aan de eerste week zeker dagelijks 50 procent water te wisselen en de tweede week om de dag 50 procent en daarna elke week een minimum van 50 procent te gaan wisselen in water ...
dit ten gunste van je scape en zal je zeker resultaat gaan opleveren .

ik vermoed dat je amazonia hebt gekozen als bodem ? dan zou ik niet opteren persoonlijk voor ei methode , de hoevelheid aan nutrienten in je soil in combinatie met een overvloed aan nutrienten in je water door ei , daarbij houdt het je wat tegen om 50 procent te wisselen wekelijks , dan zou ik niet voor de combinatie actieve soil + ei gaan .

mvg
 
lean-dose icm soil hier.

Ahhah, ik heb ook (ada) aquasoil, dus voor de wortels moet het goed komen. Het enige nadeel is 50% vervangen elke week. Dat houdt mij een beetje tegen, zou EI ook kunnen met 25% verversen?
50% doe ik ook; daarmee haal je ook andere stoffen uit je water die je niet meet met je testkoffertje. En je voorkomt old tank syndrome.
 
wat het mooie is dat er toch wel een aantal manieren zijn van toedienen van ferts voor alle omstandigheden , voor ieders wat wil .
als je nog geen diepe ervaringen hier in hebt kan je het gewoon even allemaal uit testen en kijken wat invloed elk manier van fertilizing heeft .

meten is weten maar ook testen is weten .
 
Gezien de reacties, misschien toch maar voor lean gaan dan ;-) . Old tank syndroom moet ik even googlen ben ik bang
 
Hier kun je info lezen over de lean dose.
 
"Hier" is niet gelinkt ;). Ff old tank syndro gegoogled, maar volgens mij loop je daar niet snel tegen aan als je 25 a 30% water per week vervest en eens per maand test. Verder hou ik mij sowieso aan de richtlijnen van ada amazonia soil in het begin dus elke dag verversen enzo. Het "minder verversen" zou pas ik pas na 2 maanden of iets dergelijks oppakken als alles gesetteld is.
 
ter info, ik ga ook co2 gebruiken ;)
 
"Hier" is niet gelinkt ;). Ff old tank syndro gegoogled, maar volgens mij loop je daar niet snel tegen aan als je 25 a 30% water per week vervest en eens per maand test. Verder hou ik mij sowieso aan de richtlijnen van ada amazonia soil in het begin dus elke dag verversen enzo. Het "minder verversen" zou pas ik pas na 2 maanden of iets dergelijks oppakken als alles gesetteld is.
Volgens mij wel.
Ik weet niet welke links/video's je precies hebt gelezen, maar check sowieso deze even:
 
Thanks :) ik ga het na mijn werkdag ff checken, want ik denk dat mijn baas het niet leuk vindt als ik naast de hele dag op een aquariumforum browsen ook nog videos ga checken:LOL:
 
Thanks :) ik ga het na mijn werkdag ff checken, want ik denk dat mijn baas het niet leuk vindt als ik naast de hele dag op een aquariumforum browsen ook nog videos ga checken:LOL:
Potverdrie wat heb jij een lastige baas dan :DD ;)
 
Volgens mij wel.
Ik weet niet welke links/video's je precies hebt gelezen, maar check sowieso deze even:

Naja ik heb hem gezien en hij bevestigd juist dat 30% (per maand zelfs) voldoende moet zijn. Dus 25 a 30% per week moet dan ook meer dan voldoende zijn.
 
Naja ik heb hem gezien en hij bevestigd juist dat 30% (per maand zelfs) voldoende moet zijn. Dus 25 a 30% per week moet dan ook meer dan voldoende zijn.
Ik wil je er wel op wijzen dat 50% waterwissel per week of dagelijks 10% je beter resultaat gaat gaan geven algeheel in uw hele aquarium dan bijvoordbeeld 25% - 30% per week of maand .....
 
Het is ook zeker niet dat ik jullie adviezen niet ter lief neem, maar ik dacht altijd dat 25 a 30% per week voldoende was en de video beaamde dat, vandaar. Maar dan ga aangezien de reacties hier ga ik dan waarschijnlijk ook voor de 50% ;)
 
Het is ook zeker niet dat ik jullie adviezen niet ter lief neem, maar ik dacht altijd dat 25 a 30% per week voldoende was en de video beaamde dat, vandaar. Maar dan ga aangezien de reacties hier ga ik dan waarschijnlijk ook voor de 50% ;)
Die specifieke video had ik meer gedeeld omdat hij goed uitlegt wat het gevolg is (of kan zijn) als je te weinig wisselt. Als je bijvoorbeeld de filmpjes van GreenAqua kijkt, die raden ook altijd 50% aan. Uiteindelijk is er niet maar 1 weg naar Rome, maar die van 50% geeft je iets meer zekerheid dat je je bak een goeie reset geeft dan 30%.
 
Wat het beste is hangt ook mede af van de belasting en voorheen heb ik altijd in al mn 11 bakken wekelijks 20% ververst en dat werkte prima. Nu ik in de Fusion Manen heb is de belasting veel hoger en dan moet je denken aan 50% per week.
 
Wij doen de steek tabletten bij de wortels en voeg los van co2 vooral niet te veel rommel toe methode.
 
Wij doen de steek tabletten bij de wortels en voeg los van co2 vooral niet te veel rommel toe methode.
Rommel moet je eventueel op zolder zetten en niet in je bak gooien volgens mij :DD ;)
 

Rommel moet je eventueel op zolder zetten en niet in je bak gooien volgens mij :DD ;)
Ook daar niet want dan moet je het 2 jaar later weer naar beneden zeulen van moedersde vrouw.

Maar je begrijpt wat ik bedoel. Basis is tabletten bij de wortels, wat co2 in het water we voegen dagelijks nog een heel klein beetje plantenvoeding toe en daar moeten de plantjes het maar mee doen.
 

Terug
Bovenaan