Wat voor hout is dit? Is schimmel erg?


V

Voidwalk

Guest
Hoi,

Sinds eergisteren heb ik 2 nieuwe stukken hout in me aquarium gezet. Vanochtend zag ik dat er overal flink wat schimmel op zit. Een probleem is dat ik geen idee heb welk soort hout het is. Het is volgens mij zeker geen kienhout en ik weet dat als dat schimmelt het niet erg is. Is dit de zelfde schimmel misschien? Is het schadelijk? Weet iemand wat voor soort hout het is?

956178_0_82_p1070675.jpg


428545_0_82_p1070664.jpg


294588_0_82_p1070668.jpg


596112_0_82_p1070670.jpg
 
Lijkt me niet schadelijk toe. Komt het hout uit de winkel overigens?
 
jessicapilon zei:
Lijkt me niet schadelijk toe. Komt het hout uit de winkel overigens?

Ja het komt uit een grote aquarium winkel. Ik heb er nog naar gevraagd maar zij wisten ook niet wat voor hout het is...
Heb het wel met kokend water afgegoten natuurlijk.
 
Dat is dan verder prima lijkt me en die schimmel trekt wel weer weg.
 
Heb jij het toevallig gekocht met 1 van de volgende benamingen?:
spiderwood
Rote Moorwurzel
Redmoor Wood
Finger Wood
Azaleahout
Aziatisch wortelhout


Dan is het waarschijnlijk een wortel van de plant rododendron.
Ik weet wel dat er een schimmel,slijmerige laag kan komen. dat is niet giftig.

bij mij was het alleen licht van kleur, op de foto lijkt het wat donkerder. klopt dat?

edit:
----------------
lijkt trouwens niet op spiderwood
----------------
 
jelbert zei:
Heb jij het toevallig gekocht met 1 van de volgende benamingen?:
spiderwood
Rote Moorwurzel
Redmoor Wood
Finger Wood
Azaleahout
Aziatisch wortelhout
Neen dus, als je het tweede bericht van voidwalk in dit topic leest:

Voidwalk zei:
Ik heb er nog naar gevraagd maar zij wisten ook niet wat voor hout het is...
 
Mooie stukken hout.
Wel vreemd dat de winkel je het niet kan vertellen wat ze verkopen.

Maar zal vast goed zijn. Schimmel is niet erg. Heb wel eens gehoord dat slakken het opeten, als ze er in zitten.
Mooi bakkie overigens :) (Y)!
 
jelbert zei:
Heb jij het toevallig gekocht met 1 van de volgende benamingen?:
spiderwood
Rote Moorwurzel
Redmoor Wood
Finger Wood
Azaleahout
Aziatisch wortelhout


Dan is het waarschijnlijk een wortel van de plant rododendron.
Ik weet wel dat er een schimmel,slijmerige laag kan komen. dat is niet giftig.

bij mij was het alleen licht van kleur, op de foto lijkt het wat donkerder. klopt dat?

edit:
----------------
lijkt trouwens niet op spiderwood
----------------

Tja ik heb die hout soorten opgezocht op google maar ze lijken allemaal enorm op elkaar.. Het is nu inderdaad erg donker hout maar als de bast eraf is is het juist heel licht. Bedoelde je dat met:
jelbert zei:
bij mij was het alleen licht van kleur, op de foto lijkt het wat donkerder. klopt dat?

De schimmel is in elkgeval wit-achtig en een slijmerige laag inderdaad. Niet schadelijk dus neem ik aan. Goed nieuws want het is prachtig hout :D Bedankt voor je reactie
 
Canon zei:
Mooie stukken hout.
Wel vreemd dat de winkel je het niet kan vertellen wat ze verkopen.

Maar zal vast goed zijn. Schimmel is niet erg. Heb wel eens gehoord dat slakken het opeten, als ze er in zitten.
Mooi bakkie overigens :) (Y)!

Dankjewel! Je kan niet veel fout doen met dit hout, ziet er prachtig uit :D

Vond ik trouwens ook een beetje slordig dat ze niks over het hout wisten.. Op het kaartje stond Deco hout .. als ik decoratie neem ik aan.
 
Gek, vind ik, is dat het lijkt of het hout niet is schoongemaakt, meestal zit er geen bast meer om het hout. Het is wortelhout, de soort zou ik niet kunnen aangeven.
Schimmel is niet erg dat is het afsterven van de bacteriecultuur in het hout en, zoals de andere mensen ook al aangaven, niet gevaarlijk. Het verdwijnt t.z.t.

Groet,
Ben.
 
Vandaar dat ik ook al vroeg of het uit de lfs kwam ;) . Ik ken ook geen hout met de bast er nog omheen.
 
Soms heel soms word manzanita hout met bast in het aquarium gedaan.

Meestal door mensen die ze zelf gaan "oogsten".
 
Als de stukken hout zo hevig schimmelen. lijkt het mij wel aangebracht om de nitraat waardes in de gaten te houden! Grote schimmelvorming duidt op een heftige reactie en daar kan de waterkwaliteit toch onder te lijden hebben en dus ook je levende have!

Persoonlijk zou ik het hout verwijderen en in een emmer of kuip plaatsen en dan gewoon wachten tot het ingewaterd is, de schimmel zou tegen die tijd dan ook vertrokken moeten zijn.
 
Zwemt er al levende have in dit aquarium Voidwalk?

BigSmoke zei:
Persoonlijk zou ik het hout verwijderen en in een emmer of kuip plaatsen en dan gewoon wachten tot het ingewaterd is, de schimmel zou tegen die tijd dan ook vertrokken moeten zijn.
Wij hebben het dus meermaals meegemaakt dat zelfs ingewaterd hout, dat al schimmelvorming had ondergaan, bij het overplaatsen naar het/een ander aquarium (met dus afwijkende watersamenstelling) opnieuw ging schimmelen. Dus daarom - in het geval er nog geen levende have in dit aquarium zwemt - zouden wij het zo laten en het verdwijnen van de schimmelvorming alhier afwachten.

edit: oh wacht daar zwemt een ramirezi. Dan dus zeker goed waterwaarden in de gaten houden.
 
Mascha&Ivo zei:
Zwemt er al levende have in dit aquarium Voidwalk?

BigSmoke zei:
Persoonlijk zou ik het hout verwijderen en in een emmer of kuip plaatsen en dan gewoon wachten tot het ingewaterd is, de schimmel zou tegen die tijd dan ook vertrokken moeten zijn.
Wij hebben het dus meermaals meegemaakt dat zelfs ingewaterd hout, dat al schimmelvorming had ondergaan, bij het overplaatsen naar het/een ander aquarium (met dus afwijkende watersamenstelling) opnieuw ging schimmelen. Dus daarom - in het geval er nog geen levende have in dit aquarium zwemt - zouden wij het zo laten en het verdwijnen van de schimmelvorming alhier afwachten.

edit: oh wacht daar zwemt een ramirezi. Dan dus zeker goed waterwaarden in de gaten houden.

Ai .. Ik heb net wel de waterwaardes getest en daar is niks mis.

pH = 6.4 - 6.8
NO3 = 0 - 10 mg/L
NO2 = 0 mg/L
Er zit een goed ingedraaid filter in :S dat helpt misschien?

@ BigSmoke De nitraat waardes kunnen dus stijgen door de schimmel?
Of bedoelde je dat niet met
BigSmoke zei:
Grote schimmelvorming duidt op een heftige reactie
Er zit inderdaad een koppel ramirezi in :help:
Deze kunnen wel in de bak blijven als de waardes zo blijven??

Bedankt voor je reactie in elk geval
 
Ikzelf vind het trouwens normaal...

Toen ik aan mijn Rekord 800 begon was een verhuis van ingedraaid water, zand filter etc etc.

Toen heb ik "oud" hout uit andere bak gebruikt voor in die bak, heb die afgekuist etc...
En ook nieuw hout die ik net had aangekocht heb op beide schimmel gehad en nog erger dan op je foto's...
 
ypoc zei:
Ikzelf vind het trouwens normaal...

Toen ik aan mijn Rekord 800 begon was een verhuis van ingedraaid water, zand filter etc etc.

Toen heb ik "oud" hout uit andere bak gebruikt voor in die bak, heb die afgekuist etc...
En ook nieuw hout die ik net had aangekocht heb op beide schimmel gehad en nog erger dan op je foto's...

Tja.. Ik ga het gewoon aankijken en de waterwaardes blijven meten.
Ik zal een update doen als de schimmel weg is of er iets gebeurd. Bedankt allemaal :D
 
Hoi,

573297voidwalk_0_82_p1070727.jpg


De schimmel is al een tijdje geleden verdewenen. Op het hout is een soort algen laag achtergebleven wat lijkt op haren.

489552voidwalk_0_82_p1070743.jpg


De waterwaardes zijn de gehele tijd stabiel gebleven en ook het Ramirezi koppeltje heeft het overleeft en ook geen raar gedrag vertoont.

Nu moet ik de bak nog een keertje mooi inrichten maar het hout is dus zeker bruikbaar, ook met de bast eromheen. :)
 
Er blijft wel nu vuil op zitten als ik het zo bekijk dus misschien kun je het even schoonboenen met een bostel onder de kraan.
Bak is leuk ingericht hoor.
 
De bak ziet er mooi uit!
Ikzelf heb met spiderwood zowel goede als slechte ervaringen.
��n stuk heeft bij mij eens 2 a 3 maanden lang lopen schimmelen, in alle kleuren wat schimmel maar hebben kan. Eerst wit, toen grijs, toen antraciet, vervolgens groen en toen weer grijs.
Zelfs na 3 x weeks goed boenen van het hout zat het er met 2 dagen weer aan.
Volgens de verkoper 'hoorde dat' bij spiderwood. Dat betwijfel ik ten zeerste..
Hierdoor hebben 3 v/d 3 sterbai's die ik toen had een schimmelinfectie gekregen, die zelfs met medicijnen niet weg wilde gaan.
Zij zijn uiteindelijk ook overleden hieraan.
Dus het hout maar weer snel teruggestuurd naar de online webshop met dit verhaal, en wat zag ik twee weken later.. staat 'ie weer te koop.
Een ander stuk schimmelde voor een week of 2, niks aan de hand. Gewoon witte wollige schimmel, geen gekke kleuren o.i.d. Hebben de ancistrusjes lekker van zitten snoepen.

Mocht je ancistrussen hebben, kan je volgens mij een gedeelte van de algenlaag best laten zitten.
Toen ik algen kreeg heb ik de slierten er wel uit gehaald, maar het 'platte' aanslag laten zitten, en groeien dat mijn jonge ancistrusjes toen deden :D
Wel wat vloeibare CO2 toegevoegd toen het lelijk begon te worden, was er zo weer van af.
 
Ik heb 3 weken terug ook een flink stuk spiderwood gekocht en dat blijft mooi schoon in een ingedraaide bak. Volgens mij is het ook van invloed of het een bak betreft die al is ingedraaid.
 

Terug
Bovenaan