wat voor een alg is dit en wat te doen?


R

Robin-S

Guest
Sinds een paar weekjes heb ik wat last van algen. Ik heb een Rio 125 met 1 daylight lamp van juwel en 1 color lamp van jbl. De verlichtingsduur heb ik 3 weken geleden teruggebracht van 10 naar 8 uur per dag.
Mijn wateroppervlakte ligt aardig vol met pistia en een uit de kluiten gewassen vallisneria gigantea.

Ik gebruik nu ongeveer 3 weken Easylife Profito en het lijkt alsof dit de algen een boost heeft gegeven. Voor het gebruik van Profito had ik er ook al iets last van. De planten groeien nu overigens als kool en zijn mooi op kleur. De Profito doet duidelijk zijn werk. Voor de rest gebruik ik geen andere middelen voor mijn planten. Dus geen Co2 of easycarbo.

Ik ben bang dat op den duur de alg alle planten gaat aantasten dus vraag ik bij deze wat er aan te doen is.

De anubias vertoont de meeste alg:
533448_0_82_004.jpg

635317_0_82_005.jpg


Samen met de Vallisneria:
255393_0_82_008.jpg

183586_0_82_007.jpg


Mijn rode tijgerlotus doet het prachtig en daar is geen algje op te zien. Het plantje meest links wordt nog vervangen:
749943_0_82_006.jpg


Het lijkt wel of de planten die direct in de uitstroom staan, er het meest last van hebben...

Ik heb al eens gelezen dat sommige mensen hun bak voor een paar dagen verduisteren en het voeren een paar dagen overslaan. Zou dit in mijn geval ook een optie zijn?

Mvg Robin
 
Ik test helaas (nog) met strips. De N03 ligt tussen de 10 en 25. Po4 kan ik niet meten.
 
Dan kunnen we je ook niet echt helpen, PO4 is ook een belangrijke waarde bij alg

PS

En verduisteren helpt soms bij blauwe alg, niet altijd
 
Gebruik je reflectoren? Zo ja, haal die er af. Zal al een pak schelen.
Minder licht is de boodschap. Niet in duur, maar vooral in intensiteit.
Zo krijg je het co2 niveau onder controle.

Ook daalt snelheid van de plantengroei waardoor tekorten kunnen beperkt en zelfs vermeden worden.

Dat blad Vallisneria is een beschadigd blad? Dit lekt suikers. Het is een open buffet voor algen.
Knip kapotte bladeren af. Ook van andere planten. Zo steekt de plant energie in het maken van nieuwe bladeren ipv oude bladeren trachten in leven te houden. Werkt echt :)

Ipv die day(9000k) zou een 4000k beter zijn.
Betere verhouding rood/blauw waardoor planten beter kunnen concurreren met algen.
Het is niet DE oplossing, maar wel een deel van...
 

Terug
Bovenaan