Wat voor alg?


K

Karin

Guest
Ik heb sinds kort deze alg op de plant zitten waar de uitstroom van mijn filter dichtbij zit. Wat zou dit kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • EFC08A67-CA6D-48DE-80BF-3672944C9E6F.jpeg
    EFC08A67-CA6D-48DE-80BF-3672944C9E6F.jpeg
    328.2 KB · Weergaven: 116
Mijn gok is penseelalg. Aangezien deze wel houdt van goede stroming.. maar ik ben benieuwd hoe andere hierover denken?
 
Lastig te zien maar het lijkt wat vertakt en dat zou dan Staghorn zijn.
 
Draait de bak net en is de filter wel goed onderhouden?
 
Draait de bak net en is de filter wel goed onderhouden?

Mijn bak draait sinds 8 juni 2020. Kortom ongeveer 4 maanden. De eerste vissen zitten er in sinds halverwege aug. dus ongeveer 2 maanden.
Sinds mijn bak staat heb ik nu 3 x filterwatten uitgespoeld in aquariumwater. De rest ben ik afgebleven om de bacteriecultuur niet aan te tasten.

Het viel me op dat recent de uitstroom van filter minder was geworden ivm de dichtgeslibde filterwatten. Die heb ik vanzelfsprekend direct erna uitgespoeld. Kan dit ermee te maken hebben?
Dit is wel mijn verklaring voor de puntalg die ik ook heb.

ik doe wekelijks 30-40 liter waterwissel bij juwel 180 (bruto 180 liter - netto ongeveer 150 liter gok ik)

Daarnaast hebt ik een standaard interne filter van juwel. Hierbij heb ik de filtermateriaal gelijk gehouden aan wat juwel aangaf.
van boven naar beneden: 3 filterwatten, actieve kool spons (zal ondertussen uitgewerkt zijn gok ik), nitrax spons, grove spons en 2 x fijne spons onderaan.
Is dit de juiste volgorde? ik zit te twijfelen of ik de filterwatten niet lager in de filter moet stoppen.

Verder gebruik ik: 15 ml profito per week (3 x 5 ml) en dagelijks easycarbo 4 ml en voeding bij de wortels.

-----

Toevoeging: wat adviseer je hoe vaak ik de filter moet schoonmaken? ik ben vrij nieuw hierin en ben bang dat ik nitrietpikken etc krijg
 
Het viel me op dat recent de uitstroom van filter minder was geworden ivm de dichtgeslibde filterwatten. Die heb ik vanzelfsprekend direct erna uitgespoeld. Kan dit ermee te maken hebben?
Dit is wel mijn verklaring voor de puntalg die ik ook heb.
Dit heeft meestal geen invloed op algen. Als je filter voor een tijd helemaal stil zou staan wel want dan krijg je wellicht een ammonia piek en daar kunen algen gebruik van maken maar een wat verminderde stroming, nee dat verwacht ik niet. Het is goed om dat in te grijpen hoor en het mechanische gedeelte (kom ik zo op terug) van je filter uit te spoelen.

Daarnaast hebt ik een standaard interne filter van juwel. Hierbij heb ik de filtermateriaal gelijk gehouden aan wat juwel aangaf.
van boven naar beneden: 3 filterwatten, actieve kool spons (zal ondertussen uitgewerkt zijn gok ik), nitrax spons, grove spons en 2 x fijne spons onderaan.
Is dit de juiste volgorde? ik zit te twijfelen of ik de filterwatten niet lager in de filter moet stoppen.
Tja die standaard indeling van Juwel is zo ontworpen dat de filterwatten bovenop liggen en al het vuil wordt daar direct mechanisch gefilterd. Wat ik zelf bij deze filters doe is 1 grove spons helemaal bovenaan doen voor het grove vuil en daarna 1 medium spons en dan pas de filterwatten. Hiermee vergroot je het mechanische gedeelte van je filter en verleng je de interval waarmee je deze moet schoonmaken. Je verspreid de vervuiling wat meer. Bij het schoonmaken spoel ik beide sponsen goed uit en vervang ik de filterwatten. Dus het gehele mechanische gedeelte in 1x schoonmaken en pas wanneer de uitstroom merkbaar minder wordt. Bij mij is dit in een Juwel 80cm bak eens per 2 a 3 maanden maar zal per aquarium verschillen.

Het onderste gedeelte van het filter (vanaf de helft zeg maar) gebruik ik als biologisch filter en maak ik bijna nooit schoon. Als het goed is komt daar ook weinig zweefvuil terecht en is dit niet nodig. Ik gebruik zelf als filtermedium een zak met Sera Siporax.
ik doe wekelijks 30-40 liter waterwissel bij juwel 180 (bruto 180 liter - netto ongeveer 150 liter gok ik)
Dit zou ik als grootste boosdoener zien voor alg. Wekelijks 25-30% water verversen is prima voor de vissen maar niet zo voor de planten. Die krijgen te veel te maken met wisselende co2 waarden en gaan hierdoor minder goed groeien waardoor alg een kans krijgt. Ik zou bij aquaria waar geen co2 wordt toegevoegd (vloeibare co2 is geen co2) veel minder verversen. Ik doe zelf 1x 20% per 2 maanden tegenwoordig. Hoe veel jij mee weg komt is een kwestie van meten, als het nitraat te veel oploopt zal je wel moeten verversen.
 
Bij Staghorn denk je toch aan een amoniumpiek. Dat kan voorkomen wanneer je in je bodem gaat woelen maar ook bij een te sterk vervuild filter. Een verstoorde waterdistributie kan ook een rol spelen. Bij groene puntalg is het goed om naar je CO2 level en je fosfaat gehalte te kijken.
 
Dat kan voorkomen wanneer je in je bodem gaat woelen maar ook bij een te sterk vervuild filter

Ik heb ook het idee dat de nh3/4 uit de filter is gekomen omdat die sterk vervuild was en de plant met alg zat dan als eerste bij de uitstroom waardoor in die regio je wellicht wat nh3/4 zou kunnen meten.
 
Bedankt voor de info en advies iedereen.

Van mijn filter heb ik de aanpassingen gedaan en bovenste gedeelte heb ik nog keer extra schoongemaakt.

Hoe lang duurt het voordat de staghorn vanzelf verdwijnt? Of moet ik hier nog iets extra’s aan doen?
 
Ik zou zelf de dikke kluwen Staghorn uit de bak halen die ik dus op de foto zie en wellicht ku je de plant verplaatsen zodat die niet in de uitstroom zit.
 
Ik heb alle adviezen opgevolgd. Filter andere volgorde en schoongemaakt. Water minder vaak ververst en plant verplaatst.

De puntalg lijkt minder te worden alleen de staghorn alg wel meer. Iemand nog ideeen? Ook op planten die niet bij uitstroom filter zit
 
Valt nog weinig over te zeggen, de veranderingen zijn net meer dan een week doorgevoerd? Gaat helaas langer duren voor je de resultaten van die veranderingen gaat terug zien.
 
De puntalg lijkt minder te worden alleen de staghorn alg wel meer.

Wellicht heb je de filter iets te goed schoongemaakt en zijn er nu net niet genoeg bacterien om alles te verwerken en dat werkt juist Staghorn in de hand.
 
Misschien heb je hier iets aan.

Hier wordt als mogelijke oorzaak genoemd onbalans in de voeding waardoor oa ijzer kan gaan stapelen, vooral bij te weinig waterwissels.
 
heb je waterwaarde?
ph , kh , no3 en po4 zijn belangrijk ivm plantengroei en algen
 
Ik ga de waardes vandaag laten controleren in de winkel.

Zijn er nog dingen die ik op korte termijn kan uitvoeren? Bijv waterwissel of lampen korter aan

Anders wacht ik even af. Ik schrok een beetje van de planten die duidelijk last hebben van de alg.
 
Zelf zou ik eerst even zsm de waterwaarden laten meten want weten is meten.
 
Waterwaardes:
Ph 8,5
Kh 8
Gh 6
No2 0
No3 25

Po4 meten ze niet in de winkel. Hebben jullie advies op basis van waterwaardes?
 
Lijkt mij lijken op staghorn, maar ik volg graag de volgende berichten.
 
Gisteren heb ik mijn waterwaardes geplaatst. Zou dat de oorzaak van de staghorn alg kunnen zijn?
 
Waterwaardes:
Ph 8,5
Kh 8
Gh 6
No2 0
No3 25

Po4 meten ze niet in de winkel. Hebben jullie advies op basis van waterwaardes?
Hmm, we vragen waterwaardes en krijgen deze van je(y)
Kh8 is iets aan de harde kant maar lukt wel met de meeste planten
Gh6 met kh8 kan maar meestal is het andersom
No2 0 mg/l goed zo als deze meetbaar wordt gaat er iets fout
No3 25mg/l ok van 5 to 40mg/l afhankelijk met van de bemestings methode
Ph8,5 is een zeer hoge waarde voor zowel vissen als de meeste planten
Vermoedelijk werden deze gemeten met strip zoja neem je deze waardes als een zeer grote korrel zout


Waterwaardes voor een beplant gezelschapauarium
Kh tussen 3-6
Co2 15 - 25 mg/l
Ph hangt vast aan je kh en co2 waarde ( zie ph-kh tabel )
No3 tussen 10 a 25 mg/l
Po4 tussen 0,5 en 4 mg/l
Verlichtings duur zonder co2 max 8uur
Verlichtings duur met co2 tot 14 uur
 
Hmm, we vragen waterwaardes en krijgen deze van je(y)
Kh8 is iets aan de harde kant maar lukt wel met de meeste planten
Gh6 met kh8 kan maar meestal is het andersom
No2 0 mg/l goed zo als deze meetbaar wordt gaat er iets fout
No3 25mg/l ok van 5 to 40mg/l afhankelijk met van de bemestings methode
Ph8,5 is een zeer hoge waarde voor zowel vissen als de meeste planten
Vermoedelijk werden deze gemeten met strip zoja neem je deze waardes als een zeer grote korrel zout


Waterwaardes voor een beplant gezelschapauarium
Kh tussen 3-6
Co2 15 - 25 mg/l
Ph hangt vast aan je kh en co2 waarde ( zie ph-kh tabel )
No3 tussen 10 a 25 mg/l
Po4 tussen 0,5 en 4 mg/l
Verlichtings duur zonder co2 max 8uur
Verlichtings duur met co2 tot 14 uur

De waarde no2 en no3 hebben ze met een strip getest. De PH, GH en KH hebben ze dmv druppeltest gemeten.

Waardes kunnen ook wel uit kraan komen. Ik zie 8,05 ph gemiddeld hier.
Waterhardheid is 8,18 dH
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan