Wat voor alg is dit en wat doe ik eraan?


Als ik het verwijder hou ik trouwens de hevelslang erbij en zuig ik ronddwarrelende stukjes meteen op, maar dan nog, als alles weer is bijgevuld en het filter gaat aan, dan zie je van die stukjes van een cm lang rondzwerven. :stom:
 
Wat een ellendige rotalg :(
 
Vandaag weer een waterwissel gedaan. De algen die ik behandeld heb zijn duidelijk wit, hoewel er op het hout een soort groene gloed zit. Geen idee of dat een soort overlevingsstrategie is of misschien een heel andere soort alg. Ik geef nog steeds geen plantenvoeding, daar hebben alle planten last van, maar de algen gelukkig ook. De groei is er duidelijk uit, dus ik hou nog even vol. Veel weggeplukt weer, een aantal plantjes eruitgehaald en de toppen weer teruggezet. Ik hoop daarmee nieuwe aangroei te voorkomen en langzamerhand de alg uit de bak te krijgen. En ik heb twee poelslakjes uit de kuip in het aquarium gedaan.




En nog wat foto's:

IMG_20190608_162532.jpg
IMG_20190608_162516.jpg
IMG_20190608_162538.jpg
 
Het ziet er 100x beter uit dan het was. Ik denk die waterstofperoxide. Goed om voor mezelf te onthouden.
 
Klopt Jos, maar het is ook op plekken die ik niet behandeld heb minder groen geworden. Dus of dat de waterstofperoxide is die daarheen is gespoeld of door het stoppen van de plantenvoeding, dat weet ik niet, maar opvallend is het wel.
Het filmpje speelt op mijn telefoon niet af, maar op de computer wel, dus op zich doet hij het.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken en is de grote berg alg verdwenen. Maar het is nog niet weg, er zitten nog een aantal plekken met korte plukken alg. Frisgroen, maar het groeit niet erg hard omdat ik nog steeds geen plantenvoeding toevoeg. De planten zien er inmiddels niet meer uit, hebben echt wel te lijden onder het voedseltekort en de behandeling met waterstofperoxide.
De alg die er nog zitten is allemaal cladophora en het zit op het hout, dus dat is wel een probleem dus, dat hout. Ik ga me bezinnen wat nu te doen. Het logische is al het hout eruit te halen, maar ik vind het zo mooi staan in mijn aquarium, dus ik wil het er wel graag inhouden.
Ik overweeg om misschien zelf iets te maken dat het hout vervangt. Het gaat om eikentakken, voor de volledigheid. Ben op internet op zoek naar alternatieven. Ik ga denk ik een apart topic openen over hout en alternatieven die hopelijk minder gevoelig voor algen zijn.
 
en alternatieven die hopelijk minder gevoelig voor algen zijn.
Het materiaal maakt denk ik niet zoveel uit, alg groeit vaak op hardscape, of dat nu hout, kunststof of steen is.

Waarom haal je het hout niet even uit de bak en behandel je het royaal met de peroxide?
De bak zelf heeft dan niets te lijden en je hout is gegarandeerd alg vrij, even afspoelen/borstelen en het kan zo de bak weer in.

En ik zou toch wel plantenvoeding toevoegen, dit hebben de plantjes blijkbaar hard nodig.
 
Ik zou het hout er ook uithalen en schoonmaken en weer terug doen.
 
ja dat lijkt me makkelijker (beter) dan het te behandelen in de bak, je pakt het er ook zo even uit zo te zien.
 
Hm...ja... Inmiddels wel. Eerst zat het helemaal verstrikt in de planten, maar dat is niet meer zo. Ok, dan ga ik het er eerst uithalen en weer behandelen voordat ik aan de knutsel ga.
Ik heb wel het idee dat het doordat hout natuurlijk allemaal stofjes bevat daarom de alg alleen daar groeit. Dus daarom dacht ik, als ik kunststof erin doe, heb je niet al die organische stoffen uit hout die een blijkbaar vruchtbare voedingsbodem zijn voor de alg.
Maar goed, eerst alles eruit, schoonmaken en weer terug, dan zien we meteen wat van die gedachte dus precies waar is. Bedankt voor het meedenken!! Dan ga ik weer voeding toevoegen als alle restjes uit de bak zijn verdwenen.
 
Dus daarom dacht ik, als ik kunststof erin doe, heb je niet al die organische stoffen uit hout die een blijkbaar vruchtbare voedingsbodem zijn voor de alg.
In het verleden had ik een intern filter en daar groeide de alg ook met liefde op, maar het zou best kunnen hoor wat je zegt met dat hout.
In het algemeen groeit alg wel graag op dingen die niet groeien.
 
Klopt, het groeide bij mij nu ook overal, maar nu is het overal weg, behalve op het hout. Er liggen nog wat kleine plukjes bruin verkleurd alg tussen de planten op de bodem, maar dat wordt per dag minder.
IMG_20190614_161203.jpg
IMG_20190614_161154.jpg
IMG_20190614_161145.jpg
 
Die tak, is geen goeie tak, he.

Is een gewone tak, die kan gaan rotten.
 
Ja, precies, daarom denk ik dat daar die alg groeit.
 
Eerlijk gezegd vind ik die groene alg niet lelijk, lijkt wel op mos.
 
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken en is de grote berg alg verdwenen. Maar het is nog niet weg, er zitten nog een aantal plekken met korte plukken alg. Frisgroen, maar het groeit niet erg hard omdat ik nog steeds geen plantenvoeding toevoeg. De planten zien er inmiddels niet meer uit, hebben echt wel te lijden onder het voedseltekort en de behandeling met waterstofperoxide.
De alg die er nog zitten is allemaal cladophora en het zit op het hout, dus dat is wel een probleem dus, dat hout. Ik ga me bezinnen wat nu te doen. Het logische is al het hout eruit te halen, maar ik vind het zo mooi staan in mijn aquarium, dus ik wil het er wel graag inhouden.
Ik overweeg om misschien zelf iets te maken dat het hout vervangt. Het gaat om eikentakken, voor de volledigheid. Ben op internet op zoek naar alternatieven. Ik ga denk ik een apart topic openen over hout en alternatieven die hopelijk minder gevoelig voor algen zijn.
Zelf gebruik ik Mopani hout. Je gebruikt nu hout van eikentakken, misschien is het goed om dit nog eens te lezen:
 
Eerlijk gezegd vind ik die groene alg niet lelijk, lijkt wel op mos.

Klopt, het is cladophora, dat is uit dezelfde familie als de alg voor mosballen. Een paar kleine plukjes is niet zo erg, maar het kan dus enorm gaan woekeren, kijk maar naar mijn eerdere foto's.

Zelf gebruik ik Mopani hout. Je gebruikt nu hout van eikentakken, misschien is het goed om dit nog eens te lezen:

Ja, mooi hout inderdaad. Bedankt voor artikel.
 
Okee, ik heb het hout er gewoon uitgehaald. Heb nog wel waterstofperoxide staan, maar het potje geduld is leeg. Omdat de zomervakantie eraan komt wil ik er vanaf zijn om hopelijk niet een enorme berg puin weer aan te treffen bij terugkomst. Van de planten is niet veel meer over helaas, terwijl op het hout de algen weer gingen groeien. Er dwarrelden nog maar een paar kleine stukjes door het water na bijvullen. Ik zag achterin links een paar draadjes van de alg, maar allemaal heel bleek, dus hopelijk gaat dat niet weer groeien nu ik weer plantenvoeding toe heb gevoegd. Nog even een foto, helaas wazig, van hoe het er nu uitziet. Kale boel! Oja, de verwarming had ik rechtgezet, maar toen ik de dekruit er weer op deed schoof hij zo weer schuin, haha!
IMG_20190625_124638.jpg
 
Op hoop van zegen dus maar Esther en de plantjes zullen wel snel weer groeien hoor.
 
Het is nog niet weg, ik zie nog plukjes op de filterbuis............. Pffff........... Gewoon een paar sprietjes, van een centimeter. Maar ja, nu er weer plantenvoeding inzit kan dat gewoon weer uitlopen natuurlijk. Ik overweeg om alles te verkopen, de vissen, de garnalen, de planten weg te gooien en dan de bak gewoon leeg te laten draaien en te blijven behandelen met waterstofperoxide tot alles weg is, zodat ik helemaal opnieuw kan beginnen. Niet alles droog dus, want na een paar weken droogstand kan het gewoon weer doorgroeien las ik.
Maar goed. Eerst maar weer de plukjes alg die er nog zijn behandelen met waterstofperoxide, hopelijk is dat voldoende. Maar als het niet zo is, dan ga ik de boel denk ik helemaal leeghalen........ $$&%&#@@&#&*(%%
 
Om moedeloos van te worden zeg:( Misschien kun je je vissen en garnalen tijdelijk ergens in huisvesten terwijl je je bak beandeld.
Maar het is dus officieel, tijd voor Defcon 1!!
 
Om moedeloos van te worden zeg:( Misschien kun je je vissen en garnalen tijdelijk ergens in huisvesten terwijl je je bak beandeld.
Maar het is dus officieel, tijd voor Defcon 1!!

Ja, moedeloos inderdaad. Grom. Gelukkig weet ik dat de waterstofperoxide dus wel werkt, hopelijk nu definitief!


Maar als je opnieuw opstart heb je ook weer met opstartalgen te maken...

Daar kijk ik naar uit, haha, zolang het maar geen cladophora is is elke alg welkom in mijn aquarium!
 
Gisteren heb ik het filter weer gedaan en er zat een laag slijmerige lichtgroene alg op de bovenste filtersponsen. Dus zo overleeft de alg dus in je filter. Als een smurrie. Ik heb de sponzen dus uitgespoeld en behandeld met waterstofperoxide. Niet echt wat je normaal doet met je filtersponsen, maar ja. Ik zag ook een nieuwe plant, nadat ik het aquarium weer had bijgevuld, dus daar moet ik vandaag nog wat mee doen.
 

Bijlagen

  • IMG_20190708_165818.jpg
    IMG_20190708_165818.jpg
    235.3 KB · Weergaven: 95
Hou het water dan in de gaten Esther want je bent de hele bacteriecultuur uit je filter kwijt denk ik.
 
Heb alleen de sponzen gedaan hoor, niet het mandje eronder met de bolletjes en de siporax. En de sponzen weer uitgespoeld voordat het terugging in het mandje, dus er is geen waterstofperoxide in het filter terechtgekomen.
 
Ok, dan heb ik dat niet goed begrepen hoor. Dan heb je nog genoeg cultuur over.
 
Gooi er eens een bos waterpest in, en stop met voeding.

Die je er nu in hebt, doen er weinig, aan.

En die witte bodem werkt als een spiegel met het licht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dan heb ik dat niet goed begrepen hoor. Dan heb je nog genoeg cultuur over.

Dat hoop ik wel! :D

Gooi er eens een bos waterpest in, en stop met voeding.

Die je er nu in hebt, doen er weinig, aan.

Ik was juist weer begonnen met voeding omdat iedereen hier op het forum zei dat ik daar weer mee moest beginnen na een hele tijd geen voeding te hebben gegeven. Ik kijk even hoe dit uitpakt, als het nodig is stop ik inderdaad weer met de voeding.
 
Ik zou ook zeker niet stoppen met de voeding want dan honger je de planten uit waardoor die niet meer groeien en algen juist weer meer kans krijgen. Ook zonder voeding vinden algen genoeg in het water om te groeien dus daarom kun je net zo goed doorgaan met de voeding.
 
Okee, ik heb het hout er gewoon uitgehaald. Heb nog wel waterstofperoxide staan, maar het potje geduld is leeg. Omdat de zomervakantie eraan komt wil ik er vanaf zijn om hopelijk niet een enorme berg puin weer aan te treffen bij terugkomst. Van de planten is niet veel meer over helaas, terwijl op het hout de algen weer gingen groeien. Er dwarrelden nog maar een paar kleine stukjes door het water na bijvullen. Ik zag achterin links een paar draadjes van de alg, maar allemaal heel bleek, dus hopelijk gaat dat niet weer groeien nu ik weer plantenvoeding toe heb gevoegd. Nog even een foto, helaas wazig, van hoe het er nu uitziet. Kale boel! Oja, de verwarming had ik rechtgezet, maar toen ik de dekruit er weer op deed schoof hij zo weer schuin, haha!
Bekijk bijlage 275238
Wat staat er nou helemaal in, voor planten?

PLantvoeding is duurder dan die planten.
 
PLantvoeding is duurder dan die planten.

Dat ligt er maar net aan welke je koopt en in wat voor hoeveelheid. Een zakje csm bijvoorbeeld is 5 euro en daar kun je heel lang mee doen op 1 niet te grote bak terwijl je daar ook maar net 1 leuke plant voor hebt Bertus ;).
Je kan het zo duur maken als je wil maar voeding hoeft echt niet duur te zijn.
 
Ik zou ook zeker niet stoppen met de voeding want dan honger je de planten uit waardoor die niet meer groeien en algen juist weer meer kans krijgen. Ook zonder voeding vinden algen genoeg in het water om te groeien dus daarom kun je net zo goed doorgaan met de voeding.
Ja, op eerste gezicht zou je dat zeggen, maar dat is voor cladophora toch echt anders, omdat dat die zeg maar tussen algen en planten inzit. Dus voor deze alg geldt dat hij reageert als planten, dus goed groeien met schoon water en voldoende plantenvoeding en minder groeien bij minder plantenvoeding, in tegenstelling tot gewone algen die floreren bij minder plantenvoeding. Dus dat is even een instinkertje bij de aanpak van deze alg.
Plus dat hij ook doorgroeit in het filter he!
 
Laatst bewerkt:
Ok dat snap ik maar het verminderen of stoppen van de voeding zal ook voor je planten funest kunnen zijn en dan krijgen die weer tekorten met eventuele gevolgen van dien. Dus al met al best wel complex voor je met deze alg.
 

Terug
Bovenaan