Wat voor alg en hoe te verhelpen


T

Topix

Guest
Mijn vision 180 draaid nu zo'n 6 weken. Helaas toch wat alg wat begon te vormen. Na wat wachten niks veranderd. Zou graag willen weten wat voor alg dit is en hoe ik er vanaf kom.

Waardes;
Ph: 6.8
Kh: 8
No3: 20
No2: 0

1520614997680448699200.jpg


En op het hout beetje ander alg?
15206150326211893146078.jpg


Alvast bedankt !:help::help::help::help:
 
Volgens mij het vertakt en dus Staghorn
Dat denk ik dus ook. Is je onderhoud wat minder geweest misschien? Misschien wat gewoeld in de bodem. Een oorzaak kan liggen in bijvoorbeeld een Ammoniumpiek. Maar andere vervuilingsvormen kunnen een rol spelen. Is je filter nog goed? Hoe is het met je waterdistributie? Probeer waterverversingen! Niet te veel voeren. Kijk je filter na, werkt alles nog goed?
 
Volgens mij het vertakt en dus Staghorn

Dat denk ik dus ook. Is je onderhoud wat minder geweest misschien? Misschien wat gewoeld in de bodem. Een oorzaak kan liggen in bijvoorbeeld een Ammoniumpiek. Maar andere vervuilingsvormen kunnen een rol spelen. Is je filter nog goed? Hoe is het met je waterdistributie? Probeer waterverversingen! Niet te veel voeren. Kijk je filter na, werkt alles nog goed?

Na wat zoek werk op Google gister dacht ik dat ook al. Doe elke week 30 a 40% water wissel, is nooit anders geweest hangen 2 kleine filters in a 100 per uur en een externe filter de superfish pro ex 400. Water stroming vind ik zelf eerder heftig dan weinig (vergeleken met de 60cm en 30l bak)

Hoe gaat die alg weg?
 
Na wat zoek werk op Google gister dacht ik dat ook al. Doe elke week 30 a 40% water wissel, is nooit anders geweest hangen 2 kleine filters in a 100 per uur en een externe filter de superfish pro ex 400. Water stroming vind ik zelf eerder heftig dan weinig (vergeleken met de 60cm en 30l bak)

Hoe gaat die alg weg?
Zoals ik al schreef... Water verversingen, eventuele vervuilingen verhelpen! Kijk je stroming na, komt die door je hele bak? (Is mooi te testen met Easy Life filtermedium, een wit goedje dat je precies laat zien hoe je waterdistributie verloopt.) Het gaat niet om de stromings heftigheid maar om de distributie! Om eventualiteiten uit te sluiten kan je hier ook nog je waterwaarden geven. NO2, NO3 en PO 4 bijvoorbeeld, waterhardheden en PH gehalte?
 
Zoals ik al schreef... Water verversingen, eventuele vervuilingen verhelpen! Kijk je stroming na, komt die door je hele bak? (Is mooi te testen met Easy Life filtermedium, een wit goedje dat je precies laat zien hoe je waterdistributie verloopt.) Het gaat niet om de stromings heftigheid maar om de distributie! Om evetualiteiten uit te sluiten kan je hier je waterwaarden geven. NO2, NO3 en PO 4 bijvoorbeeld, waterhardheden en PH gehalte?

Snap ik maar deze plant staat in de stroming,
Waardes:
no2 is 0
n03 20
p04 kan ik niet meten,
GH 6.2
PH 6.8 en
KH 8 ( wat dan wel hoog is)

Zit er nu al zo'n 5 weken op de plant en word alleen maar erger. Waar het eerst kleine plukjes waren is nu de hele javavaren er onder.
 
Je PO4 zou zo'n 2 moeten zijn als het goed is... Dat je KH hoger is dan je GH kan op zich wel. Vaak worden alle bicarbonaat ionen gemeten in je testen. Maar je KH is inderdaad wel hoog. Terugkomend op je alg, op de foto kan ik het niet heel goed zien maar vertakt elk vezeltje ook daadwerkelijk zoals bijvoorbeeld een hertengewei vertakt. (Hopelijk begrijp je wat ik bedoel?) Of zit er geen vertakking in de alg vezeltjes? Hoe betrouwbaar zijn je metingen? Deed je dit met test stripjes of test vloeistof/druppels? Heb je ook gedacht aan je bemesting dosering? Hoe doe je dit, wekelijks of dagelijks? En het voeren? Als het werkelijk Staghorn is moet je het redelijk gemakkelijk kunnen verwijderen. Je filterwatten/sponzen zijn schoon? Je kunt gerust wat vaker verversen wanneer je de alg telkens verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Je PO4 zou zo'n 2 moeten zijn als het goed is... Dat je KH hoger is dan je GH kan op zich wel. Vaak worden alle bicarbonaat ionen gemeten in je testen. Maar je KH is inderdaad wel hoog. Terugkomend op je alg, op de foto kan ik het niet heel goed zien maar vertakt elk vezeltje ook daadwerkelijk zoals bijvoorbeeld een hertengewei vertakt. (Hopelijk begrijp je wat ik bedoel?) Of zit er geen vertakking in de alg vezeltjes? Hoe betrouwbaar zijn je metingen? Deed je dit met test stripjes of test vloeistof/druppels? Heb je ook gedacht aan je bemesting dosering? Hoe doe je dit, wekelijks of dagelijks? En het voeren? Als het werkelijk Staghorn is moet je het redelijk gemakkelijk kunnen verwijderen. Je filterwatten/sponzen zijn schoon? Je kunt gerust wat vaker verversen wanneer je de alg telkens verwijderd.

Ik ga proberen je zo goed mogelijk antwoord te geven, met gaat met strips (Weet dat met druppels beter is maar is voor de toekomst) zou morgen proberen langs de lfs te gaan voor een goeie meeting. Planten voeding doe ik elke week na het verversen en dan voeg ik 45ml sera basis verzorgng toe.
15206231034191246373341.jpg


Het zit behoorlijk vast op de plant en zijn meer kleine sliertjes.
15206231833811302404372.jpg


Voeren doe ik 1 keer per dag. Woensdag en zaterdag diepvries voer en de rest vlokvoer en langzaam zinkend micro waffers.

Ga zondag me filterwatten bekijken (onderhoudsdag)

Hoop dat je wat meer met deze info kan
 
Heb het sterke vermoeden dat je algen het gevolg zijn van teveel van Nitraat en Fosfaat, ofwel dat hun verhouding niet klopt. Dat geven de andere leden ook al in hun reply aan, door waterwissel verander je namelijk ook deze waardes en zet je een rem op de alggroei.
Je geeft aan dat alleen de langzaam groeiende Microsorum pteropus er last van heeft. Ik zou deze dan ( voorlopig) in zijn geheel verwijderen en in plaats daarvan een flinke bos snelgroeiende planten ( nitraat, fosfaat vreters) inzetten. Die helpen in elke geval om het voedingsoverschot op te heffen.
 
Plantenvoeding dagelijks geven. Planten kunnen, net als mensen overigens, maar gelimiteerd voedsel opnemen. De niet opgenomen bemesting spoel je dus gewoon weg.... In je voeding zit geen Nitraat en/of Fosfaat. Daarom denk ik dat je meting met je strips ook niet klopt. Misschien kun je de test doen bij je LFS, wél met druppels. In ieder geval belangrijk zijn, zoals eerder aangegeven; NO2, NO3 en PO4.
 
Heb het sterke vermoeden dat je algen het gevolg zijn van teveel van Nitraat en Fosfaat, ofwel dat hun verhouding niet klopt

Teveel voeding veroorzaakt op zich geen algen. Ook is een no3 van 20 echt niet hoog te noemen. Wat wel een probleem kan geven bij hoge hoeveelheden van bepaalde stoffen is dat de plant moeilijker de stoffen kan vinden die in minder grote hoeveelheden aanwezig zijn en daarom is een "balans" wel het mooiste.
Vergelijk het met een bak met ballen waarin 1 rode zit en 10 blauwe. Je kan dan moeilijker de rode vinden dan wanneer er van beiden 5 in zouden hebben gezeten.
Staghorn is in de regel ook een ander probleem:

https://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg
 
Teveel voeding veroorzaakt op zich geen algen. Ook is een no3 van 20 echt niet hoog te noemen. Wat wel een probleem kan geven bij hoge hoeveelheden van bepaalde stoffen is dat de plant moeilijker de stoffen kan vinden die in minder grote hoeveelheden aanwezig zijn en daarom is een "balans" wel het mooiste.
Vergelijk het met een bak met ballen waarin 1 rode zit en 10 blauwe. Je kan dan moeilijker de rode vinden dan wanneer er van beiden 5 in zouden hebben gezeten.
Staghorn is in de regel ook een ander probleem:

https://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg
Juist, John. Mee eens. Daarmee kom je, zoals ik al eerder aangaf, toch weer op de vervuiling.
 
Ik ga straks even langs de lfs en ga de waardes met jullie delen.

Alvast bedankt:cool:
 
Nou ben bij de lfs geweest. Helaas deden zij het ook met een stripje schoot dus ook niks op.... een andere is half uurtje rijden, Ik weet dat ze daar het wel met vloeistof doen. Maar ben niet in staat daar heen te gaan op dit moment.

Wel heb ik easylife filter medium mee genomen om de flow te checken.
En heb ik easylife easy carbo en profito.

Ik ga proberen elke dag easy carbo toe te voegen.

En hoeveel zou ik van profito moeten toe voegen als ik dit dagelijks zou gaan doen. De bak is neto ongeveer 150 liter.

En heb de filter medium ook toevoegt en zag dat de verdeling niet gelijk overal kwam doordat me spraybar maar de helft van het aquarium bedekt. Nu zat ik te denken om zelf van een grijs stuk pvs buis een spraybar te maken over de hele achter lengte van het aquarium zodat de flow overal komt.

Nog tips?
 
Richt de spraybar/stroming over de gehele achter lengte, vlak onder het wateroppervlak, licht naar beneden. De stroming zal door de voorruit naar beneden gedrukt worden en over de bodem terugkeren naar achteren waar het weer naar boven komt. Zelf heb ik de aanzuiging rechts in mijn bak zitten waardoor het water spiraal gewijs naar rechts trekt. Profito zal je dagelijks kunnen doseren 1.5 tot 2 ml. per dag. Ik zou daarbij gebruik maken van een injectie spuit. Door de maatverdeling is een nauwkeurige dosering mogelijk.Verkrijgbaar bij je apotheker. Overigens bevat Profito geen nitraat en ook geen fosfaat. Of je Carbo nodig bent is pas te zeggen na precieze meting van je waterwaarden. Maar... blijf denken aan de werkelijke oorzaak van Staghorn, dat is en blijft vervuiling. Vindt de oorzaak!
 
Thanks voor je hulp:cool:

Spraybar zit nu over de gehele lengte valk onder het water en beetje naar onder gericht midden van het voortaan komt die ongeveer uit.

1520695746640512078164.jpg


Nu heb ik even op internet gekeken en zit te denken om testkoffer van Colombo te gaan aanschaffen zodat ik water zelf goed kan meten. Volgens mij zit hier ook alles in wat ik zou moeten meten.

En thanks voor de tip van dozeerspuit heb ik na gevraagd in de dieren winkel maar die hadden ze helaas niet.

Morgen ook het filter uitknijpen en filterwatten vervangen.
 

Terug
Bovenaan