Wat nog meer toevoegen behalve co2 en profito?


B

bart12345

Guest
Ik heb sinds kort een beplant aquarium. Ik voeg nu dagelijks profito toe en heb een co2 installatie.

Ik meet echter nooit fosfaat of nitraat in het water. Ik begrijp dat dit wel nodig is voor de planten. Moet ik nog meer toevoegen behalve profito en co2 of is dit genoeg?

Groetjes, een beginnende aquarium botanist;)
 
Misschien een idee om ook even een foto van je bak toe te voegen met de maten en welk onderhoud je pleegt per week/maand :!
 
Ik kon pas nitraat meten toen ik begon met de EI, dus misschien is dat een aanrader.
 
Soms meet je geen of amper nitraat en dat betekent dat de planten alles verbruiken. Maar als je redelijke beplanting hebt en co2 dan zou ik ervoor kiezen om de nitraat en fosfaat wel meetbaar te houden. Je kan dat makkelijk toevoegen middels een stockoplossing.
 
@TonHageraats, foto van een week geleden toen ik alles net had aangeplant. Het is een rio240, 120x50x40. Ik gok netto een liter of 180.

Bekijk media item 154
Ik ververs 15% elke 10 dagen, voeg dus dagelijks profito toe en ben bezig mijn co2 rustig aan op te bouwen.

Mijn L144 man van mijn avatar is wel een regelrechte ramp met de planten, elke ochtend kan ik de helft weer terug in het substraat zetten!
 
Heb eens even die EI doorgekeken @jessicapilon, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zit te wachten om wekelijks 100 liter water te verversen.
 
Ik kan me zo slecht voorstellen dat dit geen effect heeft op het vissenbestand. Ik heb altijd geleerd dat je beter te weinig dan teveel kan verversen, zeker als je bak in evenwicht is. Ik ga me vanavond nog eens flink inlezen over de EI!
 
Er zijn al heel veel leden die de EI hanteren en ik zelf doe het al zo n 5 jaar op 2 "grote" bakken.
Te weinig verversen kan betekenen dat stoffen zich ophopen en dat moet je ook niet willen.
 
Met sluierstaarten heb je het makkelijk:p 1. met sluiers moet je sowieso 50% wisselen, en 2. Heb je gelijk ook de 50% voor de EI
 
Zit hier met een zuid Amerika bestand die een ph tussen 6.5 en 7 verlangt, aangezien het water dat hier uit de kraan komt vrij hard is met een ph van 7.5-8 is 50% verversen een aardige aanslag. Heb geen osmose apparaat tot Mn beschikking helaas.

Ik ga de EI nog eens aandachtig doorlezen en misschien een EI "light" toepassen.

Ik kijk het denk ik eerst eens een paar weken aan hoe de ontwikkeling is met CO2 en profito!
 
EI is slechts een ¨foolproof¨ methode om de waarden op peil te houden. Niks meer of minder. je kan er ook op andere manieren komen.
 
Vaak moet je dan wel wat meer meten maar inderdaad kan het ook anders. Zelf heb ik daarvoor eerst gekeken wat het verbruik van de bak was en doseerde dat dan wekelijks bij. Nu volg ik al jaren gewoon de EI want het is ook gemak namelijk.
 
O zeker en je ververst automatisch voldoende water etc. Het is maar wat je leuk vindt voor sommigen is het juist dat rondrommelen wat de lol van aquariummen is.
 

Terug
Bovenaan