Wat na 5j?


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Hallo,

Ik ben aan het kijken om spullen te bestellen om mijn aquarium in te richten.

Ik wou graag het zwarte Sansibar zand van JBL. En dacht dan om de Aquabasis plus eronder te doen.

Nu staat er dat deze tot 5j effectief is. Maar wat doe je daarna dan?
Je kan die toch niet vervangen in een draaiend aquarium?

Is dit een goede combinatie? Is het nodig? Hoeveel heb je nodig in een aquarium van 120x40x60? (Ben ooit een calculator tegengekomen maar kan het niet meer vinden)
 
Ik zou voor de planten die het nodig hebben werken met voedingscapsules of kleibolletjes.
 
Nee.

Voor het zand heb je een kg of 35-40 nodig.
Is trouwens wel heel erg fijn spul als ik het goed heb en zou zelf filterzand nemen bv.
 
En er is een specifieke reden waarom niet eerst die andere bodem niet eerst te doen? Want anders leer ik er niets uit
 
Omdat niet alle planten via hun wortels voeding uit de bodem halen dus is al sowieso overbodig om in heel je bak een voedingsbodem te hebben.
Bodem raakt uitgewerkt zoals je zelf al aangaf en als je plantjes verzet komt er voedingsbodem mee omhoog en mengt zo met de bovenste bedekking wat ook geen mooi zicht is bv.
Dus kan je wat John eerder al aangaf gewoon enkel voedingsbolletjes doen bij de planten die dat nodig hebben.

Bij de Hornbach hebben ze van dat zwarte zand.
 
Ok, bedankt! Ik zoek het op :D
En waarom was fijner zand slechter dan iets grover?
 
Voedingsbodem: ben ik er ook geen fan van.
voedingspillen bij de wortels van de planten die het nodig hebben werkt prima.
als ik mij niet vergis verkoopt @tuinkabouter deze voedingscapsules, je kan m altijd even PB'en.

Sansibar zand: zoals gezegd heeft dit wel een erg fijne korrel, stuift enorm en duurt eeuwen voordat het is gesetteld en je bak helder is (naar ik heb afgeleid uit diverse topics op dit forum). het aquasand van de hornbach heb ik ook gehad en is ideaal: https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
 
Waarom moet het zand zwart zijn?? komt in de natuur bijna nergens voor! Fijn zand slipt ook nog eens heel snel dicht, en dan vindt er letterlijk geen doorstroming in de bodem meer plaats.
Dan gebeuren er 3 dingen die je niet wil laten gebeuren in je bak:
1) Het water IN de bodem wordt 3-4 *C kouder dan het water in je bak
2) Omdat er nauwelijks meer waterwisseling in de bodem plaatsvindt, sterven de wortels van de planten af
3) Zonder zuurstof ontwikkelen zich in de bodem koloniën anaerobe bacteriën die bodemrot veroorzaken en tevens het giftige methaangas ( rotte eieren lucht) produceren, waaraan dan weer de bodembewoners kunnen overlijden.

Ga voor wat grovere bodemmedia met een doorsnee van 2-4 mm, in een natuurlijke kleur en voeg er desnoods kienhout gruis en/of bladeren aan toe, om de natuur na te bootsen. Is natuurlijker en bespaart je een hoop ergernis en ellende!
 
Waarom moet het zand zwart zijn?? komt in de natuur bijna nergens voor! Fijn zand slipt ook nog eens heel snel dicht, en dan vindt er letterlijk geen doorstroming in de bodem meer plaats.
Dan gebeuren er 3 dingen die je niet wil laten gebeuren in je bak:
1) Het water IN de bodem wordt 3-4 *C kouder dan het water in je bak
2) Omdat er nauwelijks meer waterwisseling in de bodem plaatsvindt, sterven de wortels van de planten af
3) Zonder zuurstof ontwikkelen zich in de bodem koloniën anaerobe bacteriën die bodemrot veroorzaken en tevens het giftige methaangas ( rotte eieren lucht) produceren, waaraan dan weer de bodembewoners kunnen overlijden.

Ga voor wat grovere bodemmedia met een doorsnee van 2-4 mm, in een natuurlijke kleur en voeg er desnoods kienhout gruis en/of bladeren aan toe, om de natuur na te bootsen. Is natuurlijker en bespaart je een hoop ergernis en ellende!

nooit wat van gemerkt... echt al mijn bakken hebben zand van 0.4-0.8mm en nergens last van.

leuk ook voor grondelende/gravende/zevende (bodem) bewoners dat grind van 2-4mm.
 
Omdat ik toch overal lees dat vele vissen zich prettiger voelen bij een donkere bodem en de kleuren van vissen en garnalen dan beter uitkomen.

Ik wou fijn, afgerond, zand/grind zodat ik meer keuze heb in mijn vissenbestand als ik grondelende of gravende soorten zou willen houden. Je kan het niet zomaar even makkelijk vervangen later.

Van de Sansibar ben ik nu wel afgestapt. Maar er zijn dus nog opties, tikkeltje grover.
 
@RichD1011: Hoe kun je oordelen of wat grover grind "leuk" ( je bedoeld NIET dus) is voor gravende bodembewoners, Als je zelf aangeeft dat nooit gebruikt te hebben>
Ik heb al meer dan 50 jaar allerlei soorten gehad en met vele gekweekt. Verder nooit beschadigingen kunnen waarnemen bij de diverse soorten, OOK niet bij soorten die zich geheel ingraven.
Ik deel mijn eigen ervaringen en onder mijn naam die van nog een stuk of 10 aquarioten, maar probeer toch altijd te nuanceren. Als i keen stelling plaats, dan omkleed ik die met redenen.
Roeptoeteren is makkelijk maar daar heeft niemand wat aan, zeker niet de TS en de andere newbees die deze topics volgen.
 
@RichD1011: Hoe kun je oordelen of wat grover grind "leuk" ( je bedoeld NIET dus) is voor gravende bodembewoners, Als je zelf aangeeft dat nooit gebruikt te hebben>
Ik heb al meer dan 50 jaar allerlei soorten gehad en met vele gekweekt. Verder nooit beschadigingen kunnen waarnemen bij de diverse soorten, OOK niet bij soorten die zich geheel ingraven.
Ik deel mijn eigen ervaringen en onder mijn naam die van nog een stuk of 10 aquarioten, maar probeer toch altijd te nuanceren. Als i keen stelling plaats, dan omkleed ik die met redenen.
Roeptoeteren is makkelijk maar daar heeft niemand wat aan, zeker niet de TS en de andere newbees die deze topics volgen.

Roeptoeteren? ik heb het zelf ervaren met zowel mikrogeophagus als corydora's.
er zit een verschil tussen geen beschadigingen en natuurlijk gedrag kunnen vertonen :deal:
er zit een verschil tussen ingraven en zand spoelen, laat mij maar is kleine vis zien die 4mm grind kan spoelen... sterker nog je moet wel echte big boys in je aquarium hebben zwemmen wil dat lukken.

mag ik vragen waar ik aangeef nooit grind te hebben gehad? in het hele begin namelijk wel... ellendig spul.

ik heb 3 jaar ervaring, maar houd me gelukkig ook niet vast aan ideeën van 100 jaar b.c.
 
Laatst bewerkt:
Vissen praten niet, en je kunt er niet zomaar een usb kabel in steken om hun gedachten af te lezen. We weten dus eigenlijk nooit wat ze wel of niet fijn vinden.

We kunnen het gedrag wel verkelijken met hun natuurlijk gedrag. En dan zie je gewoon dat fijner zand veel beter is. Geen beschadigingen betekent niet dat de vissen het naar hun zin hebben.


@BigSmoke ik vind het wel opmerkelijk dat je zwart zand afkeurt omdat het onnatuurlijk is, maar onnatuurlijk gedrag goed vindt "omdat je het al jaren zo doet".
 
Zijn prima adviezen die hier worden gegeven,misschien moet men eens kijken bij andere mensen in hun foto albums en zie je dat de tijd niet stil heeft gestaan met de ontwikkeling op aquarium gebied.
Met altijd maar adviezen afkraken omdat je zelf het al 50 jaar op een bepaalde manier doet zet je jezelf keer op keer voor schut en is gewoon jammer en vooral niet nodig ;)
 
2-4mm ga ik sowieso niet doen. Ik ben nog niet 100% zeker wat er nu nog in de bak gaat komen eens ingedraaid (naast het vissenbestand dat ik ga overzetten van mijn kleine bak). Of wat ik later in de toekomst misschien wil. Het lijkt me verstandig daar al wat rekening mee te houden en iets te kiezen waarmee mijn keuzes in de toekomst ook ruimer zijn.


Ik heb in mijn kleine bakje zwart grind gehad, maar te scherp naar mijn idee. Toen wist is dat nog niet. Ik vind het mooi hoe witte garnalen, de Dario Dario's,... hun kleuren afsteken tegen het zwart en ook de kleuren van de planten. Ik vind dinkerbruin op zich ook mooi, maar ik denk dat dat toch nog niet helemaal hetzelfde effect heeft.

Zoals iemand al zei: ik vind het super om hier tips van iedereen te krijgen, maar hoor ook graag waaróm een bepaalde keuze wel of niet goed is. Daar leer ik van, en daarom ben ik hier :daisy:

Het Hornbach zand is 8mm. Dat slibt dus niet dicht en is fijn en afgerond genoeg zonder te fijn te zijn?
 
2-4mm ga ik sowieso niet doen. Ik ben nog niet 100% zeker wat er nu nog in de bak gaat komen eens ingedraaid (naast het vissenbestand dat ik ga overzetten van mijn kleine bak). Of wat ik later in de toekomst misschien wil. Het lijkt me verstandig daar al wat rekening mee te houden en iets te kiezen waarmee mijn keuzes in de toekomst ook ruimer zijn.


Ik heb in mijn kleine bakje zwart grind gehad, maar te scherp naar mijn idee. Toen wist is dat nog niet. Ik vind het mooi hoe witte garnalen, de Dario Dario's,... hun kleuren afsteken tegen het zwart en ook de kleuren van de planten. Ik vind dinkerbruin op zich ook mooi, maar ik denk dat dat toch nog niet helemaal hetzelfde effect heeft.

Zoals iemand al zei: ik vind het super om hier tips van iedereen te krijgen, maar hoor ook graag waaróm een bepaalde keuze wel of niet goed is. Daar leer ik van, en daarom ben ik hier :daisy:

Het Hornbach zand is 8mm. Dat slibt dus niet dicht en is fijn en afgerond genoeg zonder te fijn te zijn?
Hornbach zand slibt inderdaad niet dicht.
 
en voeg er desnoods kienhout gruis

Kienhout gruis? Bedoel je dan houtmulm?
En dat tussen het grove grind?
Wat is daarvan de bedoeling/de meerwaarde?

Zoals al aangegeven: beschadigingen of niet: Ik hoef geen vis te zijn om te zien dat grondelen in grof grind gewoon niet zo comfortabel is als in zand.

Het is bijvoorbeeld ook niet toevallig dat kleuters graag ravotten in zandbakken terwijl je zelden een grindbak ziet in een speeltuin... :D
Zachter voor de handjes! Dus ook zachter voor de vissensnuitjes. Makkelijk toch! ;)
 
Laatst bewerkt:
Omdat niet alle planten via hun wortels voeding uit de bodem halen dus is al sowieso overbodig om in heel je bak een voedingsbodem te hebben.
Bodem raakt uitgewerkt zoals je zelf al aangaf en als je plantjes verzet komt er voedingsbodem mee omhoog en mengt zo met de bovenste bedekking wat ook geen mooi zicht is bv.
Dus kan je wat John eerder al aangaf gewoon enkel voedingsbolletjes doen bij de planten die dat nodig hebben.

Bij de Hornbach hebben ze van dat zwarte zand.
Toch is bij deze post wel een opmerking te plaatsen. De meeste aquariumplanten zijn geen echte waterplanten maar nu juist moerasplanten! Zij, die moerasplanten dus, hebben veelal een beter ontwikkeld wortelstelsel waarmee ze het meeste voedsel uit de bodem halen.
 
Toch is bij deze post wel een opmerking te plaatsen. De meeste aquariumplanten zijn geen echte waterplanten maar nu juist moerasplanten! Zij, die moerasplanten dus, hebben veelal een beter ontwikkeld wortelstelsel waarmee ze het meeste voedsel uit de bodem halen.

Hoe bedoel je de meeste,in jouw bak of in het algemeen?
 
In het algemeen. Het overgrote deel van de aangeboden aquariumplanten zijn moerasplanten. Veelal emers, boven water, gekweekt.

Ja dat lees je op veel sites maar denk dat dit tegenwoordig best meevalt maar kan eigenwijs zijn natuurlijk ;)
Was gisteren nog op een beurs en zag daar bv enorm veel hout,stenen en cocosnoten vol verschillende Javavaren,Bucephalandra,Mossen en Annubias.
 
Nu is Anubias al een moerasplant. En uit de familie Araceae, zoals, bijvoorbeeld, Bucephalandras, behoren ook tot moerasplanten. Het is echt zo dat verreweg het merendeel van de aangeboden moerasplanten zijn. Dit is beslist geen verzinsel.
 
Mooi, als stenen tijdperk neanthertaler aquarioot, heb ik dus per definitie ongelijk, is wel mooi om dat zo eens te mogen vernemen! Dat er hier heel wat hobbyisten zijn die vissen vergelijken met mensen, zeg tmeer over die hobbyisten dan ik vanuit mijn holbewoners mentaliteit. Degene van jullie die zelf Corrydoras of aanveranten is geweest, die mag het mij uitleggen.
Voor de rest.....rest mij slechts gepaste stilte, bij zoveel moderniteit!!

:oops::sorry::oops:
 
Mooi, als stenen tijdperk neanthertaler aquarioot, heb ik dus per definitie ongelijk, is wel mooi om dat zo eens te mogen vernemen! Dat er hier heel wat hobbyisten zijn die vissen vergelijken met mensen, zeg tmeer over die hobbyisten dan ik vanuit mijn holbewoners mentaliteit. Degene van jullie die zelf Corrydoras of aanveranten is geweest, die mag het mij uitleggen.
Voor de rest.....rest mij slechts gepaste stilte, bij zoveel moderniteit!!

:oops::sorry::oops:

Dat is helemaal niet nodig en is ook niet zo dat je per definitie ongelijk hebt maar is zo jammer dat je vaak andere mensen hun adviezen/ervaringen af zit te kraken.
Niks meer en niks minder.
 
Mooi, als stenen tijdperk neanthertaler aquarioot, heb ik dus per definitie ongelijk, is wel mooi om dat zo eens te mogen vernemen!
Dat wordt hier niet gezegd. Je hebt ongelijk, en dat komt in dit geval door ouderwetse gedachtes. Tegenwoordig weten we gewoon beter. Maar dat je dan per definitie ongelijk hebt heb je er zelf bij verzonnen.

Degene van jullie die zelf Corrydoras of aanveranten is geweest, die mag het mij uitleggen.
Blijkbaar kun je alleen logisch nadenken als je ooit een Corydoras bent geweest.

Verklaart wel waarom de mensheid de verkeerde kant op gaat. :p





Maar even serieus, zo moeilijk is het toch niet?

Corydoras is in het wild een detrivoor die voedsel vindt door te scharrelen en zand te filtreren.
|
|
V
Corydoras kan in grof zand of grind niet (makkelijk) scharrelen of filtreren.
|
|
V
Corydoras vindt fijn zand beter omdat het mogelijk is om te scharrelen en filtreren.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan