Wat mist er - ontwikkel problemen pogostemon erectus en Rotala rotundifolia orange juice


Ja uiteraard. Ik heb nu ook niet meer baardalg. Er is alleen nog wat aanwezig van een bekende oorzaak enige tijd geleden (stroomstoring tijdens vakantie).

het wordt niet meer, maar is ook niet helemaal weg, er zit hier en daar nog een klein beetje. niet storend, maar het moet niet meer worden uiteraard.

Ik merk wel, wanneer mijn co2 bijna op is en de co2 waarde wat gaat schommelen, dat het iets toeneemt, maar zogauw de nieuwe fles erop zit en ik wat spot-treatment met carbo doe is het weer onder controle.

Was dus meer dat ik me zorgen maakte over het Kalium dosering in relatie tot wat ik online gelezen had, zoals bijv hier:


"Calcium en Kalium laten deze algensoort exploderen in haar groei"

maar dat is bij mij dus niet gebeurd.
Zoals je zelf al aangeeft, is de schommelende (en tijdig gebrekkige, wat ook een schommeling is) co2 de oorzaak geweest. Algen kunnen toe met veel minder voedingsstoffen dan planten, daarom steken ze ook de kop op bij tekorten. En het zou best kunnen, dat als je al alg hebt en puur en alleen calcium en/of kalium doseert, dat dit een boost is voor deze specifieke alg. Maar als je afdoende van alles toevoegt, gaan je planten weer beter groeien waar je uiteindelijk de strijd tegen algen mee wint.
 
In het stukje dat je meezond staan een aantal gekende waarheden maar ook wat stiekeme tips over producten die je, dat is in ieder geval mijn mening, nu niet direct nodig zijn.
Nee ik doe ook voorlopig niks meer hoor, sinds de verhoging van het licht en het aanpassen van de Co2 op de verhoogde behoefde gaan de plantjes prima. Kalium zal wellicht ook helpen alleen merk ik dat verschil niet zo.

Wel heb ik nu een 1200gr Co2 fles erop zitten. Dat betekent minder vaak wisselen en dus minder vaak schcimmelingen bij het 'bijna leeg' moment. Wist niet zeker of dat in mn meubel zou passen, maar gelukkig wel dus :)
 
Als je de 'bijna lege fles'schommelingen helemaal wil voorkomen, heb je een tweetrapsdrukregelaar nodig; maar ik weet niet zeker of die bestaan voor wegwerpflessen.
 
Als je de 'bijna lege fles'schommelingen helemaal wil voorkomen, heb je een tweetrapsdrukregelaar nodig; maar ik weet niet zeker of die bestaan voor wegwerpflessen.

Weet ik, maar das ook weer een aardige investering. Ik kan met mijn CO2 setup overigens met een adapter ook hervulbare flessen gebruiken. Uiteraard kost de adapter ook weer het nodige geld, + het feit dat ik dan minimaal 1 (maar eigk 2) hervulbare flessen moet kopen.
 
Weet ik, maar das ook weer een aardige investering. Ik kan met mijn CO2 setup overigens met een adapter ook hervulbare flessen gebruiken. Uiteraard kost de adapter ook weer het nodige geld, + het feit dat ik dan minimaal 1 (maar eigk 2) hervulbare flessen moet kopen.
Die tweetraps is inderdaad een investering, zelf wilde ik daar rustig aan voor gaan sparen - maar helaas begaf mijn drukregelaar het ook op een moment dat ik er niet het geld voor had om meteen die tweetraps te kopen, dus zit er nu een simpele gewone drukregelaar op voor een betaalbare prijs. Twee hervulbare flessen is vooral gemak, niet noodzakelijk. Ik doe het al jaren met 1 fles, is alleen even uitkienen wanneer je precies naar de bijvulboer gaat.
 
Even een kleine variant op mijn oorspronkelijke vraag. Ondertussen, met het aanpassen van het licht e.d. groeit de pogostemon prima. Wat ik me wel nog afvraag, zo af en toe beginnen er bij de pogostemon wortels te groeien halverwege de steel.

Is dat normaal of duidt het toch op iets wat nog niet optimaal is voor de plant? ik probeer het te verwijderen als het voorkomt gezien het de plant er niet mooier op maakt, dus ik ben benieuwd of anderen hier ook "last" van hebben.
 
Even een kleine variant op mijn oorspronkelijke vraag. Ondertussen, met het aanpassen van het licht e.d. groeit de pogostemon prima. Wat ik me wel nog afvraag, zo af en toe beginnen er bij de pogostemon wortels te groeien halverwege de steel.

Is dat normaal of duidt het toch op iets wat nog niet optimaal is voor de plant? ik probeer het te verwijderen als het voorkomt gezien het de plant er niet mooier op maakt, dus ik ben benieuwd of anderen hier ook "last" van hebben.
Geachte ,

Beweerd word dat wortelgroei boven bodem kan duiden als nutrienten tekort .... nu moet ik zeggen dat bij mijn eige bakken waar totaal geen tekort is dit ook eens voorkomt ... zolang je geen verdere problemen hebt zou ik er niets aan veranderen .


Mvg
 
De erectus groeit bij mij als onkruid, zelfs zonder CO², hoeft ook niet in de bodem als er genoeg voeding is. Een los gefixeerd steeltje zal ook groeienZe vinden licht wel erg fijn.
Mijn licht staat op 75% maar de best groeiende erectussen staan op hoogte.
Als ze niet aanslaan het stuk waar geen bladeren/naalden groeien gewoon afknippen.
Luchtwortels komen vooral bij voedingtekort. (Of de stengel is kapot aan de onderkant of er is gewoon fysiek te weinig voeding)
 
Even een kleine variant op mijn oorspronkelijke vraag. Ondertussen, met het aanpassen van het licht e.d. groeit de pogostemon prima. Wat ik me wel nog afvraag, zo af en toe beginnen er bij de pogostemon wortels te groeien halverwege de steel.

Is dat normaal of duidt het toch op iets wat nog niet optimaal is voor de plant? ik probeer het te verwijderen als het voorkomt gezien het de plant er niet mooier op maakt, dus ik ben benieuwd of anderen hier ook "last" van hebben.
Dit duid op een gebrek van 1 of meerdere meststoffen. Het is een overlevings mechanisme van de plant. Het bovenste deel van de stengel met wortels gaat los van de stengel en gaat met de stroming mee op zoek naar een betere groeiplaats.
 
Geachte ,

Beweerd word dat wortelgroei boven bodem kan duiden als nutrienten tekort .... nu moet ik zeggen dat bij mijn eige bakken waar totaal geen tekort is dit ook eens voorkomt ... zolang je geen verdere problemen hebt zou ik er niets aan veranderen .


Mvg

Ja, ik weet ook zeker dat ik geen tekorten heb, er zitten voldoende capsules en kleibollen in de grond en vloeibaar doseer ik met all in one van planted box en meet ook wekelijks, dus een tekort lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast groeien ze uitstekend en laten niet los oid. Het zijn ook niet alle plantjes maar een enkeling.
Ik kijk het gewoon nog even aan, heb een paar weken geleden een bodemwissel gedaan, wellicht is het nog na-effect van die actie (en het dus herplanten)
 
Is er ook voldoende licht voor deze plantjes?
licht is in feite ook voeding voor planten :)
 
Is er ook voldoende licht voor deze plantjes?
licht is in feite ook voeding voor planten :)
Zeker. Wat ik al zei, de planten zelf groeien prima en zien er gewoon gezond uit, zowel de onderste bladeren als de toppen. Het enige is dus dat zo af en toe er witte wortels langs de steel van sommige van deze plantjes gaan groeien. De problemen die ik in het initiele topic beschreef zijn (al geruime tijd) allemaal opgelost na het fine-tunen van het licht en Co2
 

Terug
Bovenaan