Wat kan bij 8 botia lohachatas


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Na 3 verhuizingen in 2 jaar hebben mijn vuurneons het niet overleefd. Mijn 8 botia lohachata doen het nog steeds goed. Waar ik nu woon wil ik blijven dus ben mijn aquarium weer aan het oppoetsen en mooier inrichten en de botias hebben het prima naar hun zin. En ik vind ze ook heel leuk maar het lijkt me ook leuk om er toch nog een ander visje bij te doen. De bak is 120 cm 240 liter. 3 Botias zijn wel 13 cm. Kan ik hier nog iets bij stoppen? Ik dacht aan een klein schooltje neontetras maar ik lees overal dat de andere vissen dan max 3 a 4 cm groot mogen zijn. Ik hoef ook niet veel andere vissen. 2 vissen bv lijkt me ook leuk. Of 1 vis. Gewoon voor de afwisseling. Mooiste zou zijn uit een beetje hetzelfde werelddeel. Iemand een suggestie?
 
8 zebrabarbelen?
 
15 zebrabarbelen?
 
Ik heb er 2* gehad, vergis je niet die groeien flink uit, die kunnen eigenlijk makkelijk 15 - 17 cm worden, ik sta dan ook te kijken van 8 stuks hah

Wat je erbij kunt zetten is opzich niet zo heel lastig, aangezien deze vis zich bijna uitsluitend ophoudt in de onderste helft van de bak
Als je ruimte genoeg hebt zou een treintje Bijzalmpjes wel heel leuk contrast geven, die zitten dan weer in de bovenste helft van de bak
(natuurlijk wel een beetje afhankelijk hoe die je bak is)

Zijn niet agressief maar stellen wel specifieke eisen aan het water, eigenlijk weer te nadele van andere vissen (veel stroming, heel vaak verversen)

*onwetendheid, 4 a 5 is wel minimum voor deze sociale vissoort
 
Ik moest er minimaal 5 in een bak van minimaal 120 cm volgens de wetenschappers. Dat heb ik dus gedaan. De vuurneons hebben ondanks de verhuisstress toch hun gemiddelde leeftijd van 3 jaar bereikt. Ik zou ook de voorkeur geven aan vis die iets langer leeft. Zoals de botias die kunnen 20 worden heb ik ergens gelezen. Zijn nu 3 tot 5 jaar oud. Ik zal die bijlzalmpjes eens checken.
 
Die zijn echt briljant
Van die gedestingeerde heertjes met zo'n afkeurend gezichtje
Vooral de XL is mooi


P1040348.JPG

Hier zie je 3 van mijn 7tal, snap je ook waarom ik treintje zeg die zitten haast nooit op een kluitje :D
 
Ze zien er erg grappig uit idd. Ik las dat er dwergbijlzalmen zijn. Maar dat zijn deze dus niet.
 
Ik denk dat ik deze ga bestellen gewoon bij de LFS. Ze zouden heel leuk contrasteren met de botia's. Tenzij er nog iemand met een briljant ander idee komt.
 
Ze zien er erg grappig uit idd. Ik las dat er dwergbijlzalmen zijn. Maar dat zijn deze dus niet.

Klopt, er zijn ook kleine, die worden 3 - 3,5 cm
Die ga je niet terug vinden in zo'n grote bak :)

Waar woon je ??


*Edit*

Drijfplantjes is wel een pré bij deze zalmpjes, ze kunnen anders echt goed springen
Maar als je redelijk wat kroos en die (eeeuhm.. die met die lange wortels) hebt doen ze dat niet, want ze houden wel van een dakje boven het hoofd
 
Ik woon in Kapelle vlak bij Goes. Zal wel weer drijfplanten proberen moet ik alleen een klep een beetje openzetten denk ik.
 
Ik hoef mijn vis ook niet continu allemaal te zien krijg ik de zenuwen van.
 
Ik heb trouwens 9 botias ik had er eerst echt 8. Er zit er 1 bij van 2.5 cm die kan ik onmogelijk 2 jaar geleden gekocht hebben want die waren al groter.
 
Aah okay ZuidWesten des lands, daar heb je wel keuze zat

Klep open, hmmm minder strak plan, die mafkezen kunnen echt met gemak de 2 meter halen
(ervarings deskundig, mn kat was trouwens ongeveer net zo snel, iig sneller dan ik..)
 
Anders gaten boren in de kleppen. Want ik had in een vorig aquarium enorm succes met drijfplanten maar deze lijkt me iets te hermetisch afgesloten want bij deze werkten drijfplanten niet.
 
Anders gaten boren in de kleppen. Want ik had in een vorig aquarium enorm succes met drijfplanten maar deze lijkt me iets te hermetisch afgesloten want bij deze werkten drijfplanten niet.

Kijk zo zijn dr altijd oplossingen :!
 
Ik heb ook veel problemen gehad met drijvers, tot ik van een forumlid een lading Limnobium kreeg, die zijn niet te houden. Groeit als een idioot in elke bak, heb er een heleboel mensen plezier mee kunnen doen en die hebben hetzelfde. Binnen 3 weken zit mijn 80cm helemaal vol, de 120 cm duurt iets langer, een week of 5 voor de waterlijn helemaal dicht zit.
Het ligt niet altijd alleen aan de bak, vaak ook aan de stam, als we het zo kunnen noemen.
 
ja die ken ik wel groeide in mijn vorige bak als kool en in deze totaal niet ik heb het vermoeden te veel condens te weinig lucht.
 
Maar ik boor zo 60 gaten in mijn deksels hoor lijkt me toch wel fijn voor zo'n bak een beetje frisse lucht.
 
Maar de botias worden niet voor niets modderkruipers genoemd ik ben dus echt op zoek naar vis in het midden of hoog. Mag 1 vis zijn of 2 of een school. Mijn botias zijn heel lief ik heb ze nog nooit belangstelling zien tonen voor een andere vis. Het liefst vis uit india, bangladesh of pakistan. Om het een klein beetje natuurgetrouw te houden. Ik ben begonnen met 3 botias. Toen een groter aquarium gekocht en 5 botias bij gekocht. Dat is 8. Maar nu heb ik er 12. Schijnt onmogelijk te zijn toch is het bij mij gebeurd.
 
Zelf vindt ik de R. Espei erg leuke visjes die mooi scholen.
 
Dat zijn ook modderkruipers en er wordt al genoeg moddergekropen in mijn bak. De rest blijft ongebruikt. Die kegelvlek barbeel van John komt wel in de buurt geografisch gesproken. Waterlaag midden zie ik, ook al goed. Hoeveel moet ik er dan nemen voor een school? 15?
 

Terug
Bovenaan