Wat is het probleem hier?


Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
20
Hi!

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn bak er zo uit ziet? De ramen worden vies, het grind wordt donkerder en mijn rechterplant ziet er uit alsof de dood op bezoek is geweest. Hoe laat ik dit stoppen?
 
Foutje: werd niet geupload
 

Bijlagen

  • 20210311_180449.jpg
    20210311_180449.jpg
    227.6 KB · Weergaven: 150
Hoelang draait deze bak en kan het zijn dat de planten nog naar de onderwatervorm toe moeten?
 
Opstartalg Bak draait nog niet zo lang? Ik zou er meer planten inzetten en wachten met vissen toevoegen.
 
Vissen werden twee dagen geleden toegevoegd (op dat moment draaide de bak zo'n 3 weken en 5 dagen). Ik weet niet zo goed wat je met onderwatervorm bedoelt, ben nog vrij nieuw met de hobby.
 
Hoelang draait deze bak en kan het zijn dat de planten nog naar de onderwatervorm toe moeten?
Misschien ook handig dat ik een magneetje koop, maar heb eigenlijk weinig zin om de plant eruit te halen. Er zitten ook al capsules in de bodem. Is 'ie al dood of kan het nog beter geworden?
 
Dat lijkt me een Crypto en die zie je vaker verslijmen en weer zich herstellen. Moerasplanten kweekt men vaak bovenwater en als je die in de bak zet dan moeten ze zich aanpassen en verliezen dan de oude bladeren vaak.
 
Misschien ook handig dat ik een magneetje koop, maar heb eigenlijk weinig zin om de plant eruit te halen. Er zitten ook al capsules in de bodem. Is 'ie al dood of kan het nog beter geworden?
Magneetje? Voor je ramen schoonmaken? Asjeblieft niet zeg. Gaat poosje goed en daarna krijg je krassen. Gewoon een zachte sponsje van Xenos, Aldi of een andere grootgrutter of een dot filterwatten gebruiken.
 
Magneetje? Voor je ramen schoonmaken? Asjeblieft niet zeg. Gaat poosje goed en daarna krijg je krassen. Gewoon een zachte sponsje van Xenos, Aldi of een andere grootgrutter of een dot filterwatten gebruiken.
Kan ook, liggen toch al in huis. Echter vraag ik me af of ik dit om de 3d moet gaan doen of dat dit tijdelijk is
 
1x in de week de ramen schoonmaken is genoeg hoor. Gewoon met het wekelijkse onderhoud.
 
Let er op dat je Echinodorus, de grote plant, veel (bodem-)voeding wil. Een Cryptocoryne houd niet zo van veranderingen wat maakt dat ze soms volledig "verslijmen" maar daarna wel weer opgroeien.
 
Let er op dat je Echinodorus, de grote plant, veel (bodem-)voeding wil. Een Cryptocoryne houd niet zo van veranderingen wat maakt dat ze soms volledig "verslijmen" maar daarna wel weer opgroeien.
Ah oké, bedankt voor de tip. Echter weet ik nu niet wat ik met de Crypto moet doen. Gewoon de aanslag op de ramen en het zand weghalen en de plant lekker laten staan? Ik heb eventueel ook nog een vloeistof met voeding als dat nodig is.
 
Wat plantenvoeding kan geen kwaad en ik zou de lelijke bladeren van de Crypto afhalen en kijken wat die doet. Die komt vast weer terug.
 
De echinodorus heb je maar zo in het hoekje geduwd, die heeft weinig ruimte om uit te groeien (heeft ie zowizo al niet in je bakje)
Wat betreft de slijmalg zou ik je sterk aanraden om er af te blijven. Hoe meer je er aan zit te poetsen, hoe meer er zal komen en hoe langer ze gaan blijven komen.
Laat ze enkele weken/maanden gerust en ze verdwijnen vanzelf.
 
Ah oké, bedankt voor de tip. Echter weet ik nu niet wat ik met de Crypto moet doen. Gewoon de aanslag op de ramen en het zand weghalen en de plant lekker laten staan? Ik heb eventueel ook nog een vloeistof met voeding als dat nodig is.
Je planten in je bak zijn Moerasplanten. Zij kunnen ook deels voedsel opnemen via de bladeren, dus via de waterkolom, maar nemen dus ook bemesting via de wortels op. (Bodemvoeding dus) De Crytocoryne moet je gewoon laten staan. Wanneer de bladeren te erg verslijmt zijn of gaan rotten kan je ze verwijderen. Maar zoals ik al eerder zei; een Cryptocoryne heeft een hekel aan veranderingen dus zou je gaan verplanten begint alles weer van voren af aan. Niet doen dus.
 
De echinodorus heb je maar zo in het hoekje geduwd, die heeft weinig ruimte om uit te groeien (heeft ie zowizo al niet in je bakje)
Wat betreft de slijmalg zou ik je sterk aanraden om er af te blijven. Hoe meer je er aan zit te poetsen, hoe meer er zal komen en hoe langer ze gaan blijven komen.
Laat ze enkele weken/maanden gerust en ze verdwijnen vanzelf.
Naja, hij had het beter dan eerst. Bij de dierenzaak stonden ze bij de vissen in een 40 bij 40 bakje.
 
Naja, hij had het beter dan eerst. Bij de dierenzaak stonden ze bij de vissen in een 40 bij 40 bakje.
Daar staat hij hooguit enkele dagen (als het een beetje winkel is)
De situatie in een winkel van zowel vissen als planten (en al de rest) is zelden representatief voor hoe het moet.
 
Daar staat hij hooguit enkele dagen (als het een beetje winkel is)
De situatie in een winkel van zowel vissen als planten (en al de rest) is zelden representatief voor hoe het moet.
Als jij het zegt, ik ga 'm niet verplaatsen in ieder geval. Tot nu toe doet 'ie het prima dus we zien wel hoe het loopt.
 
Dat je de plant niet wilt verplaatsen kan ik begrijpen hoor. Ik kan mij voorstellen dat je nu eerst even afwacht wat er gaat gebeuren. Echter sluit ik mij wel aan bij @Vis&versa een gemiddelde dierenwinkel geeft slechte adviezen die niet altijd kloppen en lijken hierbij meer baat te hebben bij een goede verkoop dan bij een goed advies. De manier waarop dingen gepresenteerd worden en verteld worden in een dierenwinkel komt vaak absoluut niet overeen met hoe het daadwerkelijk zou moeten. Ik hoop dat je de adviezen en tips hier op het forum wel ten harte wilt nemen.

Ga er maar vanuit dat de meeste leden hier op het forum een passie voor deze hobby hebben en meer verstand en kennis van zaken hebben dan een gemiddelde dierenwinkel in Nederland. :petjeaf:
 
Kijk het gewoon een tijdje aan. In een opstartende bak heb je altijd plantjes die wel of niet aanslaan, verslijmen, wat alg. De bak zoekt nog naar balans en je planten moeten wennen aan je water en licht.

Zorg dat je waterwaarden in orde blijven, en kijk het eerst eens een maandje aan.
 
Ga ik zeker doen, bedankt voor de tips allemaal, ik waardeer het enorm! :)
 

Terug
Bovenaan