Wat is er mis met mijn water?


Lisacarrot

Active member
Lid geworden
22 oktober 2017
Berichten
29
Leeftijd
27
Locatie
voorschoten
Hoi allemaal,

Ik heb een super fish start 100liter aquarium sinds 3 weken, laten indraaien met water en sponzen uit mijn oude tank waarvan de waarden allemaal prima waren naar mijn idee.
Nitraat: 3 mg/l
Nitriet: 0
Gh: 13
Kh: 15
Chloor: 0
Ph: 7.2
Ammoniak: 0
Temperatuur is 24 graden.
Ik heb een voedingsbodem (granulaat daarop soil en eroverheen een hele fijn grind bodem, bijna zand)

Vorige week hebben we 10 kardinaal tetra’s toegevoegd samen met 3 sewellia algeneters. De kardinalen deden het prima maar alledrie de sewellias gingen binnen 6 uur dood. Ze waren in het begin heel actief maar werden steeds rustiger en nou ja daarna dus dood. Ik voelde me vreselijk schuldig en heb vervolgens de waterstroom iets aangepast zodat er nog meer rimpeling op het wateroppervlak is. Zie ook foto’s. Vervolgens nog een co2 metertje gekocht omdat ik bang was dat het daaraan zou liggen, maar ook de co2 is overdag en in de avond gewoon laag. (Blauw)

Gisteren had ik het idee dat het dan nu echt wel goed zou zitten dus twee nieuwe sewellias gekocht. Ook deze zijn binnen 6 uur overleden.

De groene gloed in de tank komt denk ik van het stuk hout wat we iets te vroeg erin hebben gelegd, kan het daaraan liggen?

Kunnen jullie mij helpen? Wat doe ik verkeerd? Ik voel me vreselijk dat ik die beestjes vermoord.
Alvast bedankt voor jullie reacties
49730983-dc8c-4aae-a271-db2bcdfe7c1f-jpeg.357958
 
Sinds wanneer heb je die gloed want het lijkt me waterbloei toe oftewel een wittige waas.
 
@jessicapilon De waas kwam nadat we het hout links hebben toegevoegd. Kan ook witte waas zijn, maar waterbloei lijkt me sterk
 
Dan kan het ook wat meer een bruine gloed zijn door stoffen die het hout afgeeft.
 
Nee hoor dat kan normaliter geen kwaad en dat hoort bij nieuw hout. Dat wordt tzt wel minder maar je zal dat de eerste tijd wel blijven zien.
 
Zou het kunnen zijn dat er te weinig eten was om deze beestjes in stand te houden? Het zijn visjes die, dacht ik, vooral in sterk stromend water voortkomen waar ze de hele dag stenen schoon knabbelen. Gaf je ze ook eten en werd dat door hen genuttigd?
 
@LennoX
Er zijn inderdaad nog niet zo heel veel algen in het water, alleen kan me niet voorstellen dat ze dan binnen 6 uur al uitgehongerd zijn. Of kan dat wel?
 
Lijkt me zo goed als onmogelijk in 6 uur.
 
Weet niet wat de stofwisseling is van deze beestjes en of het idd zo aansluit dat ze zo snel omvallen. Weet dat garnalen ook zo omvallen bij een tekort aan voedsel en geen idee of ze in de winkel wel eten kregen wat ze ook aten. Dat was iig mijn idee.
 
Ik lees hier dat ze territoriaal zijn. Misschien dat dat meespeelt.

 
@jessicapilon De waas kwam nadat we het hout links hebben toegevoegd. Kan ook witte waas zijn, maar waterbloei lijkt me sterk
Waterbloei is niet zo raar als de tank nog maar 3 weken draaid. Daarnaast kan het best goed invloed hebben dat je vissen toevoegd en dat vervolgens bacteriegroei veroorzaakt aangezien je de belasting verhoogd door vissen toe te voegen.

Zoals ik net ook al in een ander topic zei misschien is het slim om even je water te testen bij een lfs dan weet je zeker dat dat goed zit. Zo kan je stap voor stap oorzaken wegkruizen.
Het lijkt me sterk dat het hout er voor zorgt dat de vissen dood gaan. Ligt er een beetje aan waar je het vandaan hebt.

Het kan in iedergeval geen kwaad om het even te laten rusten voor je nog nieuwe vissen toevoegd. Blijven testen met nieuwe vissen is niet ethisch op het moment aangezien je het dan meer als proefdieren gaat beschouwen
 
@don1262
Dankjewel voor je reactie! Ik durf inderdaad voorlopig geen nieuwe vissen toe te voegen. Ik blijf het water testen en de kardinaal tetra’s die erin zitten en het wel super goed doen in de gaten houden.

Het enige wat ik ook kan bedenken is dat het misschien dan toch niet lang genoeg is ingedraaid waardoor er misschien nitriet pieken zijn. Ik heb dit niet terug gezien in waterwaarden, maar dat is mijn enige verklaring.
 
@don1262
Dankjewel voor je reactie! Ik durf inderdaad voorlopig geen nieuwe vissen toe te voegen. Ik blijf het water testen en de kardinaal tetra’s die erin zitten en het wel super goed doen in de gaten houden.

Het enige wat ik ook kan bedenken is dat het misschien dan toch niet lang genoeg is ingedraaid waardoor er misschien nitriet pieken zijn. Ik heb dit niet terug gezien in waterwaarden, maar dat is mijn enige verklaring.
Ja precies dat dacht ik ook, kan iedereen overkomen! De eerste paar maanden kan je altijd wel wat schommelingen verwachten. Kan nooit kwaad wat extra water te wisselen in het begin, het aquarium past zich vanzelf aan aan de omstandigheden en als het wat stabieler word heb je weer wat bewegingsruimte 😄
 

Terug
Bovenaan