Wat is er mis met deze vallisneria?


D

dolle ancistrus

Guest
Hallo iedereen

Mijn vader heeft onlangs een anderhalve meter bak aangeschaft en heeft deze nu een week of 2 draaien.

Enkele dagen geleden heeft hij vallisneria gekocht maar deze werd snel glazig en begint helemaal te verdwijnen. Eerder gebeurde al iets soortgelijk met het hoornblad dat er instond. Deze liet al z'n badkransen los en is ook helemaal uit elkaar gevallen. Weet iemand hoe dit komt? En hoe we dit kunnen oplossen?

We geven als plantenvoeding ferropol en voegen ook vloeibare co2 van easycarbo toe.


Ik zal proberen foto's bij te voegen in een volgend bericht
 
20170301_183258.jpg
20170301_183242.jpg
20170301_183216.jpg
 
Voor een bakje van dit niveau zou ik niets toevoegen om te starten.
Als planten niet groeien hebben ze ook geen voeding nodig. En zeker geen vloeibare 'co2'.

Ook is het water opvallend troebel. Wat voor filter heb je daar op?
 
En het water is troebel van de planten die aan het afsterven zijn plus ruit is niet gekuisd
 
Vallisneria staat er bekend om soms slecht tegen easy carbo te kunnen,wellicht bevat het water teveel van dit middel en is het ook te warm voor de hoornblad bv
Weet je de waterwaarden?
 
Heb geduld! Ik heb zelf veel moeite gehad met Vallisneria Asiatica. Voeg zelf ook dagelijks easycarbo toe. Plant verslijmde voor een groot gedeelte maar na een tijdje herstelt de boel en groeit het nu prima.
 
Wat mkatoen zegt :)

Ik had mijn bak opnieuw gedaan, maar de valls iets te lang droog laten liggen, met als gevolg dat ze zijn gaan verslijmen als ik ze in mijn aqua stak.

Heb ze gewoon afgeknipt ergens onderaan en herplant. Nu groeit het weer lekker .
 
Haha,ok, ik zal het doorgeven aan m'n vader dat hij wat geduldiger moet zijn dan. De waterwaarden weet ik niet maar hij heeft nog een andere bak waar de planten geen problemen hebben en dat is hetzelfde kraanwater plus dezelfde toevoegingen ;)
 
Ook ik deze problemen gehad met Vallisneria.
Deze besteld via de post.
Alle planten sloegen aan behalve deze.
Glazig en dood gegaan binnen 2 weken.

Heb nieuwe gekocht bij de LFS en direct na aankoop (ontsmet) en geplant.
Geen enkel probleem gehad.

Ik denk dat het hier thermo shock is geweest door het transport.

Jouw foto's zien er precies hetzelfde uit.
Ben bang dat het niet goed gaat komen..
 
Geduld zou idd weleens het belangrijkste advies kunnen zijn ;) maar geloof het of niet ik heb echt nog nooit problemen met Vallisneria gehad.
Tot nu toe is het altijd gelijk mooi gaan groeien zodra ik het in een bak zet en is het binnen de kortste keren nodig om uit te dunnen.
 
Ik zie hier in een aantal 60cm bakjes ook een groot verschil terwijl de omstandigheden gelijk zijn. Daarbij groeit het als kool in een nano 30 met osmosewater en mineralen zonder enige plantenvoeding terwijl het in de 60cm bakken met wel wat plantenvoeding het veel minder doet.
Soms is het lastig om er de vinger op te leggen.
 
Vallisneria's doen het niet altijd direct. Zelf had ik een Vallisneria nana die het pas na zo'n anderhalve maand aansloeg. Over het algemeen zijn het planten met een voorkeur voor middelhard alkalisch water maar ze overleven ook wel in wat zachter water. Ook in een beginnende bak is planten voeding nodig dus zorg voor een juiste bemesting waarbij het zaak is om de waterdistributie goed in de gaten te houden. De voeding moet overal komen. CO2 is goed. Bedenk echter dat Carbo geen "echte" CO2 is maar een vorm van koolstof voeding. Beter als niks, overigens. Test of laat je water eens testen bij bijvoorbeeld je Lfs. (Druppeltest(!)) Laat ons vervolgens deze waardes eens zien. Hulp wordt dan wat eenvoudiger. Je kan ook nog even op onderstaande site kijken:

http://www.aquascaping-blog.com/1258/co2-tekort-aquarium
 
Hier doen ze het beste op een kh van 0-1 en een ph van 6;)
Mijn Vallisneria nana staat nu in mijn kweekbak waar hij het beter doet dan in mijn grote bak. Het water is in mijn kweekbak ook wat harder... eigenaardig dus. Maar in mijn grote bak heb ik nu, via medelid Backplay, een Helanthium bolivianum 'Angustifolius'. Deze plant lijkt op de nana. Vroeger zag je ze wel redelijk vaak. Nu zie ik ze nooit meer en ze zijn zelfs in Nederland niet meer verkrijgbaar voor zover ik weet. Het schijnt dat ze emers wat moeilijk te kweken zijn hoewel ze in een aquarium niet eens zo moeilijk zijn, de mijne begint al driftig te stekken. Ze zijn wel wat licht nodig. Het mooie van deze plant, vind ik, dat je ze gewoon van boven kan snoeien! Dat moet je beslist niet doen bij een Vallisneria.
 
welke vallisneria is dit? spiralis?

mijn spiralis werd in het begin ook heel doorzichtig, slijmerig.. kapot.

maar na 1,5maand begon het ineens, groeien als een gek en uitlopers all over the place.

elke keer als ik de vallisneria "snoei" haal ik alles uit de bak en plant een paar plantjes/stekjes terug. dan gebeurd er een maand niks, en daarna begint de groei weer en kort daarna het nieuwe stekjes aanmaken.

dit zonder enige plantenvoeding.

dit bij mij op een ph van +/- 7.0 KH 3 GH 4.
 
Het is vallisneria gigantea en vallisneria gigantea rubra
 

Terug
Bovenaan