Wat is er met m'n zoetwaternaald


L

Loaches

Guest
hallo,
Sinds een paar dagen heeft een van m'n naalden een soort gezwollen plek bij de aars
IMG_5581.JPG

Gister werd de plek ook donker en vandaag komen er witte sliertjes uit!
Eerst vanmorgen 1 sliert
IMG_5587.JPG

En nu veel meer sliertjes
IMG_5602.JPG
IMG_5599.JPG

De sliertjes hangen niet uit z'n aars, maar een stukje verder naar de zijkant.. het lijkt op ankerwormen maar dit komt echt van binnen uit...
De vissen zitten in 240 liter en ik ververs elke week tenminste 25%
Ik voer meestal diepvriesvoer (witte mug, artemia, mysis, krill, daphnia)

IMG_5601.JPG
 
Ik zou niet weten wat dit is maar hoop dat een ander je dit kan zeggen. Heb je al gekeken op sites zoals Bassleer bijvoorbeeld?
 
Ik zou niet weten wat dit is maar hoop dat een ander je dit kan zeggen. Heb je al gekeken op sites zoals Bassleer bijvoorbeeld?
Thanks! Heb inderdaad al allerlei diagnostische websites af gezocht, maar helaas niet kunnen vinden.. het ziet er echt creapy uit..
Ik dacht wormen of flagellaten, maar wormen vreten zich normaal gesproken niet zo door de huid naar buiten (en ankerwormen komen niet van binnenuit) en flagellaten geven dacht ik meer gaten bij de kop en niet zo met slierten eruit..
 
Bij mij (n visjes) kwamen de wormen dus echt wel door de huid naar buiten. Nematoden heb ik het dan over! Zoek maar eens. Een wormenkuur zou moeten helpen.
 
Tegen wormen gebruik ik Levamisole 10% van de dierenartrs en daar zijn de wormen als het goed is niet resistent tegen.
 
Bij mij (n visjes) kwamen de wormen dus echt wel door de huid naar buiten. Nematoden heb ik het dan over! Zoek maar eens. Een wormenkuur zou moeten helpen.
Oke Thanks! Ik heb jbl Nedol plus gister voor de zekerheid erin gedaan die moet als het goed is ook nematoden doden...
 
Bij mij (n visjes) kwamen de wormen dus echt wel door de huid naar buiten. Nematoden heb ik het dan over! Zoek maar eens. Een wormenkuur zou moeten helpen.
Kwamen de wormen ook echt door de buik naar buiten? Heb je evt nog foto's?
 
Heb het idee dat de sliertjes wel eens gewoon witte muggenlarven kunnen zijn (voer) die door het gaatje in de buikwand naar buiten komen.. :(
want het lijkt alsof er sochtends niks uit hangt maar later na het eten wel..
IMG_5611.JPG
IMG_5610.JPG

Vis gedraagt zich overigens normaal..
heb in ieder geval de levamisole bij de dierenarts besteld en zit te twijfelen om ook een metronidazol kuurtje te doen..
Erg lastig dit!
Hopelijk herkent toch iemand dit:S
 
Werkt dat tegen allerlei soorten wormen?


Dat durf ik niet te zeggen moet ik bekennen maar hier heeft het destijds goed geholpen en ook andere leden hebben het al met succes gebruikt. Normaliter wordt het tegen wormen bij kippen en geiten gebruikt onder anderen.
 
Maar goed, hoe kan daar dan een gaatje komen waar deze doorheen kunnen?
Ja precies... flagellaten misschien of toch wormen..
zal in ieder geval tegen beide behandelen en hopelijk komt het goed...
De dierenarts raadde inderdaad ook levamisole aan voor wormen :thumbs:
 
Heb je de Levamisole al overigens?
Nog niet, die wordt als het goed is morgen verstuurd en dan hopelijk maandag in huis..
Bij welke dierenarts halen jullie je vismedicatie eigenlijk?
Hier in de buurt willen ze niks zonder recept verkopen namelijk...
 
Inmiddels is er een naald overleden..:stars:ik heb deze opengesneden om te kijken of er wormen in zaten, maar was niks te zien, hij was enkel erg vermagerd...
De gene met het gat leeft nogsteeds, evenals een andere die half verlamd op de bodem ligt...
ik heb toch maar besloten om eerst een metronidazolkuur te doen, heb de levamisole al wel in huis, maar ik betwijfel steeds meer of het wormen zijn, helemaal gezien er geen worm te zien was in de dode naald en ik de sliertjes uit de 'naald met het gat' vooral op half verteerd voedsel vind lijken.
Ik hoop dit echt gauw onder controle te hebben, want dit is verschrikkelijk..
tips of ideeen zijn erg welkom!
 
Ik dacht meteen cammalanus? Maar die zijn meestal wel rood-achtig. Wel wormen/nematoden die via de anus naar buiten komen...

Leuk trouwens die naaldjes, kom ze met duiken in de grevelingen en oosterschelde vaak tegen! Leuke beestjes!
 
Ik dacht meteen cammalanus? Maar die zijn meestal wel rood-achtig. Wel wormen/nematoden die via de anus naar buiten komen...

Leuk trouwens die naaldjes, kom ze met duiken in de grevelingen en oosterschelde vaak tegen! Leuke beestjes!
Dat dacht ik eerst ook, maar omdat ik bij de overleden naald geen enkele worm of nematode heb kunnen vinden en de sliertjes uit de andere naald lijken verdacht veel op witte muggenlarven (wit/doorzichtig)
Ik wist niet dat er ook naaldjes in Nederland voorkwamen, wauw dat lijkt me echt geweldig om te zien in het wild!!
 
Dat dacht ik eerst ook, maar omdat ik bij de overleden naald geen enkele worm of nematode heb kunnen vinden en de sliertjes uit de andere naald lijken verdacht veel op witte muggenlarven (wit/doorzichtig)
Ik wist niet dat er ook naaldjes in Nederland voorkwamen, wauw dat lijkt me echt geweldig om te zien in het wild!!

In zout water zitten er zat, familie van de zeepaardjes, waarvan je als je geluk hebt er ooit 1 in je leven tegenkomt in nederland.
 
In zout water zitten er zat, familie van de zeepaardjes, waarvan je als je geluk hebt er ooit 1 in je leven tegenkomt in nederland.
Thanks!Had het net al even gegoogeld en gezien inderdaad. Wat hebben we in nederland toch eigenlijk ook best bijzondere fauna..
Misschien maar eens een duiklesje in de oosterschelde of de grevelingen plannen dan.. :!
 
Sjee wat rot van je naalden Loaches, hopelijk slaan medicijnen aan.

Die naalden in onze wateren zijn echt prachtig, als kind ving ik ze vaak op het Wad met mijn kruisnet, dan een middag boven de teil de wondertjes (ook bv baby-platvisjes) bewonderen en dan terug de zee in.
 
Sjee wat rot van je naalden Loaches, hopelijk slaan medicijnen aan.

Die naalden in onze wateren zijn echt prachtig, als kind ving ik ze vaak op het Wad met mijn kruisnet, dan een middag boven de teil de wondertjes (ook bv baby-platvisjes) bewonderen en dan terug de zee in.
Dankjewel voor het medeleven, het is inderdaad verschrikkelijk:'(hoop ook dat het gauw beter gaat..
Ik heb vroeger als kind weleens met zo'n schepnetje in de zee gezeten, maar helaas enkel garnaaltjes gezien, ben nu wel heel nieuwsgierig om onze Nederlandse naalden eens te bewonderen :smitten:
 
Knap kl.ten voor je en ik hoop dat de medicatie zal helpen.
Dankjewel! :) Ben er wel behoorlijk treurig om, maar zolang ze maar blijven eten dan houd ik hoop, want zodra ze stoppen met eten sterven ze binnen enkele dagen..(waar de meeste vissen wel weken zonder eten kunnen..)
Hoop ook dat alles gauw weer beter is:engel:
 
Even een update..
De metronidazol kuur is inmiddels afgerond.. heeft overigens wel voor een flinke schommeling in de waterwaardes gezorgd en natuurlijk nitriet door het afsterven van filterbacterieën. Er is nog niet echt verbetering maar gelukkig ook geen verslechtering bij de dieren. De naald met het gat zwemt nog rond en de half verlamde ligt nogsteeds het grootste deel van de dag op de bodem.
Ik heb dagen achter elkaar de helft ververst en nu de levamisole kuur. Deze hoeft maar drie dagen in het water zegt de dierenarts, dan weer verversen.
Ik hoop dat deze nachtmerrie gauw voorbij is en de beestjes allemaal weer gezond worden en blijven..
 
De boel lijkt gestabiliseerd. De gezonde vissen lijken nogsteeds gezond en er is niks geks meer gebeurd.
De twee 'zieke' naalden blijven denk ik gehandicapt... de kleine naald met het gat heeft het gat nogsteeds en er komt nogsteeds af en toe iets uithangen (waarschijnlijk voedsel) ik heb het idee dat dit gat ook niet meer gaat dichtgroeien.. het lijkt of alle ontlasting via het gat naar buiten komt en niks meer via de anus.. maar de naald gedraagt zich verder goed en fit..
de andere 'half verlamde' naald doet mij steeds meer vermoeden aan een gebroken rug.. dit zou best wel goed kunnen komen door het veelvuldig paren wat ze doen. (Het gaat dag in dag uit non stop door met paren bij de naalden, ik denk dat ik misschien iets aan de temperatuur oid moet doen om de omstandigheden minder paargunstig te maken, want ik ben bang dat veelvuldig paren ze ook sloopt..)
Deze naald ligt voornamelijk op de bodem te rusten en zodra hij mij ziet komt hij omhoog terwijl zijn achterlijfje er slapjes naar beneden gericht achteraan hangt.. hij heeft een sterke wil om te leven, is erg gulzig op eten en probeert zelfs af en toe nog te paren.. de andere naalden komen regelmatig even bij hem hangen.. ik vind het lastig om te beslissen of deze naald een waardig bestaan heeft of niet omdat hij zo'n sterke wil heeft om te leven, ook zodra hij me ziet dat hij z'n best doet om te zwemmen (en niet uit angst, hij probeert niet weg te zwemmen maar juist voor m'n gezicht te zweven)


Er zouden na alle kuren geen flagellaten of wormen meer aanwezig kunnen zijn, iemand nog een idee wat het anders zou kunnen zijn als mijn redernatie van de geperforeerde darm en gebroken rug niet klopt?


Overzicht
IMG_6003.JPG

Naald met gat
IMG_6002.JPG

Naald met 'gebroken rug' op de bodem, de naald die erboven zweeft is die met het gat
IMG_6004.JPG
 
Van manuas heb je poeder diploral met mineralen en sporen. Dit word gegeven na een flagelaten behandeling om weer snel aan te sterken. Heelt ook snel de gaten van hole in head ziektes. Het is niet zo erg duur als de medicamenten.

Ik heb verder geen verstand van jouw soort van vissen maar ik las je verhaal en bedacht wellicht helpt het jouw vissen ook.

Mijn sluiers hebben ook net een medicatie toestand Inclusief flagelaten achter de rug en lagen er zeer lamlendig bij. Ik heb de poeder in het aquarium gedaan met het oog baat het niet dan schaad het niet en de volgende dag begonnen ze weer wat te eten. Nu een week later lijkt het of er nooit iets is gebeurd.

Succes met je naalden die ik heel apart vind
 
Goed om te horen zeg! Fijn dat het weer stabiel is en hopen dat t zo blijft vooral ook met je naald-met-gaatje. Wat betreft die met de gebroken rug zou ik denken dat als hij zich niet verstopt, graag eet en op kleur is hij zich kennelijk wel ok voelt?
 
Van manuas heb je poeder diploral met mineralen en sporen. Dit word gegeven na een flagelaten behandeling om weer snel aan te sterken. Heelt ook snel de gaten van hole in head ziektes. Het is niet zo erg duur als de medicamenten.

Ik heb verder geen verstand van jouw soort van vissen maar ik las je verhaal en bedacht wellicht helpt het jouw vissen ook.

Mijn sluiers hebben ook net een medicatie toestand Inclusief flagelaten achter de rug en lagen er zeer lamlendig bij. Ik heb de poeder in het aquarium gedaan met het oog baat het niet dan schaad het niet en de volgende dag begonnen ze weer wat te eten. Nu een week later lijkt het of er nooit iets is gebeurd.

Succes met je naalden die ik heel apart vind
Bedankt voor de tip! Verandert dit spul de waterwaarden niet? (GH/KH)
Ik heb even de beschrijving gelezen en het klinkt inderdaad als iets waar de naalden (zeker die met het gat)nu baat bij zouden kunnen hebben :thumbs:
 

Terug
Bovenaan