Wat is er met mijn Molly?


MaaikeK

Active member
Lid geworden
11 juli 2021
Berichten
42
Hey hoi!
Ik heb een paar weken geleden (ongeveer 3 weken geleden) nieuwe Molly’s voor mijn aquarium gekocht. Maar 1 van de 3 nieuwe doet een beetje raar. Hij/ Zij verstopt zich of gaat in mijn planten hangen. Hij/Zij zwemt ook anders. Meer met zijn/haar kopje omhoog. Hij/Zij eet ook weinig en is veel rustiger dan mijn andere Molly’s die echt druktemakers zijn en eten willen. Hij/Zij heeft ook haar vinnen lager dan de rest en hij/zij oud ook best wel klein. Ik dacht dat dit wel over zou gaan. Maar het is nu al een paar week zo en het lijkt helaas niet beter te gaan. En de rest van mijn vissen doen zoals ze altijd doen, lekker druk. Weet iemand wat er met haar/hem is?
 

Bijlagen

  • FEE9B31D-76B5-4FB3-84F4-460FF9CA13A9.jpeg
    FEE9B31D-76B5-4FB3-84F4-460FF9CA13A9.jpeg
    487.1 KB · Weergaven: 116
  • 805E614B-FB86-4E97-8B2B-957E1392FD50.jpeg
    805E614B-FB86-4E97-8B2B-957E1392FD50.jpeg
    210.8 KB · Weergaven: 114
  • 6EE587F8-320D-4A44-A1F9-AF43BBCD3F03.jpeg
    6EE587F8-320D-4A44-A1F9-AF43BBCD3F03.jpeg
    203.9 KB · Weergaven: 127
Om duidelijk te krijgen wat e rmis is zijn er nog wat vragen die je beter even goed kan beantwoorden:

Wat zijn de andere bewoners
Heb je een totaalfoto van de bak
Wat is het onderhoud wat je pleegt (water verversingen/filter onderhoud)
Watvoor filter gebruik je (merk + typenummer is handig)
Heb je het water getest op NO2 Nh3/NH4
Hoelang draait het aquarium
 
Om duidelijk te krijgen wat e rmis is zijn er nog wat vragen die je beter even goed kan beantwoorden:

Wat zijn de andere bewoners
Heb je een totaalfoto van de bak
Wat is het onderhoud wat je pleegt (water verversingen/filter onderhoud)
Watvoor filter gebruik je (merk + typenummer is handig)
Heb je het water getest op NO2 Nh3/NH4
Hoelang draait het aquarium
De andere bewoners zijn:
4 andere Molly’s,
8 roodkopzalmen
4 pangio kuhlii’s
1 L104 (die ik heb overgenomen van m’n oma)
Ik ververs het water elke week (3 emmers eruit en er weer 3 in), ik maak het filter schoon als hij vies is, en ik maak het raam schoon elke week.
Ik weet niet precies welk filter ik heb maar uit een tetra starter line kit (54 liter)
Ik heb het water niet getest
Het aquarium draait al vanaf 24 juli. (Heb hem eerst 3 weken laten indraaien en ik heb nu geen foto en m’n aquarium licht is uit dus ik post morgen wel even de foto.
 
Hey hoi!
Ik heb een paar weken geleden (ongeveer 3 weken geleden) nieuwe Molly’s voor mijn aquarium gekocht. Maar 1 van de 3 nieuwe doet een beetje raar. Hij/ Zij verstopt zich of gaat in mijn planten hangen. Hij/Zij zwemt ook anders. Meer met zijn/haar kopje omhoog. Hij/Zij eet ook weinig en is veel rustiger dan mijn andere Molly’s die echt druktemakers zijn en eten willen. Hij/Zij heeft ook haar vinnen lager dan de rest en hij/zij oud ook best wel klein. Ik dacht dat dit wel over zou gaan. Maar het is nu al een paar week zo en het lijkt helaas niet beter te gaan. En de rest van mijn vissen doen zoals ze altijd doen, lekker druk. Weet iemand wat er met haar/hem is?
een vis kan zich ongelukkig gaan voelen als de verhouding van mannen en vrouwen niet goed is, hoeveel molly's zitten in de bak en hoeveel mannen en vrouwen zijn dat? Ik kan op de foto's niet zien of dit een mannetje of een vrouwtje is, misschien kunnen nog wat meer foto's helpen om te bepalen wat het probleem is.
 
Ik zou om te beginnen investeren in een druppeltest (neem ajb geen teststrips want die wijken meer dan 50% af), en dan is een losse NO2 en Nh3/Nh4 test voldoende, ik vermoed dat je iets te enthousiast schoon maakt aan je filter, eigenlijk is het zo met filters dat hoe viezer ze zijn, hoe beter ze hun werk doen, als je telkens je filter schoonmaakt loop je grote kans op een nieuwe NO2-piek Nh3/Nh4-piek, dus meten=weten.
 
een vis kan zich ongelukkig gaan voelen als de verhouding van mannen en vrouwen niet goed is, hoeveel molly's zitten in de bak en hoeveel mannen en vrouwen zijn dat? Ik kan op de foto's niet zien of dit een mannetje of een vrouwtje is, misschien kunnen nog wat meer foto's helpen om te bepalen wat het probleem is.
Ik heb 1 mannetje en de rest zijn vrouwtjes en dit was als het goed is ook een vrouwtje, alleen ik zit nu te twijfelen. (in totaal 5)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou om te beginnen investeren in een druppeltest (neem ajb geen teststrips want die wijken meer dan 50% af), en dan is een losse NO2 en Nh3/Nh4 test voldoende, ik vermoed dat je iets te enthousiast schoon maakt aan je filter, eigenlijk is het zo met filters dat hoe viezer ze zijn, hoe beter ze hun werk doen, als je telkens je filter schoonmaakt loop je grote kans op een nieuwe NO2-piek Nh3/Nh4-piek, dus meten=weten.
ik heb het filter nog maar 1 keer het filter schoongemaakt met behulp van mijn vader.
 
een vis kan zich ongelukkig gaan voelen als de verhouding van mannen en vrouwen niet goed is, hoeveel molly's zitten in de bak en hoeveel mannen en vrouwen zijn dat? Ik kan op de foto's niet zien of dit een mannetje of een vrouwtje is, misschien kunnen nog wat meer foto's helpen om te bepalen wat het probleem is.
hier zijn nog wat foto's:
 

Bijlagen

  • ad523b92-a497-4465-a244-1b473edbad16.jpeg
    ad523b92-a497-4465-a244-1b473edbad16.jpeg
    158.6 KB · Weergaven: 114
  • d6a51a6d-f819-4289-8fe4-a2dee3433740.jpeg
    d6a51a6d-f819-4289-8fe4-a2dee3433740.jpeg
    174.3 KB · Weergaven: 119
lijkt mij een gevalletje van "ondersteboven vis"
Wat het juist is weet ik niet maar ik heb het vaker gezien bij guppen. Waar normaal gezien de rug vrij vlak moet zijn en de buik bol, is het bij deze vissen net omgekeerd. Hier valt niets aan te doen (voor zover ik weet). Lang zal ze niet leven.
 
lijkt mij een gevalletje van "ondersteboven vis"
Wat het juist is weet ik niet maar ik heb het vaker gezien bij guppen. Waar normaal gezien de rug vrij vlak moet zijn en de buik bol, is het bij deze vissen net omgekeerd. Hier valt niets aan te doen (voor zover ik weet). Lang zal ze niet leven.
Ik denk dat ze dat had ja, ik keek vanuit school en zag haar helaas dood achter mijn filter😔
 
De andere bewoners zijn:
4 andere Molly’s,
8 roodkopzalmen
4 pangio kuhlii’s
1 L104 (die ik heb overgenomen van m’n oma)
Ik ververs het water elke week (3 emmers eruit en er weer 3 in), ik maak het filter schoon als hij vies is, en ik maak het raam schoon elke week.
Ik weet niet precies welk filter ik heb maar uit een tetra starter line kit (54 liter)
Ik heb het water niet getest
Het aquarium draait al vanaf 24 juli. (Heb hem eerst 3 weken laten indraaien en ik heb nu geen foto en m’n aquarium licht is uit dus ik post morgen wel even de foto.
De Molly's wensen hard alkalisch water. (En ook een hoofdzakelijk plantaardig menu.)

Derest van je andere vissen willen zachter en zuurder water. Dus deze samenstelling kan eigenlijk niet.
 
lijkt mij een gevalletje van "ondersteboven vis"
Wat het juist is weet ik niet maar ik heb het vaker gezien bij guppen. Waar normaal gezien de rug vrij vlak moet zijn en de buik bol, is het bij deze vissen net omgekeerd. Hier valt niets aan te doen (voor zover ik weet). Lang zal ze niet leven
WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.35.27.jpeg
zou het kunnen zijn dat deze molly dat ook heeft? (sorry voor de vage foto)
 
Bekijk bijlage 334923 zou het kunnen zijn dat deze molly dat ook heeft? (sorry voor de vage foto)
Zoals ik het zie is dit niet helemaal hetzelfde.
Op de foto ziet de ruggengraat van deze vis er krom uit. Dit is veelal een uitgesteld gevolg van slechte waterkwaliteit tijdens het opgroeien.
Zo'n ondersteboven vis heeft een normale ruggengraat.
 
oké, ik dacht het omdat ze altijd dun was, en volgens mij ook nooit zwanger. blijkbaar is er bij de lfs wat mis gegaan
 

Terug
Bovenaan