Wat is er met mijn Maanvis?


T

Tim1913

Guest
47BCE92E-6A0E-4620-B1D4-408535F30C9F.jpeg
E17F8D39-01FC-487F-9D88-0394E5486290.jpeg
F2BBAA73-3B0A-4C43-B933-C83967876F04.jpeg
541C135A-1BFC-4ED2-A742-6628EFACCEFE.jpeg
AFE3A8A1-437F-40F3-8A2E-12CCBDEEE4B1.jpeg
0D28CA2E-0501-4C26-8598-2A52B7DB0529.png
53E45B25-2F01-4558-8066-2B31D44EF3D6.jpeg
Hallo,

Ik zit nu al een tijdje met een probleem. Het begon bij een bultje op de lip van mijn maanvis. In een nacht is d’r wat gebeurd waardoor dat bultje kapot gesprongen is waardoor zijn lip gescheurd is. Sinds dien wilt hij niet meer eten. Ik heb al geprobeerd hem te voeren in een aparte bak maar toen at hij ook niet. Maar ondertussen is het alleen maar slechter gegaan. Zijn ene oog zit nu een waas voor (waarschijnlijk blind) en de andere oog steekt ineens een stuk uit (waarschijnlijk pop eye) en nu lijkt het ook nog ofdat in het midden van de wangen sneedjes ontstaan wat lijkt als extra kieuwen. Het is allemaal in een korte tijd heel snel achteruit gegaan. Ik weet totaal niet meer wat ik er mee aanmoet. Ik ben dr geen voorstander van een vis te doden maar ik ben ten einde raad. Ik weet niet hoeveel hij lijd want hij blijft ook steeds op een plek hangen. Als ik hier nog iets aan kan doen dan hoor ik het heel graag! Ik upload wat foto’s zodat het wat duidelijker word want ik heb veel gelezen hier ma ben dit nog niet tegen gekomen.
Alvast bedankt.

Groetjes

Tim
 
Deze vis lijkt mij niet meer te redden en is echt de enige optie om de vis te doden.
Verder is het wel van belang om onderzoek te doen naar de waterwaarden en dat soort zaken om te zorgen dat dit ook niet het lot wordt van je andere vissen.
 
Deze vis lijkt mij niet meer te redden en is echt de enige optie om de vis te doden.
Verder is het wel van belang om onderzoek te doen naar de waterwaarden en dat soort zaken om te zorgen dat dit ook niet het lot wordt van je andere vissen.

De waterwaarden zijn allemaal goed. Dat hou ik allemaal goed bij. En dat is k*t om te horen.. heeft u dan ook tips hoe ik dat het best dan doen?
 
Grootte van de bak? medebewoners? verversschema? voederschema? filtratie?

allemaal vragen die nuttig zijn om te beantwoorden.

de vis in kwestie lijkt me te ver heen om nog te genezen.

Er heerst wss iets bacterieels in je water, en er zijn meerdere vissen aangetast zo te zien.
Hele bak behandelen met Sera Baktopur Direkt.
 
Grootte van de bak? medebewoners? verversschema? voederschema? filtratie?

allemaal vragen die nuttig zijn om te beantwoorden.

de vis in kwestie lijkt me te ver heen om nog te genezen.

Er heerst wss iets bacterieels in je water, en er zijn meerdere vissen aangetast zo te zien.
Hele bak behandelen met Sera Baktopur Direkt.
Het is een 120 liter aquarium. 80 x 30 x 40 geloof ik. Ik heb niet echt een voedingschema ik geef ze om de dag te eten. Ik heb het aquarium gekocht via marktplaats ong. een half jaar geleden en toen zagen sommige vissen er al niet al te goed uit. Ik heb sinds doen 3x het water ververst omdat ik het aquarium heb voorzien van een 3d wall en planten. Er zitten 2 maanvissen, 2 algeneters, 3 vissen waarvan ik de soort niet weet en nog 7 van die kleine visjes. Ik stuur d’r nog wat fotos bij. Als je het kan zijn zijn de kleuren van sommige kleine visjes vervaagd
0F1D12F9-BAB1-412A-9E8E-43C910924421.jpeg
C02F0FCC-0EB5-4E40-9647-E48B630D5693.jpeg
490F7F3B-E3BB-4FF8-999D-5F93D344DDAD.jpeg
43CC5EAA-730F-4D52-AB3F-8580311C8754.jpeg
 
Krant oid klaarleggen en daar de vis op waarna je de krant dubbel vouwt en een harde klap met iets zwaars geven...
Bedankt voor de tip maar daar sta ik denk niet niet sterk genoeg voor in mijn schoenen.. Ik ga morgen even langs de dierenarts om te kijken ofdat ze wat in het water willen doen waardoor hij inslaapt
 
Bedoel je dat je sinds een half jaar 3 keer het water hebt ververst?
Is zo te zien een ronde ruit toch? zal dan een Juwel Vision 180 zijn.
 
Bedoel je dat je sinds een half jaar 3 keer het water hebt ververst?
Is zo te zien een ronde ruit toch? zal dan een Juwel Vision 180 zijn.

Ja dat klopt het is een ronde ruit en het merk is inderdaad Juwel. Tof dat je dat zo weet!:r
En ja 3x maar niet met de bedoeling het te verversen maar om mijn aquarium te decoreren. Ik heb na de 3 keren ook Sera aquatan erbij gegooid voor het kraanwater.
 
Je mist denk ik toch het 1 en ander aan kennis.

even kort door de bocht:

Maanvissen zijn groepsdieren en houd je minimaal met 6 stuks.
Om maanvissen mooi uit te laten groeien zonder problemen heb je het volgende nodig:
een bak van minstens 130x50x50 is hiervoor nodig, maar eigenlijk nog groter dan dat.
in zo'n bak voer je 5x per dag en ververs je 2x per week 70% van het water.
Nederlands kraanwater is meer dan geschikt en heeft geen middeltjes als aquatan ect nodig.
als je ze dit niet kan bieden krijg je dus problemen zoals jij nu hebt, is eigenlijk gewoon wachten tot het een keer fout gaat.

Die 3 onbekende zijn Goerami's, weet niet welke precies.

kleine visjes zijn neon tetra's of kardinaal tetra's, foto's zijn voor mij niet duidelijk genoeg om dat te zien.
 
Je mist denk ik toch het 1 en ander aan kennis.

even kort door de bocht:

Maanvissen zijn groepsdieren en houd je minimaal met 6 stuks.
Om maanvissen mooi uit te laten groeien zonder problemen heb je het volgende nodig:
een bak van minstens 130x50x50 is hiervoor nodig, maar eigenlijk nog groter dan dat.
in zo'n bak voer je 5x per dag en ververs je 2x per week 70% van het water.
Nederlands kraanwater is meer dan geschikt en heeft geen middeltjes als aquatan ect nodig.
als je ze dit niet kan bieden krijg je dus problemen zoals jij nu hebt, is eigenlijk gewoon wachten tot het een keer fout gaat.

Die 3 onbekende zijn Goerami's, weet niet welke precies.

kleine visjes zijn neon tetra's of kardinaal tetra's, foto's zijn voor mij niet duidelijk genoeg om dat te zien.
Oke bedankt! Ik ben inderdaad een beginner. Ik heb het aquarium gekocht via marktplaats en toen zaten de maanvissen er al in. Nu dat ik dit weet ga ik hierna een ander huis vinden voor de maanvis aangezien dit niet gunstig is voor hem. Heeft u nog andere tips waar ik mee aan de slag kan of goed op moet letten?
 
Begin met een waterwissel van 2 x 50% per week. Verder de vissen die te slecht zijn niet meer behandelen, maar uit hun toestand verlossen. Verder kuren met Bactopur Direct om te kijken of je de rest van je bestand kan redden.

Tijdens de kuur minimaal voeren en geen waterwissel uitvoeren, of het moet wazig uitslaan, dan direct ingrijpen conform de handleiding van de medicatie. Na de kuur een wissel van 80% en over kool filteren.

Daarna kijken hoe het ermee is en kijken of je terug kan naar 1 x 50% per week wissel en een aanpassing van je vis bestand.......

Alleszins succes!
 
De blauwe gouramies zijn zover ik kan zien op deze foto Trichopodus trichopterus (blauwe spat). Met een slag om de arm.

Van de oranje/gele weet ik het even niet.
 
Begin met een waterwissel van 2 x 50% per week. Verder de vissen die te slecht zijn niet meer behandelen, maar uit hun toestand verlossen. Verder kuren met Bactopur Direct om te kijken of je de rest van je bestand kan redden.

Tijdens de kuur minimaal voeren en geen waterwissel uitvoeren, of het moet wazig uitslaan, dan direct ingrijpen conform de handleiding van de medicatie. Na de kuur een wissel van 80% en over kool filteren.

Daarna kijken hoe het ermee is en kijken of je terug kan naar 1 x 50% per week wissel en een aanpassing van je vis bestand.......

Alleszins succes!

Oke bedankt! Moet ik voor de behandeling bij een aqua speciaalzaak of de dierenarts zijn?
 
Oke bedankt! Moet ik voor de behandeling bij een aqua speciaalzaak of de dierenarts zijn?
Aquariumspeciaalzaak, kan ook online.

Let er op dat je Bactopur Direct koopt en niet de gewone Bactopur.
 
Deze moet je dus hebben. Je kunt natuurlijk ook in een stenen winkel kopen of bij een andere webshop.

Deze kwam toevallig hoog in de zoekresultaten van Google en is een prima shop overigens. Misschien dat anderen zo ook nog weten waar het online te koop is. Gezien het tijdstip van de dag zoek ik even niet verder, ik ga mijn oogjes toe doen.
 
Ik denk dat de bewoners ook niet echt vrolijk worden van de onnatuurlijke kleur van de bodem maar dat even terzijde nog. Om een vis uit zn lijden te verlossen gebruik ik vaak kruidnagelolie.
 
Er zitten 2 maanvissen, 2 algeneters, 3 vissen waarvan ik de soort niet weet en nog 7 van die kleine visjes.
De visjes met de rode buik zijn kardinaaltetras
De visjes met de rode kegel zijn diamantneons
De grijze visjes rond de bodem op de foto's lijken roodoogzalmen (Moenkhausia sanctaefilomenae), te zien op je totaalfoto van je tweede post/reeks
Die gele vis lijkt mij de gele spat, maar ben ik niet zo in thuis

En kan het dat je een ancistrus in de bak hebt? 5de foto van je eerste post onderin op het grind
 
Deze moet je dus hebben. Je kunt natuurlijk ook in een stenen winkel kopen of bij een andere webshop.

Deze kwam toevallig hoog in de zoekresultaten van Google en is een prima shop overigens. Misschien dat anderen zo ook nog weten waar het online te koop is. Gezien het tijdstip van de dag zoek ik even niet verder, ik ga mijn oogjes toe doen.

Dankuwel!
 
Ik denk dat de bewoners ook niet echt vrolijk worden van de onnatuurlijke kleur van de bodem maar dat even terzijde nog. Om een vis uit zn lijden te verlossen gebruik ik vaak kruidnagelolie.

Dat heb ik nu inderdaad ook gebruikt. Gelukkig was het zo voorbij
 
8906535E-1D63-4D64-9FF0-95395DD9E524.jpeg
De visjes met de rode buik zijn kardinaaltetras
De visjes met de rode kegel zijn diamantneons
De grijze visjes rond de bodem op de foto's lijken roodoogzalmen (Moenkhausia sanctaefilomenae), te zien op je totaalfoto van je tweede post/reeks
Die gele vis lijkt mij de gele spat, maar ben ik niet zo in thuis

En kan het dat je een ancistrus in de bak hebt? 5de foto van je eerste post onderin op het grind

Oke danku fijn om te weten! Ik weet niet wat het is op foto 5 ik weet wel dat als hij zich bedreigd voelt dat er stekels achter zn kieuwen vandaan komt
 
C2F1BB11-C6F5-45D7-AA04-30C774EE8CB2.jpeg
Ik heb veel gehad aan jullie reacties. Bedankt daarvoor! Ik ga d’r mee aan de slag. Ook zeer fijn dat is zosnel een reactie had. Mijn maanvis heb ik inmiddels uit zijn lijden verlost. Als er meer tips zijn waar een beginner zoals ik mee aan de slag kan hoor ik het graag. Voor de mensen die niet weten van kruidnagelolie post ik hierbij een foto hoe het werkt. Het gebeurde heel snel en de maanvis leek er ook geen benul van te hebben wat er gebeurde. Ik dank jullie allen voor jullie reacties en hoor dat de foto gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden.
 
Fijn om te horen! Het inslapen was inderdaad niet makkelijk. Het blijft je toch op een of andere manier even bij maar helaas was dit toch het beste.
 

Terug
Bovenaan