Wat is er met mijn dalmatier Molly?


M

Marquenie

Guest
Hallo

Ik heb nu 2 weken ongeveer twee Molly's een black Molly en een dalmatier Molly. De black Molly is pas bevallen, dus dat is een vrouwtje. Ik heb het idee dat de dalmatier Molly een mannetje is. Nu is mijn vraag, ze houden zich allebij, maar voornamelijk het mannetje, schuil. Het mannetje schud af en toe met zijn kont terwijl hij verstopt blijft op dezelfde plek. Waterwaardes zijn in orde, en ze komen gewoon op voedsel af. Wat is er aan de hand?
 
Als ik het zo lees dan is mijn 1e indruk dat je te weinig geachte dames bij de geachte heer hebt zitten. Dan zit de edele ridder voortdurend achter dezelfde hofdame aan. :)

Kun je ff wat foto's plaatsen?
 
Dus de reden dat het mannetje zich verstopt is omdat er maar 1 vrouwtje is?
Als ik het zo lees dan is mijn 1e indruk dat je te weinig geachte dames bij de geachte heer hebt zitten. Dan zit de edele ridder voortdurend achter dezelfde hofdame aan. :)

Kun je ff wat foto's plaatsen?
 
Enkele fotos
 

Bijlagen

  • 16080436047838450479014309631945.jpg
    16080436047838450479014309631945.jpg
    404.5 KB · Weergaven: 134
  • 16080436183663732727399658401496.jpg
    16080436183663732727399658401496.jpg
    384.4 KB · Weergaven: 153
Plaats eerst eens foto's dan kunnen er meer mensen ook meekijken naar wat er in de bak gehouden wordt.
*edit*
Het is gebeurd, goed zo!
 
Plaats eerst eens foto's dan kunnen er meer mensen ook meekijken naar wat er in de bak gehouden wordt.
Ik ben erg zoekende hoe dit forum werkt hahaha, hier nog wat fotos
 

Bijlagen

  • 16080439163684945658798647991242.jpg
    16080439163684945658798647991242.jpg
    552.2 KB · Weergaven: 143
  • 1608043929652887226943903496838.jpg
    1608043929652887226943903496838.jpg
    378.7 KB · Weergaven: 157
  • 16080439383124762542998807412438.jpg
    16080439383124762542998807412438.jpg
    624.5 KB · Weergaven: 138
De dalmatiër molly in kwestie, nu even aan de oppervlakte, nog steeds schuddend met de kont zo nu en dan.
 

Bijlagen

  • 16080440097504553922606172642868.jpg
    16080440097504553922606172642868.jpg
    264 KB · Weergaven: 135
Als je vragen hebt over de editor dan roep het maar meerdere helpers zijn actief en welkom op het forum. Je kunt een voorstel topic maken in deze categorie

 
Als je vragen hebt over de editor dan roep het maar meerdere helpers zijn actief en welkom op het forum. Je kunt een voorstel topic maken in deze categorie

Dankje Friesian, eerst maar eens onderzoeken wat er met m'n Molly aan de hand is 🙈
 
Vertel eens wat meer over je bak. Bakgrootte, aantal vissen en welke vissen. De techniek die je gebruikt... Hoe meer informatie, des te beter er geholpen kan worden. :)

*edit*
Hoelang draait de bak? Wat gebruik je om waterwaardes te testen?
 
Vertel eens wat meer over je bak. Bakgrootte, aantal vissen en welke vissen. De techniek die je gebruikt... Hoe meer informatie, des te beter er geholpen kan worden. :)
Uh, bakgrootte is 65 liter (start 70 tropical kit van Superfish).. Gelijktijdig met de Molly's gekocht. Aquarium opgestart en vissen aan elkaar laten wennen. Heb twee klassieke goudvissen van eerder en ook twee renslakjes. Verwarming staat op 22 graden, verlichting aan tussen 9 ochtend en a 9 savonds. Heb een dennerle bio 120 Co2 aangesloten en een voedingsbodem voor de planten bedekt met fijn grind.
 
Uh, bakgrootte is 65 liter (start 70 tropical kit van Superfish).. Gelijktijdig met de Molly's gekocht. Aquarium opgestart en vissen aan elkaar laten wennen. Heb twee klassieke goudvissen van eerder en ook twee renslakjes. Verwarming staat op 22 graden, verlichting aan tussen 9 ochtend en a 9 savonds. Heb een dennerle bio 120 Co2 aangesloten en een voedingsbodem voor de planten bedekt met fijn grind.
De vissen krijgen afgewisseld diepvries rode muggenlarven, sera goldy nature vlokkencolombo goldfish pellet korrels, fancy guppy korrels en micro wafers korrels. PH zit constant op 7.5
 
De vissen krijgen afgewisseld diepvries rode muggenlarven, sera goldy nature vlokkencolombo goldfish pellet korrels, fancy guppy korrels en micro wafers korrels. PH zit constant op 7.5
De molly guppy zit in een drijvend kweekbakje met planten en krijgt 2 tot 3x per dag een paar korrels tetra min baby fijnpoeder
 
Even kijken, begrijp ik het goed? Heeft de bak geen 4 weken ingedraaid zonder vissen? Goudvissen hebben per vis als gauw minimaal 50 liter nodig en voldoende zwemruimte. Ik vrees dat je bak te klein is voor je vissen of de vissen worden te groot voor je bak. Bijvoorbeeld @Giebeltje kan je nog meer helpen.
 
Even kijken, begrijp ik het goed? Heeft de bak geen 4 weken ingedraaid zonder vissen? Goudvissen hebben per vis als gauw minimaal 50 liter nodig en voldoende zwemruimte. Ik vrees dat je bak te klein is voor je vissen of de vissen worden te groot voor je bak. Bijvoorbeeld @Giebeltje kan je nog meer helpen.
Ik had eerst een vissenkom tijdelijk omdat ik de vissen van m'n vriendin kreeg als verjaardagscadeau. Zsm overgegaan op aquarium, deze bleek te klein, dus met dit huidige aquarium heb ik de Molly's aangeschaft.
 
Het mannetje schud af en toe met zijn kont terwijl hij verstopt blijft op dezelfde plek. Waterwaardes zijn in orde,
In mooi Nederlands heet dat schudden "shimmying". Komt relatief veel voor bij levendbarenden en ik denk nog wel het meest bij molly's. Het betekent dat de betreffende vis zich niet goed voelt en vaak (maar niet altijd!) heeft dat te maken met iets in de leefomstandigheden. Andere oorzaak kan een onderliggend euvel zijn zoals een ziekteverwekker, of slechte genen.

Uh, bakgrootte is 65 liter (start 70 tropical kit van Superfish).. Gelijktijdig met de Molly's gekocht. Aquarium opgestart en vissen aan elkaar laten wennen.
Daar is al een potentiële oorzaak.
 
Even kijken, begrijp ik het goed? Heeft de bak geen 4 weken ingedraaid zonder vissen? Goudvissen hebben per vis als gauw minimaal 50 liter nodig en voldoende zwemruimte. Ik vrees dat je bak te klein is voor je vissen of de vissen worden te groot voor je bak. Bijvoorbeeld @Giebeltje kan je nog meer helpen.
Overigens doen de goudvissen het prima zo. Alleen de Molly doet een beetje anders dan normaal de afgelopen 2 weken
 
In mooi Nederlands heet dat schudden "shimmying". Komt relatief veel voor bij levendbarenden en ik denk nog wel het meest bij molly's. Het betekent dat de betreffende vis zich niet goed voelt en vaak (maar niet altijd!) heeft dat te maken met iets in de leefomstandigheden. Andere oorzaak kan een onderliggend euvel zijn zoals een ziekteverwekker, of slechte genen.


Daar is al een potentiële oorzaak.
Wat zou de oorzaak zijn?
 
Bacteriën hebben tijd nodig, 4 weken, om zich te nestelen. Bacteriën zijn nodig om een evenwicht te creëren en bepaalde stoffen te verwerken, om te zetten.
 
In mooi Nederlands heet dat schudden "shimmying". Komt relatief veel voor bij levendbarenden en ik denk nog wel het meest bij molly's. Het betekent dat de betreffende vis zich niet goed voelt en vaak (maar niet altijd!) heeft dat te maken met iets in de leefomstandigheden. Andere oorzaak kan een onderliggend euvel zijn zoals een ziekteverwekker, of slechte genen.


Daar is al een potentiële oorzaak.
Heb trouwens even gekeken, het is geen trillen. Het is alsof er iets achter uit moet, zoals je bij bevallingsvideos van vissen kan zien. Niet als in vibreren maar als in wiebelen
 

Lees maar eens het opstarten van een aquarium door. :thumbs:
 
Wat zou de oorzaak zijn?
The million dollar question. De eerste verdachte om na te trekken is het water zelf. Met de aanschaf van een aquarium ter vervanging van de vissenkom heb je al een goede daad verricht. :) Alleen, je kunt zo'n bak niet meteen met vissen vullen. Doe je dat wel dan (en ik lees ondertussen dat @Friesian me voor is) heeft er zich nog geen stikstofkringloop gevormd en raken je vissen vergiftigd. Meer info daarover kun je vinden door te googelen op "stikstofkringloop aquarium" of "nitrogen cycle". En op wat de gevolgen zijn als deze niet goed doorlopen wordt. De enige manier om met goede betrouwbaarheid te weten hoe het (nu en in de komende tijd) met je water staat, is door druppeltests aan te schaffen. In ieder geval voor ammonia en nitriet, en liefst ook voor nitraat. (Een combiset van deze en andere tests is uiteindelijk het voordeligst.)

Je bent zeker niet de eerste die een valse start maakt hoor.

Behalve het bovenstaande dan even in de gaten houden hoe het gedrag van de mannetjesmolly en de andere vissen zich ontwikkelt.
 

Lees maar eens het opstarten van een aquarium door. :thumbs:
Heb het grondig doorgelezen en is eigenlijk wat ik allemaal heb gedaan, met uitzondering van de 3 Weken wachttijd.. Wat ik nu ga doen is no2 gh en no3 teststrips bestellen en evt de vissen in het kleinere aquarium te plaatsen wanneer deze waarden niet in orde zijn.
 
Bestel geen strips want die zijn erg onbetrouwbaar en dan moet je duppels aanschaffen. Als je weet hoe je Goudvissen moet houden dan kom je er snel achter dat je deze beter kan herhuisvesten bij een ander die er wel de ruimte voor heeft.
 
Ik raad je ook aan te werken met druppeltesten (koffertje Colombo bijvoorbeeld) daarmee kun je voor jezelf beter een beeld krijgen teststrips wijken veel eerder af.

 
Nog even wat extra informatie zodat je die rustig kunt nalezen. En weet dat we je graag helpen ook al zijn het verschillende adviezen voor extra huiswerk, leesvoer. Ik heb ook van mijn fouten geleerd, ik denk dat we dat allemaal doen of i.i.g. verschillende mensen.

 
Heb het grondig doorgelezen en is eigenlijk wat ik allemaal heb gedaan, met uitzondering van de 3 Weken wachttijd.. Wat ik nu ga doen is no2 gh en no3 teststrips bestellen en evt de vissen in het kleinere aquarium te plaatsen wanneer deze waarden niet in orde zijn.
Sorry, heel flauw, maar je zegt net in je openingspost dat de waterwaardes in orde zijn. Hoe heb je dat eerder bepaald dan?
 
En een meer inhoudelijke aanvulling:
- koop een druppelset, geen teststrips.
- zorg dat er in die set ook NH3/4 en pH zit, naast NO2 en NO3. Gh is niet echt heel nodig als je niet knutselt met zaken als osmose water.
- investeer echt in tijd om een bak goed in te laten draaien. Scheelt veel leed, geld en tijd.
- verder heb ik geen verstand van molly's en goudvissen, maar zijn daar al hele slimme zaken over gezegd.
- en bovenal: WELKOM!
 
Ik raad je ook aan te werken met druppeltesten (koffertje Colombo bijvoorbeeld) daarmee kun je voor jezelf beter een beeld krijgen teststrips wijken veel eerder af.

Dit is een prima startkoffer en deze wordt ook door velen hier gebruikt.
 
Nog even wat extra informatie zodat je die rustig kunt nalezen. En weet dat we je graag helpen ook al zijn het verschillende adviezen voor extra huiswerk, leesvoer. Ik heb ook van mijn fouten geleerd, ik denk dat we dat allemaal doen of i.i.g. verschillende mensen.

Bedankt voor de info en hulp 😊
 
Ook ik heb bovengenoemde testkoffer in huis gehaald. In het afgelopen jaar heb ik geleerd dat het houden van goudvissen en in mijn geval sluierstaarten toch een vak apart is. Daarom heb ik, speciaal voor houders van goudvissen/ sluierstaarten een aangepast topic over de stikstofcyclus gemaakt.


Maar nu naar jouw bak. Je schrijft dat je begon met een kom voor je twee goudvissen en toen deze bak van 65 liter hebt aangeschaft. En daar de mollies bij hebt gezet. Helaas is de bak veel te klein voor je goudvissen. Deze zorgen voor zo veel urine en ontlasting in het water dat de ammoniak- en nitrietwaarden vermoedelijk regelmatig te hoog zijn. Nu lijken je goudvissen daar nog geen last van te hebben, maar je mollies zullen daar zeker problemen mee hebben. Hun weerstand gaat omlaag en ze voelen zich niet lekker. Over een of twee weken zullen je goudvissen zich ook minder prettig voelen als er niets verandert. Normaal gesproken zie ik gewone goudvissen ook liever op een lagere temperatuur dan kamertemperatuur, ze zitten het liefst op 15 - 20 graden, en kunnen zelfs in vijvers op temperaturen tussen 5 en 10 graden overleven.

Wat nu te doen? Je huidige bak is een prima formaat voor de mollies, maar niet voor de goudvissen. Daar kun je het beste, zolang het buiten nog niet onder de 5 graden is, een vijver voor zoeken. Zelfs een speciekuip van 80 cm diep en 90 cm doorsnede, ingegraven in de grond, is een optie. Wil je ze toch binnen houden, dan raad ik je aan om een aquarium van minimaal 120 cm breed, liever nog 150 cm, te zoeken en dat in een onverwarmde ruimte te zetten. Met voldoende filtering, voor details zie de link hierboven.

In ieder geval zou ik nu dagelijks een 50% waterwissel doen, en als het een beetje normaliseert om de dag. Dit zul je waarschijnlijk vol moeten houden zolang je deze combinatie van vissen hebt zitten. Heb je alleen mollies in je bak, dan kun je wekelijks 30% water verversen.Je zult zien dat het gedrag dan verandert.
 
Weet je overigens wel zeker dat er een mollyman bij zit of zijn het toch 2 vrouwen? Wat als de molly's nou gewoon aan het schuilen zijn vanwege de goudvissen. Dat kan nl.
 

Terug
Bovenaan