Wat is er aan de hand met mijn Monte Carlo?

  • Onderwerp starter Nicknick8140
  • Startdatum

Geloof je mijn eigen meting niet? haha

Superfish geeft natuurlijk metingen aan van onderaan het witte gedeelte van de bak tot boven de standaard led verlichting
Ik heb geen Superfish, daarom ga ik uit, moet ik uitgaan, van de maten zoals die op de site staan. Overigens blijft mijn argument staan, 49 cm., jou opgave dus, is een te grote afstand voor 2400 lumen.
Dit gezegd hebbende, mijn mening is en blijft een mening. Vrijblijvend gegeven naar aanleiding van je vraag. Je moet zelf keuzes maken welke mening je wenst te volgen, het is tenslotte jouw bak!
 
Waarom heb jij de jet boven water hangen?

Op dit moment om de kaamlaag te killen. Ik heb een skimmer intake in bestelling staan.

Ik heb geen Superfish, daarom ga ik uit, moet ik uitgaan, van de maten zoals die op de site staan. Overigens blijft mijn argument staan, 49 cm., jou opgave dus, is een te grote afstand voor 2400 lumen.
Dit gezegd hebbende, mijn mening is en blijft een mening. Vrijblijvend gegeven naar aanleiding van je vraag. Je moet zelf keuzes maken welke mening je wenst te volgen, het is tenslotte jouw bak!

Klopt! Ik heb het nu terug gebracht naar 39cm door de lamp helemaal naar beneden te draaien. Zou dit een beter afstand zijn?
 
Op dit moment om de kaamlaag te killen. Ik heb een skimmer intake in bestelling staan.



Klopt! Ik heb het nu terug gebracht naar 39cm door de lamp helemaal naar beneden te draaien. Zou dit een beter afstand zijn?
The proof of the pudding is in the eating….
 
The proof of the pudding is in the eating….


Dat zeg je mooi! Maar als jullie weten wat te ver weg is van planten weten jullie ook wat een goede afstand is toch :)
 
Dat zeg je mooi! Maar als jullie weten wat te ver weg is van planten weten jullie ook wat een goede afstand is toch :)
En dat is juist het meest complexe van belichting.
Je kunt bepalen wat de beste afstand zou kunnen zijn voor een bepaald plantenbestand. Maar daar heb je een PAR meter voor nodig maar die zijn erg duur in aanschaf.
Dus het blijft meestal een 'trail and error' situatie.
 
weten jullie ook wat een goede afstand is toch

Hangt helemaal van de lamp af, als die niet zo sterk is dan is dichterbij altijd goed, een vast gegeven is daar niet voor, wel is het zo dat bepaalde lampen een maximale/optimale diepte kunnen behalen maar wordt vaak niet vermeld.

Dus maar even afwachten hoe de pudding gaat smaken :D
 
Dat zeg je mooi! Maar als jullie weten wat te ver weg is van planten weten jullie ook wat een goede afstand is toch :)
Afstand hangt weer samen met de intensiteit. Licht is een onderdeel. Een belangrijk onderdeel maar een onderdeel. Door je belichting bepaal je ook je bemestingsvraag. CO2 en overige bemesting. Er hangen dus een heleboel zaken van elkaar af. Vandaar mijn antwoordt; uitproberen! Sturen én eventueel bijsturen. Kijk daarbij naar je planten. Wel moet je telkens één ding tegelijk doen, kijken, naar je planten, welk resultaat dit oplevert en dan pas de volgende stap. Waarom zo? Omdat dit de enige manier is om te weten welk gevolg een bepaalde actie heeft. Doe je drie dingen tegelijk en er gaat iets niet goed weet je nog de reden niet. Soms kan dit weken duren, afhankelijk van je planten en hun reactiesnelheid. Je hebt nu de lamp lager gehangen, dat is een stap. Nu eerst kijken wat er gebeurd. Misschien gebeurd er iets goeds of misschien krijg je een algensoort dan is er sprake van en tekort. Dat wordt dan de volgende stap. Zelden gaat alles meteen zoals je wilt. Zelf ben ik een paar weken geleden begonnen met een andere bemesting. Van CSM+B naar Tenso. Deze paar weken ben ik nu al bezig om een juiste dosering te verkrijgen, toch ben ik er nog niet. Ook ik doe alles stap voor stap, kijkend naar mijn planten! Succes!
 
Thanks voor je reactie!

Ik ga kijken naar de Tropica Premium!

Ik zag deze voeding ook voorbij komen: https://planted-box.com/product/all-in-one/

Iemand daar ervaring mee?
Top voeding! Zal zeker niet aan je licht liggen. Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum, ook daarbij heb ik altijd voeding van planted box gebruikt en succesvol met JMB verlichting een hc Cuba tapijtje kunnen laten groeien (moeilijker dan monte carlo) :)
 
Top voeding! Zal zeker niet aan je licht liggen. Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum, ook daarbij heb ik altijd voeding van planted box gebruikt en succesvol met JMB verlichting een hc Cuba tapijtje kunnen laten groeien (moeilijker dan monte carlo) :)
Waarbij JMB verlichting, ik heb dit merk ook, wellicht van een andere kwaliteit is dan de door Ts gebruikte.
 
Hoi TS, hoe staat de Monte Carlo er nu bij? Wat heb je veranderd en welke verandering(en) hebben gewerkt?
 

Terug
Bovenaan