Wat is een aanvaardbare temperatuurschommeling (n.a.v. 'groene' sturing)


En dan zou ik bijna nog de grafiek van de werkelijke temperatuurschommeling vergeten...
Aan de linkerkant zie je hoe stabiel de oude sturing werkte en hoe volatiel het er tegenwoordig aan toe gaat.
Je merkt dat met de werkelijke schommeling dus tot 2 graden per dag kan zijn (1 naar boven en 1 naar beneden) Zou ik dat moeten verkleinen?
temperatuur.png
 
Tijdens het rondsnuisteren op dit forum kwam ik op deze en deze post van @sschot terecht waarin verwezen wordt naar twee artikels over hoe de temperatuur schommelt in de natuurlijke biotoop van:
Helaas geen grafiek per dag waarin de dagelijkse schommelingen rechtstreeks uit af te leiden zijn. In het eerste artikel zie je wel de gemiddelde min. en max. temperatuur per maand voor een vijftal maanden en over die periode zie je toch een verschuiving van één tot twee graden. Als we dit soort gegevens over een heel jaar zouden hebben, dan zou dat inderdaad wel fantastisch materiaal zijn...
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu bijna drie jaar later. Zelf heb ik de besturing van het aquarium inmiddels ondergebracht in Home Assistant. Dat is dus verwarming, verlichting en water verversen maar dan veel minder geavanceerd als hierboven beschreven.

Maar goed, de vraag is of GeertAki nog een update heeft. Heel benieuwd of het na een paar jaar nog naar tevredenheid werkt en of er nog aanpassingen gedaan zijn.
 

Terug
Bovenaan