Wat is een aanvaardbare temperatuurschommeling (n.a.v. 'groene' sturing)


GeertAki

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2004
Berichten
1,109
Locatie
Mechelen - België
Hier in België maakt men momenteel de overstap van de analoge naar de digitale elektriciteitsmeter. Het principe van de 'terugdraaiende' meter is afgeschaft en je betaalt nu voor elke kWh die je van het net haalt ca. 0,25€. Daartegenover krijg je voor elke kWh die je in het net injecteert slechts ca. 0,04€. Uiteraard zijn beide getallen afhankelijk van je leverancier. Het komt er echter wel op neer dat men je heel hard aanspoort om de productie van je zonnepanelen zo veel mogelijk op dat moment zelf te gebruiken. Je kan dit met een hele dure thuisbatterij proberen opvangen of je kan ook zonder batterij eerst proberen optimaliseren. Het verwarmen van het aquarium lijkt me een plaats waar optimalisatie op dat gebied mogelijk is.

In de kern is het plan dat:
  1. de verwarmingselementen die momenteel in het aquarium hangen enkele tienden van een graad lager gezet worden dan momenteel. Deze zorgen ervoor dat het aquarium nooit (zon of geen zon) kouder wordt dan dat.
  2. Er geïnvesteerd wordt in een tweede set verwarmingselementen en een smart plug. Deze verwarmingselementen staan en halve graad hoger ingesteld en de smart plug schakelt deze aan als de zonnepanelen meer overschot hebben dan wat de verwarming zou verbruiken.
Op deze manier wordt tijdens zonnige perioden het aquarium een halve graad warmer gebracht dan wanneer er langdurig geen zon is en is er dus sprake van een temperatuurschommeling van een halve graad.

Uit een eenmalig klein experimentje met mijn 700 liter bak bleek dat het opwarmen van 25,5 naar 26 graden een half uur duurt met verwarming constant aan. Terug afkoelen tot 25,5 graden duurde ca. 6 uur. Waarschijnlijk niet helemaal lineair door te trekken, maar stel dat je er 2 graden verschil op zet, duurt het waarschijnlijk 2u om op te warmen en een dag om die warmte weer kwijt te geraken.

Uiteraard staat het welzijn van het aquarium ecosysteem (visbestand, planten, algen, filtratie, ...) voorop, dus is mijn vraag waarschijnlijker eenvoudiger dan het antwoord:
  • Welke temperatuurschommeling is volgens jullie aanvaardbaar?
  • En voor welke 'biotopen' kan dit wel of net niet?

Laat jullie meningen hierover maar komen...
 
Hier in België maakt men momenteel de overstap van de analoge naar de digitale elektriciteitsmeter. Het principe van de 'terugdraaiende' meter is afgeschaft en je betaalt nu voor elke kWh die je van het net haalt ca. 0,25€. Daartegenover krijg je voor elke kWh die je in het net injecteert slechts ca. 0,04€. Uiteraard zijn beide getallen afhankelijk van je leverancier. Het komt er echter wel op neer dat men je heel hard aanspoort om de productie van je zonnepanelen zo veel mogelijk op dat moment zelf te gebruiken. Je kan dit met een hele dure thuisbatterij proberen opvangen of je kan ook zonder batterij eerst proberen optimaliseren. Het verwarmen van het aquarium lijkt me een plaats waar optimalisatie op dat gebied mogelijk is.

In de kern is het plan dat:
  1. de verwarmingselementen die momenteel in het aquarium hangen enkele tienden van een graad lager gezet worden dan momenteel. Deze zorgen ervoor dat het aquarium nooit (zon of geen zon) kouder wordt dan dat.
  2. Er geïnvesteerd wordt in een tweede set verwarmingselementen en een smart plug. Deze verwarmingselementen staan en halve graad hoger ingesteld en de smart plug schakelt deze aan als de zonnepanelen meer overschot hebben dan wat de verwarming zou verbruiken.
Op deze manier wordt tijdens zonnige perioden het aquarium een halve graad warmer gebracht dan wanneer er langdurig geen zon is en is er dus sprake van een temperatuurschommeling van een halve graad.

Uit een eenmalig klein experimentje met mijn 700 liter bak bleek dat het opwarmen van 25,5 naar 26 graden een half uur duurt met verwarming constant aan. Terug afkoelen tot 25,5 graden duurde ca. 6 uur. Waarschijnlijk niet helemaal lineair door te trekken, maar stel dat je er 2 graden verschil op zet, duurt het waarschijnlijk 2u om op te warmen en een dag om die warmte weer kwijt te geraken.

Uiteraard staat het welzijn van het aquarium ecosysteem (visbestand, planten, algen, filtratie, ...) voorop, dus is mijn vraag waarschijnlijker eenvoudiger dan het antwoord:
  • Welke temperatuurschommeling is volgens jullie aanvaardbaar?
  • En voor welke 'biotopen' kan dit wel of net niet?

Laat jullie meningen hierover maar komen...
Allereerst denk ik dat wanneer de zon schijnt het ook warmer zal zijn qua omgevingstemperatuur zodat er toch al minder verwarming nodig is. En 't ja, wanneer die omgevingstemperatuur al hoger ligt en er minder verwarming nodig is is nu ook net het moment wanneer je zonnepanelen het meest effectief zijn...
 
Bedankt voor je reactie Benvo.
Hetgeen je schrijft klopt en daar heb ik enkele jaren geleden al enkele artikels over geschreven. Het winter-zomer-effect en de invloed van de omgevingstemperatuur is daar heel goed te zien.
Daar merk je dat de aquariumverwarming in de winter inderdaad veel meer verbruikt dan in de zomer. Hetgeen ik met het idee van deze thread probeer te bereiken is echter om de energie die nodig is doorheen de dag zoveel mogelijk te halen uit de opbrengsten van de zonnepanelen en zelfs bij een bewolkte dag als vandaag zijn er momenten dat de panelen meer produceren dan wat de woning op dat moment verbruikt, dus ik zie zeker potentieel...
 
Bedankt voor je reactie Benvo.
Hetgeen je schrijft klopt en daar heb ik enkele jaren geleden al enkele artikels over geschreven. Het winter-zomer-effect en de invloed van de omgevingstemperatuur is daar heel goed te zien.
Daar merk je dat de aquariumverwarming in de winter inderdaad veel meer verbruikt dan in de zomer. Hetgeen ik met het idee van deze thread probeer te bereiken is echter om de energie die nodig is doorheen de dag zoveel mogelijk te halen uit de opbrengsten van de zonnepanelen en zelfs bij een bewolkte dag als vandaag zijn er momenten dat de panelen meer produceren dan wat de woning op dat moment verbruikt, dus ik zie zeker potentieel...
temperatuur schommeling zijn geen probleem kan gerust 3 graden verschil zijn tussen dag en nacht het moet wel gedelijk omhoog en laag gaan hier in mijn stelling heb ik mijn led deep stralers tegen de onder kant van me bakken hangen die gelden dan meteen als verwarming element want geven veel warmte af en zo gaan mijn bakken elke dag 2 graden omhoog als de lichten aan staan
 
Beetje afhankelijk van je vissen denk ik hoeveel schommeling je kan hebben.

Maar de grootte van je aquarium bepaalt ook de daling van de temperatuur.
Mijn grote bak verloor dacht ik 4 (24 naar 20) graden in 12 uur tijd met een omgeving temperatuur van 19 graden.
 
opzichzelf kan het prima. Een schommeling van een paar graden is voor de meeste vissen geen probleem. alles natuurlijk afhankelijk van wat je hebt zwemmen.

Maar.

om 700 liter 2 graden te verwarmen kost 1,6 kwh aan energie als de zon lekker schijnt levert 1 zonnepaneel dat in 30 seconden.

Je hebt dus eigenlijk vooral een veel groter aquarium nodig.
 
prima idee met genoeg liters om overdag je bak op te warmen en snachts de boel uit te zetten
 
Toch is het goedkoper qua stroomverbruik om de bak stabiel op 1 temperatuur te houden dan telkens laten afkoelen en weer op te warmen
Klopt energetisch niet met electrische verwarming. Rendement van een weerstand is altijd 100%,

Voor een huis verwarmd op gas of met een WP klopt het wel, maar enkel als het goed geïsoleerd is, omdat een gasketel of WP een hoger rendement hebben als ze continu op een beperkt vermogen stoken.
 
Klopt energetisch niet met electrische verwarming. Rendement van een weerstand is altijd 100%,
Kun je dat eens uitleggen? Ik begrijp niet echt wat je hier schrijft over rendement van een weerstand.
 
de temperatuur van je huis snachts laten dalen kost minder energie dan een constante temperatuur.
het opstoken daarna kan dit teniet doen als je een dom systeem gebruikt dat voluit blijft gaan en vervolgens een paar graden boven de gewenste temperatuur uitkomt.

maar bij een slim systeem dat de opwarming op tijd afsluit ben je per saldo minder kwijt bij een lage nacht temperatuur.
 
Klopt energetisch niet met electrische verwarming. Rendement van een weerstand is altijd 100%,

Voor een huis verwarmd op gas of met een WP klopt het wel, maar enkel als het goed geïsoleerd is, omdat een gasketel of WP een hoger rendement hebben als ze continu op een beperkt vermogen stoken.
Moet je wel een modulerende thermostaat hebben.
Een simpele aan/uit thermostaat gaat gewoon netjes volle bak staan rammen
Kun je dat eens uitleggen? Ik begrijp niet echt wat je hier schrijft over rendement van een weerstand.
Een staafverwarmer is een dikke vette weerstand die alle energie omzet in warmte.
Bij een cv ketel gaat er een deel van de potentiële energie die het gas heeft verloren aan het opwarmen van de ketel en het afvoeren van de rookgassen
 
de temperatuur van je huis snachts laten dalen kost minder energie dan een constante temperatuur.
het opstoken daarna kan dit teniet doen als je een dom systeem gebruikt dat voluit blijft gaan en vervolgens een paar graden boven de gewenste temperatuur uitkomt.

maar bij een slim systeem dat de opwarming op tijd afsluit ben je per saldo minder kwijt bij een lage nacht temperatuur.
Dit is inderdaad ook wat ik in onze huidige (oude, maar gerenoveerde) woning heb kunnen meten met ons domotica-systeem.
Ik heb testen gedaan met constante temperatuur en met temperatuurverlaging 's nachts en de laatste kwam er als winnaar uit (laagste gasverbruik)

Daarnaast merkte ik dat de invallende zon de kamer op een zonnige dag enkele graden te warm bracht doordat de warmte nog in de vloer zat. De kamer werd zo soms 24 graden in de winter. Mijn oplossing was om op basis van de weersvoorspelling voor de komende uren op zonnige dagen 's ochtends de ruimte vooral via de minder efficiënte radiator op temperatuur te brengen en zo weinig mogelijk met de vloerverwarming. Het resultaat was een aangenamer binnenklimaat en een lager gasverbruik.

Terugbrengend naar het topic, denk ik dus dat dit voor grotere aquaria ook nuttig kan zijn, maar alleen als het geen negatieve effecten heeft op het ecosysteem. Uiteraard is dat van verschillende factoren afhankelijk (de snelheid waarmee verwarmd of afgekoeld wordt, visbestand, ...) en dus ben ik op zoek naar zoveel mogelijk inzichten waarom het wel of geen goed plan is om dit te doen.
 
Kun je dat eens uitleggen? Ik begrijp niet echt wat je hier schrijft over rendement van een weerstand.
Het rendement van een weerstand is altijd 100%.
Bij een gasketel is het rendement hoger als je kan stoken met een lage temperatuur in je radiatoren.

Nu speelt er nog een tegengesteld effect. Een huis waar het 18 graden is binnen verliest minder warmte in de winter dan waar het 21 graden is Omdat het temperatuursverschil tussen binnen en buiten kleiner is.

Als je huis slecht geisoleerd is, dan is het tweede effect groter. Dus hoe langer je binnen een lage temperatuur aan houdt, hoe lager je verbruik.
Maar heb je een goed geisoleerd huis en liefst vloerverwarming dan kan je beter je gasketel de hele tijd op lage temperatuur laten draaien omdat er dan minder warmte door de schouw gaat. Je moet dan wel een goed modulerende ketel hebben.

in je aquarium is het simpel, je weerstand zet altijd 100% van de betaalde stroom om in warmte. Hoe kleiner het verschil tussen de temperatuur van het water en de kamer, hoe minder warmteverlies. (Als je de bak in een ruimte van 25 graden zou zetten, dan heb je geen verwarming nodig).

Voor TS speelt mee dat hij de stroom overdag van de zonnepanelen veel goedkoper heeft dan wanneer de zon niet schijnt. Dan kan je best verwarmen tijdens die zonnige periodes, alhoewel, dat effect klein zal zijn in de zomer als het toch 23-25 graden in de ruimte is, dan moet je eerder je bak gaan koelen...
Maar alles bij elkaar blijft het centjeswerk.
 
Een staafverwarmer is een dikke vette weerstand die alle energie omzet in warmte.
Bij een cv ketel gaat er een deel van de potentiële energie die het gas heeft verloren aan het opwarmen van de ketel en het afvoeren van de rookgassen

Het rendement van een weerstand is altijd 100%.
Bij een gasketel is het rendement hoger als je kan stoken met een lage temperatuur in je radiatoren.

Nu speelt er nog een tegengesteld effect. Een huis waar het 18 graden is binnen verliest minder warmte in de winter dan waar het 21 graden is Omdat het temperatuursverschil tussen binnen en buiten kleiner is.

Als je huis slecht geisoleerd is, dan is het tweede effect groter. Dus hoe langer je binnen een lage temperatuur aan houdt, hoe lager je verbruik.
Maar heb je een goed geisoleerd huis en liefst vloerverwarming dan kan je beter je gasketel de hele tijd op lage temperatuur laten draaien omdat er dan minder warmte door de schouw gaat. Je moet dan wel een goed modulerende ketel hebben.

in je aquarium is het simpel, je weerstand zet altijd 100% van de betaalde stroom om in warmte. Hoe kleiner het verschil tussen de temperatuur van het water en de kamer, hoe minder warmteverlies. (Als je de bak in een ruimte van 25 graden zou zetten, dan heb je geen verwarming nodig).

Voor TS speelt mee dat hij de stroom overdag van de zonnepanelen veel goedkoper heeft dan wanneer de zon niet schijnt. Dan kan je best verwarmen tijdens die zonnige periodes, alhoewel, dat effect klein zal zijn in de zomer als het toch 23-25 graden in de ruimte is, dan moet je eerder je bak gaan koelen...
Maar alles bij elkaar blijft het centjeswerk.
Bedankt, jullie uitleg heeft het voor mij nu ook duidelijk gemaakt.
 
Klopt energetisch niet met electrische verwarming. Rendement van een weerstand is altijd 100%,

Voor een huis verwarmd op gas of met een WP klopt het wel, maar enkel als het goed geïsoleerd is, omdat een gasketel of WP een hoger rendement hebben als ze continu op een beperkt vermogen stoken.
Waarbij dat rendement nog aanzienlijk verbeterd kan worden door bijvoorbeeld een warmtepomp.
 
De voorbije week haalde ik 37,7% van de energie voor verwarming uit overtollige zonnestroom. Gezien de vele wolken en zelfs winterse buien valt dat al bij al nog mee vind ik.

Ik heb intussen de sturing van mijn aquariumverwarming aangepast. Terwijl er vroeger een constante temperatuur werd aangehouden, werk ik nu met een absoluut minimum (24°C) en maximum (27°C). De sturing zorgt ervoor dat de temperatuur per dag maximum één graad mag verschillen van de dag ervoor en dat er maximum 0,2 graden verschil mag zijn met het voorgaande uur.

Bij gratis zonnestroom wordt het aquarium 0,2 graden per uur opgewarmd, met een maximum van 1 graad per dag (wat dus 5 uur duurt). Na een 'donkere week' waarbij de temperatuur gedaald is tot het minimum dat ik heb ingesteld, zal het dus minstens 3 dagen duren om deze naar de maximum temperatuur te brengen.
Omgekeerd zal de sturing ervoor zorgen dat de temperatuur niet te snel daalt wanneer er plots geen zonnestroom meer voor handen is.

De waarden aanpassen is vlot mogelijk. Zelfs de snelheid omhoog en omlaag kan van elkaar verschillen.

Wat denken jullie? Is dat aanvaardbaar voor een zoetwateraquarium met 'gezelschapsachtig' visbestand?
En voor een bak met maanvissen?

Laat jullie mening maar horen!
 
De voorbije week haalde ik 37,7% van de energie voor verwarming uit overtollige zonnestroom. Gezien de vele wolken en zelfs winterse buien valt dat al bij al nog mee vind ik.

Ik heb intussen de sturing van mijn aquariumverwarming aangepast. Terwijl er vroeger een constante temperatuur werd aangehouden, werk ik nu met een absoluut minimum (24°C) en maximum (27°C). De sturing zorgt ervoor dat de temperatuur per dag maximum één graad mag verschillen van de dag ervoor en dat er maximum 0,2 graden verschil mag zijn met het voorgaande uur.

Bij gratis zonnestroom wordt het aquarium 0,2 graden per uur opgewarmd, met een maximum van 1 graad per dag (wat dus 5 uur duurt). Na een 'donkere week' waarbij de temperatuur gedaald is tot het minimum dat ik heb ingesteld, zal het dus minstens 3 dagen duren om deze naar de maximum temperatuur te brengen.
Omgekeerd zal de sturing ervoor zorgen dat de temperatuur niet te snel daalt wanneer er plots geen zonnestroom meer voor handen is.

De waarden aanpassen is vlot mogelijk. Zelfs de snelheid omhoog en omlaag kan van elkaar verschillen.

Wat denken jullie? Is dat aanvaardbaar voor een zoetwateraquarium met 'gezelschapsachtig' visbestand?
En voor een bak met maanvissen?

Laat jullie mening maar horen!
Wat een ingewikkelde constructie, haha. Maar het klinkt als een prima opstelling! Waarom niet?

Maanvissen schijnen graag warm te zitten. Met 24 als absoluut minimum (en meestal zit jij wat hoger als ik het goed begrijp) moet dat helemaal goed komen.
 
Hoi GeertAKI,

Super gaaf project! Volgens mij zit jij helemaal in de goeie mindset wat betreft energie besparen/nuttiger gebruiken.
Ik heb even zitten zoeken naar een grafiekje met data van dagelijkse schommelingen in temperatuur in het 'echte leven'.
Daarbij heb ik deze boxplots gevonden van een meer in Polen (Lake Kierskie). De publicatie kan je >> hier << vinden.

In de grafiek zie je dat de temperatuur meestal minder dan 1 graad fluctueert, maar in de zomermaanden soms ook wel 2 tot zelfs 3 graden.

Daily water temperature fluctuations in Lake Kierskie.png



Natuurlijk hangt dit dus wel af van de vissen die je in je aquarium hebt zitten, maar hopelijk geeft dit een beetje een beeld van schommelingen in de natuur.
 
Dat is een geweldig rapport @Valerian. Zouden we in de toekomst zoiets voor elke "belangrijke" aquariumbiotoop zien verschijnen?
Of een live webservice, dan zetten we ons aquarium (met zonnestroom) even warm dan het op dat moment in de natuur is ;)
 
Laatst bewerkt:
De voorbije week haalde ik 37,7% van de energie voor verwarming uit overtollige zonnestroom. Gezien de vele wolken en zelfs winterse buien valt dat al bij al nog mee vind ik.

Ik heb intussen de sturing van mijn aquariumverwarming aangepast. Terwijl er vroeger een constante temperatuur werd aangehouden, werk ik nu met een absoluut minimum (24°C) en maximum (27°C). De sturing zorgt ervoor dat de temperatuur per dag maximum één graad mag verschillen van de dag ervoor en dat er maximum 0,2 graden verschil mag zijn met het voorgaande uur.

Bij gratis zonnestroom wordt het aquarium 0,2 graden per uur opgewarmd, met een maximum van 1 graad per dag (wat dus 5 uur duurt). Na een 'donkere week' waarbij de temperatuur gedaald is tot het minimum dat ik heb ingesteld, zal het dus minstens 3 dagen duren om deze naar de maximum temperatuur te brengen.
Omgekeerd zal de sturing ervoor zorgen dat de temperatuur niet te snel daalt wanneer er plots geen zonnestroom meer voor handen is.

De waarden aanpassen is vlot mogelijk. Zelfs de snelheid omhoog en omlaag kan van elkaar verschillen.

Wat denken jullie? Is dat aanvaardbaar voor een zoetwateraquarium met 'gezelschapsachtig' visbestand?
En voor een bak met maanvissen?

Laat jullie mening maar horen!
Ik ben vooral benieuwd hoe jij dit hebt in geregeld en welke stukken techniek je hiervoor hebt gebruikt
 
Superveel heb je eigenlijk niet nodig hoor en ik had geluk dat ik voor dit experimentje al veel van de bouwstenen had. Enkel voor puntje 4 moest ik bij deze "overtollige zonnestroom verwarmingsturing" nog uitzoeken of mijn meter aan het terugdraaien was.
  1. De mogelijkheid om het stopcontact van het verwarmingselement te schakelen (2 in mijn geval) (domotica of smart plug)
  2. Een temperatuursensor waarmee je de temperatuur van het aquariumwater digitaal kan uitlezen
  3. De mogelijkheid tot het uitlezen van de opbrengst van de zonnepanelen (Ik gebruik hiervoor mijn Solarlog) UPDATE: Dit is zelfs niet nodig.
  4. De mogelijkheid tot het uitlezen van het vermogen aan de elektrische meter. (Ik heb een oude analoge meter en gebruik hiervoor een smappee solar. Voor digitale meters bestaan andere versies)
  5. Een "computer" die je kan programmeren om met bovenstaande bouwblokken aan de slag te gaan. (Hiervoor gebruik ik de Loxone miniserver van mijn domotica-installatie, maar een raspberry pi zou ook moeten lukken)
Ik gebruik op dit moment helaas niet de computer waarmee ik mijn domotica-installatie programmeer, dus op de screenshots van hoe het er uitziet zal je nog even moeten wachten...
 
Grappig gedaan, misschien ooit op een dag dat ik het ook ga maken.
Gewoon omdat het kan.

hier word namelijk wel de teruglevering netjes verrekend met het verbruik dus is zoiets niet financieel interessant voor mij
 
In mijn huidige woning heb ik ook nog het geluk om met een terugdraaiende teller te werken, maar in de nieuwbouw heb ik de digitale meter "aan mijn been", dus kan ik deze periode volop gebruiken om te experimenteren.
Ik heb eerlijk gezegd toch wat schrik van de schommelingen op het ecosysteem, dus ik blijf intussen verder kijken naar (betaalbare) alternatieven en een (kleine) elektrische boiler met warmtewisselaar lijkt me ook nog een optie om overdag de boiler met zonnestroom op te warmen en dan via de warmtewisselaar het aquariumwater te verwarmen. Bijkomend voordeel van die opstelling is dat ik via een mengkraan mijn aquarium met water dat de juiste temperatuur heeft kan verversen i.p.v. met koud water. Omwille van de waterverzachter kan dit niet met warm water uit de "normale boiler"... Enige probleem is dat ik nog geen toestel gevonden heb dat aan mijn eisen voldoet. Klein + ingebouwde warmtewisselaar + betaalbaar lijkt niet evident
 
Nee dat bestaat ook niet, dan zal je een elektrische cv moeten nemen met opslagvat.
Heb ze in Engeland wel gezien, een grote boiler die in de nacht werd verwarmd (dal tarief) en overdag uit stond.
En dat warme water in die boiler werd gebruikt voor de cv en warm water.
Mja dat waren installaties voor een huis wat 1000+ L in voorraad had aan warm water
 
@tuinkabouter Zag ik in jouw laatste videootje van jouw 'grote avontuur' dat jij een warmtewisselaar in je bak hebt? Heb je ergens een linkje naar welk systeem je gebruikt?
Ik merk dat het aquarium in de nieuwbouw bijna net dezelfde afmetingen en opstelling zal krijgen als jouw bak... Jos had me wel gewaarschuwd dat manen een doorkijkbak meestal niet prettig vinden, maar daar hebben jouw exemplaren toch geen last van precies...
 
@tuinkabouter Zag ik in jouw laatste videootje van jouw 'grote avontuur' dat jij een warmtewisselaar in je bak hebt? Heb je ergens een linkje naar welk systeem je gebruikt?
Ik merk dat het aquarium in de nieuwbouw bijna net dezelfde afmetingen en opstelling zal krijgen als jouw bak... Jos had me wel gewaarschuwd dat manen een doorkijkbak meestal niet prettig vinden, maar daar hebben jouw exemplaren toch geen last van precies...
Klopt er ligt een spiraal in om het water mee te koelen in de zomermaanden.
Er ligt 50m tuinslang uitgerold in de kruipruimte waarmee ik een temperatuur stijging voorkom.
Ik heb de spiraal ergens op marktplaats gevonden.
Maar als je zoekt op een wort koeler bij een bierbrouw winkel ga je ook een hoop vinden

de maanvissen hebben er inderdaad geen last van, ze hebben wel een hoek waarin ze zich kunnen terug trekken die donker is en waar niemand loopt/komt.
Maar het is ook maar net wat ze gewend zijn, ik heb ze vanaf het begin met de hand gevoed.
Dus nu koppelen ze mij en m’n vrouw aan eten en zwemmen ze ook naar voren als we langs lopen
 
Geweldig! Op welke temperatuur houd je ze? En wordt het in de zomer in je woonruimte dan warmer dan goed voor ze is?

Intussen ook nog een goede afbeelding gevonden over wat ik bedoelde met de elektrische boiler met warmtewisselaar. Die hoeft er op zich niet in te zitten.
De afbeelding hieronder is voor "zwembadverwarming" en dus overkill voor een aquarium, maar hetzelfde principe kan waarschijnlijk wel in een kleinere variant toegepast worden. (Ik weet dat kleinere warmtewisselaars bestaan en nog heel goed meevallen van prijs)
installatiepahlenmaxiflowarmtewisselaar.jpg

bron: https://www.toppy.nl/product/8022/8...d/pahlen-maxi-flo-mf-260-warmtewisselaar.html

Sturing wordt dan:
  1. Kleine boiler (30 tot 40 liter?) met overtollige zonnestroom opwarmen
  2. circulatiepomp (net naast de boiler afgebeeld) aansturen als aquarium te koud is
Eén van de openstaande vragen is wel nog hoe het aquarium beveiligd kan worden tegen te heet water aan de filteruitstroom?
 
Een close-in 40 is niet veel duurder dan een 30 dus zou dan voor 40 gaan.

zou de beveiliging doen via een inkbird die met een zwaar relais je boiler uit schakelt bij te hoge temperatuur.

maar ik houd ze op 26 graden, in de zomer word het aquarium niet warmer dan 27-28 graden sinds de koeling.
De woonkamer liep afgelopen zomer wel op naar 30 graden aan het eind van de dag (laatste dag van de hitte golf).
Buiten temperatuur was 34 graden (voor 7 dagen lang)
 
Maar.
om 700 liter 2 graden te verwarmen kost 1,6 kwh aan energie als de zon lekker schijnt levert 1 zonnepaneel dat in 30 seconden.
Een paneel levert bij volle zon ongeveer 300 Watt. Dat paneel doet er dus minstens ruim vijf uur over om die 1,6 Kwh te produceren. En dat is dan als de hele dag de zon vol schijnt op dat paneel en dat kan niet want de zon staat ook wel eens lager.

Ik denk dat dit juist een heel goed plan is maar hooguit in voor- en najaar gaat werken. In de zomer hoef je niet of nauwelijks te verwarmen en in de winter houd je in de regel nauwelijks stroom over. Toch denk ik dat ik op den duur dit plan ook ga volgen.
 
Zoals beloofd zou ik nog wat van de technische kant van de sturing laten zien, maar laat mij beginnen hoe het er in de applicatie en de web interface momenteel uit ziet:
loxone-01.png


Zoals je ziet staat er momenteel wel heel veel op, want ik probeer het vrij kort op te volgen momenteel.
De minimum en maximum temperatuur kan ik hier instellen met enkele drukje op de knop. Vroeger was dit gewoon de gewenste temperatuur.
De overtollige zonnestroom en de tellers "Verwarming met zonnestroom" en "Verwarming met netstroom" zijn dus ook nieuw. Op termijn maak ik die onzichtbaar en kijk ik enkel naar "Percentage zonnestroom". Momenteel staan ze er echter nog op zodat ik kan opvolgen of het allemaal wel werkt zoals ik bedoeld had.
Zoals je ziet heeft de aquariumverwarming alleen al bijna 200KWh verbruikt dit jaar. De wintermaanden zijn gelukkig achter de rug, dus de goedkopere maanden staan inderdaad voor de deur.

Hieronder zie je welke sturing ik (in Loxone) gebruik om te bepalen of er voldoende overtollige zonnestroom is voor "Gratis aquariumverwarming" aan te zetten:
loxone-02-gratis-aquariumverwarming.png

Ik probeer het kort en duidelijk te verklaren. De kans is reëel dat mij dat niet gaat lukken :D
  • Grid is het vermogen aan de teller. Op de screenshot negatief vermogen, dus terugdraaiende teller.
  • De "Analoge Multiplexer" daar net onder kiest tussen 2 waarden. Als de verwarming al aan staat, is er gratis zonnestroom voor de aquariumverwarming als de teller op dat moment terugdraait. De tweede waarde (0) is op de screenshot actief. Staat de verwarming niet aan, dan moet het vermogen aan de teller kleiner zijn dan -470 Watt (de eerste waarde van de multiplexer). Die 470 Watt komt overeen met het (gemeten) vermogen van mijn verwarmingselementen.
  • Als de teller dus harder terugdraait dan het getalletje uit de multiplexer, is er gratis aquariumverwarming.

Eens we weten dat er gratis aquariumverwarming is, is het de kunst om die nuttig in te zetten door het aquarium naar een hogere temperatuur te brengen, mits de maximale schommelingen per dag en per uur in acht te nemen. Dit doe ik als volgt (niet verschieten nu) ;)
loxone-03-aquarium temperatuur.png

Ik begin bij het bovenste circuit:
  • Links zie je onder elkaar twee analoge geheugens. In de bovenste wordt elke dag om 18:00 de temperatuur van dat moment bewaard. In de onderste hetzelfde bij elke overgang naar een nieuw uur.
  • De minimale en maximale toegestane dagwaarde wordt berekend door er een graad af te trekken en er eentje bij op te tellen.
  • De minimale en maximale toegestane uurwaarde wordt berekend door er 0,2 graad af te trekken en bij op te tellen.
  • Daarna kijken we ook nog naar de absolute minimum en maximum temperatuur die ik via de interface (zie hoger) kan instellen.
  • Van de 3 minima die ik ter beschikking heb (uur, dag en absoluut) neem ik de maximum waarde die gebruikt wordt als er geen zonnestroom ter beschikking is.
  • Van de 3 maxima neem ik de minimum waarde die gebruikt wordt voor als er wel zonnestroom is.
  • De Analoge Multiplexer rechts bepaalt dus welke waarde gebruikt wordt als "Gewenste aquariumtemperatuur"

In principe zou ik nu zeer eenvoudig kunnen houden: Als gewenste temperatuur groter werkelijke temperatuur, dan schakel ik het stopcontact van de verwarmingselementen in en klaar is Geert, maar ik wou een stapje verder gaan...

Het deel temperatuurbewaking geeft mij een push-melding als de temperatuur van het aquarium lager wordt dan 23 graden of hoger wordt dan 27 graden.
Dat stukje van de programmering doet echter meer. Die bepaalt mee welke ingebouwde verwarmingsturing Loxone moet gebruiken: Een PWM-modulatie of een 2-punts regelaar. De ene blijkt in de winter zuiniger te zijn dan de andere. Dit is dus vooral een overblijfsel van toen ik nog naar een constante temperatuur aan het sturen was. Ik heb dit nu wel uitgebreid dat als er gratis zonnestroom is, dat de 2-punts regeling gebruikt wordt. (die blijft aan tot de gewenste temperatuur bereikt is)

De onderste reeks bepaalt dan of het stopcontact geschakeld wordt of niet. Beide sturingen zijn altijd actief, maar de uitkomst van voorgaande paragraaf bepaalt met welke sturing ik rekening hou om het stopcontact te schakelen.

En dan heb ik nog een stapje nodig: Het opvolgen van het verbruik:
loxone-04-verbruik aquarium verwarming.png

Twee tellers die bij houden hoe lang de aquariumverwarming heeft aangestaan en hoeveel KWh die verbruikt hebben. De bovenste wordt elk jaar gereset, de onderste elke maand.

Zoals je ziet is dit knutselwerkje ook een hobby van me. ;)
 

Terug
Bovenaan