wat is dit voor visje


M

malawitoop

Guest
20140821_230359_zpsaffb4ee6.jpg


Dit is een malawi.
Maar geen van de vissen die ik hebt lijkt er op.
Is er iemand die verstand van kruisingen heeft, ik wil namelijk geen halve geit halve schaap natuurlijk.
Voor mijn Visbestand kun je kijken bij me aquarium.
Bedankt alvast.
 
Lijkt op Neolamprologus multifasciatus of Neolamprologus similis. Tanganyika dus. Een meer verderop, zeg maar. Maar de foto is vrij onduidelijk dus ik houd een slag om de arm.
 
Dat zou niet kunnen.
Of per ongeluk toen ik de chameleo kocht.
Toch bedankt
 
Doe even een linkje naar je visbestand of een lijstje?

Is dit een jonkie?
 
Visbestand waar die uitgekomen moet zijn.
Pseudotropheus chameleo 3v, 1m(1 maand in bezit dus kan niet een junkie van 2 cm hebben al)
Pseudotropheus socolofi albino 3v, 1m(albino kan dus niet)
Melanchromis maingano 3v, 2m(met jongen die blauw gekleurd zijn)
Labidochromis caerulus 4v, 2m(met jongen die geel gekleurd zijn)
Metriaclima estherae 6v, 3m(met jongen die rood/oranje zijn)
Melanchromis auratus man. (Ik denkt zelf dat deze vis een paar eitjes van de maingano bevrucht heeft)
De Auratus is overigens al uit hoor.
 
Labidochromis caerulus zeker niet.
Pseudotropheus chameleo ook niet.

Ik verdenk socolofi x wat anders, eigenlijk.


PS je weet dat Pseudotropheus chameleo = Pseudotropheus crabro = 1 van de grootste en agressievste mbuna ?
 
Ja dat wist ik, maar hij houd zich netjes.De socolofi heb ik pas een maand.(Plus chameleo)
Maar we weten nu zeker dat ie gekruist is.dan zal ik hem er uit vissen.
Als een jonkie verticale strepen heeft, moeten ze ouders dat ook hebben of kan de jonkie nog verkleuren naar horizontaal.Wil niet nog een kruising krijgen.
 
Horizontale strepen worden geen verticale, ze kunnen wel min of meer verdwijnen (vandaar mijn gok socolofi)
 
Maar die jonkie is de helft van de lengte van socolofi, en de socolofi zijn albino, s.
1.Misschien bij de kweker eitjes meegenomen.
2.Misschien socolofi met chameleo. (2 aparte hobby kwekers overigens en een groot jonkie dan)
3.Of is mijn metriaclima estherae de aulonocara fire fish die dan iets met caerulus heeft gedaan.
Ik heb de estherae nu 8 maanden dus ongeveer 12 maanden oud.
En heb het nu even goed gecheckt het is wel de aulonocara.
Nog een optie wel de laatste
 
Mbuna eitjes neem je niet zomaar mee, die zijn geel/oranje gekleurd en zo groot als een grindkorrel.

De rest van je verhaal kan ik wat moeilijker volgen ...
 
Eitjes kan dus ook niet.
Ik ben er et achter gekomen dat de metriaclima eigenlijk aulonocara fire fish zijn.
Misschien de caerulus, als die slecht gekweekt is krijgt ie strepen.
Heb ik overigens niet op me vissen maar misschien hun met aulonocara fire fish.
Maar hij is er uit.Hoop niet het bovenste want dat is me halve bestand.
Kans kruising op de Melanchromis is er nu niet meer.
Kan nu enkel afwachten denken.
Nog wel een vraag gaan vissen vreemd?
Of worden eitjes, vissen gestolen/geadopteerd.
 
Eitjes kan dus ook niet.
Ik ben er et achter gekomen dat de metriaclima eigenlijk aulonocara fire fish zijn.
Misschien de caerulus, als die slecht gekweekt is krijgt ie strepen.
Heb ik overigens niet op me vissen maar misschien hun met aulonocara fire fish.
Maar hij is er uit.Hoop niet het bovenste want dat is me halve bestand.
Kans kruising op de Melanchromis is er nu niet meer.
Kan nu enkel afwachten denken.
Nog wel een vraag gaan vissen vreemd?
Of worden eitjes, vissen gestolen/geadopteerd.
 
Malawi (en Tanganyika) cichliden kunnen zeker vreemd gaan, met soms echt m.i. idiote kruisingen tot gevolg. Dit gebeurt m.n. als je man en vrouw bij elkaar zet in een te kleine bak (bv expres....), en/of er geen geschikte soortgenoten zijn maar wel andere soorten die niet al te ver uit elkaar liggen biologisch gezien. En in de deze meren liggen veel soorten erg dicht bij elkaar, ook over verschillende geslachten heen.


Bv: caeruleus x zebra 'red' (hmmm die geven ook zoveel smalle streepjes), eigenlijk kunnen dacht ik alle mbuna onderling wel kruisen, Aulonocara Fire x Protomelas, veel Aulonocara's zijn al hybrides, Julidochromis onderling, Julidochromis marlieri x Neolamprologus brichardi, etc.


Aulonocara's horen trouwens eigenlijk niet tussen het bestand dat je verder hebt (tenzij je een heel grote bak hebt met ruimte voor verschillende niches), en hebben ook ander voer nodig (wat de mbuna's dan weer niet mogen).
 
Ik voer 2 soorten, een voor de groen liefhebbers en een voor vlees liefhebbers.
1vlees op 3 groente. Maar moeten de aulonocara eruit of kan het wel goed gaan?
Ze zijn fraai mooi op kleur fraai rustig.

20140819_140858_zpsdfc87ef4.jpg
 
Metriaclima callaina pearl white
Letrinops masimbwe yellow dollar
Astatotilapia calliptera
 
Dat zijn de vervangers van aulonocara denken ik.
Dan 3 harems dan zit de bak vol.
 
Ik zou dat niet doen. Dan stop je weer 2 soorten vleeseters bij je mbuna's, met alle voerrisico's van dien. Mbuna's mogen naast strikt plantaardig voor maar een klein gedeelte vlees hebben, en dan eigenlijk alleen harde kreeftachtigen (krill, mysis etc). Ze eten echter echt wel mee met de vleeseters. Niet goed voor hun darmen, kunnen ze aan overlijden (malawi bloat).
 
Ok�, dat er op de site staat dat ze alles accepteren.
Is dat dan gelogen.Heb op meerdere gekeken en daar niks over gevonden.
Ga me sowieso in lezen over de malawi bloat, en dan verder kijken voor een leuke vervanger.
Suggesties welkom, wil eigenlijk nog een stuk of 10 vissen erbij.
 
Alleseters bedoel je? Dat betekent dat ze niet echt blij worden van 90% groenvoer... Ik reken die dus ook maar gemakshalve als 'vleeseters'.

Suggesties:
Metriaclima estherae (de echte dus)
Iodotropheus sprengerae
Pseudotropheus saulosi
 
Had precies hetzelfde in gedachte alleen de saulosi had ikeen andere pseudotropheus voor gezien.
Heb net 2 mails gestuurd dus als ze op voorraad zijn zullen ze volgende week omgeruild zijn met de fire fish.
Mogen die er ook weer uit worden gevist.

Bedankt voor de duw in de goede richting.
 

Terug
Bovenaan