Wat is dit voor alg, en is het schadelijk?


B

Bulder

Guest
Goedendag,

Ik heb al een tijdje last van een bepaalde alg, heb een beetje zitten lezen en dacht aan baardalg. Kan dit kwaad of lekker z'n gang laten gaan? De planten waar het op zit zie ik de blaadjes verslappen. Wat is het? Kan het kwaad? Zo ja wat doe ik er aan?

826993_0_82_img_20131130_143409.jpg
 
Vaak wordt een tekort aan co2 genoemd als oorzaak (kun je je waterwaardes meten?).. bij mij was dat het geval toen ik last had van baardalg.
Ik zag dat het een traag-groeiend plantje verstikte, die kon ik uiteindelijk weggooien, in die zin kan het dus kwaad.
Zelf heb ik gekozen om de intensiteit van de verlichting terug te schroeven met drijfplanten, en daarmee ook de opname van co2, en zo zag ik het langzaam verdwijnen (alhoewel flinke dotten baardalg moet je met de hand verwijderen).
Anderen kiezen ervoor om co2 toe te voegen of zoiets als Easy-Life carbo, dat laatste schijnt ook goed te kunnen helpen.
 
Oke bedankt. Ik kan mijn waterwaardes niet zelf meten. Het klopt wel overigens want ��n plant die onder de drijfplanten staat heeft nergens last van. Wat minder lichturen misschien ook handig dan?
 
Ik had mijn licht 11 uur aan.. aan 1 stuk.
Toen schroefde ik het terug naar 10 uur.. met een lichtpauze in de middag van 4 uur.. 's ochtends 5 uur licht en 's avonds 5 uur licht (ongeveer).
En dempen met drijfplanten dus..
Dat hielp bij mij goed.
 
Ik heb nu licht van 10 tot 15:00 - pauze van 15:00 tot 17:30 - dan van 17:30 tot 23:30.. Is dat een beetje oke? Drijfplanten heb ik wel maar die worden door het filter een hoe in geblazen waar weinig planten staan.
 
Het lijkt wel of de algen wat minder worden, in ieder geval op de stenen. De planten gaan er nog niet op vooruit. Hierbij wat foto's van de planten, of blaadjes van de planten, die er niet goed uit zien.

Het rode plantje heeft het vanaf het begin best moeilijk. Erg veel groene alg te vinden op deze plant. Onderin de plant zie ik wel veel nieuwe gezonde blaadjes. Er staan ongeveer 6 van deze plantjes in mijn aquarium, allemaal deze staat.

835775_0_82_cam00164.jpg


Begon als groene plant, in de loop der tijd allemaal rode bladeren. Deze rode bladeren doen het volgens mij erg goed maar de groene helaas minder. Ik had de slechtste bladeren onderaan de stengels afgeknipt. Na deze actie zien de groene bladeren er allemaal als volgt uit.
335143_0_82_cam00165.jpg



Deze heeft nog steeds aardig wat baardalg(als dat het inderdaad is).
782662_0_82_cam00166.jpg


Zitten hier planten bij die ik weg kan gooien of de slechte stukken weg moet knippen bijvoorbeeld? Iemand vertelde al dat Easy-Life carbo zou kunnen helpen. Ik vind dit een beetje duur spul en hoop op andere oplossingen.
 
Iemand???
 
Ik heb volgens mij dezelfde groene plant, en gebruik easy-life carbon, en heb wel gewoon mooie bladeren(ook onder de baardalg(of iets wat er op lijkt) maar ja)ik weet niet of dit de enige reden is maar volgens mij helpt het wel echt, alle planten doen het gewoon goed dat spul.
 
Oke ja ik vraag mij vooral af wat ik nu nog met die planten kan, wanneer weet je of je de plant weg kan mikken of bijvoorbeeld moet snoeien. En als ik de plant moet snoeien hoe doe je dat op de goede manier.
 
Ik heb nu het rode plantje kort bij de grond afgeknipt, alle dorre en slechte blaadjes zijn weg nu. Kijken hoe die het gaat doen.
 
Draadalg is dat en co2 tekort denk ik de oorzaak.
ik zie ook groene puntalg enzo, dus je hebt gewoon een voedingstekort in de bak. Wat zijn de waarden?
 
Ik heb water naar de LFS gebracht, hoor eind van de middag meer wat betreft de waarden.
 
Dit zijn de waarden die ik heb doorgekregen. Hij zij dat het nitraat dus te hoog is.

Kh 3
Ph 7,25
Co2 5
Nitraat 25 gram
 
Nitraat is inderdaad best hoog maar zal wel milligram zijn anders waren al je bewoners al dood,zou drijfplanten nemen als je die nog niet hebt want die dat lusten graag.

Zou zelf een goede watertest kopen en alles meten want P04 is ook best belangrijk in dit verhaal.
 
haha ja dat is een foutje van mij. Maar ik heb flink wat drijfplanten dus dat zit wel goed.

Ik heb sinds kort ook RGB LED in mijn aquarium, deze heb ik nog niet heel vaak aan, ik weet ook niet precies wat dan de goede kleur is (om algen tegen te gaan).
 
Zou van je led verlichting geen wonderen verwachten hoor en is leuk voor het zicht.
 
Oke, dat is duidelijk. Het ziet er zeker mooi uit. Ik denk trouwens dat de plant op de middelste foto zo is geworden door de L nummers. misschien dat deze te weinig voeding krijgen, de andere vissen vliegen namelijk ook als wilde naar de bodemtabletten.
 
Dat kan een oorzaak zijn bij die plant maar de rest wijst duidelijk op een te kort waardoor de algen de overhand krijgen op de planten en gaten dan ook een symptoom zijn.
Misschien helpt het als je wat voedingsbolletjes bij sommige planten stopt en het nitraat lager krijgt.

Hoeveel en vaak ververs je?
 
1 keer in de 5 dagen een emmer. Zeker als ik veel rotzooi op de grond zie liggen haal ik dat even weg. Als het er goed uit ziet ongeveer 1 keer in de week een tot 1.5 emmer dus.
 
Ik heb eigenlijk niks aan John toe te voegen :D
 

Terug
Bovenaan