wat is dit? :s


Y

YannickG

Guest
Dag iedereen,

mijn naam is Yannick en ben afkomstig uit Lokeren, Belgi�.
Ik ben 2 weken geleden gestart met m'n eerste aquarium, zonder echte voorkennis. Ik heb een bakje van 54l (60x30x30). Nu ging alles goed, tot ik eergisteren witte pluisjes opmerkte. 2 dagen later zijn deze al ernstig vermenigvuldigd... Ik heb geen idee wat het is, is het een ziekte, een soort alg of iets totaal anders...?

Ik voeg dagelijks (wekelijks aanbevolen hoeveelheid gedeeld door 7) bacto turbo, flora bacto en plantenvoeding van Ferropol toe.

PH 7
KH 4
nitriet gisteren 0, vandaag 1... gisteren heb ik het 50% water ververst en vandaag was de nitrietwaarde opeens heel hoog...

Iemand die dit probleem herkent?
Ik zou een foto willen toevoegen, maar dit gaat via een link zie ik. ook hier heb ik geen ervaring mee...

Alvast bedankt :D
 
Foto is wat wazig en ik herken het niet zo. Lijkt wel gelig als ik het zo bekijk.
 
Ziet er uit als stof/zweefvuil/troep zeg maar ;) Zie ik het ook op de bodem liggen?
Wat heb je voor filtering op deze bak?
 
Scherp gezien mark. Ik had dat op de bodem nog niet opgemerkt. Dan moet het wel iets van vuil zijn of iets dergelijks.
Misschien kan de TS een totaaltje posten en een wat scherpere foto dan deze die er nu staat.
 
YannickG zei:
Dag iedereen,
Ik ben 2 weken geleden gestart met m'n eerste aquariumwater ververst en vandaag was de nitrietwaarde opeens heel hoog...

Nitrietpiek, aangezien je aquarium nog niet is ingedraaid, wat normaal 3 a 4 weken duurt. Beter ook niet eerder visjes erin (hopelijk heb je dat nog niet gedaan... al lijkt het rechtbovenin op de foto er wel een beetje op... maar kan ik verkeerd zien! :))
 
Hoi Mark,

ik heb volgende filter: marina jet 80 (40 tot 80 liter).
Best de filter eens schoonmaken denk ik dan? De handelaar had me aangeraden de eerste 2 weken de filter nog niet proper te maken om de bacteri�n te laten nestelen. Wel 1 x per week zo'n 40-50% water verversen. We zijn nu 2 weken verder, maar ik had de filter dan beter wel al proper gemaakt veronderstel ik.
 
Ik heb er nog geen visjes in gedaan :) wat je ziet op de foto is een blaadje, maar wist wel onmiddellijk wat je bedoelde. Voor mij is het belangrijk dat alles goed in orde en stabiel is voor ik er visjes in huis. De diertjes moeten immers een goed onderkomen krijgen. Staat hij pakweg binnen 2 maand nog niet op punt, dan zullen er ook nog steeds geen visjes in komen.
13384769_10208780864512577_1249724336_n.jpg
 
Heb je de plantjes wel uit het potje met glaswol gehaald? Het vuil lijkt namelijk op stukjes glaswol. Al het glaswol om de stengels / wortels weghalen en dan pas in de bodem zetten.
 
En nog een tip Yannick: dat blauwe grind lijkt misschien leuk, maar het is in feite vervelend bodemmateriaal voor veel soorten bodemvisjes.
En nu heb je nog de kans het te vervangen door zand zonder al te veel gedoe.
 
Mascha&Ivo zei:
En nog een tip Yannick: dat blauwe grind lijkt misschien leuk, maar het is in feite vervelend bodemmateriaal voor veel soorten bodemvisjes.
En nu heb je nog de kans het te vervangen door zand zonder al te veel gedoe.

+1 : :thumbs:
 
YannickG zei:
Hoi Mark,

ik heb volgende filter: marina jet 80 (40 tot 80 liter).
Best de filter eens schoonmaken denk ik dan? De handelaar had me aangeraden de eerste 2 weken de filter nog niet proper te maken om de bacteri�n te laten nestelen. Wel 1 x per week zo'n 40-50% water verversen. We zijn nu 2 weken verder, maar ik had de filter dan beter wel al proper gemaakt veronderstel ik.
Nee hoor, beter met rust laten, eigenlijk totdat de doorstroming duidelijk aan de zwakke kant aan het raken is.. of eigenlijk dat een tikje voor zijn ;)
Filter(materiaal) laat je in het algemeen inderdaad zoveel mogelijk met rust.

Zoals @Mascha&Ivo al aangaf zou je qua bodemmateriaal kunnen denken aan vervangen met zand, zelf zou ik dan kiezen voor filterzand, weet zo snel niet waar je dat in Belgi� krijgen kunt, misschien weet iemand anders?
Dit dus..
https://www.wildkamp.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Jarola-Wildkamp-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?webform-id=WFSimpleSearch&DefaultButton=findSimple&SearchCategoryUUID=jYDAqP0QxzcAAAEwTVpuvUOh&WFSimpleSearch_NameOrID=filterzand
 
YannickG zei:
Voor mij is het belangrijk dat alles goed in orde en stabiel is voor ik er visjes in huis. De diertjes moeten immers een goed onderkomen krijgen. Staat hij pakweg binnen 2 maand nog niet op punt, dan zullen er ook nog steeds geen visjes in komen.
Ik vind dit trouwens wel een tophouding, alles rustig aan, maakt de kans vele malen groter dat je een leuk en gezond aquarium zult krijgen. :thumbs:

Heb je trouwens iets van een hevelklok? Of op z'n minst een slang?
Dan zou je eventueel wat van die troep kunnen afhevelen met een slang.

Zelf gebruik ik alleen een slang bij het schoonmaken van zand, beetje erboven 'wapperen', daarmee trek je het vuil omhoog en blijft het zand liggen.
Bij grind zul je normaal gesproken ook de onderste lagen willen kuisen van vuil, anders loop je kans op rotting.
Enige info over hevelen.. https://www.visaquarium.nl/weetje/Bodem-afhevelen
 
Zoals mark ook al aangeeft moet je de filter met rust laten tenzij deze door de vervuiling verstopt zit. Zolang de uitstroom goed is daar niet aankomen. Ik zou zeer zeker overwegen om de bodem te vervangen want die gaat later gegarandeerd voor problemen zorgen.
 
Ik heb voor het planten zoveel mogelijk van die troep rond de wortels weg gehaald, ik kreeg er niet 100% af, maar wel zo goed als alles. 'k Had wat schrik de wortels te beschadigen.

Goh de kiezeltjes vervangen zie ik momenteel niet echt zitten, ik had een beperkt budget en ben daar al tamelijk over gegaan. Ik haal dan al best ook nog zo'n afhevelsetje begrijp ik, want dat heb ik nog niet. dus de kiezeltjes zullen nog even moeten wachten vrees ik.
 
Petfles, bodem afsnijden.
1 m .Slang in petfles afplkken ,klaar.
 
Je kan het beste met een stuk slang afzuigen en dan met je hand door de bak en over de bodem wapperen en zo de troep afzuigen. Niet nu in de bodem gaan want de bak is nog niet goed opgestart.
Hou er rekening mee dat het later wel lastiger is om de bodem te verwisselen omdat je er dan bewoners in hebt zitten.
 
zal hier rekening mee houden, alvast bedankt iedereen voor de informatie.

water net gemeten:
PH 7
KH 6
Nitiet 0.75 :(

de nitrietwaarde is nog steeds hoog, is dit normaal?

En van sommige plantjes sterven enkele kleine blaadjes onderaan de plant af... Volgens de verkoper kan dit gebeuren doordat de planten zich moeten aanpassen aan het nieuwe water, maar herstellen ze zich later.
 
Je bak draait een dag of 18 denk ik en dan heb je last van de nitrietpiek. deze zal vanzelf vergaan als alles op orde is.
 
jessicapilon zei:
Je bak draait een dag of 18 denk ik en dan heb je last van de nitrietpiek. deze zal vanzelf vergaan als alles op orde is.

Idd, vandaag 18 dagen :D
 
iemand toevallig een idee wat de oorzaak hiervan is? Want dit lijkt me toch niet echt normaal te zijn. Ik vond gisteren ook wel een klein slakje van ongeveer 1-2mm groot... :(

O ja en iets wat ik al de hele tijd vergat te vermelden: de watertemperatuur is minimum 26�, meestal zelfs 27 of meer. bij zomerse temperaturen wordt het binnenshuis al snel 33+�C echt niet normaal. Maar bij deze temperaturen blijft het bij 27... wanneer het licht niet brandt zet ik het deksel wel open om toch een graad te kunnen dalen...

13451276_10208836047772124_382032843_n.jpg
 
Of toevallig een wat ouder blad. De rest van wat ik zie lijkt me wel goed toe toch?

Het slakje zal niet de oorzaak zijn hoor :D.
 
Over de nitriet hoef je je geen zorgen te maken, zolang er geen vissen inzitten gaat deze alleen maar dalen.
De plant lijkt wat te veranderen, waarschijnlijk komt dit door de overplanting vanuit het potje naar de aquarium, geen paniek mits de juiste zorg en een beetje voeding (na de nitrietpiek dan) komt het goed.
 
Hey Ton, een voedingsgebrek zeg je, wel daar schrik ik eigenlijk niet van op want ik ben heel onzeker over de hoeveelheden die ik geef. ik geef dagelijks 1ml Ferropol plantenvoeding en 1ml FloraCarbo (wekelijkse hoeveelheid gedeeld door 7). Wekelijks geef ik nog een dosis BactoTurbo (12ml), gaf ik tot vorige week wel dagelijks. Dit alles op 54 liter.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit een goede hoeveelheid is, heb enkel de raad van de winkelier gevolgd. Kun je te veel voeding geven ook? (niet dat dit het geval zal zijn)...

hoi John, Dat het slakje hiervan de oorzaak niet is, dacht ik wel. Er is wel een blaadje half opgepeuzeld, maar dit kan geen kwaad veronderstel ik?
Een ouder blad is het niet, er zijn nog bladeren die dit probleem krijgen, en 't gaat redelijk snel moet ik zeggen. Ook bladen die hun groene kleur omruilen voor een gelige kleur :( is 8u licht voldoende?

Hey C�dric, ja ik heb vorige week nieuwe plantjes gehaald. Het zijn wel vooral de plantjes zonder wortels die het meeste last hebben. zo'n plantjes zonder wortelgestel haal ik in het vervolg niet meer. wanneer ik het water ververs zweven ze soms ineens rond in het aquarium, in het grint zitten ze niet vast genoeg vrees ik...
 
Bij teveel kun je groene algen krijgen maar dan moet je wel erg veel overdoseren hoor. 8 uur is wel voldoende. Ik heb ook in alle 60cm 8 uur het licht aan.
Is het 1 bepaalde plant die dit verschijnsel laat zien?
 
Bij deze enkele andere foto's. Het zijn vooral de half-rode planten die er last van hebben. Ik zeg wel 'vooral' omdat het probleem zich nu ook begint door te trekken op andere planten...
Het zijn ook net die half-rode planten die geen wortelgestel hebben... Heeft dit er iets mee te maken? Je kan duidelijk zien dat de planten hun groene kleur verliezen en dan gelig worden en daarna gewoon afsterven. Ik merk ook licht misvormde bladeren op :(
Hoeveel voeding mag/ moet ik geven dan?

13435966_10208836047652121_849168447_n.jpg

13444002_10208836048692147_1541744407_n.jpg

13444070_10208836047852126_1553294451_n.jpg

13459774_10208836048132133_1528995673_n.jpg
 
Op de laatste en ena laatste staat dezelfde stengel zo te zien. Het betreft denk ik wel dezelfde plant.
Kan met het wennen te maken hebben want je hebt deze nog maar kort lees ik en ook een plant moet wennen.
Ik zou de aanbevolen dosis plantenvoeding geven. Daarbij max 8-9 uur licht. De Crypto die ik zie ziet er wel goed uit.
 
nee dit geef ik niet. Is het aan te raden dit te doen?
Ik kan mis zijn maar zou dit verschil gemaakt hebben (omdat het plantjes zonder wortels zijn?) of is het misschien net daarom dat de plantjes na 2 weken nog steeds niks van wortel hebben aangemaakt? (dit heb ik opgemerkt bij het water verversen laatst, toen dreef er ineens ��n van die plantjes aan het oppervlak...

alvast bedankt iedereen, ik waardeer jullie hulp ten zeerste :)
 

Terug
Bovenaan