Wat is dit laagje op mijn water en is dit nadelig/schadelijk?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hobbyisten,

weet iemand wat de oorzaak van dit laagje op mijn aquarium water kan zijn?
Heeft dit nadelige gevolgen?
Het zit er al een lange tijd, ik denk dat het door m'n plantvoeding komt. Ik weet niet of het normaal is om zo'n laagje op het water te hebben. Ik geeft tijdens de waterwissels altijd vloeibare plantvoeding van EasyLife Profito en verder zitten er voedingscapsules in de bodem bij de planten.

Groetjes,
Teun
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57 (2).jpeg
    48 KB · Weergaven: 96
  • WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57 (1).jpeg
    45.7 KB · Weergaven: 96
  • WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-13 at 17.59.57.jpeg
    39.4 KB · Weergaven: 88
Dat is een kaamlaag en die kun je met keukenrol weghalen of afhevelen met een leeg bakje. Op zich kan het geen kwaad zolang de laag net te dicht is ivm gasuitwisseling. Hoelang draait de bak of heb je iets gedaan aan onderhoudt met je filter of de bodem?
 
Een kaamlaag kan ontstaan door rottende plantendelen. Overvoeding of te veel vissen. Een niet al te beste filterwerking werkt ook mee aan de vorming van zo'n laag. Bijvoorbeeld wanneer je filter een tijdje heeft stilgestaan. Zorg dus voor een goed onderhoud. Plantenvoeding, ook bodemvoeding is van belang. Goed groeiende planten helpen je! Zorg er verder zoveel mogelijk voor dat je de juiste verhouding in je bak in de gaten houdt. De laag is goed weg te halen met een skimmer. Dat hoeft niet duur te zijn. Met een Petfles met watten en een pompje kom je een eind. Kijk maar eens op YouTube.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook de uitstroom van je filter richten op de wateroppervlakte.
 
Je kunt ook de uitstroom van je filter richten op de wateroppervlakte.
Dat is een beetje symptoombestrijding als je het mij zou vragen. Mocht je hiermee de kaamlaag wegkrijgen dan heb je dus mogelijk het idee dat het probleem is opgelost terwijl dit niet het geval is. Ik zou aanraden om het probleem bij de kern aan te pakken en oplossen.

Ik denk dat het meeste hierboven al is aangedragen om eens te bekijken. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan