wat is dit in mijn bak. Algen ??


martinez zei:
Persoonlijk zou ik er een wasfles naast zetten, anders komt het gist in je bak.

Gr Martinez

Wasfles ??
 
zijn er leden die ook een bio hebben draaien en zouden jullie daar een foto van willen maken dan krijg ik een idee wat zo de meest gebruikte opstelling is . waarom het wiel uit vinden als het er al is. :D
 
dit is het geworden

461231_0_82_20140518_145148.jpg
 
Bakje vrij laag hangen.
Wasfles is een tweede fles 50% gevuld met water. Heel simpel de fles met co2 aansluiten op de Wasfles zorg ervoor dat het slangetje uit de eerste fles (met co2) bijna tot aan de bodem zit van de fles met water. Tweede gaatje in de dop maken van de fles met water, het slangetje er net doorheen steken en deze moet naaropvang bakje. Blijft namelijk de gist in het bakje met water zitten en kan je ook de bellen tellen in de fles met water.
 
oke thanks

ga morgen eens opzoek naar 2 mooie grote flessen die ook nog eens stevig blijven staan , dan gaan we daar mee aan de slag.
en even uitzoeken hoeveel suiker en gist we er dan in moeten doen.
moet er nog een terugslagventiel op ? of is zo`n ding wat tussen de bruissteen zit zodat het water niet terug loopt ook goed . ?

er komen nu wel bellen uit de slang nog niet veel maar het begint te komen.

misschien een stomme vraag maar hoe weet je of de fles vervangen moet worden , komen er dan geen bubbels meer uit ? lijkt mij tenminste zo .
 
Ik maak het geleisuiker en dan zie je of de kleur van de suiker of deze op is. 200 gr suiker en 200ml water even koken en afkoelen en je fles vullen, aanvullen 70% met water, beetje pokon en beetje gist en afwachten. Dit geeft een bel per seconde.

De hoeveelheid hangt af van de grote van je aquarium en welk recept je wil gebruiken.

Gr Martinez
 
Dat is een mooi bakje alleen wel erop letten dat de bevestiging met de zuignap niet co2 laat lekken.
Je kunt meerdere opties verkiezen. ik deed het net als jou eigenlijk met 1 fles en zonder wasfles. Met wasfles kan ook en eventueel met 2 flessen zelfs.
Martinez geeft ook al iets aan.
Je moet zelf kijken wat je prettig vindt. Bij mij deed 1 fles het ongeveer 6 a 7 dagen.
Er zijn meer recepten, maar die kun je wel via google of hier in topics vinden als je zou willen.
 
net even geteld hoeveel bellen er uitkomen .
10 per minuut hahahahah en ik heb me niet verteld echt maar 10 per minuut .
 
Ja je hebt met bio co2 veel minder bellen dan echte co2 dus. Kijk even wat de waarden zijn en meer die de eerste dagen zeker 1x per dag om ellende te voorkomen.
Is je bakje wel ongeveer 1% van het bodemoppervlak??
 
nee dit bakje is 5x5 en de bak is 30x24

heb geen ander bakje om te gebruiken. het bakje wat ik nu heb is eigenlijk voor mijn grote bak bedoeld maar wil even testen of alles wel werkt.
grote bak is 80 x 35.
 
Ja ok, ik bedoelde ook of het wel 1% van je grotere bak is hoor ;) . En dat is zo als ik het even snel bereken.
Dan moet dat wel goed komen denk ik, maar wel even als het kan de waarden de eerste dagen testen zodat je niet plots teveel co2 in je bak krijgt.
Als je nog vragen hebt dan horen we dat wel van je.
 
Taropi zei:
zijn er leden die ook een bio hebben draaien en zouden jullie daar een foto van willen maken dan krijg ik een idee wat zo de meest gebruikte opstelling is . waarom het wiel uit vinden als het er al is. :D


Niemand ???
 
Ik heb het niet meer draaien maar jou opstelling is prima hoor. Je kan ook in google bio co2 intoetsen en via afbeeldingen zie je dan diverse mogelijkheden.
Maar als ik je was zou ik het zo laten hoor.
 
ik heb het nu in mijn grote bak gedaan. alleen het bakje gaat scheef hangen door de lucht die er in komt.
Maakt dit wat uit en de slang einde zit nu ook niet onder water maakt dit wat uit .?

349249_0_82_20140520_160050.jpg
 
Het bakje zit te laag.
Als hij wat hoger zit is er minder druk.


IK heb er zelf met zurstofpompje met een T stuk . 1 aansluiting voor naar de bio, en de andere voor zuurstof.
Druk op de fles regel ik zo zelf de bellen.
 
Taropi zei:
martinez zei:
Persoonlijk zou ik er een wasfles naast zetten, anders komt het gist in je bak.

Gr Martinez

Wasfles ??

Schuim wat in de eerste fles Kan ontstaan,en eruit komt,wordt in de tweede fles opgevangen.


Dus heeft DIE dop 2 gaatjes. 1 (wat dieper in de fles)komt van fles 1 en 2e(hoog in de dop) gaat weer naar de bak.

Fles 1 O------- O Fles 2 O-------- bak.
 
Ja Je kan hem zoals bertus zegt wat hoger doen. Ik had altijd bakjes met een ty rap vast en die hingen zo scheef al wat.
Dat maakt niet zoveel uit hoor.
Je kan een wasfles gebruiken maar zoals ik al zei geb ik dat nooit gebruikt.
Het is wel een extra zekerheid, maar niet noodzakelijk.
 
Even een ander "bakje"gemaakt valt minder op en kantelt niet meer .

Laat de planten maar GROEIEN :!

614484_0_82_20140521_130242.jpg
 
Leuk gevonden om daar de hals van een fles in te doen. Ik heb dat ook ooit eens geprobeerd maar was toen niet zo slim om dit systeem te bedenken.
 
jessicapilon zei:
Leuk gevonden om daar de hals van een fles in te doen. Ik heb dat ook ooit eens geprobeerd maar was toen niet zo slim om dit systeem te bedenken.

ik weet dan niet veel van het aquarium zoals jullie maar ben wel goed in het oplossen van een "probleem"als ik ergens tegen aan loop. :D
 
Tip: zorg dat die CO2 wat in de stroming staat, dan wordt het beter opgelost en krijg je betere resultaten :)
 
GillesF zei:
Tip: zorg dat die CO2 wat in de stroming staat, dan wordt het beter opgelost en krijg je betere resultaten :)

Dan moet ik de uitstroom anders maken . ik heb geen ruimte om de co2 op een andere plek te zetten dan waar hij nu zit.
de uitstroom loopt nu in de breedte van de bak , als ik de uitloop er af haal dan stroomt hij wel rond .
 
Ehhh, die interne filter zit toch rechts achterin???
Als je die flessehals nu eens 10 cm daar vanaf op de achterwand plaatst dan zit hij denk ik wel meer in de stroming.
Tja en valt ie ook misschien wat meer op maar ja......
 
ik heb een achterwand plaat er in zitten dus kan de bio nergens aan vast maken . had ik al geprobeerd . Grrrrr.
dat opvallen maakt me niet uit . haal nu de uitloop eraf en kijken wat er dan gebeurt .

Ik heb dit tussen de slang gedaan kan dat wel want ik zie eigenlijk geen bellen meer .
Als ik in de fles knijp komt er wel lucht uit de slang .
of met ik toch een terugslag ventiel halen .?
136332_0_82_20140522_093125.jpg
 
net in het eind dopje van de uitloop een gatje gemaakt nu stroomt het wel naar de bio toe . en heb meteen de slang onder het bakje iets naar onder gehaald . daarmee merk ik dat er wel bellen uitkomen nu 32 in 1 minuut . weet niet wat het gemiddelde is maar dit is al hoopgevend.

morgen de waardes even meten .
 
Wat is je verlichting momenteel? (duur, aantal lampen, type lamp & wattage)
 
GillesF zei:
Wat is je verlichting momenteel? (duur, aantal lampen, type lamp & wattage)

lampen staan aan van 13.00 uur tot 22.45
1 Philips 865 18 watt
1 Sylvania Grow 18 watt.
 
Hoi Allemaal

ik heb net de waterwaardes gemeten.
ben nu 2 dagen bezig met bio co2 in mijn bak.

18/5 zonder Bio co2

No3 10
No2 0
Gh 8
Kh 6
Ph 7
Temp 23
Co2 17.26

23/5 met bio Co2

No3 25
No2 0
Gh 12
Kh 10
Ph 7.6
Temp 25
Co2 7.13

de waardes zijn duidelijk gestegen.
Wat kan ik hier aan doen .??
 
Tja hoe die waarden nu juist hebben kunnen stijgen is me een raadsel zeg. Normaal heeft co2 weinig of geen invloed op de kh.
Wat zijn de waarden van je leidingwater dan??
Kun je het bakje dan niet op de zijruit plakken en de uitstroom van de filter er een beetje op richten??
Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd de uitstroom erop gericht had dus echt noodzakelijk is het niet.
Als ik je huidige waarden bekijk zou ik bijna zeggen je bakje moet groter. Normaal zakt de ph juist met bio co2, dus wat er bij jou gebeurt dat begrijp ik niet.
 
ik heb de uitstroom al op het bakje gericht , en het bakje zit op de zijruit.
als ik kijk zie ik de stroming mooi rond gaan in de bak ook bij de biobakje .

Kraanwater =

ph 7
Kh 6
Gh 15
 
ik heb in mijn Juwel een intern filter zitten en op de pomp kan ik een slang aansluiten . zou het een idee zijn om mijn Bio Co2 daar op aan te sluiten.? ik had al een keer de luchtpomp aanhangen toen zag ik dat de bellen door de spraybar kwmanen

of denk ik helemaal verkeerd nu.

Alle info is welkom .
 
heb ff zitten knutselen en dit is mijn nieuwe Bio Co2 geworden .5 liter kan met overloop .\
Geeft nu 48 bellen per minuut.

117688_0_82_20140604_152628.jpg
 

Terug
Bovenaan