Wat is dit geweest en wat nu?


Bosbever

Active member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
25
Leeftijd
31
Zojuist is mijn L134 overleden. Ik heb geen idee hoelang de vis er al last van had aangezien ik 'm al minimaal een week niet meer heb gezien (verstopte zich graag). er zit geen nitriet in het water, mijn PH is goed (7,5/8) en mijn ammoniak is ook goed.

De vis kwam ineens uit zijn verstop plaats en toen trof ik dit aan (foto's), dikke uitgepuilde ogen (eentje met schimmel) en rode puntjes over zijn hele lichaam. Ik heb afgelopen week voor het eerst bevroren rode muggenlarven gevoerd (uiteraard eerst ontdooid en gewassen) en het overige voer wat niet op is gegeten heb ik eruit gezogen. De rest van de bewoners (Corydoras, Betta man en vuurgarnalen) zien er allemaal nog gezond uit.

Wat moet ik doen en wat is het probleem geweest?
 

Bijlagen

  • 20200824_144444.jpg
    20200824_144444.jpg
    199.3 KB · Weergaven: 157
  • 20200824_144516.jpg
    20200824_144516.jpg
    148.5 KB · Weergaven: 153
Die stipjes op d ebuik zijn beschadigingen, heb je toevallig lavastenen in je bak?
Uitpuilende ogen duidt bij ditsoort vissen vaak op buikwaterzucht (door hun pantser van schubben zullen ze zelf niet opzwellen maar gaat alles wat week is uitpuilen)
 
Hee, ja ik had inderdaad gelezen over buikwaterzucht, maar kan dat zomaar uit het niets toeslaan? Hoe komt dan de schimmel op de ogen?

Ik heb geen lavastenen in de bak, maar wel een stukje hout met wat ribbels. Moet ik actie ondernemen voor mijn andere vissen of wat raad je aan?
 
Die schimmel is geen schimmel maar een witte waas onder het netvlies.

Dat hout kan je erin laten.

Hoe je moet handelen met buikwaterzucht weet ik niet, nog nooit mee te maken gehad maar daar is op dit forum genoeg info over te vinden via de zoekfunctie
 
Wat sneu! Heel veel sterkte

De ziekte wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie, een tumor of nierfalen. Slechte waterkwaliteit kan een oorzaak zijn.
 
Ja enorm zonde, baal er flink van. Het ligt niet aan de kwaliteit van het water, dat heb ik zojuist getest en dat is allemaal in orde. Heb zojuist ook een Esha 2000 kuur opgestart om mijn andere bewonders in ieder geval nog te redden (werkt ook tegen buikwaterzucht, aldus de bijsluiter).
 
Ik lees vaak dat Esha 2000 niet meer voldoende werkt bij de meeste ziektes.
maar om zeker te zijn, zullen hier zeker nog mensen reageren die veel meer hier vanaf weten dan ik.
Heel veel succes!
 
Ja aan de andere vissen zie ik -nog niets- gelukkig. Hopelijk werkt het dan in ieder geval preventief. Het is nu zaak om ze goed in de gaten te houden en snel te handelen wanneer iets opvalt.
 
Ja enorm zonde, baal er flink van. Het ligt niet aan de kwaliteit van het water, dat heb ik zojuist getest en dat is allemaal in orde.
Waarmee test je? want bodemvissen zullen als eerste ziek worden / omvallen bij verkeerde waterkwaliteit, omdat alle viezigheid (fosfaten/uitwerpselen/zouten en andere narigheid) gaat bezinken op de bodem, en goede meetwaarde hiervoor is een tds-meter die meet namelijk de geleidbaarheid van je water, hoe hoger de geleidbaarheid hoe viezer je water, regelmatig verversen van je aquarium waarbij je vooral het bodemwater afhevelt is uitermate belangrijk bij ditsoort vissen
 
Ik lees vaak dat Esha 2000 niet meer voldoende werkt bij de meeste ziektes.
maar om zeker te zijn, zullen hier zeker nog mensen reageren die veel meer hier vanaf weten dan ik.
Heel veel succes!
Esha2000 is bijna alles resistent voor omdat het veel te vaak vooral onnodig *lees: preventief, gebruikt is waardoor vrijwel alle bacterien er niet meer op reageren
 
Het lijkt wel een beetje op wat mijn corydorassen laatst hadden. Ook uitpuilende ogen en rode vlekken. In mijn geval was een flinke waterwissel met wat koeler water genoeg, maar ik was er al binnen een paar uur bij en deze ziet er al wel slechter uit.
 
Het lijkt wel een beetje op wat mijn corydorassen laatst hadden. Ook uitpuilende ogen en rode vlekken. In mijn geval was een flinke waterwissel met wat koeler water genoeg, maar ik was er al binnen een paar uur bij en deze ziet er al wel slechter uit.
Jouw corydoras hadden heel andere rode vlekken, dit zijn geen vlekken maar stipjes, duidt op beschadiging
 
Ik heb de druppeltest kit van colombo. De andere vissen zijn nog erg actief en eten allemaal goed. Ik ga toch de kuur esha 2000 afmaken en morgen even een hele flinke waterwissel doen. Ik ga ze goed in de gaten houden en duimen dat de rest het goed blijft doen.
 
En hoe is het verder gelopen ?
 
De vis in kwestie was te ver heen en heb ik -helaas- uit zijn lijden verlost. Tot op heden zie ik bij de andere vissen nog niets.
 
Jammer maar het hoort bij de hobby en in de regel is het dan ook niet besmettelijk.
 
Rode vlekken wijzen vaak op bloedvergiftiging.
Oorzaak kan vanalles zijn. Had ze een dikke buik gehad zou ik aan legnood denken (zo ben ik een sturisoma vrouwtje verloren)
Buik opensnijden en dan vind je heel wat (versteende) eitjes.
Maar ook te hoge bacteriële druk kan dit veroorzaken en dit valt niet te testen met de standaard testjes (ook al wijst je ph wel die richting uit, een basische ph zorgt voor snellere bacteriegroei)
 
Ivo en nu in mensentaal ?
Een zure Ph (minder dan 7) hebben bacteriën niet graag, dan vermenigvuldigen ze trager.
Daarom dat er in het amazonebekken amper tot geen bacteriën in het water zitten.
Een Ph hoger dan 7 (base of basisch dus) zal dus voordelig zijn voor de bacteriegroei.
 

Terug
Bovenaan