Wat is dit en hoe kom ik er af?


Fryskfamke

Member
Lid geworden
7 april 2024
Berichten
15
Leeftijd
33
Sinds een week of twee kreeg mijn aquarium (superfish home45) last van algen.
Het water laten testen, de waardes waren niet super
GH 7
KH 9
NH4 0
NO2 0
PH 8
Po4 2

Dus plantjes toegevoegd (om het fosfaat eeg te werken) en Co2 geïnstalleerd voor de extra plantjes en om de PH te laten dalen.

Eigenlijk alle algen verdwijnen als sneeuw voor de zon, behalve deze alg die als eerste en slechts op één plek op de bodem verscheen. Op deze plek heb ik een week of 3-4 geleden eenmalig een algeawafer gelegd in de hoop dat mn oto's die lustten, maar hij werd alleen door de guppen uit elkaar getrokken. En op deze plek ligt soms een stuk courgette als bijvoer.

Wie kan mij vertellen wat het is en wat ik er tegen kan doen? De vissen lusten het in ieder geval ook niet.

Groetjes!
IMG_20240420_141442.jpg
IMG_20240420_141527.jpg
 
Oja, de waterwaardes zijn van 15-4 en ik heb ze laten meten met een druppeltest. Thuis heb ik alleen teststrips.
 
Lijkt me blauwalg. Is het een vettig makkelijke raf te wrijven laagje?
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Kan blauwalg zijn inderdaad. En met je waterwaarden is niet mis hoor! :) Zien er heel normaal uit.
 
Nee, het is niet makkelijk weg te vegen, moet echt met een nagel flink krabben om het van het steentje af te halen. Het is een zacht laagje, glibberig als het nog nat is en eerder een beetje brokkelig als ik het er af krab.
 

Bijlagen

  • IMG_20240420_145319~2.jpg
    IMG_20240420_145319~2.jpg
    75 KB · Weergaven: 10
Mis alleen 2 waardes no3 en fe
 
Fe is niet gemeten, No3 wel, maar niet opgeschreven. No3 meet ik thuis wekelijks met die teststrips en zit vrij constant tussen de 10 en 25 mg/l
 
Ruikt het ook heel erg? Dan is het zeer waarschijnlijk blauwalg inderdaad.
 
Qua geur valt het mee. Je ruikt altijd wel íéts denk ik, maar niet zo van wow wat een (stink)lucht...
 
Wat zou het naast blauwalg nog meer kunnen zijn? Het is niet echt vettig, je wrijft het niet makkelijk weg, het is geen heel duidelijke/sterke lucht.
 
Dan zou het groene alg kunnen zijn. Zit het alleen op die bepaalde plek of elders ook? Het lijkt me wel een grove bodem waar snel vuil ophoopt.
 
Met een ph van 8 en kh 9 heb je wel erg weinig co2 in het water:

 
Klopt, het vuil hoopt redelijk snel op. Wat is wijsheid? Alles waar de alg op zit maar weghalen?

Vandaar dat ik sinds dinsdag CO2 toevoeg dmv dennerle carbo biostart 60. Toen ook plantjes toegevoegd en sinds gister verdwijnt alle alg als sneeuw voor de zon, met uitzondering van deze waar mijn vraag over gaat. Die lijkt eerder iets uit te breiden.
 
Het heeft een week of 3 op dezelfde plek gezeten en lijkt zich nu iets te verspreiden. Zit alleen op de steentjes en breidt zich niet als een vlek uit op aangrenzende steentjes, maar zie ook aanslag op andere steentjes met wat ruimte er tussen ontstaan. Wel alles redelijk in dezelfde regio.
 
En natuurlijk deel twee van mijn vraag: hoe gaat het weer weg?
 
Ik zou zelf de steentjes zoveel mogelijk wegzuigen voor de zekerheid als het een beperkt stukje is en het dan in de gaten houden. Zoals ik al aangaf is je co2 vrij laag maar ik weet niet of je dat hoger kan krijgen met de bio co2 die je gebruikt.
 
Algen voorkom je door voldoende voeding en dan zowel micro als macro en co2.
 
Te veel licht en of verkeerd licht kan ook.
Te veel voeren misschien !
 
Kan het zijn dat er zonlicht op die plaats naar binnen valt?
Ik dacht dat je daar ook je voerplaats hebt, het kan zijn dat er voerresten op die plaats tussen de steentjes in zakken. En dan heb je ter plekke een verhoogde organische belasting. Misschien je voer hoeveelheid wat terug schroeven?
Bovendien is het bekend van een grovere grintbodem dat er meer rot kan optreden door dievoerresten.
 
Dit is blauwalg, zorg voor meer stroming, breng de PO terug naar 0 en vervang desnoods de bodem voor zand.
 
Dit is blauwalg, zorg voor meer stroming, breng de PO terug naar 0 en vervang desnoods de bodem voor zand.
Op zich heeft grind niet noodzakelijkerwijs gauwer last van Blauwalg dan zand. Blauwalg is overigens een bacterie, een cyano bacterie om precies te zijn. Ammonium is veelal een trigger voor blauwalg. De boel goedschoonmaken, vergeet ook je filter niet kan helpen maar wanneer er ook maar wat van de bacterie overblijft kan het de kop weer opsteken. Overdadig voeden van je vissen is ook iets waar blauwalg baat bij heeft net als rottende bladeren in je bak. Het gooit je fosfaat niveau naar boven. Je kan trouwens proberen om je nitraat gehalte wat op te hogen. Een goede watercirculatie is belangrijk!
 
Ik heb vandaag de steentjes waar blauwalg op zat weggehaald. Stinken in de emmer! Ook wat plantjes verplaatst, in de hoop op betere stroming. Daar kwam nogal wat stof bij vrij, want er zat hier en daar nog een half opgeloste kleibol in de grond 🙈

Qua filter/pomp gebruik ik de aquaflow 150 van superfish, zonder de koolstofkorrels. Tips om de stroming te versterken? Heb het idee dat deze vrij snel zn kracht verliest...

Nu het stof wegtrekt linkt er ook nog wat blauws te zitten op de plek waar de grote plant stond, dus morgen nog maar eens grondig naar kijken.
Qua voeren: ik voer weinig, zoveel als de vissen opeten in een 2-3 minuten en probeer zo te doseren dat het de bodem niet bereikt. Voor de oto's ligt er regelmatig een stuk courgette in de bak (op de plek waar de blauwalg is ontstaan)

Heeft een middeltje zin om er achteraan te gooien? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
 
Lees net de Aquaflow 150 en die kende ik niet. Ik gebruik zelf de 100. Ik zou geen middeltjes toevoegen maar zuinig voeren en de alg dagelijks afhevelen.
 
Ik had eerst ook de 100, maar die had op een gegeven moment geen stroming meer. Achteraf bleek bij het lezen van de handleiding van de 150, dat ik daarvan waarschijnlijk wat onderdeeltjes had kunnen vervangen om het probleem op te lossen. Heb toen voor de 150 gekozen omdat die nét iets krachtiger is, maar wel dezelfde afmetingen heeft en dus in het filterhuis van de home45 past.
Helaas is de tweede/onderste filtercassette nét te breed, dus heb die buisjes van gesinterd glas die daar in zaten in de hoofdcassette gedaan. Daar was ruimte ontstaan, omdat ik de koolstofkorrels er uit had gehaald. Dacht die doen na 3-4 maanden waarschijnlijk toch niks meer 🤭
 
Ik heb vandaag de steentjes waar blauwalg op zat weggehaald. Stinken in de emmer! Ook wat plantjes verplaatst, in de hoop op betere stroming. Daar kwam nogal wat stof bij vrij, want er zat hier en daar nog een half opgeloste kleibol in de grond 🙈

Qua filter/pomp gebruik ik de aquaflow 150 van superfish, zonder de koolstofkorrels. Tips om de stroming te versterken? Heb het idee dat deze vrij snel zn kracht verliest...

Nu het stof wegtrekt linkt er ook nog wat blauws te zitten op de plek waar de grote plant stond, dus morgen nog maar eens grondig naar kijken.
Qua voeren: ik voer weinig, zoveel als de vissen opeten in een 2-3 minuten en probeer zo te doseren dat het de bodem niet bereikt. Voor de oto's ligt er regelmatig een stuk courgette in de bak (op de plek waar de blauwalg is ontstaan)

Heeft een middeltje zin om er achteraan te gooien? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Een half opgeloste kleibol?? Dat was voor mij altijd grond om mijn kleibolletjes, overigens gemixt een op een met lateriet, zelf zo klein mogelijk te maken. Waar nodig plant je dan zo nodig meer bolletjes bij de wortels. Het ophalen van leemproppen is daarmee voorkomen.
 
Ik had eerst ook de 100, maar die had op een gegeven moment geen stroming meer. Achteraf bleek bij het lezen van de handleiding van de 150, dat ik daarvan waarschijnlijk wat onderdeeltjes had kunnen vervangen om het probleem op te lossen. Heb toen voor de 150 gekozen omdat die nét iets krachtiger is, maar wel dezelfde afmetingen heeft en dus in het filterhuis van de home45 past.
Helaas is de tweede/onderste filtercassette nét te breed, dus heb die buisjes van gesinterd glas die daar in zaten in de hoofdcassette gedaan. Daar was ruimte ontstaan, omdat ik de koolstofkorrels er uit had gehaald. Dacht die doen na 3-4 maanden waarschijnlijk toch niks meer 🤭
Ik gebruik de 100 ook nog in een nano met garnalen en inderdaad gaan die snel verstopt zitten en zeker om de week spoel ik de spons een beetje uit. Verder prima filtertjes.
 
Btw, zie dat zowel de 100 als de 150 beide 3,5W zijn en 200 liter dus het enige verschil is dat de 150 17cm hoog is en de 100 die is 14 dacht ik. Kortom de 150 heeft alleen iets meer ruimte voor filtermedia.
 
Ik zou ook een klein deel (10%?) water verversen als je dat nog niet gedaan hebt de afgelopen week.
Door te veel licht, te veel voeren en te veel vis is de kans ook groter op alg idd. wat iemand al aangaf.
Ik zou ook proberen om de verlichting maximaal 8 uur per dag te laten branden.
De verlicht tussen door even 2 uur uit, schijnt de alg ook niet van te houden is mij verteld.
 

Terug
Bovenaan