Wat is dit? Algen?


C

cvonk

Guest
Beste dames en heren,
Mijn naam is Cees en ik heb nu sinds 3 week een aquarium en er zitten 2 sluierstaart vissen en een filter in.
De eerste 2 week was er niks aan de hand en was het water heel mooi helder. Ik heb na 2 week een plant vervangen omdat de vissen die de hele tijd los trokken uit de bodem.
Ik heb deze vervangen door 2 andere planten (zie foto) met iets grotere bladeren. Ook heb ik er een extra lucht pompje in gedaan (in de boot) en heb ik de bak opnieuw schoon gemaakt.
Dit heb ik gedaan omdat ik het beste voor mijn vissen wou, de kwaliteit van het water was nog gewoon goed.
Nu is in 1 week tijd het aquarium er uit gaan zien alsof ik het een jaar niet heb verschoont.
Mijn vermoeden is dat het alg is en dat het komt omdat ik nu 2 andere planten er in heb met grotere bladeren.
Ik heb gelezen dat alg zich goed kan ontwikkelen op grote bladeren. Geen flauw idee of dit klopt.
Nu is mijn vraag, is dit het werk van algen en wat kan ik hier aan doen. Klopt het dat het komt door de planten en zo ja, moet ik die dan vervangen.
Alvast heel erg bedankt en zie hier onder de foto's van voor en na.




Voor:
vis voor.jpg
vis voor 3.jpg
vis voor 2.jpg



Na:
vis na1.jpg
vis na 2.jpg
 
De algen vraag laat ik aan anderen over.
Over je aquarium: wij hebben hetzelfde bootje gehad en dat laat op den duur verf los. Als je vissen dat aanzien voor voer eten ze het op en dan zijn ze geen lang leven beschoren.
 
De algen vraag laat ik aan anderen over.
Over je aquarium: wij hebben hetzelfde bootje gehad en dat laat op den duur verf los. Als je vissen dat aanzien voor voer eten ze het op en dan zijn ze geen lang leven beschoren.

Dankuwel, ga het bootje er gelijk uithalen
 
Graag gedaan. Ik zou eerder alleen natuurproducten gebruiken. Hout/steen, dat soort zaken. We hebben meerdere ornamenten gehad en iedere keer liet de verf los.
 
Volgens mij is de aanslag bruinig en dat zal bruinalg zijn. een aquarium moet ook minimaal 4 weken indraaien en voor deze vissen is de bak eigenlijk te klein.
 
Bruinalg hoort vaak bij de opstart en trekt normaliter zelf wel weg hoor. Hou wel de waterwaarden in de gaten want als je nitriet kan meten dan moet je verversen.
 
En wat kan ik hier aan doen"
Deze vissen worden (mits goed gehuisvest) een ruime 30 cm groot, als ze te klein gehuisvest zijn -zoals in uw situatie- kunnen ze niet echt groeien waardoor ze door inwendige groeiproblemen voortijdig overlijden (vaak worden ze dna maar 1-2 hooguit 3 jaar) terwijl ze als ze goed gehuisvest worden met gemak 30 jaar worden, deze vissoort verlangt dan ook een bak van minimaal 120 cm zwemlengte, beter is 150 cm zwemlengte maar dat kunnen veel mensen niet kwijt zo'n beest van een aquarium.

Op dit forum is bij het goudvisgedeelte daar heel veel over te lezen.
 
Deze vissen worden (mits goed gehuisvest) een ruime 30 cm groot, als ze te klein gehuisvest zijn -zoals in uw situatie- kunnen ze niet echt groeien waardoor ze door inwendige groeiproblemen voortijdig overlijden (vaak worden ze dna maar 1-2 hooguit 3 jaar) terwijl ze als ze goed gehuisvest worden met gemak 30 jaar worden, deze vissoort verlangt dan ook een bak van minimaal 120 cm zwemlengte, beter is 150 cm zwemlengte maar dat kunnen veel mensen niet kwijt zo'n beest van een aquarium.

Op dit forum is bij het goudvisgedeelte daar heel veel over te lezen.
Dank voor uw antwoord. Het is ons inderdaad ook vermeld dat de bak te klein is omdat ze flink kunnen groeien. Maar aangezien ik nog nooit eerder vissen heb gehad besloot ik eerst om even rustig aan te doen met het geld. Ik ben daarom ook van plan het aquarium te vervangen na een jaar als ze er nog net zo gezond uit zien.
 
Dank voor uw antwoord. Het is ons inderdaad ook vermeld dat de bak te klein is omdat ze flink kunnen groeien. Maar aangezien ik nog nooit eerder vissen heb gehad besloot ik eerst om even rustig aan te doen met het geld. Ik ben daarom ook van plan het aquarium te vervangen na een jaar als ze er nog net zo gezond uit zien.
Ja dat jaar is veel te laat dan zijn ze inwendig al dermate vergroeit wat allemaal heel pijnlijk voor d evis is en al een voortijdig einde zal betekenen voor de vis, juist in de eerste levensjaren zal deze soort enorm groeien, en kun je echt geen jaar wachten met een grotere bak te kopen
 
Kun je ze niet terug doen bij de lfs en tot je een grotere bak kunt kopen iets anders in de bak kopen? Je kunt proberen om het uit te leggen.
 
In jouw aquarium met de 2 sluiers en het filtertje zul je heel veel moeten verversen om het kwaliteit van je water goed te houden denk aan minimaal 50% tot wel 80% per week. Dat is erg van belang voor de vissen anders worden ze ziek. Als je filter schoonmaak zal je per week dit meerdere keren moeten doen. Vers water zelfde temperatuur.

Sluiers staan er bekend om dat ze planten slopen. Wat groente voeren kan je hun vraatzucht wellicht een beetje in toom houden. Sluiers en een mooie plantenbak is een hele grote uitdaging met kans op slagen nihil. Zijn jonge sluiertjes die je toch wel 2 a 3 keer kleine porties moet voeren.

Algen heb je ook altijd met sluiers omdat je nooit een goed biologisch evenwicht krijg en door het vele verversen haast onmogelijk is om planten goed te houden. Wil je ze houden zet een mooie plantenbak uit je hoofd en algen zal je moeten accepteren en als je dit niet wil veel moeten poetsen.

Plantjes kopen inderdaad grote bladeren maar deze hebben een vrij korte levensduur. Ze zullen dood gaan schik je hierin en koop gewoon een nieuw plantje. Minder frustrerend. Algjes verder geen probleem daar snoepen ze ook van. Bosjes waterpest ook lekkere gezonde snack voor ze.
 
Het is inderdaad bruinalg en hoort een beetje bij een opstartende bak. Het is alg die je zelf gemakkelijk kunt verwijderen dus je kunt het blad bijvoorbeeld tussen je duim en wijsvinger schoon wrijven. Van het glas kun je de alg gemakkelijk verwijderen met een sponsje of een stukje filterwol. Bij een goudvissen bak is het altijd een beetje lastig omdat ze plantjes vaak opeten en hierdoor niet echt een goed evenwicht zal ontstaan. Vaak schoonmaken en wellicht met je licht intensiteit en branduren spelen om alg te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan